Long life service nått att ha?

Magnussonj
19 juni 2017 · 20 Inlägg

hej, har precis köpt mig en seat leon 1.2 TSI -14 och i serviceboken så är en sk long-life service utförd för ca 2000 mil sedan och kollar jag i inställningar så står där att det är ungefär 1000mil eller 300 dagar kvar till service.

Min fråga nu är om det verkligen är rimligt med 3000 mils intervaller? är ju van vid 1500/2000 och vill ju verkligen inte få motorhaveri på min nya fina bil smile kanske är så tom att bilen är så avancerad att den varnar om olja eller liknande börjar bli dåligt?

mycket tacksam för svar.

Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2017 · 26 149 Inlägg

I mitt personliga tycke är det ingenting att ha.
Låter säkert bra, men det kan inte vara rimligt med så långa intervaller, hur "bra" oljan än sägs vara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2017 · 17 483 Inlägg

Nej, det är inte bra. Vår lokala VW/Skoda-handlare säger: En gång per år. Just 1.2 TSI bör du verkligen sköta om. Serva den NU!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ehedman
19 juni 2017 · 1 966 Inlägg

Jag föreslår att du utför ett olje- och filterbyte mellan ordinarie servicetillfällen.
Long-life är ett skämt.

xXSammy
20 juni 2017 · 6 572 Inlägg

Volvo verkar ha klarat sig bra med long life service, så handlar nog mer om bristfällig oljesmörjning

De/Dem
Magnussonj
20 juni 2017 · 20 Inlägg

så, har bokat tid för att byta olja och filter nu nästa vecka, tusen tack för alla svar smile

spillolja
20 juni 2017 · 4 025 Inlägg

Byte av Olja + filter varje >1500mil     Hydrokrackad 5W-40 olja  tex:
http://motorgold.de/produkte/pkw/motor- … sae-5w-40/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
20 juni 2017 · 1 177 Inlägg

xXSammy skrev:
Volvo verkar ha klarat sig bra med long life service, så handlar nog mer om bristfällig oljesmörjning

Samma med BMW... Färddatorn säger inte till förrän bilen gått runt 3000 mil (beroende på oljekvalité och kör-vanor).

VAG har haft problem med det där, så byt en gång om året.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2017 · 17 483 Inlägg

Ren nyfikenhet: Hur länge kan en bil rulla på long-life innan ras? En komips köpte en ny skoda fabia (DSG7...) 1.2 TSi 2015. Hon envisas med long-life då "Det står så i bilens handlingar" Jaja, fröken envis...

Den rullar ofta max 2-4 kilometer varje gång med någon längre körning per månad. Kör kanske 600 mil om året. Aldrig servad således.

Någon gissning :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
21 juni 2017 · 2 250 Inlägg

Men mestadels korta körningar kommer det att bli förhållandevis mycket vatten i oljan. Och förmodligen drivmedel, då motorn går fett första kilometrarna då den är kall.

Kolla får du se att en sån olja är tunnare än då den är ny.
Och då kan man fråga sig vad som händer med snöröjningen.

Själv byter jag till Granngårdens halvsyntet var 800:de mil. Och filter.

Aldrig några problem med motorerna.

simlar
21 juni 2017 · 5 526 Inlägg

Hållbarheten på bilar med longlife-service är avsevärt mycket bättre nu än för 10-20år sedan då det infördes.
Vet bilar som gått 20k mil med enbart longlife-service och fortfarande fungerar som dom ska.
Men då har dom bilarna körts mestadels långkörning.

Jag rekommenderar alltid att ändra till fasta serviceintervall om någon ber om min åsikt, dvs 15000km/365dagar mellan oljebytena just för att skona motorn, speciellt om man kör främst kortare körningar.
Går åtminstone på VAG att koda om serviceindikatorn till fasta intervall.
Nollställer man serviceindikeringen genom kombiintrumentet/rattmenyn så ändras det automatiskt till fasta intervaller (på dom bilar som går att nollställa utan diagnosutrustning).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
21 juni 2017 · 5 526 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Ren nyfikenhet: Hur länge kan en bil rulla på long-life innan ras? En komips köpte en ny skoda fabia (DSG7...) 1.2 TSi 2015. Hon envisas med long-life då "Det står så i bilens handlingar" Jaja, fröken envis...

Den rullar ofta max 2-4 kilometer varje gång med någon längre körning per månad. Kör kanske 600 mil om året. Aldrig servad således.

Någon gissning :-)

Hon borde ha servat den en gång iallafall då longlife är 30000km/730dagar på oljan. Dvs 3000mil/2år.
Men dagens bilar har oljekvalitetssensor inbyggt i oljenivåsensorn så den kan varna för oljebyte redan vid 1500-2000mil om man kör mycket kortkörning.

Longlife-service är ju faktiskt bara upp till 3000mil/2år wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
21 juni 2017 · 5 841 Inlägg

Longlife-service ger shortlife-motorer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang