Trimboxar är även de något som sabbar helbilsgodkännandet, så jag är inte förvånad.
spillolja skrev:
någon särkild sensor har jag inte hört talas om, jag som trodde det räkte med lambdasonden reglerar Longtermfueltrimbanken till rätt bränslemängd och lite annat som kallstartanrikning
det går stäv i stick med politikernas vilja att köra "miljövänligt" om man inte får konvertera kärran
En sådan här sensor (utseende och tillverkare varierar, så klart) sitter på alla flexifeul fordon:
![https://www.extremepsi.com/store/images/T/F60482058.jpg]()
Vet man vilken alkoholhalt man har i bränslet, kan man göra insprutningsjusteringar innan man kan se vad som händer via lambdan. Helt plötsligt vet styrboxen hur mycket av vilket bränsle som rinner genom slangen. Min plåtbalja behöver ett nytt stift i en kabelhärva för styrsignalen från en sådan sensor, och en ny mjukvara, samt bör ha nya spridare, för den ökade effekten man kan ta ut, men än så länge har jag inte riktigt... kommit så långt. Just steget med spridarna tar emot. (dyrt som fan, tydligen. Och så måste man leta efter passande spridare, som ser lagom diskreta ut. Färgglada stackare är ju som bekant underkända direkt på bilprovningen.) Men med tanke på att soppan nyss blivit dyrare, igen, så är det ju inte helt oattraktivt.
Sensorn sätter man normalt under sätet bak, så den ser de ju aldrig, och motorns mjukvara är bara i standardboxen, så att den blivit modifierad, ser de inte i heller. Man ska bara komma ihåg att tanka bensin när det är tid att besiktiga, så att avgas värdena ser.... rätt ut. Risken finns att det blir av till sommaren, om så bara med bibehållen motoreffekt, för att slippa tanka 98okt.