Billån / Finansiering

LudwigKarlsson
9 juli 2017 · 29 Inlägg

Hej allihopa!

Då jag fortfarande anser mig själv vara lite av en färsking när det gäller bilköp och dylikt så tänkte jag att det är väl bäst att vända sig hitåt för tips och råd, eller hur?

Jag äger nu en Mercedes E200 (W210) och skall sälja den och köpa en polares Audi a4 2.0 TDI, MEN jag har såklart inte hela summan att punga ut direkt, så min fråga är vart det är bäst att hitta en finansieringslösning och vilka företag som är bäst när det gäller ränta och smidighet då jag vill ha allt så enkelt som möjligt.

jag har fast anställning och inga betalningsanmärkningar eller sådant så att få själva lånet är ju inga problem.

Vart anser ni är bästa stället att höra av sig till?

Evildan
9 juli 2017 ·

Din bank.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juli 2017 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Din bank.

Utan tvekan. Bara det som gäller. Dessutom så bygger du upp en bra relation med din bank. Någon gång vill du väl ta bolån och då ser de att du haft ett lån innan som du givetvis skött och betalat av enligt alla konstens regler.

Ett banklån brukar ta cirka 1 timma att fixa så kan kompisen får en bankväxel som denna får lösa in i sin bank.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
9 juli 2017 ·

Absolut endast din bank när du köper privat. Tänk inget annat smile

Köper du via firma kan du få vettiga lösningar.

LudwigKarlsson
9 juli 2017 · 29 Inlägg

Super, tack så hemskt mycket allihopa!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juli 2017 · 13 742 Inlägg

tycker man ska se upp med att låna till bilar med lite lägre värde.. nu står det inte vad det är för årgång på audin..

Men flertalet gånger har jag hjälpt till att kolla på bilar som gått sönder där motorerna har pajat och utgifter på cirka 50K  för att få dom fungerande.   då har det visat sig att bilarna som är värda 60-80K  knappt är lönsama att laga då dom redan har ett lån på istort sätt hela värdet på bilen i bland  och dom inte har råd att laga bilen.    så just den prisklassen avråder jag stort att låna pengar till..     hellre köpa en ny Kia av minsta modell än att köpa dessa bilar i prisklassen runt 50-100K   

men självklart gör du som du vill och kanske är bilen mer värd osv.   
men bara en grej att tänka på!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

Handlar i detta fall om en Audi a4 2.0 tdi -09 med ca 13 500 mil

LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

143hk motorn med steg 1 så landar på 205 hk

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2017 · 17 478 Inlägg

1. En Audi.
2. Du pratar om steg 1 trim.

Jag avråder, men det är din plånbok!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

Vad och varför är det som får dig att avråda? i mina ögon så är ju Audi ett kvalitetsmärke och med tanke på de låga milen så borde det ju vara ganska bra köp, eller?

LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

Kan tilläggas att den vart bessad nu i juni utan anmärkningar

LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

nu vart det många inlägg men prisklassen vi pratar om är min bil + 65k vilket är ganska långt under marknadsvärde, varför så billigt? jo för att det är en polare som säljer pga förlorat körkort och vill endast bli av med den och trött på skambud från blocket.

Muttley
11 juli 2017 ·

LudwigKarlsson skrev:
Vad och varför är det som får dig att avråda? i mina ögon så är ju Audi ett kvalitetsmärke och med tanke på de låga milen så borde det ju vara ganska bra köp, eller?

Audi är inte mer kvalitet än något annat.  De kanske räknas som "premium" men Audi har verkligen inte varit problemfria från den tiden.

Låga mil?  Är den stora servicen gjord vilket bör vara däromkring, kan inte audis intervaller.

En trimmad Audi hade jag själv aldrig köpt.   Med tanke på att din vän blivit av med körkortet så är min slutsats att han gillat gasa friskt och de är en annan faktor varför jag inte hade köpt den.

Bara de att de är en bil ifrån VAG gruppen där jag har lite dåliga erfarenheter är största punkten.

LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

Har ju faktiskt hört om problem med audis, men det snackas ju iofs om alla bilar och märken..
trimmet kan man ju ta bort då det bara är chip, borde ju inte vara några problem.

Känns lite som att antingen älskar man audi eller så aktar man sig, har många vänner som aldrig skulle köpa något annat, medans vissa håller sig t.ex till BMW, Volvo, Ford osv osv


Det kan ju även vara värt att nämna att denna bil kommer användas mestadels till pendling då jag bor centralt och oftast går hit och dit, medans jag pendlar 3.5 mil tur och retur till jobbet varje dag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2017 · 17 478 Inlägg

Enligt ovan.

En Audi (VAG) och troligen gasglad tidigare ägare. Dessutom mil som betyder att grejer kan börja rasa. Hade funderat på saken en extra gång.

Men återigen: Det är TS plånbok! Man bör dock ha cirka 30k undanstoppat för reparationer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
11 juli 2017 ·

LudwigKarlsson skrev:
Har ju faktiskt hört om problem med audis, men det snackas ju iofs om alla bilar och märken..
trimmet kan man ju ta bort då det bara är chip, borde ju inte vara några problem.

Känns lite som att antingen älskar man audi eller så aktar man sig, har många vänner som aldrig skulle köpa något annat, medans vissa håller sig t.ex till BMW, Volvo, Ford osv osv


Det kan ju även vara värt att nämna att denna bil kommer användas mestadels till pendling då jag bor centralt och oftast går hit och dit, medans jag pendlar 3.5 mil tur och retur till jobbet varje dag.

Du gör precis som du vill.   Men chansen att du gör en dundertabbe är enorm här.  Du ska kunna sälja den senare.  Med tanke på att din vän bara fått skambud och faktiskt aldrig kunnat sälja den det säger att den inte är värd pengarna.

Så är du redo att ge 65 tusen äga i några år och sälja för 35-40?   Om ens det.   

Mitt största tips är att du väntar och lägger undan kontanter tills du har råd, men din väns bil låter som värsta fällan när du beskriver den.

LudwigKarlsson
11 juli 2017 · 29 Inlägg

Om ni fick lägga eran top 3 lista på bra begagnade bilar i 50-120k klassen, vad hade ni slagit till på då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juli 2017 · 13 742 Inlägg

alltså vi ska väl inte avgöra dina bilköp.. Men Audi är bara ett premium glansigt namn..  Men jag har dömt ut 2st Audi med motorras alla har varit bilar som varit runt dom milen kanske någon mil till..   där kamkedjor kuggat  iof 2.0tfsi 1.8tfsi så det är ingen kvalite att tala om enligt mig...    vid dom milen är det snart kamrems byte  kan vara värt att tänka på..

vilka pengar ska du köpa den för?..
spontant skulle jag mest villja vara skit tråkig och be dig snegla efter en jävligt billig ny bil för din ekonomis skull  visst det ser inte så ballt ut när man glider runt men för ekonomin kommer det göra dig gott... 

09:a så gissar jag på runt 80-90K eller?     en ny Kia Picanto som kostar från 116K   7års garanti... skitful bil men den kommer garanterat ge dig mest problemfritt ägande en bil antagligen kan ge dig..   

tar i mot att ge sånna råd men ärligt så är åldern och milen en farlig kostnad att låna till..  för rasar den står du där med lånet men ingen bil.   

men dina pengar men min "vuxna" tankar när det gäller den prisklassen på bilar. Då jag träffat dessa människor som gjort exakt som dig och råkat illa ut. 

därimot tycker jag att bilen i sig är det väll inga stora varningsklockor när man ser till att det är en diesel och inte gått så långt för att vara en diesel och dom åren..  min  05a har gått runt 20K nu iof en fransk skithög.   

så låna om du har råd att betala fast du inte har bilen kvar.  annars fundera mer än en gång och gärna mer än så...    för att ha en ball bil som ser bra ut gör inte mycket nytta ifall oturen är framme och den går sönder.     jag tycker så här..  antingen köper man en bil man har råd att betala direkt och att pengarna kan man klara sig utan om något händer.    eller en ny bil     begagnade bilar är aldrig en bra affär.  Om man inte köper dom trasiga och lagar dom själv..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
11 juli 2017 ·

LudwigKarlsson skrev:
Om ni fick lägga eran top 3 lista på bra begagnade bilar i 50-120k klassen, vad hade ni slagit till på då?

Renault Megane
Kia ceed
Toyota prius.

Evildan
11 juli 2017 ·

Går den inte att sälja till vettiga pengar på blocket även fast det är sommar och dött är det förmodligen ingen vidare affär för dig heller.
Har din kompis åkt runt till våra små obundna beg bilfirmor i Eskilstuna och fått något bud?
Det bästa bud han får från någon av dom är vad jag tycker att du maximalt ska betala, inte en spänn mer för att själv göra ett rätt inköp prismässigt.

Senast redigerat av Evildan (11 juli 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang