Volvo 244 -75. Var sitter bränslepumpsrelä?

Simonwallgren
12 maj 2017 · 12 Inlägg

Vet någon vart Bränslepumpsrelät sitter på Volvo 240 75 ?

/Redigerade rubrik. Mvh Hybridsmurfen.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (14 maj 2017)

Utmarks-Loke
12 maj 2017 · 5 840 Inlägg

Är det inte mekanisk bränslepump på dom? De har ju B18

Evildan
12 maj 2017 ·

Svarte_Orm skrev:
Är det inte mekanisk bränslepump på dom? De har ju B18

Nej det monterades aldrig B18 i Volvo 240-serien. B20 fanns däremot från hösten -74 till -76.
Det finns B21E i Volvo 244 -75 och det är en insprutningsmotor med mekaniskt K-jetronic insprut och elektronisk bränslepump.

Samuel3
12 maj 2017 · 360 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns B21E i Volvo 244 -75 och det är en insprutningsmotor med mekaniskt K-jetronic insprut och elektronisk bränslepump.

Då sitter det ett grönt relä, kan vara lokaliserat under handsfacket, vid passagerarfötterna, man lär alltså ta bort panelen där för att komma åt. På nyare 240is är det så iallafall, vore konstigt om det inte är samma på din känns det som. Reläet finns för övrigt att köpa på biltema för 299kr typ.

Senast redigerat av Samuel3 (12 maj 2017)

Evildan
13 maj 2017 ·

Samuel3 skrev:

Evildan skrev:
Det finns B21E i Volvo 244 -75 och det är en insprutningsmotor med mekaniskt K-jetronic insprut och elektronisk bränslepump.

Då sitter det ett grönt relä, kan vara lokaliserat under handsfacket, vid passagerarfötterna, man lär alltså ta bort panelen där för att komma åt. På nyare 240is är det så iallafall, vore konstigt om det inte är samma på din känns det som. Reläet finns för övrigt att köpa på biltema för 299kr typ.

Det reläet sitter på ett helt annat ställe i min bil.

mrmercedes
13 maj 2017 · 118 Inlägg

Reläplaceringar på Volvo 240 varierar lite beroende på vilken årsmodell det är. Men det sitter ju antagligen under instrumentbrädan någonstans eller kanske under huven. Bara att leta tills du hittar det.

Simonwallgren
13 maj 2017 · 12 Inlägg

Samuel3 skrev:

Evildan skrev:
Det finns B21E i Volvo 244 -75 och det är en insprutningsmotor med mekaniskt K-jetronic insprut och elektronisk bränslepump.

Då sitter det ett grönt relä, kan vara lokaliserat under handsfacket, vid passagerarfötterna, man lär alltså ta bort panelen där för att komma åt. På nyare 240is är det så iallafall, vore konstigt om det inte är samma på din känns det som. Reläet finns för övrigt att köpa på biltema för 299kr typ.

Sitter inget Relä under handfacket helt tomt...

Simonwallgren
13 maj 2017 · 12 Inlägg

mrmercedes skrev:
Reläplaceringar på Volvo 240 varierar lite beroende på vilken årsmodell det är. Men det sitter ju antagligen under instrumentbrädan någonstans eller kanske under huven. Bara att leta tills du hittar det.

haha aa jo letat rätt länge därför jag tänkte om någon visste exakt så de ba plocka ur o byta

Simonwallgren
13 maj 2017 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det inte mekanisk bränslepump på dom? De har ju B18

har b21e

Simonwallgren
13 maj 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:

Samuel3 skrev:

Evildan skrev:
Det finns B21E i Volvo 244 -75 och det är en insprutningsmotor med mekaniskt K-jetronic insprut och elektronisk bränslepump.

Då sitter det ett grönt relä, kan vara lokaliserat under handsfacket, vid passagerarfötterna, man lär alltså ta bort panelen där för att komma åt. På nyare 240is är det så iallafall, vore konstigt om det inte är samma på din känns det som. Reläet finns för övrigt att köpa på biltema för 299kr typ.

Det reläet sitter på ett helt annat ställe i min bil.

Du vet inte exakt vart det sitter eller ? har b21e o allt de andra du skrev

Evildan
13 maj 2017 ·

Simonwallgren skrev:

Evildan skrev:

Samuel3 skrev:

Då sitter det ett grönt relä, kan vara lokaliserat under handsfacket, vid passagerarfötterna, man lär alltså ta bort panelen där för att komma åt. På nyare 240is är det så iallafall, vore konstigt om det inte är samma på din känns det som. Reläet finns för övrigt att köpa på biltema för 299kr typ.

Det reläet sitter på ett helt annat ställe i min bil.

Du vet inte exakt vart det sitter eller ? har b21e o allt de andra du skrev

Jo det vet jag men det hjälper dig föga då jag har en Prius 2013.

Däremot gällande din bil, nu när jag har sugit på karamellen ett tag, så har jag för mig att det är lokaliserat någonstans i närheten av rattstången med förbehåll för att jag har tokfel. Är minst 20 år sedan jag rotade runt i en takluckeförsedd brunmetallic 244GL med B21E.

Simonwallgren
14 maj 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:

Simonwallgren skrev:

Evildan skrev:

Det reläet sitter på ett helt annat ställe i min bil.

Du vet inte exakt vart det sitter eller ? har b21e o allt de andra du skrev

Jo det vet jag men det hjälper dig föga då jag har en Prius 2013.

Däremot gällande din bil, nu när jag har sugit på karamellen ett tag, så har jag för mig att det är lokaliserat någonstans i närheten av rattstången med förbehåll för att jag har tokfel. Är minst 20 år sedan jag rotade runt i en takluckeförsedd brunmetallic 244GL med B21E.

Okej ska forsätta kolla tack så mycket

Hilmer
14 maj 2017 · 1 789 Inlägg

Om motorn är original i den bilen så har du det äldre kablaget med två relä istället, har för mig att det är två vanliga 30A "extraljusrelä".
De bör vara placerade runt rattstången eller på vänster sida på konsolen bakom kåpan.

Simonwallgren
25 maj 2017 · 12 Inlägg

Hilmer skrev:
Om motorn är original i den bilen så har du det äldre kablaget med två relä istället, har för mig att det är två vanliga 30A "extraljusrelä".
De bör vara placerade runt rattstången eller på vänster sida på konsolen bakom kåpan.

har hittat den den låg i motorutrymmet haha..

Stortag
7 juni 2017 · 298 Inlägg

Jag bytte åt en äldre herreman en gång (minns ej vilken årsmodell) där satt det under instrumentbrädan på förarsidan uppe till vänster. Det verkar som de placerades enligt hur långt kablarna räkte lol

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang