Köpråd: Något roligare bil, max 45.000

-MoNo
30 maj 2017 · 10 Inlägg

Hej!

Jag ska köpa en ny bil, och vill ha lite mer glädje denna gång. Är inte bäst i världen på bilar, så skulle gärna få lite förslag.

Det jag siktar på är:
*Bakhjulsdrift, men jag antar att fyrhjulsdrivet också kan fungera
*Helst "okej" bränsleekonomi på motorväg
*Ska vara bekväm och någorlunda tyst på motorväg (motorljud är givetvis ok.)
*Helst inte större än en SAAB 9-3.
*Ska se respektabel ut
*200+ hästkrafter, men behöver inte vara ett monster
*Budget 45.000+-

Har givetvis kikat en del på BMW 328/330, men bränsleekonomin skrämmer. Om bilen är till rätt pris så kanske det jämnar ut sig?
Audi A4/A3 quattro med turbomotor verkar väldigt attraktivt. Mercedes är lite utanför budget? Diesel eller bensin spelar ingen större roll, men helst bensin. 4-sitsig, men litet baksäte är okej.

Det mesta jag kommer att göra motormässigt är att lämna in till t.ex. BSR eller byta något filter, så någon trimmvänlig japansk tidig 90-talsbil blir det inte.

Förslag? Vad bör jag undvika, vad bör jag köpa? Vad rekommenderas? Tar gärna all info jag kan om verkliga människors faktiska erfarenheter.

Jokabsson
30 maj 2017 · 1 175 Inlägg

-MoNo skrev:
Hej!

Jag ska köpa en ny bil, och vill ha lite mer glädje denna gång. Är inte bäst i världen på bilar, så skulle gärna få lite förslag.

Det jag siktar på är:
*Bakhjulsdrift, men jag antar att fyrhjulsdrivet också kan fungera
*Helst "okej" bränsleekonomi på motorväg
*Ska vara bekväm och någorlunda tyst på motorväg (motorljud är givetvis ok.)
*Helst inte större än en SAAB 9-3.
*Ska se respektabel ut
*200+ hästkrafter, men behöver inte vara ett monster
*Budget 45.000+-

Har givetvis kikat en del på BMW 328/330, men bränsleekonomin skrämmer. Om bilen är till rätt pris så kanske det jämnar ut sig?
Audi A4/A3 quattro med turbomotor verkar väldigt attraktivt. Mercedes är lite utanför budget? Diesel eller bensin spelar ingen större roll, men helst bensin. 4-sitsig, men litet baksäte är okej.

Det mesta jag kommer att göra motormässigt är att lämna in till t.ex. BSR eller byta något filter, så någon trimmvänlig japansk tidig 90-talsbil blir det inte.

Förslag? Vad bör jag undvika, vad bör jag köpa? Vad rekommenderas? Tar gärna all info jag kan om verkliga människors faktiska erfarenheter.

Bränsleförbrukningen i BMW behöver du inte oroa dig över. Drar ungefär samma mängd soppa som en likvärdig 4cylindrig turbomotor från samma årtal. BMW har levererat starka och bränslesnåla 6or i många år nu. Min 325i har en 2.5l sexa och drar 0,7l/mil i 110km/h och 0,67 om man kör lugnt på landsväg. Möjligtvis lite törstigare än snittet i tung stadstrafik med mycket start och stopp. Där får man räkna med 1.3l/mil.

Till din budget på 45 000 så kan du få en riktigt fin E46 eller en ganska sleten E90. Jag hade personligen försökt gå upp till 55 000 och hitta en fin E90 med lite belysningspaket och sportstolar! Det gör bilen till det där lilla extra smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
-MoNo
30 maj 2017 · 10 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bränsleförbrukningen i BMW behöver du inte oroa dig över. Drar ungefär samma mängd soppa som en likvärdig 4cylindrig turbomotor från samma årtal. BMW har levererat starka och bränslesnåla 6or i många år nu. Min 325i har en 2.5l sexa och drar 0,7l/mil i 110km/h och 0,67 om man kör lugnt på landsväg. Möjligtvis lite törstigare än snittet i tung stadstrafik med mycket start och stopp. Där får man räkna med 1.3l/mil.

Till din budget på 45 000 så kan du få en riktigt fin E46 eller en ganska sleten E90. Jag hade personligen försökt gå upp till 55 000 och hitta en fin E90 med lite belysningspaket och sportstolar! Det gör bilen till det där lilla extra smile

Vad är det för årsmodell du har, E90 eller E46? Har kört en E90 325i och den bränsleförbrukningen är inte att klaga på på motorväg.
Med min budget är 55.000 lite långt att sträcka sig, så det lär bli en E46:a. Men tvekar till att 330i:n skulle ha så pass låg bränsleförbrukning på landsväg/motorväg?

Jokabsson
30 maj 2017 · 1 175 Inlägg

-MoNo skrev:

Cracksoup skrev:
Bränsleförbrukningen i BMW behöver du inte oroa dig över. Drar ungefär samma mängd soppa som en likvärdig 4cylindrig turbomotor från samma årtal. BMW har levererat starka och bränslesnåla 6or i många år nu. Min 325i har en 2.5l sexa och drar 0,7l/mil i 110km/h och 0,67 om man kör lugnt på landsväg. Möjligtvis lite törstigare än snittet i tung stadstrafik med mycket start och stopp. Där får man räkna med 1.3l/mil.

Till din budget på 45 000 så kan du få en riktigt fin E46 eller en ganska sleten E90. Jag hade personligen försökt gå upp till 55 000 och hitta en fin E90 med lite belysningspaket och sportstolar! Det gör bilen till det där lilla extra smile

Vad är det för årsmodell du har, E90 eller E46? Har kört en E90 325i och den bränsleförbrukningen är inte att klaga på på motorväg.
Med min budget är 55.000 lite långt att sträcka sig, så det lär bli en E46:a. Men tvekar till att 330i:n skulle ha så pass låg bränsleförbrukning på landsväg/motorväg?

E90 2007 har jag så den är ju lite nyare.

E46 är absolut inget dåligt val heller, men rost är betydligt vanligare på dem, så syna skärmkanter noggrant. Ang förbrukningen så är den högre, men inte mycket högre. 0,7l/mil när man snålkör på landsväg och runt 0,75 på motorväg är ganska vanligt. Folk som äger/ägt 330i E46 brukar generellt vara väldigt nöjda med förbrukningen sett till vilken livlig bil man får smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Dentar
30 maj 2017 · 131 Inlägg

när jag pendlade min 330ci E46 7 mil om dagen drog den cirka 0.75 liter milen. Detta gällde i tempot 90-120km/h och bör nämnas att det var en automat smile

aricharliegold Avstängd
31 maj 2017 · 84 Inlägg

Audi A3 Quattro är en extremt härlig bil. Schysst utseende och den går riktigt skönt på vägarna. Köp med 2.0T motorn så får du 200 hästar.

Negativt är dock att bilen drar väldigt mycket bränsle om du inte kärringkör den.

Moggen
31 maj 2017 · 20 Inlägg

försök hitta en 540 e39 i bra skick. trevliga bilar. bekväma och skön motorkaraktär. min drog 0.8 landsväg. Jag bor i Norrbotten så det blir 80% landsvägskörning iof..

Eller som du själv nämnde bmw 330 e46. riktigt bra motorer. sen om en bil drar 08 eller 1L/mil sprollar kan ja tycka.. så länge man inte kör väldigt många mil per år.

BMW 750 IL (1997)
BMW 325i "Padden" (1988)
Ford F250 "7.3 Powerstroke Crew Cab" (1996)
-MoNo
31 maj 2017 · 10 Inlägg

Kul att höra att så många verkar vara nöjda med förbrukningen i 330i:n! Att den drar en bit i stadstrafik och när man buskör, det får man väl leva med. Men majoriteten av mil går ändå åt på landsväg och motorväg, så om den är okej där så vore jag nöjd.
Har lyckats leva med en 9-5 sedan i många år som jag inte har velat sälja med ett snitt på 0.8l/mil så.

aricharliegold skrev:
Audi A3 Quattro är en extremt härlig bil. Schysst utseende och den går riktigt skönt på vägarna. Köp med 2.0T motorn så får du 200 hästar.

Negativt är dock att bilen drar väldigt mycket bränsle om du inte kärringkör den.

Det är 2.0T motorn som gäller i det fallet. Konstigt med bränsleförbrukningen, vad har du upplevt att den drar?


Audi TT Quattro 1.8T, är det någonting att titta på?

aricharliegold Avstängd
1 juni 2017 · 84 Inlägg

-MoNo skrev:

aricharliegold skrev:
Audi A3 Quattro är en extremt härlig bil. Schysst utseende och den går riktigt skönt på vägarna. Köp med 2.0T motorn så får du 200 hästar.

Negativt är dock att bilen drar väldigt mycket bränsle om du inte kärringkör den.

Det är 2.0T motorn som gäller i det fallet. Konstigt med bränsleförbrukningen, vad har du upplevt att den drar?


Audi TT Quattro 1.8T, är det någonting att titta på?

På motorväg drar bränsleförbrukningen iväg rejält. Pendlar man på i 110 km/h så ligger man på ca 9.0L per 100km. Drar man däremot upp den i 140 km/h så ligger man mellan 10.5-11.5L per 100km.

Peugeot_Power
2 juni 2017 · 59 Inlägg

-MoNo skrev:
Audi TT Quattro 1.8T, är det någonting att titta på?

Har samma motor i min Skoda och hade en jobbarkompis som hade en TT -00. 

Båda två åkte motorväg till jobbet, och de drar ca 0.70-0.75 om man ligger 110 km/h. Fick ner min till 0.62 när jag låg i 100 km/h enligt datorn häromdan (stämmer inte riktigt men ändå!)

Effekt finns helt klart när man behöver det (180 hk org i dem). Inga problem att få upp fart på 5:an när det behövs om man ligger 110-120 km/h.

Prestanda kontra ekonomi är alltså bra i mitt tycke, med tanke på priset de går för. Tänk på att TT:n är tvåsitsig, så det blir ju inte dig man frågar om det är roadtrip wink Men bortsett från det så är det en bra bil med en mycket välanvänd och pålitlig motor!

Utmarks-Loke
2 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Redan min 325i E36 drog väldigt lite soppa i förhållande till motorstyrka. M50 är ju en föregångare till M52 och M54 och de motorerna är faktiskt riktigt soppasnåla. Jag skulle inte oroa mig för att köpa en 328i/330i av den anledningen.

-MoNo
2 juni 2017 · 10 Inlägg

aricharliegold skrev:
Har samma motor i min Skoda och hade en jobbarkompis som hade en TT -00. 

Båda två åkte motorväg till jobbet, och de drar ca 0.70-0.75 om man ligger 110 km/h. Fick ner min till 0.62 när jag låg i 100 km/h enligt datorn häromdan (stämmer inte riktigt men ändå!)

Effekt finns helt klart när man behöver det (180 hk org i dem). Inga problem att få upp fart på 5:an när det behövs om man ligger 110-120 km/h.

Prestanda kontra ekonomi är alltså bra i mitt tycke, med tanke på priset de går för. Tänk på att TT:n är tvåsitsig, så det blir ju inte dig man frågar om det är roadtrip wink Men bortsett från det så är det en bra bil med en mycket välanvänd och pålitlig motor!

Då blir det nog den nyare 1.8:a med lite över 200hk, och quattro. Men bränsleekonomin borde vara mer eller mindre liknande.
Den finns som 2 och 2+2 säten. Litet baksäte dock.

-MoNo
7 juni 2017 · 10 Inlägg

Har nog mer eller mindre bestämt mig för en E46:a, man kan väl inte vara motorintresserad på riktigt utan att ha ägt en 3-serie? 328 eller 330 får det bli, men jag får provköra bägge först.

Är jag helt fel ute om jag resonerar som så att 19 eller 24 tusen mil inte spelar sådär enormt stor roll? Vad jag har läst så är motorerna i sig väldigt tåliga, och det man ska se till är i sin ordning (utöver det vanliga som rost och annat) är kylsystem, vakuum, vattenpump och ett par packningar, samt sprickor i subramen.

Utmarks-Loke
7 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Just det ja, bakvagnens infästing i karossen kunde spricka men det var bara på tidiga bilar. Köper du en 330i borde det felet inte vara någon risk

Dentar
8 juni 2017 · 131 Inlägg

satsa på en 330 och inte en 328 är mitt råd, värt varenda krona extra. Runt 20k mil bör det bli inspektion 2 vilket är den stora av de tre olika servicarna, kan vara värt om denna nyligen är gjord då det är 10k mil mellan dom. (betalade dock cirka 5700 vill jag minnas för min 330 så inte överdrivet saftigt)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang