Lagligt installera sportavgassystem?

it_mutt Avstängd
16 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Cupra_ skrev:

caromania skrev:
Jag väntar fortfarande på exempel/prejudikat på friande dom i tvist mellan bilägare och bilprovningen/polisen efter att ägaren viftat med "intyg" från reservdelsförsäljaren då bilen underkänts pga ej original/helbilsgodkänd. Mannen med hammaren har makten.

Men igenkligen är det ointressant. Ett eftermarknadssytem som inte bullrar för mycket lär aldrig bli underkänt.

Precis. Dessutom kan en 2:a aldrig överklagas, endast körförbud.

En 2a kan visst överklagas. Har gjort det själv. Och fått rätt.

- - Edit - -

Utvecklar;

Inte min bil, men jag var och besiktigade den. Fick tvåa på eftermonterat xenon (Otillåten ändring). Det som var gjort var att en originalballast blivit utbytt mot en eftermarknads. Då valde man att utgå från att det var eftermonterat. Detta överklagades och motbevisades med utrustningskoderna och intyg från biltillverkaren. Och ströks senare givetvis.

- - Edit 2 - -

Om det nu inte var så att du syftade på något annat.

Senast redigerat av it_mutt (16 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
16 juli 2017 ·

it_mutt skrev:

Cupra_ skrev:

caromania skrev:
Jag väntar fortfarande på exempel/prejudikat på friande dom i tvist mellan bilägare och bilprovningen/polisen efter att ägaren viftat med "intyg" från reservdelsförsäljaren då bilen underkänts pga ej original/helbilsgodkänd. Mannen med hammaren har makten.

Men igenkligen är det ointressant. Ett eftermarknadssytem som inte bullrar för mycket lär aldrig bli underkänt.

Precis. Dessutom kan en 2:a aldrig överklagas, endast körförbud.

En 2a kan visst överklagas. Har gjort det själv. Och fått rätt.

- - Edit - -

Utvecklar;

Inte min bil, men jag var och besiktigade den. Fick tvåa på eftermonterat xenon (Otillåten ändring). Det som var gjort var att en originalballast blivit utbytt mot en eftermarknads. Då valde man att utgå från att det var eftermonterat. Detta överklagades och motbevisades med utrustningskoderna och intyg från biltillverkaren. Och ströks senare givetvis.

- - Edit 2 - -

Om det nu inte var så att du syftade på något annat.

I det fallet var det ju rätt uppenbart. På en större station kan man prata med stationschefen eller en bättre kollega till besiktningsmannen. Oftast löser man det på en gång så, 2:an stryks osv. Men då handlar det om att teknikern har gjort ett solklart fel. Men du kan ju pröva överklaga en 2:a på en glapp Spindelled..

Edit:
Sen borde ju teknikern ha sett om det satt strålkastarspolning och framförallt nivåsensorer under bilen, annars har han gjort ett kasst jobb rakt igenom och således gjort ett helt felaktigt underkännande. Det tar man upp med stationschefen i första hand så kan it rätta protokollet, men det är inget överklagande.

Senast redigerat av Cupra_ (16 juli 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang