Lagligt installera sportavgassystem?

daje78
15 juli 2017 · 17 Inlägg

Hej. Någon som vet?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2017 · 14 039 Inlägg

daje78 skrev:
Hej. Någon som vet?

Inte helt säker men tror att det inte är lagligt på en helbilsgodkänd bil. Någon annan här på gorg kanske kan det bättre än jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Det är lagligt så länge det är godkänt för bilen ifråga. Så; jodå.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
daje78
15 juli 2017 · 17 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är lagligt så länge det är godkänt för bilen ifråga. Så; jodå.

Kan du förklara dig lite bättre?smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2017 · 14 039 Inlägg

Jag tror att it_mutt menar att de godkända systemen är de som biltillverkaren anvisar och inte random eftermarknadssystem. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2017 · 13 734 Inlägg

ska vara godkänt så länge det inte överstiger ljudnivån som är godkänt för den årgången på bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

daje78 skrev:

it_mutt skrev:
Det är lagligt så länge det är godkänt för bilen ifråga. Så; jodå.

Kan du förklara dig lite bättre?smile

Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.

Du får ex.vis sänka en heltypsgodkänd bil, så länge delarna är godkända (igen, exvis via TüV-godkännande) för bilen.

Detta godkännande ska i sin tur innebära att delarna du sätter dit -minst- motsvarar de krav som biltillverkaren ställer.

Sen är det givetvis som så att säkert 90% av det som säljs via ex.vis ebukten och påstås ha TüV-godkännande, egentligen inte har det.

Det är också som så att -om- bilprovningen sätter sig på tvären, så är det upp till dig att bevisa att saken (sänkningssatsen, avgassystemet eller vad det nu än må vara) är godkänt för bilen ifråga.


För att förenkla något. Man skulle i princip kunna säga att du -inte- får snickra ihop ett eget avgassystem med delar från valfri reservdelskedja till din bil, om du använder universalgrejer. Däremot så är det också som så att det ska rätt mycket till innan besiktningen gnäller om det.

Lagligheten i sin tur handlar mer om ljudnivå. Om din bil efter bytet bara låter "lite mer, men inte så överdrivet mycket iaf", så ska det också mycket till innan polisen sätter sig på tvären.

Det har skrivits mängder om detta på forumet. Jag själv samt ,bland andra, Evildan har hänvisat till lagtexterna och vad dessa innebär.

- - - Edit - - -

Igen, detta är ju då i frågan vad man EGENTLIGEN får/inte får. I säkerligen 99/100 fall är det ingen (som i; vare sig från besiktningens eller ordningsmaktens sida) som kommer anmärka på systemet. Om det inte låter högt nog för att kunna väcka Agda 87 som bor tre kommuner bort.

Senast redigerat av it_mutt (15 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
daje78
15 juli 2017 · 17 Inlägg

Se nedan. Vet ej om personen talar sanning men kan besiktningen ställa till det?

"Jag fick ett tillrättavisande vid regbesiktningen att jag var tvungen att återställa till originalavgassystem samt återställa uppenbara modifieringar av motorn, så som luftfilter & öppen dumpventil (öppen dump bytte jag mer än gärna tillbaks till återcirkulerande)."

it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

daje78 skrev:
Se nedan. Vet ej om personen talar sanning men kan besiktningen ställa till det?

"Jag fick ett tillrättavisande vid regbesiktningen att jag var tvungen att återställa till originalavgassystem samt återställa uppenbara modifieringar av motorn, så som luftfilter & öppen dumpventil (öppen dump bytte jag mer än gärna tillbaks till återcirkulerande)."

Det har jag iofs redan besvarat ^^

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2017 · 13 734 Inlägg

it_mutt skrev:

daje78 skrev:

it_mutt skrev:
Det är lagligt så länge det är godkänt för bilen ifråga. Så; jodå.

Kan du förklara dig lite bättre?smile

Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.

Du får ex.vis sänka en heltypsgodkänd bil, så länge delarna är godkända (igen, exvis via TüV-godkännande) för bilen.

Detta godkännande ska i sin tur innebära att delarna du sätter dit -minst- motsvarar de krav som biltillverkaren ställer.

Sen är det givetvis som så att säkert 90% av det som säljs via ex.vis ebukten och påstås ha TüV-godkännande, egentligen inte har det.

Det är också som så att -om- bilprovningen sätter sig på tvären, så är det upp till dig att bevisa att saken (sänkningssatsen, avgassystemet eller vad det nu än må vara) är godkänt för bilen ifråga.


För att förenkla något. Man skulle i princip kunna säga att du -inte- får snickra ihop ett eget avgassystem med delar från valfri reservdelskedja till din bil, om du använder universalgrejer. Däremot så är det också som så att det ska rätt mycket till innan besiktningen gnäller om det.

Lagligheten i sin tur handlar mer om ljudnivå. Om din bil efter bytet bara låter "lite mer, men inte så överdrivet mycket iaf", så ska det också mycket till innan polisen sätter sig på tvären.

Det har skrivits mängder om detta på forumet. Jag själv samt ,bland andra, Evildan har hänvisat till lagtexterna och vad dessa innebär.

- - - Edit - - -

Igen, detta är ju då i frågan vad man EGENTLIGEN får/inte får. I säkerligen 99/100 fall är det ingen (som i; vare sig från besiktningens eller ordningsmaktens sida) som kommer anmärka på systemet. Om det inte låter högt nog för att kunna väcka Agda 87 som bor tre kommuner bort.

Polisen sätter OFTA reggbes på systemen..  även om dom är orginal och en kromat ändrör är monterat... vilket är totalt felaktigt..  dom ska gå på ljudet inget annat..    bilen är godkänd för en viss ljudnivå som är bestämt via lag.    så överskrider man inte ljudnivån för bilar gällande det året ska dom inte kunna göra något även om du byggt det själv..  varit väldigt mycket problem med detta..  vilket bilägare som bestridet det fått rätt.     har man minsta funderingar på om hurvida ens bil riskerar problem råder jag er att bli medlemmar på http://cruisingenstannar.se/     Bosse där är en riktig eldsjäl och  polisen har gjort så otroligt många fel när dom gjort flygande bes

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

daje78 skrev:

Kan du förklara dig lite bättre?smile

Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.

Du får ex.vis sänka en heltypsgodkänd bil, så länge delarna är godkända (igen, exvis via TüV-godkännande) för bilen.

Detta godkännande ska i sin tur innebära att delarna du sätter dit -minst- motsvarar de krav som biltillverkaren ställer.

Sen är det givetvis som så att säkert 90% av det som säljs via ex.vis ebukten och påstås ha TüV-godkännande, egentligen inte har det.

Det är också som så att -om- bilprovningen sätter sig på tvären, så är det upp till dig att bevisa att saken (sänkningssatsen, avgassystemet eller vad det nu än må vara) är godkänt för bilen ifråga.


För att förenkla något. Man skulle i princip kunna säga att du -inte- får snickra ihop ett eget avgassystem med delar från valfri reservdelskedja till din bil, om du använder universalgrejer. Däremot så är det också som så att det ska rätt mycket till innan besiktningen gnäller om det.

Lagligheten i sin tur handlar mer om ljudnivå. Om din bil efter bytet bara låter "lite mer, men inte så överdrivet mycket iaf", så ska det också mycket till innan polisen sätter sig på tvären.

Det har skrivits mängder om detta på forumet. Jag själv samt ,bland andra, Evildan har hänvisat till lagtexterna och vad dessa innebär.

- - - Edit - - -

Igen, detta är ju då i frågan vad man EGENTLIGEN får/inte får. I säkerligen 99/100 fall är det ingen (som i; vare sig från besiktningens eller ordningsmaktens sida) som kommer anmärka på systemet. Om det inte låter högt nog för att kunna väcka Agda 87 som bor tre kommuner bort.

Polisen sätter OFTA reggbes på systemen..  även om dom är orginal och en kromat ändrör är monterat... vilket är totalt felaktigt..  dom ska gå på ljudet inget annat..    bilen är godkänd för en viss ljudnivå som är bestämt via lag.    så överskrider man inte ljudnivån för bilar gällande det året ska dom inte kunna göra något även om du byggt det själv..  varit väldigt mycket problem med detta..  vilket bilägare som bestridet det fått rätt.     har man minsta funderingar på om hurvida ens bil riskerar problem råder jag er att bli medlemmar på http://cruisingenstannar.se/     Bosse där är en riktig eldsjäl och  polisen har gjort så otroligt många fel när dom gjort flygande bes

Just den biten har jag väl inte hört så mycket om. Däremot är det inte mycket att säga om att polisen ofta är väldigt snett på det vid flygande. Det är i sin tur ett problem med att trafikpolisen som enhet mer eller mindre försvunnit.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
daje78
15 juli 2017 · 17 Inlägg

--Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.--

Hur tar man reda på om ett avgassystem är godkänt för bilen?

Senast redigerat av daje78 (15 juli 2017)

daje78
15 juli 2017 · 17 Inlägg

I det stora hela låter det bra. Tar mig nog igenom besiktningen. Gör jag inte det är det bara att skruva loss systemet. Göra om, göra rätt. Tack för svar.

it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

daje78 skrev:
--Så länge ett avgassystem är godkänt (ex.vis TüV) för bilen ifråga, så "ska" det inte vara några problem. Det gäller i princip alla modifieringar.--

Hur tar man reda på om ett avgassystem är godkänt för bilen?

Ex.vis TüV-godkännanden brukar påpekas av den som säljer systemet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
15 juli 2017 ·

För att återgå till verkligheten:
Är bilen helfordonsgodkänd så nej, du får inte byta avgassystem hur som helst, egentligen.. Inte ens fälgar hur som helst. Bryr sig besiktningen?  Så länge det inte låter överjävligt (uppfyller ljudkraven-ish) , sitter som det ska och det bara är en halvsats, dvs original kat och dp så är det helt okej. Sen kan polisman göra en annan bedömning vilket inte är helt ovanligt vid flygande besiktning.
Har du sportkat KAN avgasvärden ändras och de behöver ofta varmköras längre. Har du större downpipe KAN du åka på Motor:Ändring, reg. alt. återställande. Du ska egentligen det men det beror på hur kunnig besiktningsteknikern är.

När det gäller fjädringen är det samma sak. Egentligen nej. Men har du fjädringsväg åt båda hållen, allt sitter som det ska och är helt så bryr sig inte besiktningen.

Senast redigerat av Cupra_ (15 juli 2017)

it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Cupra_ skrev:
För att återgå till verkligheten:
Är bilen helfordonsgodkänd så nej, du får inte byta avgassystem hur som helst, egentligen.. Inte ens fälgar hur som helst. Bryr sig besiktningen?  Så länge det inte låter överjävligt (uppfyller ljudkraven-ish) , sitter som det ska och det bara är en halvsats, dvs original kat och dp så är det helt okej. Sen kan polisman göra en annan bedömning vilket inte är helt ovanligt vid flygande besiktning.
Har du sportkat KAN avgasvärden ändras och de behöver ofta varmköras längre. Har du större downpipe KAN du åka på Motor:Ändring, reg. alt. återställande. Du ska egentligen det men det beror på hur kunnig besiktningsteknikern är.

När det gäller fjädringen är det samma sak. Egentligen nej. Men har du fjädringsväg åt båda hållen, allt sitter som det ska och är helt så bryr sig inte besiktningen.

Egentligen nej?

Det får du visst. Igen. Detta har avhandlats gång på gång på gång och lagstiftningen är tydlig;

Så länge delarna du sätter dit är godkända för bilen ifråga, så får du visst byta. Oavsett om det är avgassystem, fjädrar eller strålkastare.

Jag tänker inte rota bland lagrum (-igen-), det är som påpekat bara att söka här inne.

Väldigt förenklat innebär det, hur eller hur, att så länge du inte sätter dit något som är "sämre" än motsvarande original och är typgodkänt för bilen är det inga problem.  Som enkelt exempel; sätter du dit dämpare o fjädrar som på inget vis gör bilen mindre säker, och möter de krav som finns, så är det inga problem. Sen spelar det ingen roll om bilen står kvar på originalhöjd eller blir sänkt med 40mm.

Skulle det bli problem (som i käftande om det), ligger, precis som påpekat, bevisbördan hos dig; det är du som får bevisa att det du har på bilen faktiskt är "ok att ha på bilen".

Så; egentligen; jodå.

Senast redigerat av it_mutt (15 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2017 · 13 734 Inlägg

it_mutt skrev:

Cupra_ skrev:
För att återgå till verkligheten:
Är bilen helfordonsgodkänd så nej, du får inte byta avgassystem hur som helst, egentligen.. Inte ens fälgar hur som helst. Bryr sig besiktningen?  Så länge det inte låter överjävligt (uppfyller ljudkraven-ish) , sitter som det ska och det bara är en halvsats, dvs original kat och dp så är det helt okej. Sen kan polisman göra en annan bedömning vilket inte är helt ovanligt vid flygande besiktning.
Har du sportkat KAN avgasvärden ändras och de behöver ofta varmköras längre. Har du större downpipe KAN du åka på Motor:Ändring, reg. alt. återställande. Du ska egentligen det men det beror på hur kunnig besiktningsteknikern är.

När det gäller fjädringen är det samma sak. Egentligen nej. Men har du fjädringsväg åt båda hållen, allt sitter som det ska och är helt så bryr sig inte besiktningen.

Egentligen nej?

Det får du visst. Igen. Detta har avhandlats gång på gång på gång och lagstiftningen är tydlig;

Så länge delarna du sätter dit är godkända för bilen ifråga, så får du visst byta. Oavsett om det är avgassystem, fjädrar eller strålkastare.

Jag tänker inte rota bland lagrum (-igen-), det är som påpekat bara att söka här inne.

Väldigt förenklat innebär det, hur eller hur, att så länge du inte sätter dit något som är "sämre" än motsvarande original och är typgodkänt för bilen är det inga problem.  Som enkelt exempel; sätter du dit dämpare o fjädrar som på inget vis gör bilen mindre säker, och möter de krav som finns, så är det inga problem. Sen spelar det ingen roll om bilen står kvar på originalhöjd eller blir sänkt med 40mm.

Skulle det bli problem (som i käftande om det), ligger, precis som påpekat, bevisbördan hos dig; det är du som får bevisa att det du har på bilen faktiskt är "ok att ha på bilen".

Så; egentligen; jodå.

nu är det ju igentligen så att polis eller besiktningsorganet som ska beskriva vilken föreskrift man bryter i mot.   för dom kan inte godtyckligt påstå något utan belägg även om dom gör det.. och fått OTROLIGT mycket kritik så pass att faktist transprotstyrelsen faktist gått ut med föreskrifter som förtydligar saker och ting för att så mycket flygandebesiktningar varit så pass felaktiga.   Det resulterade t.o.m att personal som gör dessa besktningar på väg fått skrivbordstjänst..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cupra_
15 juli 2017 ·

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Cupra_ skrev:
För att återgå till verkligheten:
Är bilen helfordonsgodkänd så nej, du får inte byta avgassystem hur som helst, egentligen.. Inte ens fälgar hur som helst. Bryr sig besiktningen?  Så länge det inte låter överjävligt (uppfyller ljudkraven-ish) , sitter som det ska och det bara är en halvsats, dvs original kat och dp så är det helt okej. Sen kan polisman göra en annan bedömning vilket inte är helt ovanligt vid flygande besiktning.
Har du sportkat KAN avgasvärden ändras och de behöver ofta varmköras längre. Har du större downpipe KAN du åka på Motor:Ändring, reg. alt. återställande. Du ska egentligen det men det beror på hur kunnig besiktningsteknikern är.

När det gäller fjädringen är det samma sak. Egentligen nej. Men har du fjädringsväg åt båda hållen, allt sitter som det ska och är helt så bryr sig inte besiktningen.

Egentligen nej?

Det får du visst. Igen. Detta har avhandlats gång på gång på gång och lagstiftningen är tydlig;

Så länge delarna du sätter dit är godkända för bilen ifråga, så får du visst byta. Oavsett om det är avgassystem, fjädrar eller strålkastare.

Jag tänker inte rota bland lagrum (-igen-), det är som påpekat bara att söka här inne.

Väldigt förenklat innebär det, hur eller hur, att så länge du inte sätter dit något som är "sämre" än motsvarande original och är typgodkänt för bilen är det inga problem.  Som enkelt exempel; sätter du dit dämpare o fjädrar som på inget vis gör bilen mindre säker, och möter de krav som finns, så är det inga problem. Sen spelar det ingen roll om bilen står kvar på originalhöjd eller blir sänkt med 40mm.

Skulle det bli problem (som i käftande om det), ligger, precis som påpekat, bevisbördan hos dig; det är du som får bevisa att det du har på bilen faktiskt är "ok att ha på bilen".

Så; egentligen; jodå.

nu är det ju igentligen så att polis eller besiktningsorganet som ska beskriva vilken föreskrift man bryter i mot.   för dom kan inte godtyckligt påstå något utan belägg även om dom gör det.. och fått OTROLIGT mycket kritik så pass att faktist transprotstyrelsen faktist gått ut med föreskrifter som förtydligar saker och ting för att så mycket flygandebesiktningar varit så pass felaktiga.   Det resulterade t.o.m att personal som gör dessa besktningar på väg fått skrivbordstjänst..

Ang fjädrar så menar vi nog egentligen samma sak. Ett av kraven för fjädring (som fastställts av transportstyrelsen) i samband med besiktning är att du ska ha fjädringsväg i båda riktningar. Allt ska även sitta fast m.m. Så i det fallet ja, så länge allt "funkar som det ska" är t.ex en sänkning helt ok. Besiktningsmässigt och lagligt.  Där kan vi vara överens. Sen vad ditt försäkringsbolag gnäller om vid eventuell olycka är något annat, men det hör inte hit.

Sen är det viktigt att skilja på flygande besiktning och en vanlig kontrollbesiktning då det är olika reglementen som gäller. En bilinspektör från polisen kan underkänna på saker som egentligen är helt godkända på en vanlig besiktning. Det har ju diskuterats vilt när det gäller "raggarträffar" och liknande evenemang. Oftast blir man dock bara skickad på en ny besiktning om de hittar saker de inte gillar.

caromania Forummoderator
16 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Jag väntar fortfarande på exempel/prejudikat på friande dom i tvist mellan bilägare och bilprovningen/polisen efter att ägaren viftat med "intyg" från reservdelsförsäljaren då bilen underkänts pga ej original/helbilsgodkänd. Mannen med hammaren har makten.

Men igenkligen är det ointressant. Ett eftermarknadssytem som inte bullrar för mycket lär aldrig bli underkänt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cupra_
16 juli 2017 ·

caromania skrev:
Jag väntar fortfarande på exempel/prejudikat på friande dom i tvist mellan bilägare och bilprovningen/polisen efter att ägaren viftat med "intyg" från reservdelsförsäljaren då bilen underkänts pga ej original/helbilsgodkänd. Mannen med hammaren har makten.

Men igenkligen är det ointressant. Ett eftermarknadssytem som inte bullrar för mycket lär aldrig bli underkänt.

Precis. Dessutom kan en 2:a aldrig överklagas, endast körförbud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang