Köpråd: Vw Passat Audi A4 eller BMW 320d?

Chriz84
30 juli 2017 · 2 Inlägg

En liten bilfråga! Lite kluven över bilval, Passat, A4 el 320d.. Samtliga diesel, aut & 4x4..  Årsmodell 2011-2014
Vad säger erfarenheterna?

Tack på förhand

Vh Chriz😁

SportPilot Ubåtsingenjör
31 juli 2017 · 7 228 Inlägg

du kommer få en massa olika svar

jag gillar bmw och kommer såklart rekommendera en BMW, detta är för att de enligt mig är absolut trevligast att köra. Jag har dessutom haft förhållandevis lite problem med de bmws jag har haft

Du kommer även få svar som säger att allt från tyskland är skit, speciellt om det är bilar som har lite mer ombonad inredning. Mitt råd är att provköra en massa och sen köpa den du trivs bäst i.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

yes så småningom kommer du få en massa* varför köper du inte en prius/avensis/hyundai* när som helst^^* vill du inte spara dina pengar? eller skiter du 1000 lappar innan frukost;)? hehe, jag skulle utan att blinka välja bimmern så ny och lågmilad som du har råd med. 2013++ modellerna  är de senaste karosserna just nu och är väldigt tighta och sköna att köra, 20d känns pigg i 3 serie speciellt parad med tomatlådan. finns 5 serie också för liknande pengar om inte tom billigare eftersom tror att 3 serie är mer eftertraktade=sportigare så du kan nog hitta en 5 serie billigare.

lycka till och fråga gärna så gör jag mitt bästa för att hjälpa dig.

Muttley
31 juli 2017 ·

SportPilot skrev:
du kommer få en massa olika svar

jag gillar bmw och kommer såklart rekommendera en BMW, detta är för att de enligt mig är absolut trevligast att köra. Jag har dessutom haft förhållandevis lite problem med de bmws jag har haft

Du kommer även få svar som säger att allt från tyskland är skit, speciellt om det är bilar som har lite mer ombonad inredning. Mitt råd är att provköra en massa och sen köpa den du trivs bäst i.

panda666 skrev:
yes så småningom kommer du få en massa* varför köper du inte en prius/avensis/hyundai* när som helst^^* vill du inte spara dina pengar? eller skiter du 1000 lappar innan frukost;)? hehe, jag skulle utan att blinka välja bimmern så ny och lågmilad som du har råd med. 2013++ modellerna  är de senaste karosserna just nu och är väldigt tighta och sköna att köra, 20d känns pigg i 3 serie speciellt parad med tomatlådan. finns 5 serie också för liknande pengar om inte tom billigare eftersom tror att 3 serie är mer eftertraktade=sportigare så du kan nog hitta en 5 serie billigare.

lycka till och fråga gärna så gör jag mitt bästa för att hjälpa dig.

Ni två är mycket fördomsfulla.

Jag ska säga mitt tycke.    Passaten är skit enligt min erfarenhet. 35000 mil i en -12 och reperationer för ett värde av en nästan helt ny passat imponerar inte.

De 2 andra har jag ingen uppfattning om.

panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:
Läsvärt innan du bestämmer dig.

http://prestige-german-engines.co.uk/en … n-failure/

https://www.torquecars.com/volkswagen/2 … tuning.php

holy shit vilken läsning, har inte sett denna förr.  ingen annanstans har jag läst att 525d-530d har problem med kedjor, endast 520d samt några bensinare.  men problemet är väl fram till 2012-2013 max, tror kanske ts borde känna sig lugn ifall han satsar på en 2013-2014++ då det inte har rapporterats några ras på dieslarna på dom årtalen. samtidigt ökar hans chanser att överleva mycket mer ifall det är lågmilare med garantier och försäkringar. försäkring/garanti borde ta hela skiten gratis ifall kedja eller nått alvarligt tjafsar.  Jag skulle inte känna mig så orolig i en säg 2013-2014 320d med garantier och försäkring kvar iaf, speciellt om det var en lågmilare.

;Evil du glömde rekommendera prius;)

caromania Forummoderator
31 juli 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt innan du bestämmer dig.

http://prestige-german-engines.co.uk/en … n-failure/

https://www.torquecars.com/volkswagen/2 … tuning.php

holy shit vilken läsning, har inte sett denna förr.  ingen annanstans har jag läst att 525d-530d har problem med kedjor, endast 520d samt några bensinare.  men problemet är väl fram till 2012-2013 max, tror kanske ts borde känna sig lugn ifall han satsar på en 2013-2014++ då det inte har rapporterats några ras på dieslarna på dom årtalen. samtidigt ökar hans chanser att överleva mycket mer ifall det är lågmilare med garantier och försäkringar. försäkring/garanti borde ta hela skiten gratis ifall kedja eller nått alvarligt tjafsar.  Jag skulle inte känna mig så orolig i en säg 2013-2014 320d med garantier och försäkring kvar iaf, speciellt om det var en lågmilare.

;Evil du glömde rekommendera prius;)

Fan vore väl annars med mer eller mindre helt nya bilar...

Har lite svårt för det här med att förlita sig på garantier och försäkringar. Orkar man ha bilen på verkstad i 3 månader när det rasat, även om någon annan betalar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli 2017 · 17 465 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt innan du bestämmer dig.

http://prestige-german-engines.co.uk/en … n-failure/

https://www.torquecars.com/volkswagen/2 … tuning.php

holy shit vilken läsning, har inte sett denna förr.  ingen annanstans har jag läst att 525d-530d har problem med kedjor, endast 520d samt några bensinare.  men problemet är väl fram till 2012-2013 max, tror kanske ts borde känna sig lugn ifall han satsar på en 2013-2014++ då det inte har rapporterats några ras på dieslarna på dom årtalen. samtidigt ökar hans chanser att överleva mycket mer ifall det är lågmilare med garantier och försäkringar. försäkring/garanti borde ta hela skiten gratis ifall kedja eller nått alvarligt tjafsar.  Jag skulle inte känna mig så orolig i en säg 2013-2014 320d med garantier och försäkring kvar iaf, speciellt om det var en lågmilare.

;Evil du glömde rekommendera prius;)

Fan vore väl annars med mer eller mindre helt nya bilar...

Har lite svårt för det här med att förlita sig på garantier och försäkringar. Orkar man ha bilen på verkstad i 3 månader när det rasat, även om någon annan betalar?

Precis. De har väl inte hunnit rasa ännu om man ska vara lite pessimist.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
31 juli 2017 · 7 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

holy shit vilken läsning, har inte sett denna förr.  ingen annanstans har jag läst att 525d-530d har problem med kedjor, endast 520d samt några bensinare.  men problemet är väl fram till 2012-2013 max, tror kanske ts borde känna sig lugn ifall han satsar på en 2013-2014++ då det inte har rapporterats några ras på dieslarna på dom årtalen. samtidigt ökar hans chanser att överleva mycket mer ifall det är lågmilare med garantier och försäkringar. försäkring/garanti borde ta hela skiten gratis ifall kedja eller nått alvarligt tjafsar.  Jag skulle inte känna mig så orolig i en säg 2013-2014 320d med garantier och försäkring kvar iaf, speciellt om det var en lågmilare.

;Evil du glömde rekommendera prius;)

Fan vore väl annars med mer eller mindre helt nya bilar...

Har lite svårt för det här med att förlita sig på garantier och försäkringar. Orkar man ha bilen på verkstad i 3 månader när det rasat, även om någon annan betalar?

Precis. De har väl inte hunnit rasa ännu om man ska vara lite pessimist.

haha ja lite pessimist är väl ett understatement big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
31 juli 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Läsvärt innan du bestämmer dig.

http://prestige-german-engines.co.uk/en … n-failure/

https://www.torquecars.com/volkswagen/2 … tuning.php

holy shit vilken läsning, har inte sett denna förr.  ingen annanstans har jag läst att 525d-530d har problem med kedjor, endast 520d samt några bensinare.  men problemet är väl fram till 2012-2013 max, tror kanske ts borde känna sig lugn ifall han satsar på en 2013-2014++ då det inte har rapporterats några ras på dieslarna på dom årtalen. samtidigt ökar hans chanser att överleva mycket mer ifall det är lågmilare med garantier och försäkringar. försäkring/garanti borde ta hela skiten gratis ifall kedja eller nått alvarligt tjafsar.  Jag skulle inte känna mig så orolig i en säg 2013-2014 320d med garantier och försäkring kvar iaf, speciellt om det var en lågmilare.

;Evil du glömde rekommendera prius;)

SportPilot skrev:

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:
Fan vore väl annars med mer eller mindre helt nya bilar...

Har lite svårt för det här med att förlita sig på garantier och försäkringar. Orkar man ha bilen på verkstad i 3 månader när det rasat, även om någon annan betalar?

Precis. De har väl inte hunnit rasa ännu om man ska vara lite pessimist.

haha ja lite pessimist är väl ett understatement big_smile

Panda & Cheeva:
http://m.quickmeme.com/img/15/15abdb2bae3ef9602995a1e3619f93350cdebfce133b501a4d714b97746e11a4.jpg

Senast redigerat av Evildan (31 juli 2017)

panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Jag hajar men bilarna kanske inte är så skit som det skrivs här kanske^^folk här kanske är lite väl negativa till dom bilarna? Folk hinner ju köra runt 15.000mil på 3-4 år endå, så nu 320d från 2013-2014 här väl redan hunnit köra typ 10.000mil lätt, får på jobbet vissa som gått tom upp till 20-25000mil, vetifan kanske nån VD som kör runt hela sverige dagligen. Mitt poäng var att n47 med de löjligt dåliga konstruktionen med kedjan som rasa på flera 10000 bilar hade redan problemet efter 3-4000mil så jag tror nog dom nyare har kanske passerat milen där nått skulle ha kunnat hända? nån som förstår mig? jag skulle iaf aldrig våga köpa nått i dagsläget utan nån försäkring/garanti. Och om ni säger att tom försäkring inte gäller då skulle ja väl skita i o köpa nått endå och behålla skiten som jag kör nu istället. och ja tar de 3 månader att få ny motor me kedja så är det katastrof men å andra sida får man allt detta gratis så hjälper ju de eller hur?

Evildan
31 juli 2017 ·

panda666 skrev:
Jag hajar men bilarna kanske inte är så skit som det skrivs här kanske^^folk här kanske är lite väl negativa till dom bilarna? Folk hinner ju köra runt 15.000mil på 3-4 år endå, så nu 320d från 2013-2014 här väl redan hunnit köra typ 10.000mil lätt, får på jobbet vissa som gått tom upp till 20-25000mil, vetifan kanske nån VD som kör runt hela sverige dagligen. Mitt poäng var att n47 med de löjligt dåliga konstruktionen med kedjan som rasa på flera 10000 bilar hade redan problemet efter 3-4000mil så jag tror nog dom nyare har kanske passerat milen där nått skulle ha kunnat hända? nån som förstår mig? jag skulle iaf aldrig våga köpa nått i dagsläget utan nån försäkring/garanti. Och om ni säger att tom försäkring inte gäller då skulle ja väl skita i o köpa nått endå och behålla skiten som jag kör nu istället. och ja tar de 3 månader att få ny motor me kedja så är det katastrof men å andra sida får man allt detta gratis så hjälper ju de eller hur?

Nej det är helt taget ur luften av ren illvilja alla spaltmeter som dagligen skrivs om de kända problemen och hur både BMW (som du är väl bekant med) och VAG är rent av urusla gällande Good Will och benhårda när det kommer till garantibiten. Några få mil över intervall eller några veckor för den service och du är körd och får pröjsa själv, jag känner flera som råkat ut för det någon är till och med nära släkt så det är inge jäkla "min kusins brorsas kompis grannes kattvakts lillasysters favoritbartender på Tyrol" utan det är "på riktigt" som ni ungdomar uttrycker er.
Men...alla får spendera sina pengar hur dom vill, det skiter jag fullständigt i.

Faktiskt.

Men jag kommer gärna med vad jag erfar goda råd baserat på egna erfarenheter efter +400 ägda personbilar samt den för många svårgreppade statistiken som finns att tillgå lite överallt.
Jadå jag har f-skatt. smile

Muttley
31 juli 2017 ·

panda666 skrev:
Jag hajar men bilarna kanske inte är så skit som det skrivs här kanske^^folk här kanske är lite väl negativa till dom bilarna? Folk hinner ju köra runt 15.000mil på 3-4 år endå, så nu 320d från 2013-2014 här väl redan hunnit köra typ 10.000mil lätt, får på jobbet vissa som gått tom upp till 20-25000mil, vetifan kanske nån VD som kör runt hela sverige dagligen. Mitt poäng var att n47 med de löjligt dåliga konstruktionen med kedjan som rasa på flera 10000 bilar hade redan problemet efter 3-4000mil så jag tror nog dom nyare har kanske passerat milen där nått skulle ha kunnat hända? nån som förstår mig? jag skulle iaf aldrig våga köpa nått i dagsläget utan nån försäkring/garanti. Och om ni säger att tom försäkring inte gäller då skulle ja väl skita i o köpa nått endå och behålla skiten som jag kör nu istället. och ja tar de 3 månader att få ny motor me kedja så är det katastrof men å andra sida får man allt detta gratis så hjälper ju de eller hur?

Tar de 3 månader att reparera en bil med ny motor så är de katastrof.   Jag hade gjort av med bilen omgående. Någon vecka maximum annars är de usel verkstad.   De tar en dag att byta en motor för den som biter ihop, 2 om man har många kaffepauser.

Evildan skrev:
Nej det är helt taget ur luften av ren illvilja alla spaltmeter som dagligen skrivs om de kända problemen och hur både BMW (som du är väl bekant med) och VAG är rent av urusla gällande Good Will och benhårda när det kommer till garantibiten. Några få mil över intervall eller några veckor för den service och du är körd och får pröjsa själv, jag känner flera som råkat ut för det någon är till och med nära släkt så det är inge jäkla "min kusins brorsas kompis grannes kattvakts lillasysters favoritbartender på Tyrol" utan det är "på riktigt" som ni ungdomar uttrycker er.
Men...alla får spendera sina pengar hur dom vill, det skiter jag fullständigt i.

Faktiskt.

Men jag kommer gärna med vad jag erfar goda råd baserat på egna erfarenheter efter +400 ägda personbilar samt den för många svårgreppade statistiken som finns att tillgå lite överallt.
Jadå jag har f-skatt. smile

Ang VAG kan jag intyga detta personligen, inte jag som ägare men som brukare. Min dåvarande chef hade grava problem med att få igenom garantin som VAG försökte förhala till efter garantitiden utgick.   Att han sen går och köper fler vag efter dem problemen är hans huvudvärk.  Men gissar väl att han fick ett jävligt bra pris då de inte var 10 eller 20 st som han köpte :p

mb_pucken
31 juli 2017 · 5 087 Inlägg

Jag hade kikat på en annan tysk.
Mercedes c-klass.
En god kandidat som är mycket trevlig, tämligen problemfri och god komfort.
220/250cdi är en beprövad motor som är bra..
Även 320cdi är bra motor men lite törstig.
Automatlådorna med sina 7 steg är även dom beprövade och tämligen problemfria.
God komfort och över lag bra skit!
Även bensinmotorena är bra men diesel och automat är enligt mig trevlig kombo.

Senast redigerat av mb_pucken (31 juli 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Jag hajar men bilarna kanske inte är så skit som det skrivs här kanske^^folk här kanske är lite väl negativa till dom bilarna? Folk hinner ju köra runt 15.000mil på 3-4 år endå, så nu 320d från 2013-2014 här väl redan hunnit köra typ 10.000mil lätt, får på jobbet vissa som gått tom upp till 20-25000mil, vetifan kanske nån VD som kör runt hela sverige dagligen. Mitt poäng var att n47 med de löjligt dåliga konstruktionen med kedjan som rasa på flera 10000 bilar hade redan problemet efter 3-4000mil så jag tror nog dom nyare har kanske passerat milen där nått skulle ha kunnat hända? nån som förstår mig? jag skulle iaf aldrig våga köpa nått i dagsläget utan nån försäkring/garanti. Och om ni säger att tom försäkring inte gäller då skulle ja väl skita i o köpa nått endå och behålla skiten som jag kör nu istället. och ja tar de 3 månader att få ny motor me kedja så är det katastrof men å andra sida får man allt detta gratis så hjälper ju de eller hur?

Nej det är helt taget ur luften av ren illvilja alla spaltmeter som dagligen skrivs om de kända problemen och hur både BMW (som du är väl bekant med) och VAG är rent av urusla gällande Good Will och benhårda när det kommer till garantibiten. Några få mil över intervall eller några veckor för den service och du är körd och får pröjsa själv, jag känner flera som råkat ut för det någon är till och med nära släkt så det är inge jäkla "min kusins brorsas kompis grannes kattvakts lillasysters favoritbartender på Tyrol" utan det är "på riktigt" som ni ungdomar uttrycker er.
Men...alla får spendera sina pengar hur dom vill, det skiter jag fullständigt i.

Faktiskt.

Men jag kommer gärna med vad jag erfar goda råd baserat på egna erfarenheter efter +400 ägda personbilar samt den för många svårgreppade statistiken som finns att tillgå lite överallt.
Jadå jag har f-skatt. smile

Har personligen blivit nekad goodwill på en rasad manuel låda på biljävel som var 2011 och ahde gått 13.000mil, säger du att jag skulle bli nekad av bmw/garanti/försäkring ifall bilfan hade vart en 2014 med 6.000mil? hade dom skitit i o fixa min låda gratis eller? på riktigt nu. ifall dom skulle skita i mig då säger jag väl också att köp inte tyskt^^ eller helre köp tyskt men helst gammalt som inte kostar mycekt i inköp.

panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag hade kikat på en annan tysk.
Mercedes c-klass.
En god kandidat som är mycket trevlig, tämligen problemfri och god komfort.
220/250cdi är en beprövad motor som är bra..
Även 320cdi är bra motor men lite törstig.
Automatlådorna med sina 7 steg är även dom beprövade och tämligen problemfria.
God komfort och över lag bra skit!
Även bensinmotorena är bra men diesel och automat är enligt mig trevlig kombo.

har faktiskt vart sugen på e klass 200cdi samt 220cdi osv och efter lite googlandet så har jag läst om dåliga spridare/läkande diesel filter(rätta mig) samt inte så beprövade automatlådor faktiskt, hört en del om strul med deras lådor. Mercedes är inte alls så skottsäkra heller, googla lite w212 problem så får du lite läsning. mest årsmodeller från 2010 var jag sugen på.

Evildan
31 juli 2017 ·

mb_pucken skrev:
Jag hade kikat på en annan tysk.
Mercedes c-klass.
En god kandidat som är mycket trevlig, tämligen problemfri och god komfort.
220/250cdi är en beprövad motor som är bra..
Även 320cdi är bra motor men lite törstig.
Automatlådorna med sina 7 steg är även dom beprövade och tämligen problemfria.
God komfort och över lag bra skit!
Även bensinmotorena är bra men diesel och automat är enligt mig trevlig kombo.

C-klasse är en smidig väl ombonad Benz som är betydligt vuxnare än många kanske tror även fast den inte gör bort sig när vägen svänger.
En 200 kompressor skulle väl passa TS rätt hyfsat? Motorljudet med rutorna nere och lagom belastning så den bara morrar på lågt varv är gött, riktigt gött.

Tänka sig, en tyskbil jag inte pissar på.
Varför? För att dom är av betydligt bättre kvalité.

Evildan
31 juli 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Jag hajar men bilarna kanske inte är så skit som det skrivs här kanske^^folk här kanske är lite väl negativa till dom bilarna? Folk hinner ju köra runt 15.000mil på 3-4 år endå, så nu 320d från 2013-2014 här väl redan hunnit köra typ 10.000mil lätt, får på jobbet vissa som gått tom upp till 20-25000mil, vetifan kanske nån VD som kör runt hela sverige dagligen. Mitt poäng var att n47 med de löjligt dåliga konstruktionen med kedjan som rasa på flera 10000 bilar hade redan problemet efter 3-4000mil så jag tror nog dom nyare har kanske passerat milen där nått skulle ha kunnat hända? nån som förstår mig? jag skulle iaf aldrig våga köpa nått i dagsläget utan nån försäkring/garanti. Och om ni säger att tom försäkring inte gäller då skulle ja väl skita i o köpa nått endå och behålla skiten som jag kör nu istället. och ja tar de 3 månader att få ny motor me kedja så är det katastrof men å andra sida får man allt detta gratis så hjälper ju de eller hur?

Nej det är helt taget ur luften av ren illvilja alla spaltmeter som dagligen skrivs om de kända problemen och hur både BMW (som du är väl bekant med) och VAG är rent av urusla gällande Good Will och benhårda när det kommer till garantibiten. Några få mil över intervall eller några veckor för den service och du är körd och får pröjsa själv, jag känner flera som råkat ut för det någon är till och med nära släkt så det är inge jäkla "min kusins brorsas kompis grannes kattvakts lillasysters favoritbartender på Tyrol" utan det är "på riktigt" som ni ungdomar uttrycker er.
Men...alla får spendera sina pengar hur dom vill, det skiter jag fullständigt i.

Faktiskt.

Men jag kommer gärna med vad jag erfar goda råd baserat på egna erfarenheter efter +400 ägda personbilar samt den för många svårgreppade statistiken som finns att tillgå lite överallt.
Jadå jag har f-skatt. smile

Har personligen blivit nekad goodwill på en rasad manuel låda på biljävel som var 2011 och ahde gått 13.000mil, säger du att jag skulle bli nekad av bmw/garanti/försäkring ifall bilfan hade vart en 2014 med 6.000mil? hade dom skitit i o fixa min låda gratis eller? på riktigt nu. ifall dom skulle skita i mig då säger jag väl också att köp inte tyskt^^ eller helre köp tyskt men helst gammalt som inte kostar mycekt i inköp.

Vad tror du? Good Will vet du om någon hur den ser ut.
Försäkringen beror på försäkringsbolaget och vilket försäkringsavtal som tecknas.

BMW GARANTIER.

Din BMW serviceverkstad erbjuder 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti för bilar som registrerats för första gången 2004 och senare.
För hela bilen (utom slitdelar), samtliga BMW Originaldelar och BMW Originaltillbehör gäller 2 års garanti utan milbegränsning giltigt från leveransdatum. Allt för att garantera din körglädje.


https://www.bmw.se/sv/avdelning/service … ranti.html
2års garanti om det inte är slitagedelar
Slitagedelar är skivor, ok, koppling, batteriet med mera med mera.

mb_pucken
31 juli 2017 · 5 087 Inlägg

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:
Jag hade kikat på en annan tysk.
Mercedes c-klass.
En god kandidat som är mycket trevlig, tämligen problemfri och god komfort.
220/250cdi är en beprövad motor som är bra..
Även 320cdi är bra motor men lite törstig.
Automatlådorna med sina 7 steg är även dom beprövade och tämligen problemfria.
God komfort och över lag bra skit!
Även bensinmotorena är bra men diesel och automat är enligt mig trevlig kombo.

har faktiskt vart sugen på e klass 200cdi samt 220cdi osv och efter lite googlandet så har jag läst om dåliga spridare/läkande diesel filter(rätta mig) samt inte så beprövade automatlådor faktiskt, hört en del om strul med deras lådor. Mercedes är inte alls så skottsäkra heller, googla lite w212 problem så får du lite läsning. mest årsmodeller från 2010 var jag sugen på.

Tror alla dieselbilar idag har vissa problem med spridare. Har dock under mina 2,5år hos Mercedes inte stött på en enda bil med motorras som inte var vållat av den mänskliga faktorn. Förutom några äldre bensinare med den tämligen erkänt dåliga kamkedian.
Lika så automatlådorna. Nog har vi lagat några men med tanke på att ca 95% av all Mercor rullar med automat så är det inget speciellt vanligt fel. Inte på verkstaden där jag jobbar i alla fall.
Läckande dieselfilterhållare förekommer dock. Dessa är vattenmantlade vilket gör att dom ibland kan läcka kylarvätska.
Tycker även att Mercedes ligger bra till i pris på delar. I alla fall som man jämför med våra andra asiatiska märken.

Jobbade tidigare på vag och vill påstå att dessa har mycket mera stora som små fel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
31 juli 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Nej det är helt taget ur luften av ren illvilja alla spaltmeter som dagligen skrivs om de kända problemen och hur både BMW (som du är väl bekant med) och VAG är rent av urusla gällande Good Will och benhårda när det kommer till garantibiten. Några få mil över intervall eller några veckor för den service och du är körd och får pröjsa själv, jag känner flera som råkat ut för det någon är till och med nära släkt så det är inge jäkla "min kusins brorsas kompis grannes kattvakts lillasysters favoritbartender på Tyrol" utan det är "på riktigt" som ni ungdomar uttrycker er.
Men...alla får spendera sina pengar hur dom vill, det skiter jag fullständigt i.

Faktiskt.

Men jag kommer gärna med vad jag erfar goda råd baserat på egna erfarenheter efter +400 ägda personbilar samt den för många svårgreppade statistiken som finns att tillgå lite överallt.
Jadå jag har f-skatt. smile

Har personligen blivit nekad goodwill på en rasad manuel låda på biljävel som var 2011 och ahde gått 13.000mil, säger du att jag skulle bli nekad av bmw/garanti/försäkring ifall bilfan hade vart en 2014 med 6.000mil? hade dom skitit i o fixa min låda gratis eller? på riktigt nu. ifall dom skulle skita i mig då säger jag väl också att köp inte tyskt^^ eller helre köp tyskt men helst gammalt som inte kostar mycekt i inköp.

Vad tror du? Good Will vet du om någon hur den ser ut.
Försäkringen beror på försäkringsbolaget och vilket försäkringsavtal som tecknas.

BMW GARANTIER.

Din BMW serviceverkstad erbjuder 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti för bilar som registrerats för första gången 2004 och senare.
För hela bilen (utom slitdelar), samtliga BMW Originaldelar och BMW Originaltillbehör gäller 2 års garanti utan milbegränsning giltigt från leveransdatum. Allt för att garantera din körglädje.


https://www.bmw.se/sv/avdelning/service … ranti.html
2års garanti om det inte är slitagedelar
Slitagedelar är skivor, ok, koppling, batteriet med mera med mera.

vet inte vad jag ska säga, om inte bmw eller försäkringen tar nått sånt på en nyare bil samt lågmilare så ligger man för jävligt till kan jag säga. inte fan vill man punga ut 50k för ny låda eller 100k för ny motor. Försäkrings bolaget ska ta sånt skit, har ju läst lite om extra försäkringar som man tecknar hos större firmor men dom har strulat jävligt mycket för vissa, men nu talar jag om försäkringen som man har tecknat som halvförsäkring eller hel. min försärking säger iaf upp till 8 år eller 10.000mil och beroende på vad skiten har gått så är det max 40% självrisk, skulle dom neka mig tror du? ifall milen och åldern låg helt klart på min sida? eller skulle dom försöka mygla?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang