Avgasläckage = sämre prestanda?

juhaaan
10 maj 2017 · 619 Inlägg

Hur är det med avgasläckage på turbo bil? (Skylinen) Gör det nån skillnad på prestandan/effekten? Enligt några är det skillnad och andra inte.. Så hur ligger det till? big_smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Janneutanb
10 maj 2017 · 7 271 Inlägg

Beror på var och hur mycket men det är sällan att nåt blir bättre av ett läckage ....

juhaaan
11 maj 2017 · 619 Inlägg

Janneutanb skrev:
Beror på var och hur mycket men det är sällan att nåt blir bättre av ett läckage ....

Min läcker väl på 3 ställen från downpipe (dåliga packningar). Känns som den är slöare än innan jag bytte avgas, men kanske är vad jag tror bara :p

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
rcy
11 maj 2017 · 1 705 Inlägg

juhaaan skrev:

Janneutanb skrev:
Beror på var och hur mycket men det är sällan att nåt blir bättre av ett läckage ....

Min läcker väl på 3 ställen från downpipe (dåliga packningar). Känns som den är slöare än innan jag bytte avgas, men kanske är vad jag tror bara :p

Läckage så tidigt som vid downpipe kan ställa till avgasvärdena och definitivt göra så att bilen går sämre, då den försöker kompensera för felaktiga lamba-värden.

Men varför åker du omkring med avgasläckage, varför inte bara åtgärda felet?

Senast redigerat av rcy (11 maj 2017)

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Bwonka
11 maj 2017 · 236 Inlägg

juhaaan skrev:

Janneutanb skrev:
Beror på var och hur mycket men det är sällan att nåt blir bättre av ett läckage ....

Min läcker väl på 3 ställen från downpipe (dåliga packningar). Känns som den är slöare än innan jag bytte avgas, men kanske är vad jag tror bara :p

Läcker det avgaser innan katalysatorn kan det ge felaktigt lambdavärde vilket i sin tur försämrar bränsle/luftblandningen och därigenom effekten.

Har du bytt katten också? Kanske den har sämre genomflöde pga annan utformning eller är igensatt.

juhaaan
11 maj 2017 · 619 Inlägg

rcy skrev:

juhaaan skrev:

Janneutanb skrev:
Beror på var och hur mycket men det är sällan att nåt blir bättre av ett läckage ....

Min läcker väl på 3 ställen från downpipe (dåliga packningar). Känns som den är slöare än innan jag bytte avgas, men kanske är vad jag tror bara :p

Läckage så tidigt som vid downpipe kan ställa till avgasvärdena och definitivt göra så att bilen går sämre, då den försöker kompensera för felaktiga lamba-värden.

Men varför åker du omkring med avgasläckage, varför inte bara åtgärda felet?

Trodde packningarna var bättre än dom var när jag skruvade dit avgaset sen har jag inte haft tid att fixa det, små drygt att ligga under bilen

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
juhaaan
11 maj 2017 · 619 Inlägg

Bwonka skrev:

juhaaan skrev:

Janneutanb skrev:
Beror på var och hur mycket men det är sällan att nåt blir bättre av ett läckage ....

Min läcker väl på 3 ställen från downpipe (dåliga packningar). Känns som den är slöare än innan jag bytte avgas, men kanske är vad jag tror bara :p

Läcker det avgaser innan katalysatorn kan det ge felaktigt lambdavärde vilket i sin tur försämrar bränsle/luftblandningen och därigenom effekten.

Har du bytt katten också? Kanske den har sämre genomflöde pga annan utformning eller är igensatt.

Kör tom katt nu så där är det inga probs smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Bwonka
11 maj 2017 · 236 Inlägg

juhaaan skrev:
Kör tom katt nu så där är det inga probs smile

Bilen lär vara mappad efter en setup med katt. Du åker nog på att mappa om sprutet/styrenheten för att få tillbaka optimal/original effekt igen.

Senast redigerat av Bwonka (11 maj 2017)

juhaaan
11 maj 2017 · 619 Inlägg

Bwonka skrev:

juhaaan skrev:
Kör tom katt nu så där är det inga probs smile

Bilen lär vara mappad efter en setup med katt. Du åker nog på att mappa om sprutet/styrenheten för att få tillbaka optimal/original effekt igen.

Är det verkligen nödvändigt? Enl bbl går den bra

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
juhaaan
11 maj 2017 · 619 Inlägg

Märkte nu att de läcker mest mellan turbo och downpipe.. De lär väl ändå göra mkt?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Bwonka
12 maj 2017 · 236 Inlägg

juhaaan skrev:
Märkte nu att de läcker mest mellan turbo och downpipe.. De lär väl ändå göra mkt?

Läcker det avgaser mellan grenrör och turbo går du miste om turbotryck. Från turbon till downpipen är energin redan tillvaratagen och det händer inte mer än att du får avgaser in i motorutrymmet/kupén

juhaaan
12 maj 2017 · 619 Inlägg

Bwonka skrev:

juhaaan skrev:
Märkte nu att de läcker mest mellan turbo och downpipe.. De lär väl ändå göra mkt?

Läcker det avgaser mellan grenrör och turbo går du miste om turbotryck. Från turbon till downpipen är energin redan tillvaratagen och det händer inte mer än att du får avgaser in i motorutrymmet/kupén

Okej det är så, av nån anledning känns den mkt slöare nu efter jag bytta avgassystemet

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
rcy
12 maj 2017 · 1 705 Inlägg

juhaaan skrev:
Okej det är så, av nån anledning känns den mkt slöare nu efter jag bytta avgassystemet

Den anledningen är dina avgasläckage. Har du läckage så tidigt så tappar du effekt i turbon plus att din lambda-reglering blir helt åt helvete så bilen kommer att gå fett.

juhaaan
12 maj 2017 · 619 Inlägg

rcy skrev:

juhaaan skrev:
Okej det är så, av nån anledning känns den mkt slöare nu efter jag bytta avgassystemet

Den anledningen är dina avgasläckage. Har du läckage så tidigt så tappar du effekt i turbon plus att din lambda-reglering blir helt åt helvete så bilen kommer att gå fett.

Mjoo de jag menar, men han innan skrev att det inte märktes wink

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
rcy
15 maj 2017 · 1 705 Inlägg

juhaaan skrev:

Bwonka skrev:

juhaaan skrev:
Kör tom katt nu så där är det inga probs smile

Bilen lär vara mappad efter en setup med katt. Du åker nog på att mappa om sprutet/styrenheten för att få tillbaka optimal/original effekt igen.

Är det verkligen nödvändigt? Enl bbl går den bra

Och var mäter din bredbandslambda? Före eller efter avgasläckaget?

juhaaan
27 maj 2017 · 619 Inlägg

rcy skrev:

juhaaan skrev:

Bwonka skrev:

Bilen lär vara mappad efter en setup med katt. Du åker nog på att mappa om sprutet/styrenheten för att få tillbaka optimal/original effekt igen.

Är det verkligen nödvändigt? Enl bbl går den bra

Och var mäter din bredbandslambda? Före eller efter avgasläckaget?

Efter, nu har jag märkt den får dåligt lambda värde

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
rcy
29 maj 2017 · 1 705 Inlägg

juhaaan skrev:

rcy skrev:

juhaaan skrev:

Är det verkligen nödvändigt? Enl bbl går den bra

Och var mäter din bredbandslambda? Före eller efter avgasläckaget?

Efter, nu har jag märkt den får dåligt lambda värde

Mäter den efter så kommer den att visa värden som inte stämmer med vad motorn egentligen ger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang