Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

M123
30 december 2019 · 962 Inlägg

Bör man inte skriva ut källa och upphovsman när man publicerar någon annans vägg av text publikt?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
30 december 2019 · 4 250 Inlägg

mysig bil zoe absolut. 3800 i leasing per månad? sen bara o ladda hemma. Visst den är trång och min familj skulle börja gråta att den är trång. Men 3800 för en liten trång renault? kanske 2000-2500 max och batteriet inkluderat i priset..men nästan 4k..

caromania Forummoderator
30 december 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:
Bör man inte skriva ut källa och upphovsman när man publicerar någon annans vägg av text publikt?

Jag kan dela den uppfattningen och hoppas Ivel kan uppdatera sin text med lite källor. Om inte annat för att det verkar vara skrivet av en privatperson.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
30 december 2019 · 876 Inlägg

panda666 skrev:
mysig bil zoe absolut. 3800 i leasing per månad? sen bara o ladda hemma. Visst den är trång och min familj skulle börja gråta att den är trång. Men 3800 för en liten trång renault? kanske 2000-2500 max och batteriet inkluderat i priset..men nästan 4k..

Zoe är bland det tråkigaste jag har åkt i, sicket smäck till plåtburk, men förmodligen spännande att krocka med sad

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
30 december 2019 · 4 250 Inlägg

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
mysig bil zoe absolut. 3800 i leasing per månad? sen bara o ladda hemma. Visst den är trång och min familj skulle börja gråta att den är trång. Men 3800 för en liten trång renault? kanske 2000-2500 max och batteriet inkluderat i priset..men nästan 4k..

Zoe är bland det tråkigaste jag har åkt i, sicket smäck till plåtburk, men förmodligen spännande att krocka med sad

tråkig pris också, rek pris 287.000. en helt ny ceed börjar från 184 enligt deras sida, galenskap. jävla dyrt me elbilar

micke-wes
30 december 2019 · 60 Inlägg

varför vill man leasa en bil som privatperson ? Att ett företag gör det det förstår jag.

Leasingavtal av fordon för privatpersoner
Ett leasingavtal löper oftast över tiden om 3 år. Leasingavtalet sker vanligtvis med 0 kronor i kontantinsats med ett löpande avtal med månadsbetalning under leasingperioden. Under avtalsperioden får den leasande enbart köra X antal mil som leasingfirman förutbestämt under perioden.
Har fordonet brukats hårdare, körts en längre sträcka än de förutbestämda x antal mil, kan den avtalsbärande personen bli betalningsskyldig om fordonet ej går igenom besiktningen.

Nackdelar med leasing
Kan vara svårt och dyrt att säga upp avtal i förtid.
Kan innebära extra kostnader vid slitage.
Kan bli mycket dyrt att köra mer än på förhand avtalad sträcka.
Otydligt konsumentskydd jämfört med att köpa.
Ej avdragsgill räntekostnad jämfört med ett lån.
Diverse andra begränsningar att göra saker med bilen då man inte äger de.

Fördelar med leasing
Skatteavdrag (gällar endast none-true lease)
Inga återförsäljningskostnader
Man specialiserar sig på sin kärnverksamhet
Skuldsättningsgraden kan ökas på grund av minskade distress costs
Ingen transfereringsrisk - Leasingföretaget står för risken
Ökad motivation - då leasingföretaget har incitament för att leverera/producera högklassiga produkter för att köparna ska återvända till företaget
Främjar mindre företag/organisationer i deras utbreddningsmetod.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Leasing

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2019 · 14 056 Inlägg

Det billigaste alternativet borde vara att gå till sin bank och låna. Då finns det ju trots allt ett värde kvar så man kan sälja bilen efter att bilen är betald.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
30 december 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:
Bör man inte skriva ut källa och upphovsman när man publicerar någon annans vägg av text publikt?

caromania skrev:

M123 skrev:
Bör man inte skriva ut källa och upphovsman när man publicerar någon annans vägg av text publikt?

Jag kan dela den uppfattningen och hoppas Ivel kan uppdatera sin text med lite källor. Om inte annat för att det verkar vara skrivet av en privatperson.

Jag tar bort texten med tanke på den respons som gavs.

Det var tråkigt då åtminstone jag uppfattade den som informativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
micke-wes
30 december 2019 · 60 Inlägg

men man betalar ju en massa pengar som man inte har kvar om man jämför mot att ha tagit ett lån då äger man ju bilen själv sen,som företag förstår jag att dom gör men som privatperson tycker jag det låter korkat jag ser ingen fördel annat en att man slipper betala service och sådana kostnader men med en kostnad p ca 3800 i månaden 45600 om året  det är 182400 på 4år som man hade kunnat betala på ett lån istället för att ge bort dom till leasingföretaget

jaka54
30 december 2019 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som jag sagt tidigare...rena batteribilar som t,ex Tesla är återvändgränder.
Framtiden är bränslecelldrivna bilar.
Toyota kommer med generation två  av  sin "Mirai" 2020.

Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sagt tidigare...rena batteribilar som t,ex Tesla är återvändgränder.
Framtiden är bränslecelldrivna bilar.
Toyota kommer med generation två  av  sin "Mirai" 2020.

Hej!
Varför omvandla elektriciteten till vätgas för att generera elektricitet istället för att använda elektriciteten direkt i bilen?

För att man (än så länge) får ut mer elektricitet ur mindre volym.
Dvs den vätgas tankarna rymmer ger bättre räckvidd än ett batteri av samma storlek.

Skulle du göra om en Tesla med vätgastankar lika stora som batteripacket är på en sån idag, skulle den troligen få en räckvidd på flera hundra mil (obs min egen uppskattning, inget jag kan backa upp med fakta) jämfört med ca 50 mil idag.
Dessutom går det på några minuter att tanka vätgas jämfört med flera timmars laddning på en elbil (inte alla har en Tesla Supercharger runt hörnet...)

Senast redigerat av Cuefa (30 december 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
M123
30 december 2019 · 962 Inlägg

Jag brukar kolla på den här kanalen då han är lite av ett original och är väldigt insnöad på Mopar och då helst deras Slant Six. Är fart i gubben och man lär vara på rätt humör för han är rätt ösig som person.

Nu har han några bra argument i debatten hur man förlorar spontaniteten med elbilar och hur låst och planerande man måste vara. Kanalen heter Uncle Tony's Garage, förkortat UTG.

Senast redigerat av M123 (30 december 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
30 december 2019 · 3 313 Inlägg

M123 skrev:
Jag brukar kolla på den här kanalen då han är lite av ett original och är väldigt insnöad på Mopar och då helst deras Slant Six. Är fart i gubben och man lär vara på rätt humör för han är rätt ösig som person.

Nu har han några bra argument i debatten hur man förlorar spontaniteten med elbilar och hur låst och planerande man måste vara. Kanalen heter Uncle Tony's Garage, förkortat UTG.

Följer honom, han är rolig att följa!

Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Cuefa skrev:

Ivel skrev:

Hej!
Varför omvandla elektriciteten till vätgas för att generera elektricitet istället för att använda elektriciteten direkt i bilen?

För att man (än så länge) får ut mer elektricitet ur mindre volym.
Dvs den vätgas tankarna rymmer ger bättre räckvidd än ett batteri av samma storlek.

Skulle du göra om en Tesla med vätgastankar lika stora som batteripacket är på en sån idag, skulle den troligen få en räckvidd på flera hundra mil (obs min egen uppskattning, inget jag kan backa upp med fakta) jämfört med ca 50 mil idag.
Dessutom går det på några minuter att tanka vätgas jämfört med flera timmars laddning på en elbil (inte alla har en Tesla Supercharger runt hörnet...)

Du har mao ingen kunskap om energidensiteten men har ändå en åsikt?

Vätgas är ett effektivt sätt att hålla fast bilister vid påfyllnadsföretag, mackar.

Och en elbil är inte ett effektivt sätt att hålla fast bilister vid laddstationer då menar du?
Tänk om där lite grann va...

Och ja, såklart har jag en åsikt utan kunskap, som de flesta på det här forumet.
Du vet väl vad man säger i landet på andra sidan pölen:
"Opinions are like assholes - everybody has one" wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Cuefa skrev:

Ivel skrev:

Du har mao ingen kunskap om energidensiteten men har ändå en åsikt?

Vätgas är ett effektivt sätt att hålla fast bilister vid påfyllnadsföretag, mackar.

Och en elbil är inte ett effektivt sätt att hålla fast bilister vid laddstationer då menar du?
Tänk om där lite grann va...

Och ja, såklart har jag en åsikt utan kunskap, som de flesta på det här forumet.
Du vet väl vad man säger i landet på andra sidan pölen:
"Opinions are like assholes - everybody has one" wink

Hur stor procent av Sveriges befolkning bor i småhus, alltså egen bostad?
Det vet jag.

Hur stor procent av befolkningen har laddmöjlighet i sitt hem eller i direkt närhet till sitt hem via ett eluttag?
Det vet jag.

Hur många procent av befolkningen skulle ha möjlighet att fylla vätgas hemma i sitt garage/uppfart/parkeringsplats?
Det vet jag.

Jag bollar härmed tillbaka det där med att tänka.

Det är väl ungefär lika många procent som kan tanka vätgas hemma på uppfarten som det är folk som kan tanka bensin eller diesel på uppfarten.

Man blir fast hur man än gör, tills någon uppfinner perpetum mobile och vi har evig energi.
Nånstans lär man vända sig för det ska fyllas på energi hur man än vrider på argumentet.
Att du kan "tanka" din elbil hemma är ju jättefint, men när du kört dina 20-40 mil och behöver "tanka" igen då? Ska du knuffa hem bilen för o tanka på din egen uppfart då eller hur tänkte du?

Frågan var varför man ska räkna bort vätgas och varför man inte ska göra det.
Anledningen till att man inte ska göra det är fortfarande samma, du får som regel längre räckvidd och när du behöver tanka går det fortare. 5 minuter för full tank jämfört med 30 minuter för 80% av räckvidden. Det är inte samma sak. Vätgas är inte att räkna bort.

Jag vet att infrastrukturen för tankning av vätgas inte finns än.
Det gör heller inte infrastrukturen för att ladda en elbil. Inte till 100%, och definitivt inte om vi ska konvertera alla fossildrivna bilar till elbilar. Det klarar vårt elnät inte av. Vi kan knappt ens förse vårt land med ström som det är - och nu har vi dessutom stängt ner en reaktor till.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
micke-wes
30 december 2019 · 60 Inlägg

Ivel du verkar tro att elbilen är lösningen på allt ,men det är mycke utsläpp med tillverkningen av batterier
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi … atvarsting
och sen är det flera olika  metaller som ska brytas fram i gruvor med tveksamma arbetsvillkor.
Sen när batterierna är förbrukade så ska dom också återvinnas och där finns det också problem.

micke-wes
31 december 2019 · 60 Inlägg

varför ska inte det räknas bara för att det har nämnts flera gånger?
25000 mil bara på batteritillverkningen är ganska långt och sen ska bilen tillverkas och skulle laddströmmen komma från ett kolkraftverk pga av elbrist vid nått tillfällle blir det ju ytterligare några mil med en diesel bil.
sedan när batteriet är förbrukat så ska det återvinnas och utsläppen för det finns inte med

Cuefa Ain't no place like home...
31 december 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

Cuefa skrev:

Ivel skrev:

Hur stor procent av Sveriges befolkning bor i småhus, alltså egen bostad?
Det vet jag.

Hur stor procent av befolkningen har laddmöjlighet i sitt hem eller i direkt närhet till sitt hem via ett eluttag?
Det vet jag.

Hur många procent av befolkningen skulle ha möjlighet att fylla vätgas hemma i sitt garage/uppfart/parkeringsplats?
Det vet jag.

Jag bollar härmed tillbaka det där med att tänka.

Det är väl ungefär lika många procent som kan tanka vätgas hemma på uppfarten som det är folk som kan tanka bensin eller diesel på uppfarten.

Man blir fast hur man än gör, tills någon uppfinner perpetum mobile och vi har evig energi.
Nånstans lär man vända sig för det ska fyllas på energi hur man än vrider på argumentet.
Att du kan "tanka" din elbil hemma är ju jättefint, men när du kört dina 20-40 mil och behöver "tanka" igen då? Ska du knuffa hem bilen för o tanka på din egen uppfart då eller hur tänkte du?

Frågan var varför man ska räkna bort vätgas och varför man inte ska göra det.
Anledningen till att man inte ska göra det är fortfarande samma, du får som regel längre räckvidd och när du behöver tanka går det fortare. 5 minuter för full tank jämfört med 30 minuter för 80% av räckvidden. Det är inte samma sak. Vätgas är inte att räkna bort.

Jag vet att infrastrukturen för tankning av vätgas inte finns än.
Det gör heller inte infrastrukturen för att ladda en elbil. Inte till 100%, och definitivt inte om vi ska konvertera alla fossildrivna bilar till elbilar. Det klarar vårt elnät inte av. Vi kan knappt ens förse vårt land med ström som det är - och nu har vi dessutom stängt ner en reaktor till.

Det är 0% som kan tanka vätgas hemma, det är fler som kan ha en dunk hemma med förbränningsmotorbränsle.

53% av befolkningen bor i enfamiljshus och kan alltså i nuläget ha laddning hemma.

20.2% av bostäderna i landet är bostadsrätter, dvs en stor möjlighet till hemmaladdning.

Sveriges bilar rullar i snitt 34km om dagen varav 75% av de resorna är under 20km.

Vi exporterar mer el på ett år än vad vi köper in som nation.

Det är inte riktigt på det viset att det i morgon ställs om till 100% eldrift, men eftersom energibehovet minskar för våra bostäder, energiåtgången minskar om vi använder el istället för fossila bränslen.
Nationen behöver inte förlita sig på att vi måste importera olja och vilka regimer och kalifat som får del av de pengarna.


Vätgas...det är en onödig energiomvandling som görs, därav är det inte ett vettigt alternativ enligt mig för personbilar.
Tyngre trafik sim körs längre sträckor dagligen kan ha s
färre nackdelar ga nyttovikten och energipåfyllning vid depån.

Angående svårt att ladda...igen, det finns över 8000 publika laddstationer i landet, fler ploppar upp likt maskrosor på grannens gräsmatta. Men, majoriteten behöver fortfarande inte använda dom i sitt vardagliga liv utan det blir vid längre resor.

Så.

Du som ändå har facit.
Frågan på denna tråd är ju: "Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?"

Varför, käre Ivel, är det så?
Om nu el är så otroligt fantastiskt, varför har vi ens denna debatt fortfarande?
Allt är ju så enkelt och problemfritt med en elbil jämfört med en som drivs på fossilbränslen (eller för all del vätgas) enligt dig. Det finns ju inga hinder.
Så varför köper vi inte alla elbilar?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
31 december 2019 · 9 296 Inlägg

Iofs handlar ju inte tråden om enbart elbilar men ser man över en kommande 10årsperiod så skulle jag tippa på att en ganska stor procent av alla bilar som säljs kommer vara elbilar. Det är ju jättebra för alla, även för de som inte har möjlighet eller vill köra elbil.

Frågan är ju snarare (som jag uppfattar den) varför inte fler väljer ex elbilen av de som kör de där 34km/dag och bor i eget hus? Är det okunskap? Rädsla för nyheter?

Någon var inne på status och det tror jag personligen är den största orsaken. Man vill ha en ball bil att skryta med för grannarna. En tesla skulle duga men den har folk inte råd med. Folket har råd med en Zoe men det är inte lika flott som en xc40 med 18tumsfälgar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
31 december 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
varför ska inte det räknas bara för att det har nämnts flera gånger?
25000 mil bara på batteritillverkningen är ganska långt och sen ska bilen tillverkas och skulle laddströmmen komma från ett kolkraftverk pga av elbrist vid nått tillfällle blir det ju ytterligare några mil med en diesel bil.
sedan när batteriet är förbrukat så ska det återvinnas och utsläppen för det finns inte med

Svaren på dina frågor finns redan i tråden flertalet gånger.
Du har nog inte riktigt läst och förstått den artikel du länkar till eller så väljer du att plocka ut värsta tänkbara jämförelse av någon anledning.
Vet du hur långt en elbil kan köras på den energi och utsläpp som åtgår för att tillverka en dieselbil av samma storlek som de med 100kw batteri?

Du någonting som slog mig nu var stämmer dom där siffrorna för export av el när vi släckt ner reaktorer?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang