Ekonomiskt värt att köpa nyare bil

Richtenb
25 juli 2017 · 1 359 Inlägg

Så denna tråd handlar bara om ekonomi. Är det värt att köpa en nyare bil sett till driftkostnader.
Idag har jag en avensis modell 2 2004 med 2l bensinmotor och körsträcka till jobbet är 8 mil fram och tillbaka. Toyotan är ju inte supersnål utan drar väl mellan 0,75 och maximalt 0,92 I min ägo. Reparationer är minimalt men den har nu gått 27000 mil, förvisso nybesiktigad ua.

Frågan är om det är ekonomiskt motiverbart att köpa exempelvis en i30 eller Kia ceed med 1.6 crdi? Jag har ingen aning om fabriksuppgifter på de bilarna verkligen stämmer eller om de snarare drar 0,6. Kamkedja har de ju precis som Toyotan ivarjefall Kian. Men jag har ju svårt att tro att de håller lika bra. Mitt behov år kombi med drag och jag anar att dessa bilar är billigast sett till inköp och driftkostnader.

Det ska sägas att Toyotan är i ett bra skick och går fint. Förmodligen inga större reparationer de närmsta 3 åren

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Djo
25 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Behåll Toyotan om du är nöjd med den och den verkar vara hyfsat problem fri smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
25 juli 2017 ·

Ekonomiskt försvarbart att bara köpa en ny bil för att, är ju inte försvarbart.

Men om du köper en bil som drar mindre än din toyota så sparar du förutsatt att den nya i verkligheten drar 0.5 och räknat din avensis på 0,9 hela 10682kr om du hade räknat hela 2017 års arbetsdagar förutsatt att du jobbar som de vanliga döda.

De är bara bränsle.

Cupra_
25 juli 2017 ·

Håller med ovanstående. Sen kanske du redan har bytt det men bromsrör och bakre, nedre stötdämparfästen är en svag punkt som rostar på avensis.

xXSammy
25 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Det är ju större chans att du får bruka den nyare bilen i framtiden, även om du kollade på diesel.

Sen finns det oftast delar till nyare bilar, om det går sönder.
Nackdelen med äldre är ju om startspärren skulle börja bråka, inte många som har kvar diagnosverktygen

De/Dem
Muttley
25 juli 2017 ·

För att tillägga så gjorde jag de du tänker på.  Fast jag ägde en s70, behövde kombi.   Den drack mycket jag hade 7 mil om dagen.
Så jag bytte till en 2010 diesel som drar max 0,5.

Så hade jag varit i din situation så hade jag bytt såklart.  Att ha kvar en törstig hink finns ingen anledning.  Jag har nytta av min gamla s70 än idag och brukar den när jag kör släp då min nuvarande ej har dragkrok ännu.
Men varje gång jag kör bränslemonstret så känner jag hur rätt jag gjorde smile

Evildan
25 juli 2017 ·

Det beror till viss del hur ny/dyr Hyundai/KIA du tänker köpa.
Avensis är som du gissningsvis redan vet närapå evighetsmaskiner och brukar inte behöva kostas på några större summor, men riktigt bra är även dina två kandidater.
Avensisen har du närapå 0kr i värdeminskning medans de två andra kommer tappa mer i värde. Men en nyare bil är i regel driftsäkrare samt säkrare, även om Avensis var en av klassledarna på sin tid, att smälla i Gud förbjude.

Det hela kommer till enligt mig inköpskostnaden och beräknad värdeminskning samt övriga ägandekostnader såsom service och en reparationer.
Vad hade jag gjort då slutligen?
Jag hade inte köpt en dieselbil av olika anledningar utan kikat efter en snål kombi med bensinmotor.
Utan budget för inköp kan jag inte tipsa om någon specifik modell.

Senast redigerat av Evildan (25 juli 2017)

Jokabsson
25 juli 2017 · 1 175 Inlägg

Det är bara att välja några bilar och börja räkna!
Eftersom du kör cirkus 2000 mil/år så blir bränsleförbrukningen viktigast i sammanhanget. Din bil drar 0,8 blandat säger vi. Du kör 2000 mil och bensinen kostar 14kr/liter.

Toyota: 22 400kr i endast bränsle/år
Exempelvis Renault Megane 1.5 dCi drar 0,5 blandat
Megane: 14000kr i bränsle
Du sparar 8400kr i endast bränslekostnader/år om du väljer en mellanstor någorlunda ny dieselbil. Sedan har den nyare bilen billigare skatt och troligen ännu mer garanterad att inte braka ihop eller rosta.

Leta efter en liknande som Muttley kör? 2010 Megane dCi går loss för 50 000kr och säljer du din Toyota för 20 000 så tar det ett par år tills du sparat ifatt inköpet av bilen. Sedan kan du garanterat köra Renaulten i 10 år och då har du sparat en herrans massa pengar. Byt så fort det går så du kommer igång med sparandet tycker jag!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 juli 2017 · 4 917 Inlägg

Helt rätt enl ovan.
Jag tänker då inte köpa någon nyare kärra utan behåller min gamla från -98 och sparar pengarna..
Sen beror det på åldern också.
Inte fasen köper man en splitter ny kärra när man är nära att sätta skorna utan man får utgå ifrån behovet..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
25 juli 2017 ·

Cracksoup skrev:
Det är bara att välja några bilar och börja räkna!
Eftersom du kör cirkus 2000 mil/år så blir bränsleförbrukningen viktigast i sammanhanget. Din bil drar 0,8 blandat säger vi. Du kör 2000 mil och bensinen kostar 14kr/liter.

Toyota: 22 400kr i endast bränsle/år
Exempelvis Renault Megane 1.5 dCi drar 0,5 blandat
Megane: 14000kr i bränsle
Du sparar 8400kr i endast bränslekostnader/år om du väljer en mellanstor någorlunda ny dieselbil. Sedan har den nyare bilen billigare skatt och troligen ännu mer garanterad att inte braka ihop eller rosta.

Leta efter en liknande som Muttley kör? 2010 Megane dCi går loss för 50 000kr och säljer du din Toyota för 20 000 så tar det ett par år tills du sparat ifatt inköpet av bilen. Sedan kan du garanterat köra Renaulten i 10 år och då har du sparat en herrans massa pengar. Byt så fort det går så du kommer igång med sparandet tycker jag!

Helt rätt om bilen smile   
Jag har kollat närmre och jag gav 59 för min.  Jag är själv tveksam om jag kommer räkna in någon värdeminskning alls för jag tror inte jag kommer att sälja den utan köra slut på den smile
Min gissning är tyvärr att jag behöver 2 bilar i framtiden och isåfall om timingen blir rätt så kan de bli en helt ny bil så får sambon renaulten wink

Men man bör se över vad man själv känner de är värt det smile  Sparar man i runda slängar 10tusen per år som mig så kan man ju lägga pengarna på annat som ger högre avkastning eller lycka.

Jokabsson
25 juli 2017 · 1 175 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:
Det är bara att välja några bilar och börja räkna!
Eftersom du kör cirkus 2000 mil/år så blir bränsleförbrukningen viktigast i sammanhanget. Din bil drar 0,8 blandat säger vi. Du kör 2000 mil och bensinen kostar 14kr/liter.

Toyota: 22 400kr i endast bränsle/år
Exempelvis Renault Megane 1.5 dCi drar 0,5 blandat
Megane: 14000kr i bränsle
Du sparar 8400kr i endast bränslekostnader/år om du väljer en mellanstor någorlunda ny dieselbil. Sedan har den nyare bilen billigare skatt och troligen ännu mer garanterad att inte braka ihop eller rosta.

Leta efter en liknande som Muttley kör? 2010 Megane dCi går loss för 50 000kr och säljer du din Toyota för 20 000 så tar det ett par år tills du sparat ifatt inköpet av bilen. Sedan kan du garanterat köra Renaulten i 10 år och då har du sparat en herrans massa pengar. Byt så fort det går så du kommer igång med sparandet tycker jag!

Helt rätt om bilen smile   
Jag har kollat närmre och jag gav 59 för min.  Jag är själv tveksam om jag kommer räkna in någon värdeminskning alls för jag tror inte jag kommer att sälja den utan köra slut på den smile
Min gissning är tyvärr att jag behöver 2 bilar i framtiden och isåfall om timingen blir rätt så kan de bli en helt ny bil så får sambon renaulten wink

Men man bör se över vad man själv känner de är värt det smile  Sparar man i runda slängar 10tusen per år som mig så kan man ju lägga pengarna på annat som ger högre avkastning eller lycka.

Är själv sugen på en sparbössa, men budgeterar runt 50-60 000kr eftersom värdeminskningen går i snigelfart efter den punkten. Tycker om utseendet på både Kia Rio och Mazda 3 2012<
Smyger även runt på Prius lite, men är inte riktigt där än wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
25 juli 2017 ·

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:
Det är bara att välja några bilar och börja räkna!
Eftersom du kör cirkus 2000 mil/år så blir bränsleförbrukningen viktigast i sammanhanget. Din bil drar 0,8 blandat säger vi. Du kör 2000 mil och bensinen kostar 14kr/liter.

Toyota: 22 400kr i endast bränsle/år
Exempelvis Renault Megane 1.5 dCi drar 0,5 blandat
Megane: 14000kr i bränsle
Du sparar 8400kr i endast bränslekostnader/år om du väljer en mellanstor någorlunda ny dieselbil. Sedan har den nyare bilen billigare skatt och troligen ännu mer garanterad att inte braka ihop eller rosta.

Leta efter en liknande som Muttley kör? 2010 Megane dCi går loss för 50 000kr och säljer du din Toyota för 20 000 så tar det ett par år tills du sparat ifatt inköpet av bilen. Sedan kan du garanterat köra Renaulten i 10 år och då har du sparat en herrans massa pengar. Byt så fort det går så du kommer igång med sparandet tycker jag!

Helt rätt om bilen smile   
Jag har kollat närmre och jag gav 59 för min.  Jag är själv tveksam om jag kommer räkna in någon värdeminskning alls för jag tror inte jag kommer att sälja den utan köra slut på den smile
Min gissning är tyvärr att jag behöver 2 bilar i framtiden och isåfall om timingen blir rätt så kan de bli en helt ny bil så får sambon renaulten wink

Men man bör se över vad man själv känner de är värt det smile  Sparar man i runda slängar 10tusen per år som mig så kan man ju lägga pengarna på annat som ger högre avkastning eller lycka.

Är själv sugen på en sparbössa, men budgeterar runt 50-60 000kr eftersom värdeminskningen går i snigelfart efter den punkten. Tycker om utseendet på både Kia Rio och Mazda 3 2012<
Smyger även runt på Prius lite, men är inte riktigt där än wink

Jag har inte provat Rion  men vi var nyligen och provade nyaste Ceed.  Har aldrig provat en ny kia förr och jag blev överraskad hur bra den kändes, rätt billig för en så stor bil fullutrustad (nåja fick ingen adaptiv farthållare) 207000kr.
De har ju dessutom en hybrid Niro som inte var fasligt dyr. Men suv känns för mig onödigt till tusen smile Den går ju inte in i garaget på höjden :p

Cupra_
25 juli 2017 ·

Cracksoup skrev:
Är själv sugen på en sparbössa, men budgeterar runt 50-60 000kr eftersom värdeminskningen går i snigelfart efter den punkten. Tycker om utseendet på både Kia Rio och Mazda 3 2012<
Smyger även runt på Prius lite, men är inte riktigt där än wink

I mitt fall blev det ibizan.
Skittråkig bil egentligen och inte upphetsande för 5 öre att köra. Men den går riktigt snålt. Snittar 0.49l/mil till jobbet (bensin) vilket är mindre än grannens prius gen 2..
Visst, det är en vagprodukt med allt vad det innebär, men 500 i skatt och billig försäkring. Gav 45 för min med dryga 6000 mil på mätaren..


Ang de övriga alternativen.
Japs är ju generellt otroligt driftsäkra och maskinellt bra bilar. Men de flesta jag ser på jobbet i den prisklassen ni pratar om (40-50) är mer eller mindre tokbruna under..

Renault, jättefina motorer, men elektronikfel och leder som håller 5000mil..
Känner bara att underhållskontot kommer öka markant jämfört med en Japs eller tysk..

Evildan
25 juli 2017 ·

Cupra_ skrev:

Cracksoup skrev:
Är själv sugen på en sparbössa, men budgeterar runt 50-60 000kr eftersom värdeminskningen går i snigelfart efter den punkten. Tycker om utseendet på både Kia Rio och Mazda 3 2012<
Smyger även runt på Prius lite, men är inte riktigt där än wink

I mitt fall blev det ibizan.
Skittråkig bil egentligen och inte upphetsande för 5 öre att köra. Men den går riktigt snålt. Snittar 0.49l/mil till jobbet (bensin) vilket är mindre än grannens prius gen 2..
Visst, det är en vagprodukt med allt vad det innebär, men 500 i skatt och billig försäkring. Gav 45 för min med dryga 6000 mil på mätaren..


Ang de övriga alternativen.
Japs är ju generellt otroligt driftsäkra och maskinellt bra bilar. Men de flesta jag ser på jobbet i den prisklassen ni pratar om (40-50) är mer eller mindre tokbruna under..

Renault, jättefina motorer, men elektronikfel och leder som håller 5000mil..
Känner bara att underhållskontot kommer öka markant jämfört med en Japs eller tysk..

Om du och din granne kör samma sträcka och Priusen förbrukar mer än din Ibiza, även om dom är rätt snåla för storleken och framdrivningssystem, är det något som är fel på din grannes bil...eller så kan din granne inte köra lika bra och snålt som du gör.
Jag har andra erfarenheter av Renault och skulle definitivt kunna köpa en sådan om jag hade samma kriterier som TS.

Juggen1988
25 juli 2017 · 161 Inlägg

Om man redan har lagt ut X antal tusen samt redan tagit Y tusen i värdeminskning så är det sällan* ekonomiskt försvarbart att byta till en nyare bil. Dels så realiserar du värdeförlusten vid försäljning av den gamla bilen och därefter minskar du dit disponibla kapital (här får man räkna in förlust av avkastning eller ränta på kapitalet)/ökar din skuldbörda (ränteutgifter) vid köpet av den nya bilen. Beroende på vad för typ av bil så kommer troligen värdeminskningen på bilen äta upp eventuella bränslebesparingar. Sedan så kan det säkert upplevas som att man sparar pengar på en nyare bil (skattebefriad/lägre skatt, billigare försäkring under vagnskadegaratin kanske eventuellt ett serviceavtal för någon hundralapp per månad) då den dolda kostnaden av värdeminskningen först märks när man säljer bilen.

Jag är nog för att försöka ha kvar en gammal bil tills det inte är längre värt att han kvar bilen pga bla ålder/för mycket som går sönder.

*Men det är som sagt bara en analys från ett ekonomiskt perspektiv, vilket i säg inte är så roligt. Människor är inte nyttomaximerande individer utan det är så att man  mår bra av en nyare bil och har råd så varför inte.

Som någon skrev här så kanske det mest ekonomiska bilköpet är att hitta en bil i 50-60tkr klassen som håller bra, majoriteten av värdeminskningen är då redan avklarad och då får man också (beroende på märke) en relativt modern och säker bil.

Senast redigerat av Juggen1988 (25 juli 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
NIzmO Ollikkala Racing
25 juli 2017 · 1 724 Inlägg

Lite OT men en observation jag gjort i trafiken är att Prius förare inte verkar köra för att spara bränsle, jag blir utan tvekan omkörd av fler Priusar än jag kör om och då är jag inte en vägsnigel.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Evildan
25 juli 2017 ·

NIzmO skrev:
Lite OT men en observation jag gjort i trafiken är att Prius förare inte verkar köra för att spara bränsle, jag blir utan tvekan omkörd av fler Priusar än jag kör om och då är jag inte en vägsnigel.

Det är ju så med snabba körglada bilar, det liggs på. wink

Muttley
25 juli 2017 ·

Cupra_ skrev:

Cracksoup skrev:
Är själv sugen på en sparbössa, men budgeterar runt 50-60 000kr eftersom värdeminskningen går i snigelfart efter den punkten. Tycker om utseendet på både Kia Rio och Mazda 3 2012<
Smyger även runt på Prius lite, men är inte riktigt där än wink

I mitt fall blev det ibizan.
Skittråkig bil egentligen och inte upphetsande för 5 öre att köra. Men den går riktigt snålt. Snittar 0.49l/mil till jobbet (bensin) vilket är mindre än grannens prius gen 2..
Visst, det är en vagprodukt med allt vad det innebär, men 500 i skatt och billig försäkring. Gav 45 för min med dryga 6000 mil på mätaren..


Ang de övriga alternativen.
Japs är ju generellt otroligt driftsäkra och maskinellt bra bilar. Men de flesta jag ser på jobbet i den prisklassen ni pratar om (40-50) är mer eller mindre tokbruna under..

Renault, jättefina motorer, men elektronikfel och leder som håller 5000mil..
Känner bara att underhållskontot kommer öka markant jämfört med en Japs eller tysk..

Inget som har hänt mitt exemplar ännu, den har rullat ca 13500 mil.  Finns ingen dokumentation alls på leder heller.
Vi har olika erfarenheter.
En passat jag brukade i mitt förra jobb kostade under 24 månader en motor, växellåda, nytt kablage till gastanken, givare och en ny öppnare till bagaget. Inkl leder i framvagn.
Vet inte vad de ger i repkostnader men 150 tusen så ljuger man nog inte wink

Ägde även privat en passat -01, och där kom ju styrleder på den, men inget ovanligt på dem smile   Någon givare till termostat med men de var fickpengar så kan väl inte klaga.

Tyskarna får tamejtusan skärpa sig.

Senast redigerat av Muttley (25 juli 2017)

Richtenb
25 juli 2017 · 1 359 Inlägg

Intressant diskussion och vi är ju sammantaget I tråden ganska splittrade i åsikter som även jag är. Jag tänker som juggen1988, frågan är om det verkligen lönar sig,dvs sett helt ekonomiskt
Reparationer är ju också en viktig fråga. Som evildan säger så är ju en avensis mer eller mindre skottsäker. Hur är megane, Kia och Hyundai? Megane har väl dessutom dyra kamremesbyten.
Gissningsvis så ligger avensis på 0,82 med lite köer och motorväg 120km/h.
Vad drar de snåla bilarna med små motorer om du kör 120?
Det jag är inne på är om nyare bilar med sämre kvalitet blir dyrare i rep än en avensis trots sin ålder.
Inköp är väl ungefär 50000

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2017 · 17 470 Inlägg

Köpte en ny i30 crdi 2008. Den drog exakt 0.50 l/mil med frun bakom ratten och hon stod på. Bra skit.Men att byta bort en Avensis? Seriöst?

NizmO: Tjejen min kör Prius och pendlar med den. Hon kör som fruntimmret hade snuthäng på sig varje dag... Inte konstigt att den gurglar i sig strax över 0.5...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang