Köpråd! Volvo V70 diesel!

hasteone
7 juni 2017 · 18 Inlägg

Tjena!

Jag har en v70 -99 2,5t och jag tycker den dricker alldeles för mycket, är trött på att tanka!
Måste köpa diesel.

Jag ska införskaffa mig en v70 för ca 50,000 kr.

Till min fråga:

En V70 2,4d 163hk/D5 185hk årsmodell 2007 har partikelfilter men trots partikelfiltret borde den gå bra mycket billigare än en 2,5t?
Har verkligen ingen lust att tanka så mycket som jag gör nu men känner även att jag vill köpa en bil med komfort och en bil som är i min smak, det vill säga volvo v70 andra modellen blir lagom i min prisklass för vill ha en lågmilare och även en välvårdad, snygg i lack osv.

Hur mycket drar en sådan bil? V70 2,4d 163 hk/ D5 185hk 2007 och då pratar jag om verkliga siffror inte 0,4-0,5 som vissa utger, kan ej stämma? (manuell är det som gäller)

Över lag borde jag märka en jädra skillnad och den borde väll inte va i närheten av lika törstig som min 2,5t?

Kör mycket landsväg till jobbet, 7 mil, sen 4 mil motorväg. 11 mil singel. Ger ca 270 kr fram och tillbaks med min 2,5t. Blir även en hel del körning mellan hem och flickvän, samt stadskörning osv.

Är det värt det? Blir det stor skillnad på bränsleförbrukning eller kommer jag behöva tanka nästan lika mycket för det?
Funderar även på 6-växlad för att gå ännu snålare i högre hastigheter!
Över lag är det en bra bil? (Ej saab fantaster och bmw/audi fantaster som klankar ner tack)
Tack på förhand!

Edit: Skatt behöver man inte räkna in för jag kör som sagt rätt så långa sträcker och rätt så mycket även på fritiden då jag bor en längre bit ifrån stan, har mycket vänner i andra änden osv. Så skatten behöver ni inte utgå ifrån eftersom jag kör så pass mycket.

Senast redigerat av hasteone (7 juni 2017)

spillolja
7 juni 2017 · 4 020 Inlägg

Med ett literpris på 13,82 så drar den 0,89 L/milen, en väldigt törstig bil, du har inte funderat på en 2,0:a från ford ?
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V … 22&w=3
skatten är på strax under 1500:- helår   och ska dra 0,69L/mil landsväg


om du inte vill ha en VW golf Bensin med Tfsi motor som kan pressas under 0,5L/milen  vid ytterst varsam körning på landsväg vilket gör Diesel till överkurs   (inget BMW Audi eller SAAB-förslag)   wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
7 juni 2017 · 1 128 Inlägg

hasteone skrev:
Tjena!

Jag har en v70 -99 2,5t och jag tycker den dricker alldeles för mycket, är trött på att tanka!
Måste köpa diesel.

Jag ska införskaffa mig en v70 för ca 50,000 kr.

Till min fråga:

En V70 2,4d 163hk/D5 185hk årsmodell 2007 har partikelfilter men trots partikelfiltret borde den gå bra mycket billigare än en 2,5t?
Har verkligen ingen lust att tanka så mycket som jag gör nu men känner även att jag vill köpa en bil med komfort och en bil som är i min smak, det vill säga volvo v70 andra modellen blir lagom i min prisklass för vill ha en lågmilare och även en välvårdad, snygg i lack osv.

Hur mycket drar en sådan bil? V70 2,4d 163 hk/ D5 185hk 2007 och då pratar jag om verkliga siffror inte 0,4-0,5 som vissa utger, kan ej stämma? (manuell är det som gäller)

Över lag borde jag märka en jädra skillnad och den borde väll inte va i närheten av lika törstig som min 2,5t?

Kör mycket landsväg till jobbet, 7 mil, sen 4 mil motorväg. 11 mil singel. Ger ca 270 kr fram och tillbaks med min 2,5t. Blir även en hel del körning mellan hem och flickvän, samt stadskörning osv.

Är det värt det? Blir det stor skillnad på bränsleförbrukning eller kommer jag behöva tanka nästan lika mycket för det?
Funderar även på 6-växlad för att gå ännu snålare i högre hastigheter!
Över lag är det en bra bil? (Ej saab fantaster och bmw/audi fantaster som klankar ner tack)
Tack på förhand!

Edit: Skatt behöver man inte räkna in för jag kör som sagt rätt så långa sträcker och rätt så mycket även på fritiden då jag bor en längre bit ifrån stan, har mycket vänner i andra änden osv. Så skatten behöver ni inte utgå ifrån eftersom jag kör så pass mycket.

Att Saab, BMW och Audi-fantaster ska klanka ner behöver du nog inte oroa dig för. De som är kända för att klanka ner kör asiatiska eller franska kvalitetsbilar.


spillolja skrev:
Med ett literpris på 13,82 så drar den 0,89 L/milen, en väldigt törstig bil, du har inte funderat på en 2,0:a från ford ?
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V … 22&w=3
skatten är på strax under 1500:- helår   och ska dra 0,69L/mil landsväg


om du inte vill ha en VW golf Bensin med Tfsi motor som kan pressas under 0,5L/milen  vid ytterst varsam körning på landsväg vilket gör Diesel till överkurs   (inget BMW Audi eller SAAB-förslag)   wink

Den Ford 2.0 motorn går inte mycket billigare än en 2.5T, dessutom är Ford-motorn tröttare och tråkigare än det mesta.

0,7 får du nog räkna med på en V70 2,4D/D5.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
7 juni 2017 · 9 296 Inlägg

hasteone skrev:
Tjena!

Jag har en v70 -99 2,5t och jag tycker den dricker alldeles för mycket, är trött på att tanka!
Måste köpa diesel.

Kommer du behöva lägga på pengar i inköpet jämfört med vad du får för din gamla så är det ju en ekvation att ta med i beräkningen. Med så många mil skulle det ju till och med löna sig att skaffa någon mindre dieselbil och äga två bilar, men då offrar du säkerligen en hel del komfort vilket kan vara trist under långa resor till och från jobbet. Samtidigt så skulle det bli enormt mycket klirr i kassan vilket kan locka.

En polare till mig kör en ny (-15?) V70 D5 och den drar 0.6 på landsväg. Vet inte om de skiljer sig mycket men det är väl ungefär samma spis. Sedan kanske någon annan har bättre koll på vad en äldre D5 drar?

22x5=110mil/vecka skulle kosta under 2500kr/månad med en snål diesel (0,4 liter/mil). Samma kostnad med en dyr diesel (0,6l/mil) blir 3700kr och med 0.7 blir det 4300. Din v70 kostar ca 5400kr/månad nu om jag räknar rätt.

Jag hade nog övervägt att skaffa en liten tråkig skitbil att bara frakta röven i fram och tillbaka till jobbet. Du klipper ju 3000kr bara i bränslekostnader. Jag körde runt i en Ford Fusion (tror den hette så?) med 1.1liters dieselsnurra en vecka i utlandet. Bilfan drog 0.4 hur man än körde. Stentrist, men man kom fram.

Senast redigerat av caromania (7 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
8 juni 2017 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo? Om du tänkte på nyare V70 så är de byggda på samma chassi så det är mer eller mindre en förklädd Ford iallafall, doch lastar Mondeon mera. Min 2007 snittar 0.55 och jag kör 4 mil enkel motorväg med några kilometer stadstrafik på det.
Har 2.0 diesel med 140 hk i den och skatten ligger på 3600 per år (delat i tre)

psst, är till salu också winkwink

Senast redigerat av xXSammy (8 juni 2017)

De/Dem
Nybergrobin
8 juni 2017 · 2 378 Inlägg

Jag hade en 2009 163hk v70 förut o den gick hyfsat billigt iaf! Ca 0.55-65l/mil beroende på körning.  Manuell låda,16 tum lågfriktionsdäck.

hasteone
10 juni 2017 · 18 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag hade en 2009 163hk v70 förut o den gick hyfsat billigt iaf! Ca 0.55-65l/mil beroende på körning.  Manuell låda,16 tum lågfriktionsdäck.

Okej, en 2007 borde ligga på samma siffra ungefär? Då är det ju värt det.

Nybergrobin
10 juni 2017 · 2 378 Inlägg

Jag är inte helt säker på att det är samma motor tongue

men ang förbrukningen så tjänar du helt klart på det ändå!  Sedan måste vi självklart räkna in krocksäkerhet, komfort etc. smile

Senast redigerat av Nybergrobin (10 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang