2349
Sök

Turbo problem passat 1.9tdi

PFP Crew
220 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Tjenare folket har ett problem med min passat 1.9tdi.

Den skjuter tryckslangen vid turbon , har plockat av turbon och rengjort vnt vilket ofta är problem , men problemet återstår så nu vänder jag mig till er i fråga om hjälp eller tips så har ni tips eller kanske vet exakt vad felet kan va så uppskattas det otroligt mycket.

Bilen i fråga är en vw passat 3bg 2001
1.9TDI 130hk motorn.

Mvh Jakobsson

Pink Flesh Pullers Familia

Forummoderator
18 270 Inlägg
3 maj 2017
jakobsson740 skrev:

Den skjuter tryckslangen vid turbon , har plockat av turbon och rengjort vnt vilket ofta är problem , men problemet återstår så nu vänder jag mig till er i fråga om hjälp eller tips så har ni tips eller kanske vet exakt vad felet kan va så uppskattas det otroligt mycket.

1.9TDI 130hk motorn.

Mvh Jakobsson

Är slangklämmor och slangar i bra skick? Är bilen för pigg? Inga modifieringar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

PFP Crew
220 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
jakobsson740 skrev:

1.9TDI 130hk motorn.

Mvh Jakobsson

Är slangklämmor och slangar i bra skick? Är bilen för pigg? Inga modifieringar?

slangen e lite små kass då den åkt av ett par gånger så har en ny beställd även slangklämma , vet faktiskt inte om det är för pigg då jag köpte den med detta problem så har aldrig kört den när den varit "hel".
den är helt original.

Forummoderator
18 270 Inlägg
3 maj 2017
Har sprängt/smällt av ett antal slangar i mina dagar. Nya grejor och rejäla slangklämmor gör för det mesta susen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

PFP Crew
220 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Har sprängt/smällt av ett antal slangar i mina dagar. Nya grejor och rejäla slangklämmor gör för det mesta susen.

Får testa det när grejerna kommer och hoppas på det bästa helt enkelt smile

PFP Crew
220 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
uppdatering i problemet , den funkar att köra och skjuter inte tryckslangar när man kopplar ur luftmassemätaren och kopplar man in den så blir den orkeslös och skjuter slangen

3 014 Inlägg
5 maj 2017
Rycker du LMM så går den förmodligen ner på grundladd och känns därför orkeslös och skjuter inte slangen.
Köp ordentliga slangklämmor och dra fast den med två stycken.
Gör även rent ytorna om det är oljiga.

PFP Crew
220 Inlägg
7 maj 2017
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Rycker du LMM så går den förmodligen ner på grundladd och känns därför orkeslös och skjuter inte slangen.

det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2017
jakobsson740 skrev:
Jesper328 skrev:

det är ju speciella slangklämmor på dessa motorer så går inte att sätta dubbla men väntar på nya klämmor från vw och även ny slang så får hoppas på det bästa efter det.

Vad skulle det vara för speciellt med slangklämmorna menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

PFP Crew
220 Inlägg
7 maj 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
jakobsson740 skrev:
Jesper328 skrev:

det är ju mera av ett clips än en slangklämma

5 804 Inlägg
7 maj 2017
jakobsson740 skrev:
it_mutt skrev:
jakobsson740 skrev:

Dåligt clips?
Dåliga låsklackar på slangen?
Ej ordentligt itryckt slang? Brukar vara svåra att få i om o-ringen svällt upp av olja.

Så här ser slangkopplingen ut, dvs inga slangklammer. Ser likadant ut på de flesta VW från -00 och nyare.
http://www.myturbodiesel.com/images/a4/TB_head_rem/pdtb13.jpg

Hittade även en bild på hur det ser ut med kraftigt nedslitna låsklackar:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploads/5889/VW_T5_Turbo_Pipe_7-7-10_010_.JPG
http://www.brick-yard.co.uk/forum/money … 55469.html

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2017
jakobsson740 skrev:
it_mutt skrev:
jakobsson740 skrev:

Ah, du menade så. Ja det är väl "konstantspännande" slangklämmor (som fjädrar i sig själva och som trycks "upp" med en specialtång...alternativt polygrip). Går dock bra att ersätta med "vanliga". Även om jag nog kan tycka att originaltypen ser trevligare ut (ja, om nu slangklämmor alls ser trevliga ut).

- - Edit - -

^^ Tydligen inte nej wink
Senast redigerat av it_mutt (7 maj 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2017
simlar skrev:
jakobsson740 skrev:
it_mutt skrev:

Dåligt clips?
Dåliga låsklackar på slangen?
Ej ordentligt itryckt slang? Brukar vara svåra att få i om o-ringen svällt upp av olja.

Så här ser slangkopplingen ut, dvs inga slangklammer. Ser likadant ut på de flesta VW från -00 och nyare.
http://www.myturbodiesel.com/images/a4/ … pdtb13.jpg

Hittade även en bild på hur det ser ut med kraftigt nedslitna låsklackar:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploa … 0_010_.JPG
http://www.brick-yard.co.uk/forum/money … 55469.html

Jahaja, se där, ja då var det inte alls en sådan jag tänkte på då. Oh well smile

PFP Crew
220 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
jag tycker fortfarande det är skumt att när man bara står på tomgång med bilen och gasar så stannar slangen kvar plus att den liksom varvar otroligt segt alltså som om den är skit trött

5 804 Inlägg
8 maj 2017
jakobsson740 skrev:
jag tycker fortfarande det är skumt att när man bara står på tomgång med bilen och gasar så stannar slangen kvar plus att den liksom varvar otroligt segt alltså som om den är skit trött

När du varvar på tomgång får du inte fullt ladd så det är inte så konstigt.

Har du läst av felkoder?
Ibland kan man bli tvungen att radera koderna med felkodsläsare för att motorn ska gå som den ska igen efter att den skjutit en tryckslang.

Varvar den bättre om du kör med bilen? Dessa använder signaler från alla 3st pedalerna och bilens hastighet för att gå in i "körläge" eller vad jag ska kalla det.

PFP Crew
220 Inlägg
8 maj 2017
Trådstartare
simlar skrev:
jakobsson740 skrev:

När du varvar på tomgång får du inte fullt ladd så det är inte så konstigt.

Har du läst av felkoder?
Ibland kan man bli tvungen att radera koderna med felkodsläsare för att motorn ska gå som den ska igen efter att den skjutit en tryckslang.

Varvar den bättre om du kör med bilen? Dessa använder signaler från alla 3st pedalerna och bilens hastighet för att gå in i "körläge" eller vad jag ska kalla det.

har inte läst av felkoder ska försöka få tag i en läsare.

Den varvar lite bättre men inte speciellt mycket bättre.

Sök