Använda begagnade kolvar i oken?

EPG Kärnkraftstomte
22 juli 2017 · 766 Inlägg

Jag märkte när jag körde på E22 för några veckor sen att det skakade i hela bilen.
Jag blev orolig att något hjul satt lite löst så jag svängde av vid närmaste avfart och hittade en bussficka som jag stannade på och gick ur bilen och kollade.
Inget hjul verkade sitta löst men det var rejält varmt om vänster framhjul. Misstänkte hjullagerhaveri alternativt kärvande bromsar.
Körde hem och parkerade bilen.
Två dagar senare så körde jag till ett ställe där det finns tvåpelarlyft, lyfte bilen och kollade om jag kunde hitta nåt fel.
Det jag hittade var en skadad damask så jag misstänkte att vatten hade kommit in så att en av kolvarna hade rostat fast. Jag beställde en reparationssats från Smålands motorcentrum och under tiden jag väntade på den så passade jag på att ta dän oken från bilen och rengöra och blästra av dessa samt kallgalva och måla dom.
När jag fick hem satsen så bytte jag packningar, damasker och en liten gummituta som satt på ena glidbulten sen satte jag ihop att igen.
Dock var kolvarna lite rostiga på sidorna. Jag skrapade bort det värsta (+överflödig bromsoksfärg), fettade in allt och satte ihop.

Frågan är, kan rostskadorna på kolvarna påverka bromsarnas funktion på något sätt?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
mb_pucken
22 juli 2017 · 5 087 Inlägg

Det kan göra, risken finns att det blir läckage då rosten dels ger en dålig yta att täta mot men även kan skada packningen.
Sen är risken stor att rosten kommer tillbaka.
Jag har dock använt begagnade kolvar några gånger med lyckat resultat. Dock så brukar jag ta bort all rost med roterande stålborste innan montering samt rikligt med Siliconfett :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
perzy Snål gnällspik
22 juli 2017 · 402 Inlägg

Blir aldrig bra, vet många som försökt renovera OK och hållt på med olika metoder men minsta lilla orenhet eller ojämnhet så blir det läckage, tänk på att det är högt tryck.  Köp nya OK är mitt råd, bättre Biltemaok än renoverade.

Volvo S80 2,9.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang