4651
Sök

Kamrem- original eller eftermarknad?

1 450 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
Hoppas tråden hamnade rätt.
Vet inte om detta gäller "motorteknik" eller något.

Kamremsbytet närmar sig, vad bör man satsa på, original delar eller funkar t.ex vparts osv?
Original delar är ju 3 gånger så dyrt.
Bilen är en Volvo v70n 07a
8 tusen mil.

Jag kommer byta allt själv då det är hemska priser på att lämna in bilen.

Det ja behöver är ju kamrem , spännare, vattenpump osv.

Så vad har ni för erfarenhet av eftermarknads delar?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
16 maj 2017
contitech skulle jag köra på.. inte välja billigast möjligen utan något känt märke..  köpte till min d5 från tyskland där kostade sats med pump hälften så mycket som samma som på autoexperten.    men att köpa biligaste skiten är dumnt att göra

Kör fort så hinner inget hända...

6 596 Inlägg
16 maj 2017
Hej!
Jag har köpt grejer till min Audi 100 -89:a från "autoparts market" i Riga .Har fungerat klockrent varje gång jag beställt därifrån. Leverans på några dagar.

1 450 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
Kollade runt lite och det får bli att beställa ett kit på Internet.  Men det finns ju en uppsjö av olika remmar osv, det gäller att man får rätt saker också.
Multiremmen fanns i flera olika längder såg Ja,
Får öppna huven och se vad motorn heter om det står nånstans , för det har ja inte en aning om big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 maj 2017
Jag köpte original när jag bytte på min eftersom det är billigare med original inklusive frakt från England än det är med piratdelar på Mekonomen/Autoexperten etc. Dessutom slipper jag ju byta vattenpump, så delarna (rem och spännrulle) ramlade loss på ynka 77 pund inklusive frakt. Det hade kanske gått att hitta rem billigare på annan ort i Europa, framförallt österut, men om jag byter kamrem var 5-10 år eller något sådant så sparar jag inte på 2-300kr.

3ggr dyrare med original låter helt stört.
Senast redigerat av caromania (16 maj 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 703 Inlägg
16 maj 2017
varför byta vattenpump på en volvo 5a? nog för "passa på medans man ändå plockat ner" men det är rätt ovanligt att de går sönder, när du passerat 20.000 mil okej..

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
17 maj 2017
xXSammy skrev:
varför byta vattenpump på en volvo 5a? nog för "passa på medans man ändå plockat ner" men det är rätt ovanligt att de går sönder, när du passerat 20.000 mil okej..

inget ovanligt alls..  att spara in dessa hundringar är otroligt korkat..bara volvo verkstäder som är så smarta... men dom tjänar mer på en rasad motor än en hel så det är knappast konstigt....

många som jobbar på volvo påstår att dom magiskt kan se om pumpen är i bra eller dåligt skick..
tror dom är lite synska då pumpen ska sitta där till nästa byte...  och det är inte ofta dessa byts. så självklart byts dom alltid

Kör fort så hinner inget hända...

Sök