Knugcab
13 juni 2017
· 5 111 Inlägg
Evildan skrev:
Jag har haft några "fixarskåp" genom åren såsom Kangoo, Berlingo/Paryner samt Inca/Caddy plus givetvis en Simca "Fixare" och det som är i mitt tycke den största nackdelen är att lastutrymmet är så förbenat kort.
En rymlig kombibil som Mondeo eller Citroen C5 är både rymligare och mer praktisk då familjen får rum vid behov.
Lägg en rejäl presenning i botten så behöver du inte oroa dig för smuts och färg. För 10 lakan eller lappar eller rent utan en långsjal köper du ett exemplar som är i bättre skick än en gammal misshandlad hantverkarlåda, vi har väl alla sett hur unga killar i sådana bilar kör.
Det är mina tankar gällande renoveringsprojektsfordon.
Jag köpte själv en gammal V70N -05 att köra byggmaterial och skräp med, det duger dom gott till, förra året när vi renoverade ett radhus.
Faktiskt ligger det något i det du säger...
Det har väl kanske en del att göra med hur mycket man tänkt trava på höjden. Utformningen på skåpet, fyrkantigt och högt i tak, är ju rätt praktiskt hos bilar som Caddy och Kangoo, men ser man till lastytan så är det ganska fullt med en europall där, och den kan man med fällt baksäte även vålda in i en Mercedes C-klass kombi (som inte är att betrakta som "rymlig kombibil") med lite vaselin och precision....
Nackdelen är väl att det brukar vara låg lasthöjd i jämförelse och mer grejer ivägen, ibland även väl mycket lutning på bakrutan osv. så skall du köra höga grejer blir det ju lite opraktiskt. Dessutom är det svårare lasta en kombi med topphängd baklucka med gaffeltruck än vad det är med sidohängda dörrar....
Men innan bilar som dessa blev så vanliga som de är idag så var det ju faktiskt en hel del 245or, 745or, Granada kombi osv. som skötte liknande uppdrag på firmorna....