10289
Sök

Köra obesiktad bil till/från bilprovning!

293 Inlägg
10 juli 2017
Trådstartare
Hej!

Googlade runt lite men kunde inte hitta något.
Undrar hur det är att köra en obesiktad bil till bilprovningen. Gäller något särskilt avstånd eller kan jag t.ex. ta en bil från Skåne, boka provning hemma i Jämtland och köra den dit? D.v.s. om den är försäkrad samt skattad smile

Blir det gränsfall/gråzon eller är det okej i laglig form. Hur är det på t.ex. helgdagar (om jag hämtar bilen på en lördag men har tiden på måndag, måste jag vänta tills måndag?)

Kanske lite ovanliga frågor eller jättevanliga, men kunde inte hitta något.
Tack! smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juli 2017
Det står att fordonet får köras kortast lämpliga väg.

En annan variant som förmodligen skulle ses mellan fingrarna bättre vore att besiktiga bilen i Skåne och få de "tvåor" du får och sedan köra bilen till Jämtland. Inte heller lagligt egentligen, men för det första har du bättre koll på bilens skick och för det andra är det en ganska vanlig missuppfattning att man får köra bilen en månad trots tvåor, vilket man då kanske enklare kan "snacka sig ur" efter att man varit förvånad och bett om ursäkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
10 juli 2017
Kortast lämpligast väg till besiktningen är inte Skåne- Jämtland.
Du kan besiktiga bilen även på lördagar här nere.  Så du har ju ingen ursäkt.

293 Inlägg
10 juli 2017
Trådstartare
caromania skrev:
Det står att fordonet får köras kortast lämpliga väg.

En annan variant som förmodligen skulle ses mellan fingrarna bättre vore att besiktiga bilen i Skåne och få de "tvåor" du får och sedan köra bilen till Jämtland. Inte heller lagligt egentligen, men för det första har du bättre koll på bilens skick och för det andra är det en ganska vanlig missuppfattning att man får köra bilen en månad trots tvåor, vilket man då kanske enklare kan "snacka sig ur" efter att man varit förvånad och bett om ursäkt.

Det kan absolut fungera, får kika på det!

Muttley skrev:
Kortast lämpligast väg till besiktningen är inte Skåne- Jämtland.
Du kan besiktiga bilen även på lördagar här nere.  Så du har ju ingen ursäkt.

Skåne var ett exempel på vart jag tänkte hämta bilen endast för att visa avståndet, men det borde funka det också. Visste inte om att det var öppet på helger, my bad! smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

Sök