Förstabil, Audi eller Mercedes?

GrevenRalle
27 maj 2017 · 10 Inlägg

Hej,

Jag kollar just nu på en förstabil och är väldigt sugen på både audi och mercedes men är osäker vilken som är bäst. Jag vill ha runt 200 hästar på den så det står just nu mellan en Mercedes E320 W211 eller en Audi A4/A6. Budget är på runt 60-70 tusen. Nu vill jag gärna höra fördelar och nackdelar med dessa bilar.

Vill gärna få svar vilken som är billigare att äga, dyraste servicen/delar och vilken som är sportigare och har mer körglädje. Automat föredras man manuell säger jag inte nej till heller. Min farsa som ska står för en liten del av betalningen låter mig inte köpa något annat än mercedes så jag hade behövt bra argument för att audi kan vara bättre.

Jag är mer sugen på audi just för att den känns sportigare och det finns flera till salu i närheten av var jag bor. Till skillnad från mercedes...

jompazx
27 maj 2017 · 291 Inlägg

Mercedes är ju bakhjulsdriven(Sportigt) dock så är det mer lyxbil så mjuk och gå fjädring (inte sportigt) dock lätt att åtgärda med lite eftermarknads fjädring. Mercedesen är tung inte (inte sportigt)

Audin framhjulsdriven(inte sportigt) förmodligen lite hårdare fjädring än mercan (sportigt) väger förmodligen mindre(sportigt)

Mercedesar är kända för motorer som håller länge (vet inget om reservdels priser)

dock pga vikten drar förmodligen mercedes mer än va audin gör. du vill ochså ha automat vilket kostar mer bensin

vet inget om audis pålitlighet och reservdels priser

arugment för audin: säkrare med framhjulsdrift på hala vinter vägar

Jokabsson
27 maj 2017 · 1 177 Inlägg

Audi? Sportig? Absolut inte. Inte ens Audis "sportbilar" är sportiga (läs Audi TT, S3, S4 etc). Bekväma och trevliga att befinna sig i är de däremot! En rak konkurrent till exempelvis Volvo skulle jag säga.
Akta dig för V6orna bara... Kamkedjeras är inte helt ovanligt där och då har du helt plötsligt en skrothög som är värd nada.

Mercedes E klass är inte heller särskilt sportig men har en lyxfaktor som var en bra bit över de flesta konkurrenter på W211-tiden. Kan inte så mycket om typfel på dessa men har hört mycket gott om dem och Mercedes gör sällan dåliga maskiner.

Ärligt talat tror jag du gör rätt i att följa farsans råd och köpa Mercedes om du bara har de två att välja på.
Du har inte funderat på BMW 3-serie? De är betydligt sportigare att köra och kostar inte heller en förmögenhet att äga. Alla tyska bilar är så pass vanliga att reservdelar oftast går att komma över relativt billigt. Hittar man inte det man söker till bra pris så kan man alltid beställa på tyska Ebay eller liknande (har fungerat bra för mig).

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
27 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
27 maj 2017 · 6 571 Inlägg

eftersom det är första bil och du vill ha mycket hästkrafter så antar jag att körglädje för dig är bara effekt och ingenting annat

Kolla vilken bil som har mest vridmoment och effekt.

Men om pappa betalar och säger mercedes har du inte så mycket val.
SLK kanske?

De/Dem
jompazx
27 maj 2017 · 291 Inlägg

caromania skrev:
Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

asutin seven ska det vara i topp fart smile

panda666
27 maj 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

lol vad? förstog verkligen nada av det du skrev här? skulle du kunna förklara lite vad du menar här?

självklart är mercedes sportig, finns ju flera e/s klass på blocket med feta v8or som är sänkta och har schysta fälgar för kaffepengar som vissa säger, audi är väl helt ok med sin quattro på vinter men annars skulle jag väl också välja en merca, finns hur mycket som helst o välja mellan och sköna motorer, skulle välja en som var redan stylad o sänkt så ja slipper lägga pengar på det. Skulle lyssna noga över missljud och kolla alla pärmar och servicar så skulle det bli bra.  Men jag personligen skulle kolla närmare också på bmw 5 serie, e60 är fina och blocket kryllar av dom för fullt, mycket sportigare än mercedes och vilken audi som helst.

caromania Forummoderator
27 maj 2017 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:

caromania skrev:
Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

asutin seven ska det vara i topp fart smile

Det är ingen körglädje att köra Austin Seven i 125km/h. Det är bara obegripligt läskigt då döden sitter bredvid och filar naglarna samtidigt som rattstången blir spetsigare och spetsigare.

Emellertid finns det mycket att välja på som inte är dussinvagnar från korvlandet i söder. De är ju inte ens speciellt pålitliga om vi ska vara ärliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
27 maj 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:
Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

lol vad? förstog verkligen nada av det du skrev här? skulle du kunna förklara lite vad du menar här?

självklart är mercedes sportig, finns ju flera e/s klass på blocket med feta v8or som är sänkta och har schysta fälgar för kaffepengar som vissa säger, audi är väl helt ok med sin quattro på vinter men annars skulle jag väl också välja en merca, finns hur mycket som helst o välja mellan och sköna motorer, skulle välja en som var redan stylad o sänkt så ja slipper lägga pengar på det. Skulle lyssna noga över missljud och kolla alla pärmar och servicar så skulle det bli bra.  Men jag personligen skulle kolla närmare också på bmw 5 serie, e60 är fina och blocket kryllar av dom för fullt, mycket sportigare än mercedes och vilken audi som helst.

Precis. Blev det tydligare nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
27 maj 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:
Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

lol vad? förstog verkligen nada av det du skrev här? skulle du kunna förklara lite vad du menar här?

självklart är mercedes sportig, finns ju flera e/s klass på blocket med feta v8or som är sänkta och har schysta fälgar för kaffepengar som vissa säger, audi är väl helt ok med sin quattro på vinter men annars skulle jag väl också välja en merca, finns hur mycket som helst o välja mellan och sköna motorer, skulle välja en som var redan stylad o sänkt så ja slipper lägga pengar på det. Skulle lyssna noga över missljud och kolla alla pärmar och servicar så skulle det bli bra.  Men jag personligen skulle kolla närmare också på bmw 5 serie, e60 är fina och blocket kryllar av dom för fullt, mycket sportigare än mercedes och vilken audi som helst.

Precis. Blev det tydligare nu?

nej tyvärr tvärtom, ts ville ha råd om vad han skulle välja för bil mellan x x och x och du kommer med fasters bror och fabrorn på hörnet som har x och x bil? vad försöker du säga? folk kör väl alla sorts märken? vad försöker du säga? kom med nått vettigt råd istället kanske? än att inte tydligt förklara vad du säger.

jompazx
27 maj 2017 · 291 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

caromania skrev:
Har inte alla andra inklusive alla andras mostrar och farbröder redan en Audi, BMW eller Mercedes? Låter inte som körglädje i mina öron.

asutin seven ska det vara i topp fart smile

Det är ingen körglädje att köra Austin Seven i 125km/h. Det är bara obegripligt läskigt då döden sitter bredvid och filar naglarna samtidigt som rattstången blir spetsigare och spetsigare.

Emellertid finns det mycket att välja på som inte är dussinvagnar från korvlandet i söder. De är ju inte ens speciellt pålitliga om vi ska vara ärliga.

så vad är den perfekta första bilen då`?

caromania Forummoderator
27 maj 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

lol vad? förstog verkligen nada av det du skrev här? skulle du kunna förklara lite vad du menar här?

självklart är mercedes sportig, finns ju flera e/s klass på blocket med feta v8or som är sänkta och har schysta fälgar för kaffepengar som vissa säger, audi är väl helt ok med sin quattro på vinter men annars skulle jag väl också välja en merca, finns hur mycket som helst o välja mellan och sköna motorer, skulle välja en som var redan stylad o sänkt så ja slipper lägga pengar på det. Skulle lyssna noga över missljud och kolla alla pärmar och servicar så skulle det bli bra.  Men jag personligen skulle kolla närmare också på bmw 5 serie, e60 är fina och blocket kryllar av dom för fullt, mycket sportigare än mercedes och vilken audi som helst.

Precis. Blev det tydligare nu?

nej tyvärr tvärtom, ts ville ha råd om vad han skulle välja för bil mellan x x och x och du kommer med fasters bror och fabrorn på hörnet som har x och x bil? vad försöker du säga? folk kör väl alla sorts märken? vad försöker du säga? kom med nått vettigt råd istället kanske? än att inte tydligt förklara vad du säger.

Tydlighet vore väl att benämna bilarna med X, Y och Z och inte bara X?

Oavsett vad så finns det ju en uppsjö med trevliga bilar för summan som avgränsar verkligheten från drömmen. Lyft blicken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj 2017 · 13 742 Inlägg

skulle inte köpa en audi för 50-70K    iallfall inte någon med 1.8tfsi eller 2.0tfsi
kamkedjestrul delux på dom skrothögarna och rostigar på samma ställen som audisar gjort sen tidigt 90tal.   
hållit på med en 1.8tfsi och fyfan till tråkig bil att meka... rappad kedja efter ett hjulbyte...jo just dom bytte till sommardäck då kuggade kamkedjan smile  8av16ventiler krokiga..   Premium kallar vissa dom bilarna för skrot kallar jag dom ;-)  från 70k ner till 15k värde på 2varv på startmotorn ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
27 maj 2017 · 9 296 Inlägg

jompazx skrev:

caromania skrev:

jompazx skrev:

asutin seven ska det vara i topp fart smile

Det är ingen körglädje att köra Austin Seven i 125km/h. Det är bara obegripligt läskigt då döden sitter bredvid och filar naglarna samtidigt som rattstången blir spetsigare och spetsigare.

Emellertid finns det mycket att välja på som inte är dussinvagnar från korvlandet i söder. De är ju inte ens speciellt pålitliga om vi ska vara ärliga.

så vad är den perfekta första bilen då`?

Som förstabil skulle jag rekommendera något med färre hästar, billigt nog att försäkra själv och med däck som är på 15 tum eller mindre (ett bra mått på k*k-förlängare)

Jag skulle utan tvekan titta på mer pålitliga bilar med lägre ägandekostnader. Någon halvball hatch från Japan inbringar säkerligen både fler mil per krona och fler smil bakom ratten även om den på pappret kanske är lite slöare till 100 och inte toppar 250.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jompazx
27 maj 2017 · 291 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

caromania skrev:

Det är ingen körglädje att köra Austin Seven i 125km/h. Det är bara obegripligt läskigt då döden sitter bredvid och filar naglarna samtidigt som rattstången blir spetsigare och spetsigare.

Emellertid finns det mycket att välja på som inte är dussinvagnar från korvlandet i söder. De är ju inte ens speciellt pålitliga om vi ska vara ärliga.

så vad är den perfekta första bilen då`?

Som förstabil skulle jag rekommendera något med färre hästar, billigt nog att försäkra själv och med däck som är på 15 tum eller mindre (ett bra mått på k*k-förlängare)

Jag skulle utan tvekan titta på mer pålitliga bilar med lägre ägandekostnader. Någon halvball hatch från Japan inbringar säkerligen både fler mil per krona och fler smil bakom ratten även om den på pappret kanske är lite slöare till 100 och inte toppar 250.

honda civic v-tech? höga varv är alltid kul

Jokabsson
27 maj 2017 · 1 177 Inlägg

jompazx skrev:

caromania skrev:

jompazx skrev:
så vad är den perfekta första bilen då`?

Som förstabil skulle jag rekommendera något med färre hästar, billigt nog att försäkra själv och med däck som är på 15 tum eller mindre (ett bra mått på k*k-förlängare)

Jag skulle utan tvekan titta på mer pålitliga bilar med lägre ägandekostnader. Någon halvball hatch från Japan inbringar säkerligen både fler mil per krona och fler smil bakom ratten även om den på pappret kanske är lite slöare till 100 och inte toppar 250.

honda civic v-tech? höga varv är alltid kul

Civic Type R -07< har kommit ner i pris ordentligt. Går att finna för runt 60 lax. Borde vara ett bra alternativ till TS?

Senast redigerat av Cracksoup (27 maj 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj 2017 · 13 742 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

caromania skrev:

Det är ingen körglädje att köra Austin Seven i 125km/h. Det är bara obegripligt läskigt då döden sitter bredvid och filar naglarna samtidigt som rattstången blir spetsigare och spetsigare.

Emellertid finns det mycket att välja på som inte är dussinvagnar från korvlandet i söder. De är ju inte ens speciellt pålitliga om vi ska vara ärliga.

så vad är den perfekta första bilen då`?

Som förstabil skulle jag rekommendera något med färre hästar, billigt nog att försäkra själv och med däck som är på 15 tum eller mindre (ett bra mått på k*k-förlängare)

Jag skulle utan tvekan titta på mer pålitliga bilar med lägre ägandekostnader. Någon halvball hatch från Japan inbringar säkerligen både fler mil per krona och fler smil bakom ratten även om den på pappret kanske är lite slöare till 100 och inte toppar 250.

håller med.. som första bil vill man verkligen inte ha en törstig och dyr bil.
både skatt försäkring och delar är svindyra.. och drar massor av bensin..

men alla gör som dom vill.  men skulle också rek någon liten rolig bil före en stor tung bil som dödar ekonomin totalt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
27 maj 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

jompazx skrev:

caromania skrev:

Det är ingen körglädje att köra Austin Seven i 125km/h. Det är bara obegripligt läskigt då döden sitter bredvid och filar naglarna samtidigt som rattstången blir spetsigare och spetsigare.

Emellertid finns det mycket att välja på som inte är dussinvagnar från korvlandet i söder. De är ju inte ens speciellt pålitliga om vi ska vara ärliga.

så vad är den perfekta första bilen då`?

Som förstabil skulle jag rekommendera något med färre hästar, billigt nog att försäkra själv och med däck som är på 15 tum eller mindre (ett bra mått på k*k-förlängare)

Jag skulle utan tvekan titta på mer pålitliga bilar med lägre ägandekostnader. Någon halvball hatch från Japan inbringar säkerligen både fler mil per krona och fler smil bakom ratten även om den på pappret kanske är lite slöare till 100 och inte toppar 250.

äntligen, ser att du vakna till slut, bättre sent än aldrig. så du säger att mercedes är inte pålitliga,  varför skulle dom inte vara pålitliga? Om ts vill ha tyskt varför ska han inte få ha tyskt? varför hoppa direkt på *pålitligt japanskt tåget* hela tiden? Tycker ts ska absolut kolla vidare på mercedes, det är bra bilar. Känns löjligt hur flera här gillar att trampa ner på tyskarna på varje dag basis, skärpning nu.

jaka54
27 maj 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Klart att han ska välja Audi!! Härliga bilar! Men A6 när han vill ha sportigt???
Möjligen A4 , och då naturligtvis Avant!

Soulman
27 maj 2017 · 1 271 Inlägg

GrevenRalle skrev:
Hej,

Jag kollar just nu på en förstabil och är väldigt sugen på både audi och mercedes men är osäker vilken som är bäst. Jag vill ha runt 200 hästar på den så det står just nu mellan en Mercedes E320 W211 eller en Audi A4/A6. Budget är på runt 60-70 tusen. Nu vill jag gärna höra fördelar och nackdelar med dessa bilar.

Vill gärna få svar vilken som är billigare att äga, dyraste servicen/delar och vilken som är sportigare och har mer körglädje. Automat föredras man manuell säger jag inte nej till heller. Min farsa som ska står för en liten del av betalningen låter mig inte köpa något annat än mercedes så jag hade behövt bra argument för att audi kan vara bättre.

Jag är mer sugen på audi just för att den känns sportigare och det finns flera till salu i närheten av var jag bor. Till skillnad från mercedes...

Om du kan tänka om skulle jag tipsa dig att kika lite på Skoda Octavia RS. Mycket prestanda för pengarna och det finns hur mycket billiga reservdelar som helst eftersom de delas med både VW och Audi.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang