3989
Sök

Hjälp med motoridentifiering i opel kadett -89

1 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
Hej allihop. Har ärvt en gammal opel kadett 89 års model. Två tidigare ägare och dryga 16 000 mil på mätarn. har rullat bra i min ägo tills förgasaren sprack. Jag är inte så duktig på att mecka, eller rättare sagt jag kan ingenting. Lämnade in bilen till en väns vän som har mekfirma. För att göra en lång historia kort.

Han beställde hem en ny förgasare och den passade inte, han hävdar nu att jag inte har en opel kadett motor och har prövat lite olika förgasare och ingen passar.

Kan någon av er se vad är för motor?

https://www.pixeltopic.com/image/qqfbrh … ?size=full

4 587 Inlägg
5 juni 2017
Är väl ingen förgasare på en-89..
Sitter ett centralsprut på den  ser ioförsig
ut som em förgasare.  Motorn bör vara en  1,6 eller  1,8.

5 936 Inlägg
5 juni 2017
Det där är en Opel Kadett med original Opel Kadett motor. Ser ut att vara antingen 1,3 eller 1,6L motor om man kollar bilder på google, bör stå om du kollar fordonsinfo på transportstyrelsen.

Däremot så har en 89a ej någon förgasare utan har centralinsprut/monoinsprut/förgasarinsprut (kärt barn har många namn).
Ser ut som en förgasare så är lätt för mindre insatta att tro det är en vanlig förgasare.

6 269 Inlägg
5 juni 2017
Kan det vara en C16NZ? Som sagt, den vanliga motorn på sena kadett E.

Det är nästan svårt att tänka sig idag men de där kadetterna var en av de vanligaste bilmodellerna på svenska vägar under nittiotalet

Sök