2349
Sök

Turbo problem passat 1.9tdi

PFP Crew
220 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
#1
Tjenare folket har ett problem med min passat 1.9tdi.

Den skjuter tryckslangen vid turbon , har plockat av turbon och rengjort vnt vilket ofta är problem , men problemet återstår så nu vänder jag mig till er i fråga om hjälp eller tips så har ni tips eller kanske vet exakt vad felet kan va så uppskattas det otroligt mycket.

Bilen i fråga är en vw passat 3bg 2001
1.9TDI 130hk motorn.


Mvh Jakobsson

Pink Flesh Pullers Familia

Forummoderator
18 270 Inlägg
3 maj 2017
#2
jakobsson740 skrev:
Tjenare folket har ett problem med min passat 1.9tdi.

Den skjuter tryckslangen vid turbon , har plockat av turbon och rengjort vnt vilket ofta är problem , men problemet återstår så nu vänder jag mig till er i fråga om hjälp eller tips så har ni tips eller kanske vet exakt vad felet kan va så uppskattas det otroligt mycket.

Bilen i fråga är en vw passat 3bg 2001
1.9TDI 130hk motorn.


Mvh Jakobsson

Är slangklämmor och slangar i bra skick? Är bilen för pigg? Inga modifieringar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

PFP Crew
220 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
jakobsson740 skrev:
Tjenare folket har ett problem med min passat 1.9tdi.

Den skjuter tryckslangen vid turbon , har plockat av turbon och rengjort vnt vilket ofta är problem , men problemet återstår så nu vänder jag mig till er i fråga om hjälp eller tips så har ni tips eller kanske vet exakt vad felet kan va så uppskattas det otroligt mycket.

Bilen i fråga är en vw passat 3bg 2001
1.9TDI 130hk motorn.


Mvh Jakobsson

Är slangklämmor och slangar i bra skick? Är bilen för pigg? Inga modifieringar?

slangen e lite små kass då den åkt av ett par gånger så har en ny beställd även slangklämma , vet faktiskt inte om det är för pigg då jag köpte den med detta problem så har aldrig kört den när den varit "hel".
den är helt original.

Pink Flesh Pullers Familia

Forummoderator
18 270 Inlägg
3 maj 2017
#4
Har sprängt/smällt av ett antal slangar i mina dagar. Nya grejor och rejäla slangklämmor gör för det mesta susen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

PFP Crew
220 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
Har sprängt/smällt av ett antal slangar i mina dagar. Nya grejor och rejäla slangklämmor gör för det mesta susen.

Får testa det när grejerna kommer och hoppas på det bästa helt enkelt smile

Pink Flesh Pullers Familia

PFP Crew
220 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
#6
uppdatering i problemet , den funkar att köra och skjuter inte tryckslangar när man kopplar ur luftmassemätaren och kopplar man in den så blir den orkeslös och skjuter slangen

Pink Flesh Pullers Familia

3 014 Inlägg
5 maj 2017
#7
Rycker du LMM så går den förmodligen ner på grundladd och känns därför orkeslös och skjuter inte slangen.
Köp ordentliga slangklämmor och dra fast den med två stycken.
Gör även rent ytorna om det är oljiga.


PFP Crew
220 Inlägg
7 maj 2017
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Rycker du LMM så går den förmodligen ner på grundladd och känns därför orkeslös och skjuter inte slangen.
Köp ordentliga slangklämmor och dra fast den med två stycken.
Gör även rent ytorna om det är oljiga.

det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Pink Flesh Pullers Familia

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2017
#9
jakobsson740 skrev:
Jesper328 skrev:
Rycker du LMM så går den förmodligen ner på grundladd och känns därför orkeslös och skjuter inte slangen.
Köp ordentliga slangklämmor och dra fast den med två stycken.
Gör även rent ytorna om det är oljiga.

det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Vad skulle det vara för speciellt med slangklämmorna menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

PFP Crew
220 Inlägg
7 maj 2017
Trådstartare
#10
it_mutt skrev:
jakobsson740 skrev:
Jesper328 skrev:
Rycker du LMM så går den förmodligen ner på grundladd och känns därför orkeslös och skjuter inte slangen.
Köp ordentliga slangklämmor och dra fast den med två stycken.
Gör även rent ytorna om det är oljiga.

det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Vad skulle det vara för speciellt med slangklämmorna menar du?

det är ju mera av ett clips än en slangklämma

Pink Flesh Pullers Familia

5 804 Inlägg
7 maj 2017
#11
jakobsson740 skrev:
it_mutt skrev:
jakobsson740 skrev:

det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Vad skulle det vara för speciellt med slangklämmorna menar du?

det är ju mera av ett clips än en slangklämma

Dåligt clips?
Dåliga låsklackar på slangen?
Ej ordentligt itryckt slang? Brukar vara svåra att få i om o-ringen svällt upp av olja.

Så här ser slangkopplingen ut, dvs inga slangklammer. Ser likadant ut på de flesta VW från -00 och nyare.
http://www.myturbodiesel.com/images/a4/TB_head_rem/pdtb13.jpg

Hittade även en bild på hur det ser ut med kraftigt nedslitna låsklackar:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploads/5889/VW_T5_Turbo_Pipe_7-7-10_010_.JPG
http://www.brick-yard.co.uk/forum/money … 55469.html


Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2017
#12
jakobsson740 skrev:
it_mutt skrev:
jakobsson740 skrev:
det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Vad skulle det vara för speciellt med slangklämmorna menar du?

det är ju mera av ett clips än en slangklämma

Ah, du menade så. Ja det är väl "konstantspännande" slangklämmor (som fjädrar i sig själva och som trycks "upp" med en specialtång...alternativt polygrip). Går dock bra att ersätta med "vanliga". Även om jag nog kan tycka att originaltypen ser trevligare ut (ja, om nu slangklämmor alls ser trevliga ut).

- - Edit - -

^^ Tydligen inte nej wink
Senast redigerat av it_mutt (7 maj 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2017
#13
simlar skrev:
jakobsson740 skrev:
it_mutt skrev:

Vad skulle det vara för speciellt med slangklämmorna menar du?

det är ju mera av ett clips än en slangklämma

Dåligt clips?
Dåliga låsklackar på slangen?
Ej ordentligt itryckt slang? Brukar vara svåra att få i om o-ringen svällt upp av olja.

Så här ser slangkopplingen ut, dvs inga slangklammer. Ser likadant ut på de flesta VW från -00 och nyare.
http://www.myturbodiesel.com/images/a4/ … pdtb13.jpg

Hittade även en bild på hur det ser ut med kraftigt nedslitna låsklackar:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploa … 0_010_.JPG
http://www.brick-yard.co.uk/forum/money … 55469.html

Jahaja, se där, ja då var det inte alls en sådan jag tänkte på då. Oh well smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

PFP Crew
220 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
#14
jag tycker fortfarande det är skumt att när man bara står på tomgång med bilen och gasar så stannar slangen kvar plus att den liksom varvar otroligt segt alltså som om den är skit trött

Pink Flesh Pullers Familia

5 804 Inlägg
8 maj 2017
#15
jakobsson740 skrev:
jag tycker fortfarande det är skumt att när man bara står på tomgång med bilen och gasar så stannar slangen kvar plus att den liksom varvar otroligt segt alltså som om den är skit trött

När du varvar på tomgång får du inte fullt ladd så det är inte så konstigt.

Har du läst av felkoder?
Ibland kan man bli tvungen att radera koderna med felkodsläsare för att motorn ska gå som den ska igen efter att den skjutit en tryckslang.

Varvar den bättre om du kör med bilen? Dessa använder signaler från alla 3st pedalerna och bilens hastighet för att gå in i "körläge" eller vad jag ska kalla det.


PFP Crew
220 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
#16
simlar skrev:
jakobsson740 skrev:
jag tycker fortfarande det är skumt att när man bara står på tomgång med bilen och gasar så stannar slangen kvar plus att den liksom varvar otroligt segt alltså som om den är skit trött

När du varvar på tomgång får du inte fullt ladd så det är inte så konstigt.

Har du läst av felkoder?
Ibland kan man bli tvungen att radera koderna med felkodsläsare för att motorn ska gå som den ska igen efter att den skjutit en tryckslang.

Varvar den bättre om du kör med bilen? Dessa använder signaler från alla 3st pedalerna och bilens hastighet för att gå in i "körläge" eller vad jag ska kalla det.

har inte läst av felkoder ska försöka få tag i en läsare.

Den varvar lite bättre men inte speciellt mycket bättre.

Pink Flesh Pullers Familia


Sök