Svetsa skärmkanter, Norrköping

viccoA
16 juni 2017 · 3 110 Inlägg

Kromade skärmkanter och liknannde lösningar brukar vara utmärkta rostsamlare (i skarven mellan underliggande plåt och den nya kromade kanten).

jaka54
16 juni 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Han måste vara ett troll!!
Men jag svarar ändå...
Det finns massor av firmor som kan laga dina skärmar genom att vinkelslipa bort de rostiga partierna och sedan svetsa på ny plåt. Det är hur enkelt som helst! Det enda som krävs är en vinkelslip, ny skärmkant, MIG-svets, kunskap och ett garage.
Har du inte dessa saker så måste du lämna bort och få det gjort av en firma.
Va fan glöm bort tunn mässingsplåt eller rostfrit det funkar ju inte om du vill få jobbet gjort ordentligt.

Meaganeowner
16 juni 2017 · 2 250 Inlägg

Lurade!

Det förstår ni väl... att det finns inget vett o sans i detta.
I vart fall inte med dagens slit- o slängteknik.




Här ett sista förslag... satsa på papeiermache... Dra sen på hemkokt tjära, så håller det bilen ut. Både billigt o bra... typ Trabbant.

Inge mera plast i sjöarna!
Håller med T S. Plast är ett otyg!

Senast redigerat av Meaganeowner (16 juni 2017)

Svento
18 juni 2017 · 199 Inlägg

Som sagt: Det ska inte vara NÅT annat än metall i karossen. Varken plast eller papper.

Dom här troll-spekulationerna... Jag har inte förnekat att jag är ett troll. Jag vet mycket väl hur viktigt det är på webb-forum att det ska finnas nån eller några som man ska kalla TROLL. Jag har inget emot att vara troll om det bara leder till att jag möjligen kan få hjälp med det här.

Men exakt VAD är det som är så märkligt med att jag vill få mina bakskärmar fixade???? Jag ställde bara en fråga: Finns det händelsevis nån...? Och om det nu uppenbarligen faktiskt inte finns nån alls... så får jag väl försöka hitta nåt annat sätt att lösa problemet. Eller vad borde jag göra? INTE lösa problemet?

'Det är bara att...'

Ta en vinkelslip... Okej, den går på el - var ska jag koppla in den? Frågar om diesel-aggregat, således måste jag ju i rimlighetens namn vara ett...

TROLL!!!!!!!!

Okej... Men vad ska jag göra då? På nåt vis måste jag få el till apparat-jäveln.

Så ska jag ta en MIG-svets och fylla skarven. Å fan... Är det SÅ man gör? Då börjar jag väl bara svetsa då. Men exakt VILKEN svets är det jag ska använda? Och var är det jag ska stå med dom här grejerna??? För att dom här goda rådena alls ska ha nån relevans måste jag till att börja med HA en MIG-svets och gärna nånstans att stå. Eller?? Och slipandet då. Var ska jag stå och slipa? Tipsa mig gärna om nån plats där man kan koppla in en vinkelslip.

Helt ärligt: Det är helt okej med mig om folk har behov av att viga en hel tråd åt att diskutera hur in i HELVETE dum i huvet jag är. Men kan ni inte göra en separat tråd om det? Jag vill ägna just den här åt att försöka hitta en lösning på det här specifika problemet. Hur får jag skärmarna fixade?

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Evildan
18 juni 2017 ·

Slottshagen? Har kontakten med "fifflaren" upprättats eller uteblev det?

Troll? Ett troll provocerar och söker bråk, jag ser inget bråksökande eller provokativt i dessa trådar, från TS håll åtminstone.

Meaganeowner
18 juni 2017 · 2 250 Inlägg

Jahaaaa

Tänkte bygga en insats till badtunnan. Tunnan börjar bli gisten. Behöver tre veckor för att bli tät efter vinterns torrperiod. Nuvarande vattenmängd är tre m3, men i samband med kompletteringen, så blir sittbänkarna, så att säga inbyggda och isolerade. Vattenmängden blir då två m3. Går åt mindre ved för uppvärmning.

Nu vill jag inte att det ska vara epoxi eller polyuretan.
Ska vara rostfritt! Inte mässing eller äcklig koppar. Kopparoxid är ju giftigt!

Sitter således i samma sits som dig.

Där tunnan står i dag finns ingen el.
Och ingen lämplig plåt har jag. TIG kan jag hantera, men äger ingen. Har heller ingen lämplig gas, elektroder eller tillsatsmaterial.
Och övrig utrustning finns på annan plats
Så hur gör jag?

Borra hål i plåtarna hemma, dra på tjära i skarvarna, och skruva ihop med rostfria skruv? Borde gå med typ träskruv.
Men skruvdragarens batteri är kass, så det blir inte så många dragna varje gång jag är vid tunnan.
Visst ja, ett elverk vore kanske lösningen. Tack o tack. Det hade jag inte tänkt på. Vart får jag ett sådant? Om du får tag på ett, kanske jag kan låna två år?

Har du kommit något längre på ditt projekt?
Då kanske du kan delge detta åt mig, så jag kommer vidare med mitt.

Djädrans vad jag längtar efter ett bad i en rostfri badtunna. Inga äckelpäckelbaciller!

Ingen kommer dock att sponsra mig med stålar till en ny badtunna....


OBS.... detta är inte elakt skrivet, utan jag vill bara visa att jag får nog försöka lägga upp projektet på ett mer realistiskt sätt.

Vill framföra ett tack, för att få mig på andra tankar... för att lyckas med projektet.
Lutar åt att köra tunnan till närmaste eluttag med 400 V. Eller bada ett år till.

Ett problem till är att ingen vill hjälpa mig lyfta upp tunnan. Har heller inte lämplig släpkärra.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 juni 2017)

Svento
18 juni 2017 · 199 Inlägg

Evildan skrev:
Slottshagen? Har kontakten med "fifflaren" upprättats eller uteblev det?

Troll? Ett troll provocerar och söker bråk, jag ser inget bråksökande eller provokativt i dessa trådar, från TS håll åtminstone.

Nu riskerar du att förstöra för dom som försöker skapa ett troll här. Det ligger hårt arbete bakom sånt, och grundar sig inte så mycket på det utsedda trollets egenskaper eller intentioner, utan på hur många gånger omgivningen säger ordet TROLL.

Killen på Slottshagen finns kvar, problemet har snarare varit organisatoriskt. Att hitta ett tillfälle då han har tid och jag dessutom kan lämna ifrån mig bilen utan att hela tillvaron kraschar.

Väl medveten om att det här gör mig till ett troll: Vi hade kommit överens om ett datum, men naturligtvis hade han fått ryggskott! Och nej, jag är inte färdig... Dessutom hade jag kommit överens med min vanliga mekaniker om att få några andra småsaker fixade, men då hade en nära anhörig till honom i Södertälje dött dan innan.

Jag har för övrigt hållit på nu i helgen och prövat att tillverka egna skärmkanter. Det gick helt åt helvete. Hitta lite alu-plåt på ett bygge och satt med min fals-tång, men jag får fan inte till själva rundingen.

Också börjat fundera lite på ett annat spår. Nån bortåt Kvarsebo som sen många år annonserat ut en lokal. Finns det bara el och kallvatten så duger det åt mig. Men 200 kvadratmeter tydligen... Kräver nog att jag kan dela utrymmet och hyran med nån mer.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Meaganeowner
7 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Ja..... Hur gick det?

Klar med byte av skärmkanterna eller det nu var inbyggnad bakom annat än plåt o plast?

Mässing o annat nämndes...

Svento
9 juli 2017 · 199 Inlägg

Klar är jag inte. Långt ifrån. Men jag jag dygnade härom veckan. Satt med några mässings-plåtar och klippte en hel natt. Sen fals-tång. Sen kul-hammare.

Ser förjävlit ut. Men inte hopplöst. På ett ställe blev det ett veck. Och sen hål när jag skulle korrigera. Och jag kommer att fylla med tenn även om det känns lite billigt.

-

Börjar luta mot att försöka få till nåt liknande som det ofta är på moderna bilar. Liksom en kant hela vägen. Spark-låderna ska ju vara mässing, det är bestämt sen länge och jag har plåt för ändamålet. Tanken nu är att den linjen ska fortsätta upp längs skärm-kanterna.

Problemet är snarare hur jag ska få bort dom här dåligt påsvetsade kanterna samt min egen idiotiska nöd-spackling. Förr eller senare kommer jag ju igenom, men det tar sån helvetes tid... Jag gnuggar i timtal med grövsta pappret och får ordning på typ en kvadrat-decimeter. Så det stora projektet är fortfarande hur jag ska hitta på nåt sätt att kunna använda vinkelslipen.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
viccoA
9 juli 2017 · 3 110 Inlägg

Svento skrev:
Klar är jag inte. Långt ifrån. Men jag jag dygnade härom veckan. Satt med några mässings-plåtar och klippte en hel natt. Sen fals-tång. Sen kul-hammare.

Ser förjävlit ut. Men inte hopplöst. På ett ställe blev det ett veck. Och sen hål när jag skulle korrigera. Och jag kommer att fylla med tenn även om det känns lite billigt.

-

Börjar luta mot att försöka få till nåt liknande som det ofta är på moderna bilar. Liksom en kant hela vägen. Spark-låderna ska ju vara mässing, det är bestämt sen länge och jag har plåt för ändamålet. Tanken nu är att den linjen ska fortsätta upp längs skärm-kanterna.

Problemet är snarare hur jag ska få bort dom här dåligt påsvetsade kanterna samt min egen idiotiska nöd-spackling. Förr eller senare kommer jag ju igenom, men det tar sån helvetes tid... Jag gnuggar i timtal med grövsta pappret och får ordning på typ en kvadrat-decimeter. Så det stora projektet är fortfarande hur jag ska hitta på nåt sätt att kunna använda vinkelslipen.

Vinkelslipen kopplar du i vägguttag alt köper/hyr ett elverk till.

Svento
10 juli 2017 · 199 Inlägg

Har funderat på den varianten med vägg-uttaget. Tyvärr inte kommit på nåt sätt att få upp bilen för trapperna och in i lägenheten.

Letat en del efter elverk men inte hittat nåt som faller mig i smaken rent prismässigt. Jag slängde ju ut frågan här, men i och med det så var det fastställt att jag var ett s k troll. Jag har fortsatt söka, men alltså inte hittat nåt.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
10 juli 2017 · 199 Inlägg

På ett eller annat sätt kommer det ju att lösa sig. Till hösten kommer jag förhoppningsvis ha råd att göra mig en tur ner till Slottshagen.

Det var mer att jag blev stressad. Jag hade hoppats och räknat med att få till det basala före sommarn. Nu ser bilen så jävlig ut att folk stirrar. Pinsamt för barna. Saken blir närmast värre av att jag i väntan på att få till plåt och lack, otåligt börjar mixtra planlöst med diverse andra detaljer. 'Katastrof' är ordet som kommer upp varenda gång jag ser bilen. Även om allt i stort sett är under förvånansvärd kontroll, så börjar det vara en väldig massa påbörjat nu, som jag måste ta tag i väldigt snart.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
viccoA
10 juli 2017 · 3 110 Inlägg

Svento skrev:
Har funderat på den varianten med vägg-uttaget. Tyvärr inte kommit på nåt sätt att få upp bilen för trapperna och in i lägenheten.

Letat en del efter elverk men inte hittat nåt som faller mig i smaken rent prismässigt. Jag slängde ju ut frågan här, men i och med det så var det fastställt att jag var ett s k troll. Jag har fortsatt söka, men alltså inte hittat nåt.

Är köpa ett elverk fel lösning så återstår att skaffa en kompis med ett uttag i markplan, hyra ett elverk alt lämna iväg bilen för professionell lagning.

zemet
10 juli 2017 · 4 041 Inlägg

Börja bygga upp verktygsarsenalen istället då?smile
Jag älskar Makitas 18V serie, där finns bla vinkelslip kraftig nog för att orka slipa ner spackel:)

Devalt, milwaukee, festool mm är nog lika bra om du hittar nåt prisvärt på blocket. Men köp inga 12 eller 14v maskiner. Dom är för klena.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Svento
13 juli 2017 · 199 Inlägg

Jo... Lite så smått HAR jag ju börjat skaffa utrustning. Plåtsax, fals-tång, håltång, borrar, hyls-bits, mängder med skruvar, muttrar och brickor. Och fucking vinkelslip då... Innan det här hade jag fan knappt en skruvmejsel.

Det håller på att bli ett hutlöst dyrt nollbudget-projekt. Fast många av  kostnaderna är ju faktiskt investeringar. Och jag lär mig en del. Redan nu har jag egna lösningar på diverse problem som jag tidigare betalt DYRT för.

Kan jag sen lösa det så att jag så småningom kan slipa och svetsa när jag vill, så skulle många saker bli jävligt mycket enklare.

Any way: dom pengar jag de facto lagt ut senaste månaderna, skulle gott och väl räckt till både hel-svetsning av bakskärmarna OCH en budget-lackering. Orginal-stuk, skapligt bruksskick.

Ja fyfan... Barna skulle definitivt ha föredragit den varianten.

Men jag måste hur som helst försöka börja fokusera. Dom här jävla skärmarna måste prioriteras så att jag jag kan börja måla fanskapet. Vare sig det nu blir svetsade eller skruvade kanter.

Har också en enorm rostfri plåt. Skulle ledigt räcka till båda sider. Fördelen är att jag skulle kunna börja med att skruva fast dom, sen få dom svetsade i framtiden om jag skulle känna för det. Kanske rentav göra motsvarande bågar för insiderna.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang