Svetsa skärmkanter, Norrköping

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2017 · 26 136 Inlägg

Oja.
Kan bli fint när man blandar lite av varje..

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/bc/ff/84/bcff845fd0dbab716d1ec5b135eafafd.jpg

Skämt åsido.
Klart det kan bli bra, och alla har vi ju olika smak.
Men jag hade personligen aldrig känt mig "nöjd" med en sån blandning metaller?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Svento
7 juni 2017 · 199 Inlägg

Nej fan, som sagt skär det sig i hjärnan. Men det var först när jag accepterade tanken på att kombinera krom och mässing som det började lossna för mig. Helst hade jag ju haft ALLA blanka delarna av mässing. Men att hitta såna... Ja, eller nu har jag visserligen gjort det, men det får bli en senare fråga. En del av det är gjort för Royal Enfield. I Indien alltså, ie skapligt billigt. Men vissa av dom delar jag hittat är tänkta för Harley Davidson, och därmed automatiskt dyrare.

Så jag acceptera krom. Så hade jag dessutom några kopparplåtar då... Ja vafan... Så extremt mycket skiljer sig inte den rena kopparn från den som är legerad med zink. Låt gå.

Men så är det fönsterlister och diverse annat mattsvart. En del är plast, så det måste jag ju ersätta på nåt vis, men på andra ställen skrapa jag ju fram ren aluminium. Vad gör man...? River loss och tillverkar mässings-lister som ändå inte kommer att bli bra? Eller gläds åt metall-fyndigheten? Så jävla mycket skiljer sig ju inte aluminium från kromat...?

Så det här med grillen... Inser att en grov kylskåps-hylla blir jävligt bra. Inte mässing dock, eller koppar. Inte krom, inte ens aluminium - utan rostfritt. Men det får väl gå det med. Så mycket skiljer det sig ju inte från krom eller aluminium.

-

Men jag har idéer. En enda färg på karossen - möjligen två, varav minst en av dom är svart eller vitt - så allt påhäng av mässing. Plus eventuellt större plåtar av ren koppar. Eller karossen naturligt stålgrå - alternativt rostad - sen klarlack på det. Så enbart vit metall till det. Gärna en massa hålband.

Senast redigerat av Svento (7 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Mack Forum- och sitemoderator
7 juni 2017 · 26 136 Inlägg

Jag tror du fixar det hela bara du vill och har orken.
Hoppas det löser sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Svento
8 juni 2017 · 199 Inlägg

Mack skrev:
Jag tror du fixar det hela bara du vill och har orken.
Hoppas det löser sig.

Ja... Jag tror också jag fixar det - av den enkla anledningen att det inte känns som att det finns nåt alternativ.

'Orken' kan jag väl INTE direkt säga att jag har. Fan vad jag skulle vilja slippa det här. Vifta med trollspöet så fastnar skärmarna. Beställa 'Lilla Victorianska Apokalyps-paketet' från Dakkar & sons i Chitn Potn Bah. Strax bortom Potn Chitn Buh (i Indien). Lite blandat krims-krams från smellphetesigges.se i Målilla kanske.

-

Känner mig som en gammal general. Utmattad efter oräkneliga strider men fortfarande redo att samla ihop sina trupper än en gång.

Och fan.. Kan man inte skönja De Dödas Armé marscherande strax bakom mig. Vad heter den där låten i 'Bron över Floden Kwai'? Den försöker dom vissla. Går väl sådär när man inte har några läppar.

Don't look around, here comes The Deadest Man in Town!

Senast redigerat av Svento (8 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
8 juni 2017 ·

Svento skrev:

Mack skrev:
Jag tror du fixar det hela bara du vill och har orken.
Hoppas det löser sig.

Ja... Jag tror också jag fixar det - av den enkla anledningen att det inte känns som att det finns nåt alternativ.

'Orken' kan jag väl INTE direkt säga att jag har. Fan vad jag skulle vilja slippa det här. Vifta med trollspöet så fastnar skärmarna. Beställa 'Lilla Victorianska Apokalyps-paketet' från Dakkar & sons i Chitn Potn Bah. Strax bortom Potn Chitn Buh (i Indien). Lite blandat krims-krams från smellphetesigges.se i Målilla kanske.

-

Känner mig som en gammal general. Utmattad efter oräkneliga strider men fortfarande redo att samla ihop sina trupper än en gång.

Och fan.. Kan man inte skönja De Dödas Armé marscherande strax bakom mig. Vad heter den där låten i 'Bron över Floden Kwai'? Den försöker dom vissla. Går väl sådär när man inte har några läppar.

Don't look around, here comes The Deadest Man in Town!

Colonel Bogey March.

Svento
8 juni 2017 · 199 Inlägg

Så hette den ja! Tack. Det underlättar som fan att veta vad låten heter, när jag ska instruera dödingarna.

Dom ska förresten anföras av den kolleriske lille knekten Anders Persson från Köping. Under sin fem-och-tjugiåriga tjänstgöring hos Kronan lyckades han inte ens uppnå vice Corporals grad, nu jävlar ska han få bli Compagnie-Chef.

Senast redigerat av Svento (8 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
jaka54
8 juni 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det måste vara ett "Troll" !

Svento
9 juni 2017 · 199 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det måste vara ett "Troll" !

Vem? Jag eller den döde soldaten från Köping? Eller bilen.

Jag är väl det man i dagligt tal menar med 'forum-troll'. Vresig haverist... Typ. Men jag tänker mig att den egentliga definitionen avser en virtuell person som inte direkt existerar utanför forum-miljöerna - och vars huvudsakliga syfte är konflikt. Som gör saker för att provocera. Där är jag varken tillräckligt hemlig eller tillräckligt social för att kvalificera.

Men troll-jägarna brukar vara värre arslen än trollena själva. Så ta det försiktigt så att du inte blir en sån.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
9 juni 2017 · 199 Inlägg

Fan vad irriterande nu då.

Har börjat leka lite med plåt och insett att det nog går att göra en del. Inga verktyg förutom plåtsax och falstång. Inte ens ett jävla skruvstycke. Men fan, det här ska gå på nåt vis, jag gör helt egna skärmar och skruvar fast dom.

Hitta mig en lampskärm av koppar där mycket av jobbet var gjort. Men den var inte stor nog. Var väl egentligen uppenbart från början, men jag önske-tänkte. Liksom... Lite mindre radie, så får jag ut mer längd. Men att sen räta ut den... Hade nog gått om jag kunnat värma plåten.

Plan B är ett skitstort jävla lock av nåt slag. Rostfritt. Men fan liksom, plåtsaxen orkar ju inte genom.

Hittat nåt internet-varuhus med tokbillig mässings- och kopparplåt, men just nu har jag inte ens råd med det.

Senast redigerat av Svento (9 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Mack Forum- och sitemoderator
9 juni 2017 · 26 136 Inlägg

Svento skrev:
Fan vad irriterande nu då.

Har börjat leka lite med plåt och insett att det nog går att göra en del. Inga verktyg förutom en plåtsax och falstång. Inte ens ett skruvatyrke. Fan, jag gör helt egna skärmar och skruvar fast dom.

Hitta en lampskärm av koppar där mycket av jobbet var gjort. Men den var inte stor nog. Var väl egentligen uppenbart från början, men jag önske-tänkte. Liksom... Lite mindre radie, så får jag ut mer längd. Men att sen räta ut den... Hade nog gått om jag kunnat värma plåten.

Plan B är ett slitstarkt jävla lock av nåt slag. Rostfritt. Men fan liksom, plåtsaxen orkar ju inte genom.

Hittat nåt internet-varuhus med tokbillig mässings- och kopparplåt, men just nu har jag inte ens råd med det.

Tycker den här tråden har levt ut sitt liv vid det här laget.
Kanske dags för en projekttråd?
Tror nog ett antal skulle följa den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Svento
9 juni 2017 · 199 Inlägg

Ja jag vet. Egentligen startade jag den här tråden ENBART för att få tips om nåt ställe att vända sig till, där jag kunde få skärmarna helsvetsade.

I stället drällde det in tips om hur man går tillväga när man byter skärmar. Diskussioner om tennspackling och annan behandling. Frågan dock fortfarande helt obesvarad... Hur hittar man en person eller en verksamhet som gör sånt.

-

Jag HAR startat en projekttråd där jag tänkt publicera bilder så snart det finns nåt att visa. Men jag vill hålla den tråden ren från mina egna frågor. Separata trådar om hur man hittar det och det, sen visar jag resultaten i projekt-tråden.

Men det blir liksom inga resultat... Allt står och tuggar i väntan på att hitta lösningar på den här sortens bekymmer. Jag vill åtminstone måla bilen innan jag börjar lägga upp bilder. Men jag kan liksom inte börja med det innan jag har bakskärmar och innan jag kommit på ett sätt att få loss bakre kofångarn.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
jaka54
9 juni 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det finns massor av firmor som kan svetsa/laga  dina skärmar och antagligen även tennspackla ytorna men...det kommer att bli dyrt om du kräver att de ska tennspackla då det är mer kunskapskrävande och att det är antagligen få som kan den tekniken i dag.
Kolla på nätet! Kolla i Classic motor och Nostalgika och liknande tidningar, då hittar du firmor som kan göra jobbet men räkna med att det kommer att bli dyrt.
-Varför inte bara byta skärmarna?

Svento
10 juni 2017 · 199 Inlägg

Jo jag vill byta skärmarna. Och jag har aldrig ens tänkt tanken på tennspackling. Jag ville bara veta om det fanns nån enda människa i trakten som kan byta skärmar - eller åtminstone känner till nån som kan. Men som jag förstått saken så finns ingen i Mellansverige som gör sånt eller har hört talas om nån som håller på med sånt.

Eller alltså - självklart har jag hundra gånger fått tipset att det finns hur många som helst som håller på med sånt. Många tipsar mig också om att jag ska höra efter med nån jag känner som svetsar. Det är en fin tanke, men det hjälper mig inte direkt.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
10 juni 2017 ·

Henke Larsson kan säkert göra jobbet åt dig, kostnaden kommer nog överstiga bilens ekonomiska värde fast det är inte alltid pengar är det viktigaste.

http://www.larssoncustomizing.se/

Meaganeowner
10 juni 2017 · 2 250 Inlägg

Stackarn, han som först lagade rosten...

O den syndaren som övervakade de svetsrobotar som idogt punktade ihop bilen på det löpande bandet.

Du får bygga dig en helt ny bil!

Power-krille
10 juni 2017 · 672 Inlägg

Frågan är om inte nyttjandet av stark-varor, är det största hindret i denna märkliga process.

"Väx inte upp! det är en fälla"
caromania Forummoderator
10 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Några bilder skulle ju inte skada. Jag har experimenterat en hel del själv med galna idéer under alla bilbyggen jag gett mig på så jag kan relatera till kompotten av hybris och magplask. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 juni 2017 ·

Mången idé har efter mediokert resultat förpassats till skrotlådan aka metallåtervinningsconrainern.
Bilder skulle passa bra så här långt in i tråden för inspiration och hjälp att bolla tankar och material.

Svento
10 juni 2017 · 199 Inlägg

Jag fattar inte riktigt vad som är så märkligt och galet med det här. Jag ville få bort rosten från min bil.

Dom här mindre ortodoxa idéerna har ju liksom snarare kommit som desperata försök till lösningar när det inte verkar finnas nåt alls att göra. 'Man brukar inte...' Nej visst, man brukar inte. Men vad ska man göra? Lägga sig ner och dö...?

Mer än nåt annat handlar ju 'projektet' ändå om RESTAURERING. Fixa till allt som är trasigt. Just dom bitarna som gäller styling har ju inte kostat särskilt mycket vare sig beträffande pengar, kreativitet, tid eller annat. Hittat nåt på skroten, skickat efter nåt billigt. Det får inte kosta för pengarna behövs till allt det andra. Det får heller inte vara tekniskt svårt eftersom jag måste kunna göra alltihop själv.

I stället har vissa såna här basala saker låst hela grejen. 'Ska du inte göra nåt åt rosten?' Jo visst. Jag försöker verkligen lista ut hur man gör det eller hittar nån som gör det. Så min 'hybris' kan väl sägas vara dom tillfällen då det verkar som att det går att åtgärda sånt.

Det som dränerar mig är snarare att jag liksom betalar tre fyra gånger för varje moment. En gång till min vanliga mekaniker för att han ska göra tvärtemot vad jag ber om. Sen köpa diverse utrustning på måfå och pröva en massa olika varianter i blindo för att återställa det. Tillbaka till verkstan för att få lagat det jag förstört. Och så betala honom igen för att göra ett nytt försök med det jag först bad om. Och misslyckas igen. För att jag inte haft tillräckliga kunskaper för att förklara till 100% hur han ska göra sitt jobb.

Än en gång söka information, köpa grejer etc. Pröva saker, förstöra mer än jag lagar.

Jag är mest ute efter en en akut lösning just nu och räknar med att behöva återvända till skärmarna inom ett år.

Naturligtvis kan jag inte betala 10 000 för jobbet efter alla dom här turerna. Inte 3 000 heller. Jag har aldrig prövat att svetsa i så här tunt material, men jag har lekt med MIG tillräckligt för att ha en grundläggande uppfattning. En akutlagning borde kunna göras på en timme. Därför låter det underligt när vissa hantverkare påstår att det är en veckas arbete att fylla svetsen.

Att då överväga att skruva framstår inte för mig som en flippad provokation, snarare som enda utvägen. Men en rätt kul nödlösning, eftersom det rent visuellt skulle vara en vinst. Och jag sitter ju hellre och kall-bockar koppar än rostfritt. Plus att det ju förhöjer utseendet ännu mer.

Jag är inte helt säker på vad för starkvarer som refereras till längre upp och som är anledningen till allt det trassel jag haft runt det här. Andra super för att bli en liten liten aning så som jag är jämt. När jag super blir jag lite mer 'normal' för en kort stund. Fast med sämre motorik. Varken 'normaliteten' eller den försämrade motoriken har direkt lockat mig i samband med det här. Det handlar om väldigt konkreta problem som jag vill försöka hitta en lösning på. Men visst... Skulle jag få indikationer på att det går att tjacka sig till bättre resultat så skulle jag absolut vara villig att pröva allt från rosenrot och ingefära via dunderhonung och efedrin till 'meth'...

Senast redigerat av Svento (10 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Power-krille
10 juni 2017 · 672 Inlägg

Babblar man om amfetamin och utvecklingsstörda pensionärer, dieselaggregat! Då kan ju frågan om berusningsmedel vara berättigad!
Men som sagt, det var bara en fråga...

"Väx inte upp! det är en fälla"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang