Beställde en NGK tändspole från Rockauto i tisdags kväll, den kom fredag eftermiddag, helt sjukt va snabbt det gick Så tog tag i att byta ut den med en gång!
Dessa grejerna såg mycket bättre ut än den kina-spolen som jag satte i förra året
Sedan såg jag att det blivit ärg i mitt dyra MSD-lock...??? Kan det vara att det är fel avstånd mellan rotor och och stiften i locket som orsakar för mycket gnistbildning?
Gjorde rent det iaf!
Gick motorn bra nu då? nej.... Men jag lät den gå hostandes tills att den var varm, och då slutade den hosta?? Så jag har ingen aning om vad som blivit skillnaden.
Avgaserna var aningen blå och luktade ganska mycket, känns ju inte så bra
Men sen blev det ännu värre, packningen till vattenpumpen sprang läck... hopplöst detta
Det blev inte mer gjort den fredagen. Idag lördag så började jag riva ner för att fixa läckan. Jag hade ju fått fel packning till pumpen så det läckte ju, jag gjorde då en egen packning av flytande packning, och denna tålde inte trycket längre.
Här smet vattnet ut
När man lossar pumpen så sviktar bröstkåpan pga fjädern som sitter bakom, den håller kamaxeln på plats, så nu när plåten sviktade så rann det in vatten i motorn..... loss med den också då ja
Remskivans skruv tar man lätt med ett spärrskaft, och lite hjälp från startmotorn
Här syns det att vatten smet in. Troligen hände detta även första gången jag fick läckage på pumpen, men då tänkte jag inte på att kontrollera detta
Så det har antagligen funnits en del vatten i motorn, vilket borde förklara varför tråget har ett helt paket senap i sig
Jag pausade lite med motorn och började med att lossa styrningen istället. Alla leder ska bytas ut då bilen är som en vattensäng på vägen, många bäckar små såklart men ska börja med alla styrleder tänkte jag. För att få ut allt får krängningshämmaren åka loss
På förarsidan var skruvarna svåra att få ut, visade sig att dem hade rostat bort delvis
På ramen just där krängningshämmaren sitter fast var det ganska rostigt, så detta får tyvärr kapas ut och svetsas nytt, dock bara på förarsidan det var illa
Här är hela styrpaketet loss! I princip alla stag ska bytas ut. Packboxen i styrsnäckans underkant ska jag ge mig på att byta ut också. Även slangarna och rören till behållaren/pumpen blir nya. Med detta så slipper jag att styrservon läcker olja
Bröstkåpan visade sig vara svår att få på plats igen då den har en gummipackning i nederkant som ska trycka ganska hårt mot oljetråget, och tråget går inte lossa med motorfästen och startmotor på plats, men lyckades lära in en lite klurig teknik där man kunde få den på plats endå. Nya packningar ska beställas, även ny olja och några oljefilter så ska detta förhoppningsvis bli löst
Allt för denna gång