Chevrolet Caprice, den rullande soffgruppen

Utflykter och småfix med sommarbilen
  • 97 Följare
  • 248 982 Visningar
  • Projektet avslutat 3 september 2020
Xebers76
30 september 2018 · 2 280 Inlägg

Passform i all ära! Har sågat lite till på en av hörnbitarna, så nu passar den nästan perfekt, men bara nästan, eller typ,, ja den sitter väl hyfsat rätt iaf lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3354ecb83367f54578b4f99fc0def1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2f916cc628fb348bdfd346a64ea51301.jpg

Mittendelen är sågad och en förstärkning är tillverkad, ska limmas under nästa vecka högst troligen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c264de8eb66c3e079a5eef0f40dd0469.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48d60fb1d5dd82768d096518e111951e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f7f33c8d4b82492282a1d850a6ce9bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6f4ea9da10e1ceadf570b5753506ceec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f86e5d6b1e26378760ecb28349560c15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a162f44ba0fcf0081ed2a0ed8b22c00.jpg


Har sågat, filat och borrat på fler ställen men har inte tagit några bilder på detta då det inte är så intressant med varenda ställe det felar på, kan ju bara säga som så att kan man komma över en original istället så är det ju klart mer värt det, blev väldigt mycket jobb detta tongue

Xebers76
3 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Delarna limmades med plastlim och det bet bra!

Första omgången
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-462f739d9574eba9da3fd828e3738305.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-307dc5333b98f92a2de694512f2a1b11.jpg

När detta var torrt lades det på väldigt mycket mer xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f305ddb565a2bad7adedb5492e654a4.jpg

Först nu såg vi hur sned denna plastbiten är, går som en våg tyvärr. Höjdskillnaden på lägsta och högsta punkt är ca 1.5 cm
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-612186bc0b015ecdf8199dca70291d43.jpg

En provmontering visade att det nästan inte syns alls, så den får vara så lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-971cfc072cff1ded5a67213b71f7b9cf.jpg

Nu ska allt slipas till bara, jippii....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d75a56519058df2b82c6ec88123087ef.jpg

Xebers76
4 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Och medans ni väntar på att jag ska få grejerna slipade och målade kan ni läsa i projekttråden om den gamle Volvon som står här hemma!

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=326441

Senast redigerat av Xebers76 (4 oktober 2018)

Xebers76
18 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Tror jag nämnt det tidigare men det är som så att motorn hostar på tomgång. Nya tändstift löste inte det hela. 2 tändkablar gick sönder samma dag som tändstiften byttes ut. Nya kom i tisdags!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5f0e9461e9331af976dba7f85932d49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f05caac1ea3db481b395162b5e600c76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84cca572085727c119f32d185deb4593.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4958cb19ea517aa3236a6e043c0812c9.jpg


Blev det bättre? Nej....

Inväntar nu ny tändspole och rotor, får hoppas det löser det hela tongue Tändspolen byttes förra året i förebyggande syfte, men jag har för mig det var en MADE IN CHINA

Rotorn som sitter i nu är en gammal med okänt antal mil, den nya som jag satte i förra året gick ju sönder i Juli månad detta året och strandade soffgruppen på E6an...

Så nya delar på väg, bara att hoppas på det bästa!


Annars då? Jo jag har börjat slipa på utfyllaren. Spackel ligger på utvalda ställen just nu. Ska låta det härda ett tag innan det slipas ner.

Lacken på frontpanelen har rest sig, antagligen från värme i någon solig delstat, så detta får slipas ner helt, började på det lite grand iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-581bf7b0b71cf0f22e1585094ee14ca5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a76b4a6afb5284d75bafbbf48ccac8c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fdde5284e99ff04f7bf2ea7c4f17959d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6375c88e192309af9f7050d9102e7a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8856754d8e546528be70536b79f6cce6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-17c5712463351db91e39f0a146719e94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37c55ca07c3dcb24d00e397e94cfd283.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fff0a2bf5358f0852dff3b5db6995642.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-936dadc90d343b4962b5273aef022b3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4279b7df0bbf87701bb37c77162e7e66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f18c982d464cfd630db62af1b609e809.jpg


Det ligger lite mer fokus på Volvon här hemma nu, vi hade önskat kunna starta den i år, så ni kanske hör mer från mig i den projekttråden hädanefter tongue

Xebers76
20 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Beställde en NGK tändspole från Rockauto i tisdags kväll, den kom fredag eftermiddag, helt sjukt va snabbt det gick tongue Så tog tag i att byta ut den med en gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6927c40380893a71df4cb0bbadf6e63a.jpg

Dessa grejerna såg mycket bättre ut än den kina-spolen som jag satte i förra året
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-67f80d699d844f4f2192fade73463a0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f3dec8f0efc12c8a7ad0712046cae575.jpg

Sedan såg jag att det blivit ärg i mitt dyra MSD-lock...??? Kan det vara att det är fel avstånd mellan rotor och och stiften i locket som orsakar för mycket gnistbildning?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-68fac5aa8fb5aef0445c6746f155d0a2.jpg

Gjorde rent det iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-76ccf3eb37ac11e9a8b70ca649081989.jpg

Gick motorn bra nu då? nej.... Men jag lät den gå hostandes tills att den var varm, och då slutade den hosta?? Så jag har ingen aning om vad som blivit skillnaden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5dfbf4995fa8807b39de64ec39955dce.jpg

Avgaserna var aningen blå och luktade ganska mycket, känns ju inte så bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b75ff25ae8fb05752222e938d588299.jpg

Men sen blev det ännu värre, packningen till vattenpumpen sprang läck... hopplöst detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09f0a666fa705df6c3518a8fd2f6d215.jpg


Det blev inte mer gjort den fredagen. Idag lördag så började jag riva ner för att fixa läckan. Jag hade ju fått fel packning till pumpen så det läckte ju, jag gjorde då en egen packning av flytande packning, och denna tålde inte trycket längre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-28453a76bd4824fb05680e8bb247970a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-128c1bbfe0efe92bfa3ef471b29d17bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6436280bbd8cc6f96c76cb3074576c7c.jpg

Här smet vattnet ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-107d448955fb0a5f98e6c4f18130d483.jpg

När man lossar pumpen så sviktar bröstkåpan pga fjädern som sitter bakom, den håller kamaxeln på plats, så nu när plåten sviktade så rann det in vatten i motorn..... loss med den också då ja
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a96e976df8c6eee493ff62787bd6b751.jpg

Remskivans skruv tar man lätt med ett spärrskaft, och lite hjälp från startmotorn tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5654138b15b24526494c394cd4337f4c.jpg

Här syns det att vatten smet in. Troligen hände detta även första gången jag fick läckage på pumpen, men då tänkte jag inte på att kontrollera detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16931b479c23ef0ce0bffc6d651bcab8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b8432111ced499eb7e1623de45c5bf3.jpg

Så det har antagligen funnits en del vatten i motorn, vilket borde förklara varför tråget har ett helt paket senap i sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7cf32a7633ed8986b2c5e36c8ed9dfeb.jpg


Jag pausade lite med motorn och började med att lossa styrningen istället. Alla leder ska bytas ut då bilen är som en vattensäng på vägen, många bäckar små såklart men ska börja med alla styrleder tänkte jag. För att få ut allt får krängningshämmaren åka loss
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-00b07d617ef54a2fceeb423ae2778c23.jpg

På förarsidan var skruvarna svåra att få ut, visade sig att dem hade rostat bort delvis tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc2e5afc28fb91419a694fcf63cca954.jpg

På ramen just där krängningshämmaren sitter fast var det ganska rostigt, så detta får tyvärr kapas ut och svetsas nytt, dock bara på förarsidan det var illa
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a3d8537f9ff7ab972933d655570e6362.jpg

Här är hela styrpaketet loss! I princip alla stag ska bytas ut. Packboxen i styrsnäckans underkant ska jag ge mig på att byta ut också. Även slangarna och rören till behållaren/pumpen blir nya. Med detta så slipper jag att styrservon läcker olja tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e729ff76d73fe6ae47ff08b4ff648702.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c32bca563b9258965301adbc55ef6a9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-147b9f50ce8eb4941685a46811dc146a.jpg

Bröstkåpan visade sig vara svår att få på plats igen då den har en gummipackning i nederkant som ska trycka ganska hårt mot oljetråget, och tråget går inte lossa med motorfästen och startmotor på plats, men lyckades lära in en lite klurig teknik där man kunde få den på plats endå. Nya packningar ska beställas, även ny olja och några oljefilter så ska detta förhoppningsvis bli löst tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b43457d9b007f182752da3968828983.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-50d5d49922fbbb72b6d58273002702d9.jpg

Allt för denna gång tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb25de49a937f0bc7c08c9d5058ef671.jpg

Xebers76
20 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Caprice77 skrev:
Stor ära till dig att du orkar. Du har inte funderat på att sälja och köpa en ny caprice?  Det känns som att den går sönder hela tiden. Jag menar du vill kanske köra lite också. En annan du köper kan ju vara lika dålig, men man kan ju försöka hitta en orörd. Det finns en del i Tyskland på mobile.De

Tror man helt ärligt skulle skaffat en annan motor, det är där jag haft som mest problem. Har lyckats vila upp mig igen så nu är jag sådär envis igen och bara fixar allt som pajjar konstant lol

Detta med läckande servo har jag vetat om sedan jag köpte bilen så det är inget nytt, har bara inte blivit fixat än.

Men som sagt en annan motor hade säkert varit en bra idé, men ska försöka få ordning på denna nu över vinter så får vi se hur sommaren går, nya beslut därefter smile

Xebers76
20 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Vettemannen skrev:
OJ! Det var inte lite som du har att ta tag i.

/Benny

Den börjar bli dyr denhär bilen lol

Xebers76
20 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Caprice77 skrev:
https://m.mobile.de/auto-inserat/chevrolet-caprice-classic-5-7-liter-velours-einzelstück-kempen/267818067.html?ref=srp

Den var galet lik din bil ju lol

Xebers76
21 oktober 2018 · 2 280 Inlägg

Ja, då var man igång igen!

Har slipat ner spacklet och gått över alla ytor med "scotch brite" så det blir snart grund på detta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ed61cdfbc5a6b96943dea9b91a74395.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2993acec11e3e251744c3079d718030e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c255c92f1e284742e01c4436806c9275.jpg

Lossade allt länkage från pitman-armen. Fick slå väldigt hårt och flera gånger på parallellstaget innan det släppte
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-93049271e40a09d343cbd9ad43efb3c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89cf147feb585a7741b96402908cfd0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d80c5d98dc86155f0e0ec5d7d4e1d5e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61e62a9686a531a0abc6bebb2ba23295.jpg

Mellan snäckan och armen så läcker det olja, har beställt en ny packning men har absolut ingen aning hur man byter ut den lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3418ae4df3ce78fd70fb73fbbd7508d8.jpg

Tömde ur oljan, alla anslutningar släppte utan större problem, vilket förvånade mig, det går kanske lite för lätt nu....?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7aa9bcd019fb90ecbfed51e0208a4291.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37209eb376a7cc5d72814f00e8521792.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55c1b4a9f0a352f8ce8f9c74d6925ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3770bfc07ab08bbbee19a3720da2cbb1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e71a925a459473cd0a22cb1b1d694d95.jpg

Nu blev det problem.... Det visade sig att sista gängan hade en skada, har troligen blivit när man släpat runt på denna tunga klump. När jag kör loss muttern med mutterknackaren så blir muttern totalförstörd på insidan, och den fastnade i hylsan dessutom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b11376bdc541c788ecdb7855205aad6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e5b5fa9e3eac2a8e6674c9ed64dbef0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bfab897d5a696432c012ccab4de51005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-188b640d0d718abd13ca076aaa6bbe47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bdd2091320469b078a62128c1d5d44e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4769830f3f67594c036b653da222142.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f8a68e7eabcd512d33aa77dfd2fcf3f.jpg

Gängorna på axeln har inte fått några skador mer än dem som var där innan som pajjade muttern, så det går att slipa till. Antog att det var i tum men mätte endå med metriska mätverktyg och en m22x1.75 borde passa klockrent. Snurrade lite på nätet och hittade denna bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e848727e7382bd487a1c5d8658d0639a.jpg

Vissa mått i tum är väldigt nära mått i millimeter. Här fanns ett originalnummer så jag lyckades få tag på en original faktiskt, men den är nog inte här på minst en månad, men vad gör det? inte vår förens nästa år tongue

Xebers76
25 november 2018 · 2 280 Inlägg

Richard-R skrev:
En liten tanke bara att motorn går dåligt, hur är Efi "förgasaren" inställd/mappad?

Det är ett eftermarknadsinsprut i TBI form, så ingen förgasare. Detta systemet går inte att mappa, man kan bara ändra diverse inställningar och variabler, men mappen kommer man inte åt. Idag visade det sig vad som gjorde att motorn hostade. Jag hade bränsleblandningen vid tomgång inställd på 14,7:1 för att klara besiktning, men motorn verkar inte vilja gå bra på lambda1 så nu är det inställt på 14:1 och då slutade han hosta direkt tongue Så blev en massa delar utbytta i onödan, men det skulle ju inte vara första gången lol

Xebers76
25 november 2018 · 2 280 Inlägg

Vet inte om det blev bild på det, men här är den gamla kylaren som sprang läck förra året lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-780608bc6c0d9c6eadbc39552d660bf8.jpg

Fick tag på rätt packning till vattenpumpen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af4bbba586b385708819493673ecca49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01791164c590eb12761d74d33fac2b55.jpg

Packningen till bröstkåpan ingick i en packningssats så den blev väldigt dyr tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8994e02acf5e4d60e751632e1f914994.jpg

Alla ytor gjordes rena och packningsmassa lades på båda sidor om båda packningarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6b14ee290b2c67ef2fe85e27c240321.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43a022cd18926684676b9709c1e5c42d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e418ce2e998d80889912c2ff52570914.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2a0aa9722166d29a0e0e60be2bdfe58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2487e5244a833e7cd8940a543b453790.jpg

Har även satt dit ett varmare termostat, detta ska vara på 91 grader, får väl se om det funkar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d41b36cac39201711facf02e3cd5839a.jpg

Här gick ju nästan 2 timmar på bara detta, man vill nog inte veta hur mycket tid man redan lagt på denna bilen tongue

Senast redigerat av Xebers76 (25 november 2018)

Xebers76
25 november 2018 · 2 280 Inlägg

Såg till att ta reda på hur man byter ut packboxarna i styrväxeln, och det var faktiskt ganska lätt när man väl visste hur man ska gå till väga tongue

Längst upp (eller ner blir det ju när den sitter på rätt håll i bilen) så sitter en låsring, under den en metallbricka man tar ut med en smal magnet. Under den sitter en packbox. Slipade till en skruvmejsel så den var vass, slog med hjälp av den hål i packboxen och körde i skruv, sen kan man lätt dra ut packboxen. Under denna är en metallbricka till och sen en packbox till. Samma tillvägagångssätt här. Dem nya packboxarna (som är olika i storlek!) och metallbrickorna monteras i med en stor hylsa och hammare, i mitt fall ett rör och en hammare xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46a786c4309ced8e0c7d10703a98d519.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5dfe7b6a8044d7101f145caeb37325a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-139feb8b915da313ec3f960585b2b4a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33f1f0f51b225909c50611bfc15f5df6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a91ca0dff136122830bfd3c7ecb257d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-948a7be00d87ae3ab942e10b39ab5331.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38c38d663e609e94252172443a5efbd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b38cb8e5bde3c451a78c4d0ab300127.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e524cef6171110975d7d2c220d87d6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e522ad1994efb212d6a16c9ae2326fd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e46f0a3759937ab38569d3f930b53842.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-04c3b4fce5847cccd1d4cfed0e5097f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a245d3267d4d89422c12ed447a14faa4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8d12c8859d3257b5b6e3cbd199a3d6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcc741772be85a79a383381c78fa6997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c36d22fdf993d016e3c3238939db309.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ed07b1c1292dc6dcf03e157a81993ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf41d0c727b35facf635f3f085200c9c.jpg

En ny rotor av högre kvalitet åkte på plats (gamla på bilden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8855ae7b3fd10a7efd058f6fd6ae7102.jpg

Ny olja och nytt filter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2f3b0c4b614fca1783a516bf61616df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64446159fc0ec0f5fee3082e6428bc7b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-794fdc3952ac4eff5861b9c068fc146b.jpg

Vad har hänt här???
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f308e5b95c8c63e9fe5831c44f5c1089.jpg

I med kylarvätska och uppstart efter det! Motorn hostade ännu. Det visade sig att jag ändrat bränsleblandningen till 14,7:1 när jag ställde bilen så att jag inte skulle behöva tänka på det vid besiktningen nästa år, men motorn gillade inte detta. Ändrade till 14:1 och då gick han rent igen tongue Ja jag höll på att bli tokig på den hostande motorn, skönt att man hittade felet iaf tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b884d8cecfd31a87d9c1ce49e9ca2cc.jpg

Xebers76
26 november 2018 · 2 280 Inlägg

ehm.. motorn hostar nu igen, men slutar när den kommer över ca 35 grader. Aja skit samma lol

Många leder har smörjnippel på denna bil. Japp en personbil av årsmodell 1990 med smörjnipplar... wat...

Så hittade detta på mekonomens hemsida, verkar fungera fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc46c7194cd52e08069b172fe2eea354.jpg

Tyvärr kan jag inte smörja den övre spindelleden, då verktyget är för långt och inte får plats i hjulhuset sad FAIL
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66a72b298aea0f4c4c9b7fdfeab8ab85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe9bcaea633808596520d0b41d913608.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d727ec546058cbd3f2b4531b19500d5e.jpg

Alla leder och stag i styrningen blir nya (förutom pitman-armen)

Det blir ganska många delar. Här är delarna till en sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3dc06e98769a0d328993e9d1b4a2902c.jpg

Två styrleder, en inre och en yttre, dessa sätts ihop med en hylsa
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b293b96bac40343614bec668e306ef10.jpg

Den inre är vänstergängad och den yttre är högergängad. Hylsan i mitten har därför vänstergänga i ena ändan och högergänga i andra ändan. Denna design leder till att när man snurrar på hylsan i mitten så blir hela mojängen längre eller kortare, så justerar man TOE på dessa. Den inre har smörjnippel på sidan och den yttre har smörjnippel på baksidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-72ee9b676d00ce2f57701a9f93df9457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08f1b3fbd97cdb2db0553b024151ada5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c95fc925b92873dad852695f9e84efaa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c64b708c9600e0ba95bddc9db8582028.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-739f6d5a2fb43f999b6f801c475400a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eba8aa80fe9c95dd617343fd4e61aea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-834ab63089f263665e042eb3c7838599.jpg

Här är det gamla och nya. Även det mittre parallellstaget köpte jag nytt, det är två leder även i den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f3eb2c47aa09e7b20e5f4cfe1ffc985e.jpg

Xebers76
26 november 2018 · 2 280 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du borde köpt en fettspruta med slang. Jag tror att jänkarna höll kvar det där med rundsmörjning ganska länge!

/Benny

Ja det hade varit väldigt smidigt att ha helt klart! tongue
Ja att jänkarna håller kvar i exempelvis stötstänger säger ju en hel del lol

Snurriis skrev:
Finns 90° böj att köpa på swedol som man sätter på den befintliga slangen/röret

Det ska jag kolla på med en gång! tongue

Xebers76
29 november 2018 · 2 280 Inlägg

kgk skrev:
Se också till att fetta in justergängorna på p-ändarna,
annars rostar de fast.

Bra tips! Ska bara komma ihåg det också lol

Xebers76
29 november 2018 · 2 280 Inlägg

Köpte denna på Jula!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d5b40dee1bbfdef4e60f53e71869b577.jpg

Så nu gick man från detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-65b98fab3e8a85eadffea0866dc2fa9a.jpg

Till detta! (ja nu kladdar den på sig själv också)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3a3a7bf6a4ea29ae190c86b575eec1f2.jpg

Slipade ner graderna på gängorna med bandslipen, bara ytterst lite längst ut som behövdes för att skapa kaos
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5136ec09c2ae262eae837cdaf0b72768.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-726fe2638cf64daf50deae5a47d799ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-22bdec0150491eebbfc4d9a8f8ed3e95.jpg

Lyckades faktiskt få liv i gängorna såpass att den gamla muttern gick på igen, den ska ju såklart bytas ut när jag får den nya!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03096a0e5aa5a8f53b4d922ecaf1cbbc.jpg

Lämnade det såhär, så slipper jag fler skador vid montering
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2b1124b550c0f34fe85a552e19048e9.jpg

Dessa hålen till oljerören vill man inte ha smuts i
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff6d8779b611a1bc7eb2e58072c14d3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f139ff96f9f83ad2c0ca3c89d9469889.jpg

Buntband räddar dagen igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc6408285966ab85797d7ba98545655f.jpg big_smile

Lyckades lyfta in klumpen själv, var kanske dumt, men det gick tongue Här är styraxeln kopplad med sin motsvarande igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-10e0fae7996e4f61eca00765816683db.jpg

Alla gängor är bra ingeggade i rostskyddsvax, så det lär aldig rosta fast tongue Däremot ser ni på rambenet där krängningshämmaren ska fästas, där kommer det behövas svetsas tyvärr sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-266d8da460e78ec0b96356a3b341216e.jpg

Även hjälparmen blir utbytt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd1fbccc6d3cc470b84de10c02ff1449.jpg

Här sitter den på plats och sneglar på sin mästare "pitman" på andra sidan wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-65c94b196b0f83fe3446ed8f7f4fc5f0.jpg

Helt underbart att få lyfta helt nya fina delar på plats, här då samtliga styrstag, nya muttrar och allt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-576fac34a840e44ee7eb90bbd13c8459.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-decc2a66608a615edac294dfd5e63475.jpg

Nya fina saxpinnar på det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a82ddb1872c21f83fe451006cd138612.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc7c422a4cc9a4ddc4a719b23300c9f0.jpg



När jag skulle smörja alla leder så slutade plötsligt sprutan att fungera. Visade sig att fettuben jag köpt hade massa luft i mitten, kul att betala för luft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea1e3d4020906d68442a17309c7cb8b8.jpg

Lufta denna mojäng var inte smidigt alls, men det löse sig när jag väl hade fattat hur man ska göra tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6226f07447f0cd3ef305804dd0666db.jpg

Kladdigt värre tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8cb28f9e8c1fe43db95e7ee695a5f6d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c517279c4acc99a6933ed4f87176e80.jpg

Servopumpen åkte på plats igen. Har inte behövt göra något med denna, den läcker faktiskt inte tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7e4fc1f18a5a88afe77d38e1c8d9a1c.jpg

Trycksidan får ny slang/rör då det gamla faktiskt läckte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-189d2733a0c4408699da55595e14fdd0.jpg

Nya fina delar på en inte riktigt lika fin bil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-00f8836245f3e7c486f5555b01344794.jpg

Retursidan blir också ny. Den gamla höll tätt men var väldigt rostig i den korta rörbiten, så vågade inget annat
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1708ae6e7066da65e6efa96511b2bed.jpg

Blir en lite konstig sväng här, men det funkar ju tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d6c27e801eddc4dad73e47fe0d56b87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c82c46e564a6e4808666a611f6921864.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-abe54d01c981047fd6362fb9485ff195.jpg

Detta är ett helt äventyr i sig. Åkte till Mekonomen för att köpa servoolja. Dem kollade igenom 3 kataloger men kunde inte få fram vilken jag skulle ha. Ringer till Chevrolet i Göteborg. Men dem kan inte heller hjälpa mig! Bilen är för gammal för deras datasystem! suck.... Hansen Racing hade inget i sin katalog heller. Men jag skickade dem ett mail. Fick ett artikelnummer som svar, men att dem inte hade någon hemma och det var restat i USA. Jag googlar på detta nummer och får fram denna AcDelco-oljan. Men ingen vill skicka över Atlanten. Letar till och från i några dagar och tillslut hittar jag en på Ebay som kan skicka. Klickade hem 2 direkt!! Ska det vara såhär svårt att få tag i olja? lol En annan kul grej är att denna oljan är helt färglös, ser jättekonstigt ut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0436387d1d0ca12aa5c74096d038958c.jpg

Hällde på och startade bilen och svängde fram och tillbaka några gånger. Stängde av och fyllde lite till. Startade igen, och då kom detdär hemska ljudet som servopumpar gör när det går luft i dem. Låter som en stor arg geting tongue Efter att ha upprepat detta 3 gånger slutade det låta, men det är fortfarande väldigt luftblandad olja så den får stå över natten och sjunka så fyller jag på mer imorn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd83eeb7b186ef971f523afea31b8541.jpg

Xebers76
2 december 2018 · 2 280 Inlägg

Caprice77 skrev:

Vettemannen skrev:

Richard-R skrev:
ang servoolja kan du alltid köra med vanlig Atf dextron II eller III i behållaren har kört med det i mina Capricer och det har funkat utmärkt. slipper du allt jagande wink

Japp, så gör jag med! smile

/Benny

Bäst är att titta ininstruktionsboken så slipper man spekulera. Det är ju ingenjörer som byggt bilen. Jag var lat och frågade på nätet vad jag skulle ha i min 350 77a. Jag fick de eminenta tipsen ”kör mineral” 10w40, bilen kommer läcka som ett såll av syntet, slå inte i det”. Bilen började slamra och fick problem med ventilerna. Jag öppnade instruktionsboken och vad stod där, helsyntet 5w30. Ur med med olja och i med ny, bilen blev tyst och fick lägre bränsleförbrukning.

Många ägare på min bil, så som vanligt fattas instruktionsboken tongue




Caprice77 skrev:
Lite nostalgi, video från 2017, sorry för fingret. Samt mitt Bröllop maj 2018.

https://drive.google.com/file/d/19-d16E … p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0B8TdOl … p=drivesdk



Videos från 1988 på semester i Polen när min pappa var med oss barn på semester. Jag sitter som jobbig 13 åring i framsätet och gömmer mig.

https://drive.google.com/file/d/1U7f0En … p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1q93AGY … p=drivesdk


Fick tillbaka bilen år 2015. Jag är tokig den som xebers. Pappa dog 2003 och sålde den pga sjukdom. Jag var Bara 15 när han sålde den.

Tycker det är helt fantastiskt att bilen fått vara med dig så länge, och att den är så fin även idag! Förstår att den betyder mycket för dig med allt i backspegeln så att säga. Mycket trevligt att du delar med dig av detta big_smile

Xebers76
2 december 2018 · 2 280 Inlägg

FREDAG


Efter mycket funderande bestämde jag mig för att bygga en egen oljeavskiljare. Ett gammalt hyllplan fick sätta livet till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8eee717b1754e6a64722b39e30998216.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46eb2859585e274ede542d394716b660.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16ce3531546ecbc8a5c00bd510d5aa2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0a383965b08f9b282ca161281d537798.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bdbaccb3559d67c824a7f1c5557b8f1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd794f1cbdcbe1a55295ceadf0da497b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-74ad8585d3c2ce3969106d10062116a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83687b36181a093c08fee4b208174ad9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-160fe6248ce257e02f90d42c20141fe4.jpg

Vill kunna öppna för att kunna göra rent om behovet skulle uppstå, så gjorde en ram och ett lock, dessa sätts sedan ihop med skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f287113057598f81a1fe93a34d76b38d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7af239c66401a53ad08848fb5b71d731.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3bea3602dae514f5cf6fc2323d13655a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b11be8248f7147aca01bc9dd03e583ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-18033303947fb1e504c6f1c69573346e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b5d108a37f7d0ce2a7b79d168fbacdc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe5ec5ecdddb776c4881483440f4404a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-867ec0aef257c1ef3cf954cd0adc5ab2.jpg

Gjorde lite skiljeväggar som förhoppningsvis gör någon nytta tongue Dimman kommer in där nere och förhoppningsvis kommer bara avgaser ut i ovankant. Denna konstruktionen är inte färdig och är säkert förvirrande för dig som läser, men det kommer fler bilder framöver! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d9820664cb040f1d2f3cda021258ef8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b78aac5b29fc18c7f5425681644854af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e13346af862f1fe6e5be7e473a482af1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89f375bf8677f96a033aefa66c164fdb.jpg

Xebers76
2 december 2018 · 2 280 Inlägg

LÖRDAG


Tänkte att jag kunde ta nätet från den gamla oljesilen och ha inne i oljeavskiljaren för att få ännu bättre verkan. Fick gräva fram den i ett kladdigt utförande tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a29e26f7da666338b447f9a4b932a8d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d9e1f6aabb19801b00e82507884ad857.jpg

Men nätet va inte alls så stadigt som jag hade trott, bara att kasta tillbaks i högen igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5ff42ff4fde2303dc89d6d5b2ecc7db.jpg

Tidigare i år beställde jag en ny antenn (den gamla kuggar och är därför urkopplad) som skulle passa denna bilen. Bestämde mig för att montera den! Så innerskärmen åkte ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-894dc8a8414acccc43ac8609b20e66ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4bc3ce226d3cb7f7fe9765f1843b63b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ec2cbadb01515c9c422585bc89bb38c.jpg

Där har vi han!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-efd2735fec611cb4bbd82f2d9c3d7ad7.jpg

Och här hittar man mer rost, och man ser också att hela tröskeln är fylld med jord/sand, najs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e0f9d42ad4b5751200dee2d75b70733a.jpg

Denna muttern ville jag helst inte göra någon åverkan på. Lyckades till min stora förvåning lossa den med bara nävarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f180d5ed9c0c31474d16f8edc8ca1c63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-135306eb0a13b4ba25f8a9d802f2ad77.jpg

Den andra skruven som håller antennen på plats sitter i framskärmens bakkant. Så dörren måste vara öppnad till en viss exakt vinkel för att man sedan med 2 förlängare ska komma åt skruven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-955d2fb8840dc2f58bf69587f3cc8836.jpg

Såhär ser den ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d36373c1aacfc43b8a2403d80113376d.jpg

Det är nu det börjar krångla. Den nya jag köpt som enligt annonsen på Ebay ska passa "POWER ANTENNA FOR CHEVROLET CAPRICE 1989" är en universell antenn.............. ååååååhh vad jag hatar det amerikanska sättet att sälja saker....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a28f5a91a1994f366feb85996f9b3bbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-476afa6a50f2405bcd7ff5ea109cfd3e.jpg

Ja asso inget är likadant. I kittet ingår en massa olika plastbitar som fäster antennen i skärmen i alla dess olika vinklar. Men ingen är i krom, förutom muttern som låser allt.
Original till vänster och eftermarknads till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-204483e7d12d22a378b8d61b2f63ad17.jpg

Blev en kombination av dem båda tongue (vill inte ha en stor fet svart plastring på framskärmen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-73f13173f53779dccfda17810e100e17.jpg

Här är några av alla delar som ingick
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf993e9ce94d5cd02c2cd6a9778ecbbd.jpg

Behövde en del från den gamla antennen för att kunna låsa allt på plats. Så tog vinkelslipen och kapade loss den översta biten
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b420ec2e45446a5f707f42078ed0f47d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-59584dc7d27ce76ac6717e15a428a0a6.jpg

Där blev en plastbit kvar invändigt som jag inte lyckades få ut. Så jag eldade bort den lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-85c655ef102c9dbf41f540d2e5b5f414.jpg

Detta ska då sitta i framskärmen (precis som original)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-870c13e8c2c5d8d56b9b3ac92ad00f73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2529e2e59c8ceb909a4f243876ccd3bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d20144aeaab0fe7070dd339f67b2e838.jpg

Fick göra ett snitt för att allt skulle få plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e3ce95043746652b966577ccaea6c1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4eba71ac0df523433864c213f758fe1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-07140b2612aa5813dda2d4a3cd90316f.jpg

Mätte upp kablaget i bilen (och trodde jag visste vad jag gjorde) och skarvade dit det gamla kontaktstycket på den nya antennen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aa5cac47da6620969b072998159d6666.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3291c8fdb5cb0641f3fa78124459729.jpg

Men antennen var stendöd ju! Fick inget liv ur den alls. Mätte och krånglade i en timme. Hade ur handsfacket och började krångla vid antennens relä. Kom fram till att det var problem med hur bilens system levererade konstantströmmen. Så jag drog en ny!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-075a56c8a8ddbab2b02d81794249ae0b.jpg

Hjälpte inte. Antennen åkte ur bilen och blev isärplockad. Jag och pappa hjälptes åt med att testa den med ett separat batteri direkt på motorns kopplingar på kretskortet, nu blev det liv i motorn! Så testade koppla allt som det ska vara och den fungerade! Kopplade in i bilen igen men stendött igen! Vad jag borde gjort från början är att kolla elschemat till bilen, då hade jag insett att det är ett polvändande system. Så nu förstod jag varför alla mätningar förvirrat mig, trodde det var gjort som på bilar från ca 90 talet med en plus och minus och en signal. Men dem här gamla antennerna har två microbrytare invändigt och ett relä inne i bilen som samarbetar, alltså inte alls samma konstruktion. Så med det i tankarna var det bara att koppla det på rätt sätt och nu fungerade det klockrent tongue Så ja där gick några timmar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-19c34050c8c111c6cf04c4de86005ed9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dfa6ec2efe5e8adec0ccdfdb31ffd272.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d7e2a6d4d49186903130123c2fa1faa.jpg

Xebers76
2 december 2018 · 2 280 Inlägg

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:
Många ägare på min bil, så som vanligt fattas instruktionsboken tongue

På min Van var det 18 ägare de första 5 åren och de sista 25 åren endast 2 ägare då med mig som ägare de sista 18 åren. Lustigt va!

/Benny

Det var väldigt udda får jag säga! lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang