Åka med vid försäljning av bil?

gojtan
8 juni 2017 · 12 Inlägg

Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast  för att leka rallychaufför.

Mvh

jaka54
8 juni 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Frågan är om de ens ska få provköra!!
Men om de propsar på att få provköra så ska du naturligtvis åka med.

gojtan
8 juni 2017 · 12 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Frågan är om de ens ska få provköra!!
Men om de propsar på att få provköra så ska du naturligtvis åka med.

Köper folk verkligen bilar utan att provköra? Eller var du ironisk?

Känns konstigt att följa med, samtidigt vill jag inte släppa iväg bilen med helt främmande folk. (Även om jag skulle fota deras pass/körkort eller dyl..)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juni 2017 · 14 007 Inlägg

gojtan skrev:
Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast  för att leka rallychaufför.

Mvh

Självklart ska du vara med i bilen!! Jag skulle inte släppa en sån bil ensam till nån "Testpilot"!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
8 juni 2017 · 10 388 Inlägg

gojtan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Frågan är om de ens ska få provköra!!
Men om de propsar på att få provköra så ska du naturligtvis åka med.

Köper folk verkligen bilar utan att provköra? Eller var du ironisk?

Känns konstigt att följa med, samtidigt vill jag inte släppa iväg bilen med helt främmande folk. (Även om jag skulle fota deras pass/körkort eller dyl..)

Inte helt ovanligt att folk inte bryr sig om att köra själva, utan tycker att det räcker att de får "åka med". Möjligt det var så jaka54 tänkte.

Är väl bara att åka med, inte mer med det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gojtan
8 juni 2017 · 12 Inlägg

Vettemannen skrev:

gojtan skrev:
Hej! Ska till och sälja min bil, sitter och funderar ifall man ska åka med kommande provkörningar eller hur gör ni?

Värt att nämnas att det sitter en v8 på 315hk i bilen, är lite rädd att folk vill "provköra" endast  för att leka rallychaufför.

Mvh

Självklart ska du vara med i bilen!! Jag skulle inte släppa en sån bil ensam till nån "Testpilot"!!

/Benny

it_mutt skrev:

gojtan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Frågan är om de ens ska få provköra!!
Men om de propsar på att få provköra så ska du naturligtvis åka med.

Köper folk verkligen bilar utan att provköra? Eller var du ironisk?

Känns konstigt att följa med, samtidigt vill jag inte släppa iväg bilen med helt främmande folk. (Även om jag skulle fota deras pass/körkort eller dyl..)

Inte helt ovanligt att folk inte bryr sig om att köra själva, utan tycker att det räcker att de får "åka med". Möjligt det var så jaka54 tänkte.

Är väl bara att åka med, inte mer med det.

Alright, tackar för svar! Första bilen jag behövt lägga ut på blocket hittills, så är lite rusty på detta!

Känns ju mest tryggt att åka med!

it_mutt Avstängd
8 juni 2017 · 10 388 Inlägg

gojtan skrev:
Alright, tackar för svar! Första bilen jag behövt lägga ut på blocket hittills, så är lite rusty på detta!

Känns ju mest tryggt att åka med!

Skulle någon potentiell köpare ifrågasätta varför du ska åka med, så kan man ju givetvis ifrågasätta om det verkligen är någon människa man vill släppa iväg ensam med bilen (oavsett vad det är för kärra).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gojtan
8 juni 2017 · 12 Inlägg

it_mutt skrev:

gojtan skrev:
Alright, tackar för svar! Första bilen jag behövt lägga ut på blocket hittills, så är lite rusty på detta!

Känns ju mest tryggt att åka med!

Skulle någon potentiell köpare ifrågasätta varför du ska åka med, så kan man ju givetvis ifrågasätta om det verkligen är någon människa man vill släppa iväg ensam med bilen (oavsett vad det är för kärra).

Precis. Känns ju väldigt skumt ifall någon skulle börja ifrågasätta VARFÖR jag vill följa med

Evildan
8 juni 2017 ·

När jag säljer fordon som lockar testpiloter är provkörning det sista som görs efter att den presumtiva köparen gått igenom allt annat denna vill titta på. Är det ett högre försäljningsvärde ber jag om bevis på att affären kan genomföras rent ekonomiskt.
Givetvis följer jag utan undantag med vid provkörning oavsett om det är ngt femtusenkronorslik eller hundra gånger pengarna.
Ägarbyte görs med fördel via appen. Detta efter jag häromdagen såg en av Mellansveriges mer ökända häst/bilhandlare övertala en brevbärare att få ta tillbaka ett pålagt ägarbytespapper när lådan tömdes.

gojtan
8 juni 2017 · 12 Inlägg

Evildan skrev:
Detta efter jag häromdagen såg en av Mellansveriges mer ökända häst/bilhandlare övertala en brevbärare att få ta tillbaka ett pålagt ägarbytespapper när lådan tömdes.

Yikes. Hoppas den brevbäraren fick det hen förtjänade.

Man behöver väl enbart ägarbevis & körkort på ägare + köpare för att göra ägarbevis via appen? Lär nog köra på den metoden.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juni 2017 · 14 007 Inlägg

gojtan skrev:

Evildan skrev:
Detta efter jag häromdagen såg en av Mellansveriges mer ökända häst/bilhandlare övertala en brevbärare att få ta tillbaka ett pålagt ägarbytespapper när lådan tömdes.

Yikes. Hoppas den brevbäraren fick det hen förtjänade.

Man behöver väl enbart ägarbevis & körkort på ägare + köpare för att göra ägarbevis via appen? Lär nog köra på den metoden.

Var det under hot så kan det vara svårt att stå emot.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Janneutanb
8 juni 2017 · 7 267 Inlägg

Tänk på att sticker personen med bilen brukar försäkringsbolagen vara väldigt svåra att få pengar ifrån iom att du gav personen nycklarna till bilen.
Även om det är sällsynt så ge köparen aldrig den chansen.

Pekkan1
3 juli 2017 · 97 Inlägg

Lånar tråden lite.
Vad händer om man låter ev köpare testköra bilen och dom krockar eller kör sönder något (om det är trafik eller halvförsäkring)?

Volvo Amazon "Doris" (1966)
gamlingen
3 juli 2017 · 5 198 Inlägg

Pekkan1 skrev:
Lånar tråden lite.
Vad händer om man låter ev köpare testköra bilen och dom krockar eller kör sönder något (om det är trafik eller halvförsäkring)?

Försäkringen lär väl gälla ändå,, är ju bilen som är försäkrad under förutsättning att föraren får köra det aktuella fordonet

Pekkan1
3 juli 2017 · 97 Inlägg

gamlingen skrev:

Pekkan1 skrev:
Lånar tråden lite.
Vad händer om man låter ev köpare testköra bilen och dom krockar eller kör sönder något (om det är trafik eller halvförsäkring)?

Försäkringen lär väl gälla ändå,, är ju bilen som är försäkrad under förutsättning att föraren får köra det aktuella fordonet

Jo, givetvis. Men om bilen inte är helförsäkrad.

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Evildan
3 juli 2017 ·

Pekkan1 skrev:

gamlingen skrev:

Pekkan1 skrev:
Lånar tråden lite.
Vad händer om man låter ev köpare testköra bilen och dom krockar eller kör sönder något (om det är trafik eller halvförsäkring)?

Försäkringen lär väl gälla ändå,, är ju bilen som är försäkrad under förutsättning att föraren får köra det aktuella fordonet

Jo, givetvis. Men om bilen inte är helförsäkrad.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcShL6r76zvPVLaBkAkfE-cdDH3wv08IwfNhyFnSUR8CeEs7Oh-0

Är föraren av din bil vållande får du ingen ersättning från ditt försäkringsbolag.

Pekkan1
3 juli 2017 · 97 Inlägg

Altså ska man typ skriva kontrakt innan man låter någon provköra

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang