Köpråd: Vw Passat Audi A4 eller BMW 320d?

Evildan
1 augusti 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Har personligen blivit nekad goodwill på en rasad manuel låda på biljävel som var 2011 och ahde gått 13.000mil, säger du att jag skulle bli nekad av bmw/garanti/försäkring ifall bilfan hade vart en 2014 med 6.000mil? hade dom skitit i o fixa min låda gratis eller? på riktigt nu. ifall dom skulle skita i mig då säger jag väl också att köp inte tyskt^^ eller helre köp tyskt men helst gammalt som inte kostar mycekt i inköp.

Vad tror du? Good Will vet du om någon hur den ser ut.
Försäkringen beror på försäkringsbolaget och vilket försäkringsavtal som tecknas.

BMW GARANTIER.

Din BMW serviceverkstad erbjuder 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti för bilar som registrerats för första gången 2004 och senare.
För hela bilen (utom slitdelar), samtliga BMW Originaldelar och BMW Originaltillbehör gäller 2 års garanti utan milbegränsning giltigt från leveransdatum. Allt för att garantera din körglädje.


https://www.bmw.se/sv/avdelning/service … ranti.html
2års garanti om det inte är slitagedelar
Slitagedelar är skivor, ok, koppling, batteriet med mera med mera.

vet inte vad jag ska säga, om inte bmw eller försäkringen tar nått sånt på en nyare bil samt lågmilare så ligger man för jävligt till kan jag säga. inte fan vill man punga ut 50k för ny låda eller 100k för ny motor. Försäkrings bolaget ska ta sånt skit, har ju läst lite om extra försäkringar som man tecknar hos större firmor men dom har strulat jävligt mycket för vissa, men nu talar jag om försäkringen som man har tecknat som halvförsäkring eller hel. min försärking säger iaf upp till 8 år eller 10.000mil och beroende på vad skiten har gått så är det max 40% självrisk, skulle dom neka mig tror du? ifall milen och åldern låg helt klart på min sida? eller skulle dom försöka mygla?

Dom här separata försäkringarna som bilhandlare och vissa sighter erbjuder är i regel bara rena rama skiten då som är fulla med undantag till försäkringsbolagets fördel.
Titta på vilka villkor som gäller för att en motorskadeförsäkring ska gälla förutom mil och ålder. Det är en del undantag där också samt en del krav som ska uppfyllas med bevisbördan hos försäkringstagaren.
Detta är en av anledningarna att jag tjatar om driftsäkerhet och övrig ekonomi för som du själv skrev så kan en motorskada kosta 40% i självrisk vad tror du att en ny motor plus arbetskostnad kostar på märkesverkstad? Är det värt risken? Är det värt besväret och hyrbilskostnaden (den går man betala till viss del nämligen) samt övriga omkostnader även om bilen står still på verkstad?
Jag har hellre en mindre "ball" fungerande bil att använda för en lägre kostnad än ngt häftigt och dyrare ståendes hos verkstaden. Men alla får göra som dom vill och anser sig vara bäst. Det håller felsökningsdelen levande på forumet och skapar arbetstillfällen samt skatteintäkter, så äginklegänn kan vi andra tråksvennar tacka premiumnissarna för allt ni gör för landets ekonomi...fortsätt så vid närmare eftertanke.

panda666
1 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Vad tror du? Good Will vet du om någon hur den ser ut.
Försäkringen beror på försäkringsbolaget och vilket försäkringsavtal som tecknas.

BMW GARANTIER.

Din BMW serviceverkstad erbjuder 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti för bilar som registrerats för första gången 2004 och senare.
För hela bilen (utom slitdelar), samtliga BMW Originaldelar och BMW Originaltillbehör gäller 2 års garanti utan milbegränsning giltigt från leveransdatum. Allt för att garantera din körglädje.


https://www.bmw.se/sv/avdelning/service … ranti.html
2års garanti om det inte är slitagedelar
Slitagedelar är skivor, ok, koppling, batteriet med mera med mera.

vet inte vad jag ska säga, om inte bmw eller försäkringen tar nått sånt på en nyare bil samt lågmilare så ligger man för jävligt till kan jag säga. inte fan vill man punga ut 50k för ny låda eller 100k för ny motor. Försäkrings bolaget ska ta sånt skit, har ju läst lite om extra försäkringar som man tecknar hos större firmor men dom har strulat jävligt mycket för vissa, men nu talar jag om försäkringen som man har tecknat som halvförsäkring eller hel. min försärking säger iaf upp till 8 år eller 10.000mil och beroende på vad skiten har gått så är det max 40% självrisk, skulle dom neka mig tror du? ifall milen och åldern låg helt klart på min sida? eller skulle dom försöka mygla?

Dom här separata försäkringarna som bilhandlare och vissa sighter erbjuder är i regel bara rena rama skiten då som är fulla med undantag till försäkringsbolagets fördel.
Titta på vilka villkor som gäller för att en motorskadeförsäkring ska gälla förutom mil och ålder. Det är en del undantag där också samt en del krav som ska uppfyllas med bevisbördan hos försäkringstagaren.
Detta är en av anledningarna att jag tjatar om driftsäkerhet och övrig ekonomi för som du själv skrev så kan en motorskada kosta 40% i självrisk vad tror du att en ny motor plus arbetskostnad kostar på märkesverkstad? Är det värt risken? Är det värt besväret och hyrbilskostnaden (den går man betala till viss del nämligen) samt övriga omkostnader även om bilen står still på verkstad?
Jag har hellre en mindre "ball" fungerande bil att använda för en lägre kostnad än ngt häftigt och dyrare ståendes hos verkstaden. Men alla får göra som dom vill och anser sig vara bäst. Det håller felsökningsdelen levande på forumet och skapar arbetstillfällen samt skatteintäkter, så äginklegänn kan vi andra tråksvennar tacka premiumnissarna för allt ni gör för landets ekonomi...fortsätt så vid närmare eftertanke.

Det är mera en smaksak tycker jag personligen. Vet att toyota osv håller kanske bättre och har mindre motorproblem/växellådsproblem men vi kan inte allihopa åka runt med exakt samma bil, tänk vad tråkigt det skulle vara samt alla andra märken skulle väl dö ut till slut. Min smak av bil lutar mer åt bmw-merca hållet även fast jag vet att det finns andra mer pålitligare märken men endå man kan inte rå för det man tycker om? Du snackade om mercedes förr och att du inte pissar på den;) vad skulle du säga om w212? från ca 2010+ är dom nått att ha? vilken kombination motor o låda funkar bäst på den modellen? tror jag ska ha bensin eftersom jag inte kör så långa sträckor.

Evildan
1 augusti 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

vet inte vad jag ska säga, om inte bmw eller försäkringen tar nått sånt på en nyare bil samt lågmilare så ligger man för jävligt till kan jag säga. inte fan vill man punga ut 50k för ny låda eller 100k för ny motor. Försäkrings bolaget ska ta sånt skit, har ju läst lite om extra försäkringar som man tecknar hos större firmor men dom har strulat jävligt mycket för vissa, men nu talar jag om försäkringen som man har tecknat som halvförsäkring eller hel. min försärking säger iaf upp till 8 år eller 10.000mil och beroende på vad skiten har gått så är det max 40% självrisk, skulle dom neka mig tror du? ifall milen och åldern låg helt klart på min sida? eller skulle dom försöka mygla?

Dom här separata försäkringarna som bilhandlare och vissa sighter erbjuder är i regel bara rena rama skiten då som är fulla med undantag till försäkringsbolagets fördel.
Titta på vilka villkor som gäller för att en motorskadeförsäkring ska gälla förutom mil och ålder. Det är en del undantag där också samt en del krav som ska uppfyllas med bevisbördan hos försäkringstagaren.
Detta är en av anledningarna att jag tjatar om driftsäkerhet och övrig ekonomi för som du själv skrev så kan en motorskada kosta 40% i självrisk vad tror du att en ny motor plus arbetskostnad kostar på märkesverkstad? Är det värt risken? Är det värt besväret och hyrbilskostnaden (den går man betala till viss del nämligen) samt övriga omkostnader även om bilen står still på verkstad?
Jag har hellre en mindre "ball" fungerande bil att använda för en lägre kostnad än ngt häftigt och dyrare ståendes hos verkstaden. Men alla får göra som dom vill och anser sig vara bäst. Det håller felsökningsdelen levande på forumet och skapar arbetstillfällen samt skatteintäkter, så äginklegänn kan vi andra tråksvennar tacka premiumnissarna för allt ni gör för landets ekonomi...fortsätt så vid närmare eftertanke.

Det är mera en smaksak tycker jag personligen. Vet att toyota osv håller kanske bättre och har mindre motorproblem/växellådsproblem men vi kan inte allihopa åka runt med exakt samma bil, tänk vad tråkigt det skulle vara samt alla andra märken skulle väl dö ut till slut. Min smak av bil lutar mer åt bmw-merca hållet även fast jag vet att det finns andra mer pålitligare märken men endå man kan inte rå för det man tycker om? Du snackade om mercedes förr och att du inte pissar på den;) vad skulle du säga om w212? från ca 2010+ är dom nått att ha? vilken kombination motor o låda funkar bäst på den modellen? tror jag ska ha bensin eftersom jag inte kör så långa sträckor.

Jag kommenterade en C-klasse vilket i regel är en ganska (med premiumtyska mått mätt) problemfri bil om man undviker V6.
W212 har väl betydligt fler problemkonstruktioner men är relativt driftsäker den också för en premiumtysk.
En fyrcylindrig bensinmotor är enligt mig att föredra för att få mindre bekymmer.

panda666
1 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Dom här separata försäkringarna som bilhandlare och vissa sighter erbjuder är i regel bara rena rama skiten då som är fulla med undantag till försäkringsbolagets fördel.
Titta på vilka villkor som gäller för att en motorskadeförsäkring ska gälla förutom mil och ålder. Det är en del undantag där också samt en del krav som ska uppfyllas med bevisbördan hos försäkringstagaren.
Detta är en av anledningarna att jag tjatar om driftsäkerhet och övrig ekonomi för som du själv skrev så kan en motorskada kosta 40% i självrisk vad tror du att en ny motor plus arbetskostnad kostar på märkesverkstad? Är det värt risken? Är det värt besväret och hyrbilskostnaden (den går man betala till viss del nämligen) samt övriga omkostnader även om bilen står still på verkstad?
Jag har hellre en mindre "ball" fungerande bil att använda för en lägre kostnad än ngt häftigt och dyrare ståendes hos verkstaden. Men alla får göra som dom vill och anser sig vara bäst. Det håller felsökningsdelen levande på forumet och skapar arbetstillfällen samt skatteintäkter, så äginklegänn kan vi andra tråksvennar tacka premiumnissarna för allt ni gör för landets ekonomi...fortsätt så vid närmare eftertanke.

Det är mera en smaksak tycker jag personligen. Vet att toyota osv håller kanske bättre och har mindre motorproblem/växellådsproblem men vi kan inte allihopa åka runt med exakt samma bil, tänk vad tråkigt det skulle vara samt alla andra märken skulle väl dö ut till slut. Min smak av bil lutar mer åt bmw-merca hållet även fast jag vet att det finns andra mer pålitligare märken men endå man kan inte rå för det man tycker om? Du snackade om mercedes förr och att du inte pissar på den;) vad skulle du säga om w212? från ca 2010+ är dom nått att ha? vilken kombination motor o låda funkar bäst på den modellen? tror jag ska ha bensin eftersom jag inte kör så långa sträckor.

Jag kommenterade en C-klasse vilket i regel är en ganska (med premiumtyska mått mätt) problemfri bil om man undviker V6.
W212 har väl betydligt fler problemkonstruktioner men är relativt driftsäker den också för en premiumtysk.
En fyrcylindrig bensinmotor är enligt mig att föredra för att få mindre bekymmer.

a lol såklart kollade jag på en w212 med 6a utan turbo^^ e300 tror jag den heter från 2010-2011, så fyrorna 200-250cgi med turbo håller bättre? skulle en 250cgi med 7stegad automat vara bäst driftsäker enligt dig?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2017 · 17 477 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Det är mera en smaksak tycker jag personligen. Vet att toyota osv håller kanske bättre och har mindre motorproblem/växellådsproblem men vi kan inte allihopa åka runt med exakt samma bil, tänk vad tråkigt det skulle vara samt alla andra märken skulle väl dö ut till slut. Min smak av bil lutar mer åt bmw-merca hållet även fast jag vet att det finns andra mer pålitligare märken men endå man kan inte rå för det man tycker om? Du snackade om mercedes förr och att du inte pissar på den;) vad skulle du säga om w212? från ca 2010+ är dom nått att ha? vilken kombination motor o låda funkar bäst på den modellen? tror jag ska ha bensin eftersom jag inte kör så långa sträckor.

Jag kommenterade en C-klasse vilket i regel är en ganska (med premiumtyska mått mätt) problemfri bil om man undviker V6.
W212 har väl betydligt fler problemkonstruktioner men är relativt driftsäker den också för en premiumtysk.
En fyrcylindrig bensinmotor är enligt mig att föredra för att få mindre bekymmer.

a lol såklart kollade jag på en w212 med 6a utan turbo^^ e300 tror jag den heter från 2010-2011, så fyrorna 200-250cgi med turbo håller bättre? skulle en 250cgi med 7stegad automat vara bäst driftsäker enligt dig?

Den värsta man kan köpa är nog 320 CDi (diesel). De är billiga och det finns en anledning tyvärr. Elfel med i synnerhet fel i kabelstammen på torpeden kan höja blodtrycket rätt rejält.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Jag kommenterade en C-klasse vilket i regel är en ganska (med premiumtyska mått mätt) problemfri bil om man undviker V6.
W212 har väl betydligt fler problemkonstruktioner men är relativt driftsäker den också för en premiumtysk.
En fyrcylindrig bensinmotor är enligt mig att föredra för att få mindre bekymmer.

a lol såklart kollade jag på en w212 med 6a utan turbo^^ e300 tror jag den heter från 2010-2011, så fyrorna 200-250cgi med turbo håller bättre? skulle en 250cgi med 7stegad automat vara bäst driftsäker enligt dig?

Den värsta man kan köpa är nog 320 CDi (diesel). De är billiga och det finns en anledning tyvärr. Elfel med i synnerhet fel i kabelstammen på torpeden kan höja blodtrycket rätt rejält.

hittar inte många bensinare tyvärr, skulle dieseln må dåligt av 15km sträckor? 15 fram-15 hem, isf vilken bensinmotor skulle ja satsa på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2017 · 17 477 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

a lol såklart kollade jag på en w212 med 6a utan turbo^^ e300 tror jag den heter från 2010-2011, så fyrorna 200-250cgi med turbo håller bättre? skulle en 250cgi med 7stegad automat vara bäst driftsäker enligt dig?

Den värsta man kan köpa är nog 320 CDi (diesel). De är billiga och det finns en anledning tyvärr. Elfel med i synnerhet fel i kabelstammen på torpeden kan höja blodtrycket rätt rejält.

hittar inte många bensinare tyvärr, skulle dieseln må dåligt av 15km sträckor? 15 fram-15 hem, isf vilken bensinmotor skulle ja satsa på?

Allt med 4 cylindrar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
1 augusti 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Den värsta man kan köpa är nog 320 CDi (diesel). De är billiga och det finns en anledning tyvärr. Elfel med i synnerhet fel i kabelstammen på torpeden kan höja blodtrycket rätt rejält.

hittar inte många bensinare tyvärr, skulle dieseln må dåligt av 15km sträckor? 15 fram-15 hem, isf vilken bensinmotor skulle ja satsa på?

Allt med 4 cylindrar.

Dieseln eller snarare avgasreningen mår inte bra av så korta sträckor.
En 4 cylindrig bensinmotor är det ur reparationssynpunkt det vettigaste valet även om en bil som passar bäst med en silkeslen och råstark V8 under huven kommer upplevas lite kastrerad enligt min mening.
Skulle jag köpa bruksmerca blir det minst en 500. smile

panda666
1 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

hittar inte många bensinare tyvärr, skulle dieseln må dåligt av 15km sträckor? 15 fram-15 hem, isf vilken bensinmotor skulle ja satsa på?

Allt med 4 cylindrar.

Dieseln eller snarare avgasreningen mår inte bra av så korta sträckor.
En 4 cylindrig bensinmotor är det ur reparationssynpunkt det vettigaste valet även om en bil som passar bäst med en silkeslen och råstark V8 under huven kommer upplevas lite kastrerad enligt min mening.
Skulle jag köpa bruksmerca blir det minst en 500. smile

antar att du menar att man inte kommer utnyttja alla hästarna här då maxgränsen är väl runt 120 på vissa vägar^^automat och runt 200hk räcker väl tror jag. så 4orna med turbo är alltså bra. e500 är säkert skitdyra att köpa;smile vad skulle ni säga om tomatlådorna? överlever dom vanlig körning fram o tbax till jobbet några år eller kommer den ge sig efter 6 månader som min förra manuella;)=?

Evildan
1 augusti 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Allt med 4 cylindrar.

Dieseln eller snarare avgasreningen mår inte bra av så korta sträckor.
En 4 cylindrig bensinmotor är det ur reparationssynpunkt det vettigaste valet även om en bil som passar bäst med en silkeslen och råstark V8 under huven kommer upplevas lite kastrerad enligt min mening.
Skulle jag köpa bruksmerca blir det minst en 500. smile

antar att du menar att man inte kommer utnyttja alla hästarna här då maxgränsen är väl runt 120 på vissa vägar^^automat och runt 200hk räcker väl tror jag. så 4orna med turbo är alltså bra. e500 är säkert skitdyra att köpa;smile vad skulle ni säga om tomatlådorna? överlever dom vanlig körning fram o tbax till jobbet några år eller kommer den ge sig efter 6 månader som min förra manuella;)=?

Mercedes V6orna har på tidigare årsmodeller käkat kamkedjor dock inte med samma aptit som dom i tråden tidigare nämnda BMW-snurrorna.
Dom fyrcylindriga är av min erfarenhet bra för biltypen snåla motorer som gör sitt jobb ganska problemfritt. En V8 däremot får bilen att komma till sin rätt även om en E-klassebenz inte längre är vad den har varit jämfört med andra bilmodeller.
Lådorna krånglar sällan och W212 är en ganska problemfri bil generellt sett.

Jag har sagt till mina BMW-åkande kamrater, som köper exempelvis en e61 för 45000kr och menar att en Merca är dyrare att köpa, att det beror på kostnaderna efter köpet. Mercan betalar du för uteblivna reparationer redan vid köpet sas, medans bimmern suger sakta plånboken tom. :-/
Det finns ju någon anledning att en 2003 Corolla kostar som en jämngammal 5-serie vid likvärdiga miltal trots att e39 kostade minst tre gånger pengarna som ny. wink

panda666
1 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Dieseln eller snarare avgasreningen mår inte bra av så korta sträckor.
En 4 cylindrig bensinmotor är det ur reparationssynpunkt det vettigaste valet även om en bil som passar bäst med en silkeslen och råstark V8 under huven kommer upplevas lite kastrerad enligt min mening.
Skulle jag köpa bruksmerca blir det minst en 500. smile

antar att du menar att man inte kommer utnyttja alla hästarna här då maxgränsen är väl runt 120 på vissa vägar^^automat och runt 200hk räcker väl tror jag. så 4orna med turbo är alltså bra. e500 är säkert skitdyra att köpa;smile vad skulle ni säga om tomatlådorna? överlever dom vanlig körning fram o tbax till jobbet några år eller kommer den ge sig efter 6 månader som min förra manuella;)=?

Mercedes V6orna har på tidigare årsmodeller käkat kamkedjor dock inte med samma aptit som dom i tråden tidigare nämnda BMW-snurrorna.
Dom fyrcylindriga är av min erfarenhet bra för biltypen snåla motorer som gör sitt jobb ganska problemfritt. En V8 däremot får bilen att komma till sin rätt även om en E-klassebenz inte längre är vad den har varit jämfört med andra bilmodeller.
Lådorna krånglar sällan och W212 är en ganska problemfri bil generellt sett.

Jag har sagt till mina BMW-åkande kamrater, som köper exempelvis en e61 för 45000kr och menar att en Merca är dyrare att köpa, att det beror på kostnaderna efter köpet. Mercan betalar du för uteblivna reparationer redan vid köpet sas, medans bimmern suger sakta plånboken tom. :-/
Det finns ju någon anledning att en 2003 Corolla kostar som en jämngammal 5-serie vid likvärdiga miltal trots att e39 kostade minst tre gånger pengarna som ny. wink

hmm så 4 cylindrig merca med automat då, spelar det nån roll om det är 200cgi eller 250cgi? vilken av fyrorna håller bäst? har inte mercedes också direkt insprut på dom nyare bensin motorerna ? äre nån strul med dom? letar som en galning över köpråds trådar men hittar nån enstaka tråd om strul med automatlåda och vissa som har spridarproblem, dieslarna iaf har spridartjafs. eftersom jag kör så korta sträckor tror jag skulle satsa på bensinare, turbo4 alltså, finns det ingen sugis utan turbo w212? blir annars turbo4a.

mb_pucken
1 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

200cgi och 250cgi är samma motor i grunden, tror endast det är kringutrustningen samt programvara som skiljer.
Båda cgi motorerna är direktinsprutade.
Det jag inte gillar med w212 eller rättare sagt s212 dvs kombimodellen som har nivåfjädring modell luftfjädring som kan dra upp ägandekostnaden. Därav att jag föredrar c-klass om man letar kombi :-)

Vilket som är det bra bilar med hög komfort och trevliga köregenskaper.

Senast redigerat av mb_pucken (1 augusti 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
2 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

mb_pucken skrev:
200cgi och 250cgi är samma motor i grunden, tror endast det är kringutrustningen samt programvara som skiljer.
Båda cgi motorerna är direktinsprutade.
Det jag inte gillar med w212 eller rättare sagt s212 dvs kombimodellen som har nivåfjädring modell luftfjädring som kan dra upp ägandekostnaden. Därav att jag föredrar c-klass om man letar kombi :-)

Vilket som är det bra bilar med hög komfort och trevliga köregenskaper.

har läst på ganska mycket om w212 och lådor, verkar som att 5 speed lådorna verkar hålla bra medans 7 speed lådorna, 7g tronic samt plus håller sämre, inte helt ovanligt med folk på forums som klagar på fel på lådorna. vad säger folket här i sverige ? håller automatlådorna inte så bra? antar att dom flesta moderna mercorna nu använder 7g tronic eller 7 plus, känns som man vill ha nån sorts garanti som täcker eventuella låds haverier ifall man har oturen. Annars hittar jag inga större bekymmer med w212 förrutom lådan såklart. luft dämparna strular men dom vill ja inte ha endå.

mb_pucken
2 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:
200cgi och 250cgi är samma motor i grunden, tror endast det är kringutrustningen samt programvara som skiljer.
Båda cgi motorerna är direktinsprutade.
Det jag inte gillar med w212 eller rättare sagt s212 dvs kombimodellen som har nivåfjädring modell luftfjädring som kan dra upp ägandekostnaden. Därav att jag föredrar c-klass om man letar kombi :-)

Vilket som är det bra bilar med hög komfort och trevliga köregenskaper.

har läst på ganska mycket om w212 och lådor, verkar som att 5 speed lådorna verkar hålla bra medans 7 speed lådorna, 7g tronic samt plus håller sämre, inte helt ovanligt med folk på forums som klagar på fel på lådorna. vad säger folket här i sverige ? håller automatlådorna inte så bra? antar att dom flesta moderna mercorna nu använder 7g tronic eller 7 plus, känns som man vill ha nån sorts garanti som täcker eventuella låds haverier ifall man har oturen. Annars hittar jag inga större bekymmer med w212 förrutom lådan såklart. luft dämparna strular men dom vill ja inte ha endå.

Som ja tror jag skrev tidigare så upplever jag inte problem med lådorna särskilt vanligt. Jobbar sedan 2,5år på Mercedes verkstad och vist dyker det upp någon enstaka låda som strular men upplever det inte som ett vanligt fel. Inte på verkstaden där jag jobbar, hur det ser ut i övrigt vet jag ej.
Inte i närheten av strulet med dsg som man upplevde när jag jobbade hos vag..

Åker själv en mercedes med 7g tonic låda och den funkar perfekt, peppar peppar!
Dock har den bara gått 31000mil :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
2 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

mb_pucken skrev:

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:
200cgi och 250cgi är samma motor i grunden, tror endast det är kringutrustningen samt programvara som skiljer.
Båda cgi motorerna är direktinsprutade.
Det jag inte gillar med w212 eller rättare sagt s212 dvs kombimodellen som har nivåfjädring modell luftfjädring som kan dra upp ägandekostnaden. Därav att jag föredrar c-klass om man letar kombi :-)

Vilket som är det bra bilar med hög komfort och trevliga köregenskaper.

har läst på ganska mycket om w212 och lådor, verkar som att 5 speed lådorna verkar hålla bra medans 7 speed lådorna, 7g tronic samt plus håller sämre, inte helt ovanligt med folk på forums som klagar på fel på lådorna. vad säger folket här i sverige ? håller automatlådorna inte så bra? antar att dom flesta moderna mercorna nu använder 7g tronic eller 7 plus, känns som man vill ha nån sorts garanti som täcker eventuella låds haverier ifall man har oturen. Annars hittar jag inga större bekymmer med w212 förrutom lådan såklart. luft dämparna strular men dom vill ja inte ha endå.

Som ja tror jag skrev tidigare så upplever jag inte problem med lådorna särskilt vanligt. Jobbar sedan 2,5år på Mercedes verkstad och vist dyker det upp någon enstaka låda som strular men upplever det inte som ett vanligt fel. Inte på verkstaden där jag jobbar, hur det ser ut i övrigt vet jag ej.
Inte i närheten av strulet med dsg som man upplevde när jag jobbade hos vag..

Åker själv en mercedes med 7g tonic låda och den funkar perfekt, peppar peppar!
Dock har den bara gått 31000mil :-)

oj det låter ju bra^^ nä dsg kommer jag aldrig att köpa från det jag har sett o hört. men tror inte ja vill ha merca med manuel^^ blir nog en så nyare merca med automat och hoppas den håller bra. speciellt sugen på e klass med amg paket;)

mb_pucken
2 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:

panda666 skrev:

har läst på ganska mycket om w212 och lådor, verkar som att 5 speed lådorna verkar hålla bra medans 7 speed lådorna, 7g tronic samt plus håller sämre, inte helt ovanligt med folk på forums som klagar på fel på lådorna. vad säger folket här i sverige ? håller automatlådorna inte så bra? antar att dom flesta moderna mercorna nu använder 7g tronic eller 7 plus, känns som man vill ha nån sorts garanti som täcker eventuella låds haverier ifall man har oturen. Annars hittar jag inga större bekymmer med w212 förrutom lådan såklart. luft dämparna strular men dom vill ja inte ha endå.

Som ja tror jag skrev tidigare så upplever jag inte problem med lådorna särskilt vanligt. Jobbar sedan 2,5år på Mercedes verkstad och vist dyker det upp någon enstaka låda som strular men upplever det inte som ett vanligt fel. Inte på verkstaden där jag jobbar, hur det ser ut i övrigt vet jag ej.
Inte i närheten av strulet med dsg som man upplevde när jag jobbade hos vag..

Åker själv en mercedes med 7g tonic låda och den funkar perfekt, peppar peppar!
Dock har den bara gått 31000mil :-)

oj det låter ju bra^^ nä dsg kommer jag aldrig att köpa från det jag har sett o hört. men tror inte ja vill ha merca med manuel^^ blir nog en så nyare merca med automat och hoppas den håller bra. speciellt sugen på e klass med amg paket;)

Ne en mercedes med manuell låda känns bara fel :-p
Min drömbil är en svart s204 c350cdi med Amg paket och designo i svart/brunt. Givetvis fullutrustad... synd bara inte ekonomin tillåter det riktigt :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
2 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

mb_pucken skrev:

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:

Som ja tror jag skrev tidigare så upplever jag inte problem med lådorna särskilt vanligt. Jobbar sedan 2,5år på Mercedes verkstad och vist dyker det upp någon enstaka låda som strular men upplever det inte som ett vanligt fel. Inte på verkstaden där jag jobbar, hur det ser ut i övrigt vet jag ej.
Inte i närheten av strulet med dsg som man upplevde när jag jobbade hos vag..

Åker själv en mercedes med 7g tonic låda och den funkar perfekt, peppar peppar!
Dock har den bara gått 31000mil :-)

oj det låter ju bra^^ nä dsg kommer jag aldrig att köpa från det jag har sett o hört. men tror inte ja vill ha merca med manuel^^ blir nog en så nyare merca med automat och hoppas den håller bra. speciellt sugen på e klass med amg paket;)

Ne en mercedes med manuell låda känns bara fel :-p
Min drömbil är en svart s204 c350cdi med Amg paket och designo i svart/brunt. Givetvis fullutrustad... synd bara inte ekonomin tillåter det riktigt :-p

fan finns ju inga bensinare på blocket,, finns ju bara diesel. finns gotttttt om dieslar. skaffar ja diesel så kommer den säkert strula? kör ju bara 15km rak sträcka, sen 15km hemmåt. hur lång sträcka till jobbet måste man ha för att dieseln ska må bra? minst 30?  vart mer kan ja leta efter bensinare?

Evildan
2 augusti 2017 ·

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:

panda666 skrev:

oj det låter ju bra^^ nä dsg kommer jag aldrig att köpa från det jag har sett o hört. men tror inte ja vill ha merca med manuel^^ blir nog en så nyare merca med automat och hoppas den håller bra. speciellt sugen på e klass med amg paket;)

Ne en mercedes med manuell låda känns bara fel :-p
Min drömbil är en svart s204 c350cdi med Amg paket och designo i svart/brunt. Givetvis fullutrustad... synd bara inte ekonomin tillåter det riktigt :-p

fan finns ju inga bensinare på blocket,, finns ju bara diesel. finns gotttttt om dieslar. skaffar ja diesel så kommer den säkert strula? kör ju bara 15km rak sträcka, sen 15km hemmåt. hur lång sträcka till jobbet måste man ha för att dieseln ska må bra? minst 30?  vart mer kan ja leta efter bensinare?

https://m.blocket.se/helsingborg/Merced … 12&w=3

https://m.blocket.se/stockholm/Mercedes … 12&w=3

https://m.blocket.se/lund/Mercedes_Benz … 12&w=3

https://m.blocket.se/uppsala/Mercedes_B … 12&w=3

https://m.blocket.se/jonkoping/Mercedes … 12&w=3

https://m.blocket.se/halland/Mercedes_B … 12&w=3

https://m.blocket.se/kronoberg/Mercedes … 12&w=3

Såja, åk nu och köp dig en riktig premiumtysk Pandan.

panda666
2 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:

Ne en mercedes med manuell låda känns bara fel :-p
Min drömbil är en svart s204 c350cdi med Amg paket och designo i svart/brunt. Givetvis fullutrustad... synd bara inte ekonomin tillåter det riktigt :-p

fan finns ju inga bensinare på blocket,, finns ju bara diesel. finns gotttttt om dieslar. skaffar ja diesel så kommer den säkert strula? kör ju bara 15km rak sträcka, sen 15km hemmåt. hur lång sträcka till jobbet måste man ha för att dieseln ska må bra? minst 30?  vart mer kan ja leta efter bensinare?

https://m.blocket.se/helsingborg/Merced … 12&w=3

https://m.blocket.se/stockholm/Mercedes … 12&w=3

https://m.blocket.se/lund/Mercedes_Benz … 12&w=3

https://m.blocket.se/uppsala/Mercedes_B … 12&w=3

https://m.blocket.se/jonkoping/Mercedes … 12&w=3

https://m.blocket.se/halland/Mercedes_B … 12&w=3

https://m.blocket.se/kronoberg/Mercedes … 12&w=3

Såja, åk nu och köp dig en riktig premiumtysk Pandan.

hehe tack,  du har inget negativt o säga om dessa vagnar? godkänd bil enligt dig alltsåwink
är sugen på faceliften också, håller faceliften ännu bättre tror du? eller är det bara kosmetiskt nytt?

Chriz84
19 augusti 2017 · 2 Inlägg

Tack för alla råd!
Klockrent, efter provkörningar föll valet ganska enkelt på en till A4

Blev en 2013 2.0 tdi q med S-tronic, sjukt nöjd & hoppas fortsätta vara det..

Vh Chriz😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang