Leasing bra eller dåligt?

jompazx
25 maj 2017 · 291 Inlägg

hej jag undrar är det bra att leasa en bil? vad ingår i kostnaden?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2017 · 17 470 Inlägg

Normalt sett ingår 1500 mil /år och service i de 3 år som leasingen löper över. Vinterhjul ingår ibland och ibland inte. Går att komplettera med för några kronor extra i det senare fallet.

Vad man ska vara uppmärksam på är att alla företag har rätt att sätta sin egen standard på vad som är Normalt slitage när bilen återlämnas. Ev. skador som de tycker inte motsvarar detta faktureras i efterhand och denna summa kan bli en smula saftig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2017 · 13 736 Inlägg

Stora nackdelen är ju att du inte betalar för bilen utan att du använder den mer eller mindre.
så du har ju aldrig något av värde när leasing tiden gått ut.

och som oavnstånde skriver så när tiden löper ut så är risken att man får betala för normalt slitage eftersom dom inte har samma syn som någon normal människa har.

Sen blir man rätt begränsad när det gäller mil osv.   man vet ju liksom inte hur man behöver bilen om 1år framåt       jag gick från att köra 1mil om dagen till och från jobbet till över 7mil hade ingen plan att byta jobb 1år tidigare   

så man måste se vad som händer om man går över deras mil också.   
så det är en del att tänka på.  skulle hellre köpa en bil på vanligt lån istället.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
25 maj 2017 ·

Man kan jämföra de med en hyresrätt,  du betalar hyra varje månad får service när de behövs.   Men när du väl flyttar har du inte betalt en enda krona till dig själv och du riskerar att hyresvärden anser att du har slitit onormalt mycket på hyresrätten.

Med så pass bra förmåner man kan få hos vissa bilsäljare så vill jag påstå att du tjänar mer på att köpa bilen förutsatt att du nu inte ska ha något dyrt åbäke.

Djo
25 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:
Man kan jämföra de med en hyresrätt,  du betalar hyra varje månad får service när de behövs.   Men när du väl flyttar har du inte betalt en enda krona till dig själv och du riskerar att hyresvärden anser att du har slitit onormalt mycket på hyresrätten.

Med så pass bra förmåner man kan få hos vissa bilsäljare så vill jag påstå att du tjänar mer på att köpa bilen förutsatt att du nu inte ska ha något dyrt åbäke.

Ju dyrare bil ju dyrare leasing ju mindre värt leasa också så nej jag skulle aldrig göra det man vinner på att köpa bilen och betala av istället.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 maj 2017 · 14 042 Inlägg

Jag har aldrig haft en leasingbil privat och känner inte för att skaffa en heller. Som någon skrev så kan det bli väldigt dyrt när den ska återlämnas. Det är bättre att ta ett banklån eller om det är förmånligt via bilhandlaren. På jobbet leasar vi bilarna men det är bara för att företaget vill ha kontroll av kostnaderna. Det händer titt som tätt att vi får betala eftersom det ofta är onormalt slitage.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
25 maj 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:
Man kan jämföra de med en hyresrätt,  du betalar hyra varje månad får service när de behövs.   Men när du väl flyttar har du inte betalt en enda krona till dig själv och du riskerar att hyresvärden anser att du har slitit onormalt mycket på hyresrätten.

Med så pass bra förmåner man kan få hos vissa bilsäljare så vill jag påstå att du tjänar mer på att köpa bilen förutsatt att du nu inte ska ha något dyrt åbäke.

Ju dyrare bil ju dyrare leasing ju mindre värt leasa också så nej jag skulle aldrig göra det man vinner på att köpa bilen och betala av istället.

Ja de blir dyrare med lån om man väljer dyrare bil med smile Så där vill jag själv påstå att om man köper en normal bil för 250 000 med garanti i 3-7 år 3 års fri service, och behöver inte oroa sig över att någon skall plocka en på mer pengar när man väl byter som man får göra när man leasar. Så tror jag de går på ett ut.

torsen
25 maj 2017 · 7 234 Inlägg

Den som är ung, har nytaget körkort och bor i storstad kan tjäna på att leasa bil.

Muttley
25 maj 2017 ·

torsen skrev:
Den som är ung, har nytaget körkort och bor i storstad kan tjäna på att leasa bil.

Hur?   Tar vi en clio så är deras billån billigare än leasing. Och de hade sist jag var inne och provade en renault 3 års fri service på att köpa bil.

Och köper du får du köra precis hur mycket du vill.

Soulman
25 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Jag tror det finns en poäng med privatleasing om man gillar att åka ny bil. Det är ju ett oändligt stort svart hål att slänga pengar i men då vet man åtminstone vad det kommer kosta. Det är inte alla som hajjar att runt halva investeringen eller mer är borta efter tre år. Då behöver man betala av rätt mycket och sparat en hel del för att kunna köpa nästa nybil.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jompazx
25 maj 2017 · 291 Inlägg

okej tack för bra svar allihopa

Djo
25 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:
Man kan jämföra de med en hyresrätt,  du betalar hyra varje månad får service när de behövs.   Men när du väl flyttar har du inte betalt en enda krona till dig själv och du riskerar att hyresvärden anser att du har slitit onormalt mycket på hyresrätten.

Med så pass bra förmåner man kan få hos vissa bilsäljare så vill jag påstå att du tjänar mer på att köpa bilen förutsatt att du nu inte ska ha något dyrt åbäke.

Ju dyrare bil ju dyrare leasing ju mindre värt leasa också så nej jag skulle aldrig göra det man vinner på att köpa bilen och betala av istället.

Ja de blir dyrare med lån om man väljer dyrare bil med smile Så där vill jag själv påstå att om man köper en normal bil för 250 000 med garanti i 3-7 år 3 års fri service, och behöver inte oroa sig över att någon skall plocka en på mer pengar när man väl byter som man får göra när man leasar. Så tror jag de går på ett ut.

Håller bara med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2017 · 13 736 Inlägg

Soulman skrev:
Jag tror det finns en poäng med privatleasing om man gillar att åka ny bil. Det är ju ett oändligt stort svart hål att slänga pengar i men då vet man åtminstone vad det kommer kosta. Det är inte alla som hajjar att runt halva investeringen eller mer är borta efter tre år. Då behöver man betala av rätt mycket och sparat en hel del för att kunna köpa nästa nybil.

problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Djo
25 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Soulman skrev:
Jag tror det finns en poäng med privatleasing om man gillar att åka ny bil. Det är ju ett oändligt stort svart hål att slänga pengar i men då vet man åtminstone vad det kommer kosta. Det är inte alla som hajjar att runt halva investeringen eller mer är borta efter tre år. Då behöver man betala av rätt mycket och sparat en hel del för att kunna köpa nästa nybil.

problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
25 maj 2017 ·

Djo skrev:

Growe skrev:

Soulman skrev:
Jag tror det finns en poäng med privatleasing om man gillar att åka ny bil. Det är ju ett oändligt stort svart hål att slänga pengar i men då vet man åtminstone vad det kommer kosta. Det är inte alla som hajjar att runt halva investeringen eller mer är borta efter tre år. Då behöver man betala av rätt mycket och sparat en hel del för att kunna köpa nästa nybil.

problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

https://www.youtube.com/watch?v=gJfO8fNvydg


Jag har fått 1 dörruppslag sedan jag köpte min första bil 2001. 

Däremot har en fjabbe backat in i en av mina bilar. Hade ägt den 1 dygn och vi var på ett köpcenter, då min mor var med så parkerade vi legalt på handikapp,  en stor parkering dessutom. Men fjabben backar rakt in i bilen men vi hann inte ifatt då han smet.  Tur att de inte blev skada på bilen iallafall smile

Olyckor händer så bucklor är i livet oundvikligt.

Djo
25 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Growe skrev:
problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

https://www.youtube.com/watch?v=gJfO8fNvydg


Jag har fått 1 dörruppslag sedan jag köpte min första bil 2001. 

Däremot har en fjabbe backat in i en av mina bilar. Hade ägt den 1 dygn och vi var på ett köpcenter, då min mor var med så parkerade vi legalt på handikapp,  en stor parkering dessutom. Men fjabben backar rakt in i bilen men vi hann inte ifatt då han smet.  Tur att de inte blev skada på bilen iallafall smile

Olyckor händer så bucklor är i livet oundvikligt.

runt 7-8 på 240 under åren jag hade den.

fått 2-3 på v70in på ett år dock fått 2 av dom på mitt förra jobbs parkering kan tänka mig från vilka bilar men utan bevis kan man inte göra så mycket.

Ändå parkerar jag långt bort och är det mycket ledigt långt därborta så tar jag två rutor, måste jag parkera bland bilar försöker jag parkerar högersidan så nära ett buskage som  möjligt så om någon ställer sig bredvid kan deras dörr inte nå min bil såvida dom inte är totalt slut i huvudet.

Blev påbackad av farsan i vintras det lagades av en skadeverkstad som jag inte anlitar igen men vart väl helt okej tillslut men 100 % nöjd är jag inte.

Dörruppslag ja men bucklor ska det inte finnas på bilar så enkelt är det skulle jag bli påbackad och någon smet så skulle det åtgärdas och det finns många sätt att få det åtgärdat.

Senast redigerat av Djo (25 maj 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Pratade ikväll med en miljonär som hade en "jag rullar "med 336 hk, som sade att en bil ska man inte köpa. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
25 maj 2017 ·

Peugeot som enligt mig är ganska billiga har en checklista som nyfikna kan läsa online.
http://www.peugeot.se/kampanjer-och-fin … asing.html

Senast redigerat av Evildan (25 maj 2017)

TurbOla Reservdansk
25 maj 2017 · 6 271 Inlägg

Evildan skrev:
Peugeot som enligt mig är ganska billiga har en checklista som nyfikna kan läsa online.
http://www.peugeot.se/kampanjer-och-fin … asing.html

PEUGEOT 208 ACTIVE PureTech 82
1 699 kr/mån inkl service
inkl 2000 mil/år

Det låter ju helt okej.
Sen kommer vi till tillvalen.

ETG5 (AUT) 300kr/mån
Metalliclack 48 kr/mån
Parkeringsradar bak 54 kr/mån
Navigation 90 kr/mån
Köp till STYLE för endast 250 kr/månad:
Parkeringsradar bak, glastak, tvåzonsklimatanläggning (ACC) och el-infällbara backspeglar ingår.

Metalliclack är ju kanske inte något krav, men automatlåda är ju rätt trevligt. Men 300kr extra i månaden?

Det sticker snabbt iväg i månadskostnaden.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2017 · 14 042 Inlägg

oljan skrev:
Pratade ikväll med en miljonär som hade en "jag rullar "med 336 hk, som sade att en bil ska man inte köpa. .

Jaha?? Jag tror inte att alla i detta land är miljonärer.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (26 maj 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang