Välja motor- och kupévärmarinstallation

pelpet
17 augusti 2017 · 94 Inlägg

Snart blir det nog dags för ny bil, och det lutar mot en bättre begagnad Citroen C4 Grand Picasso med automatlåda. Vilket också innebär att det blir diesel, eftersom automatväxlade bensinare inte finns på begagnatmarknaden. I princip ingen av bilarna på marknaden har någon form av motorvärmare (webasto eller elektrisk) så det blir nog att beställa eftermontering själv.

Så här ser mina förutsättningar ut:
* Ca 1500 mil årlig körsträcka.
* Pendelavstånd till jobbet ca 30 km. Elektrisk motorvärmare finns på vissa platser på jobbet.
* En hel del lokal körning, ca 5 km per gång.
* Bor i radhus med egen parkering. Ej garage eller carport men el finns till bilen. 16A säkring.
* Vill framförallt ha kupén varm så att bilen blir isfri och man inte behöver hacka bort en istid från rutan.

Det jag misstänker är smartast är att ha en väldigt enkel installation av elmotorvärmare i bilen. Intagskabel, grenkontakt, någon form av block/insticksvärmare, kupevärmaruttag, kupevärmare som kan tas ner på låg effekt så att man kan få värme även på jobbet. Skulle jag ha någon form av "smart" styrning (t.ex. startur typ Defa Futura) så blir det problem om det också finns tidur eller liknande på parkeringsstolparna. Jag misstänker också att installationen blir dyrare eftersom det behövs kabel till denna. Vill jag ha tidsstyrning kan jag använda en nexa-brytare och programmerbar fjärrkontroll

Jag tänker också att någon fordonsmonterad batteriladdare inte behövs om man inte har en webasto/ebersprächer dieselvärmare. Och att värmen i bilen kommer att fungera bra ändå eftersom de flesta moderna dieselbilar har en elektrisk värmare som fungerar tillräckligt bra.

Tänker jag rätt?

simlar
17 augusti 2017 · 5 508 Inlägg

Ja det räcker oftast med 230V motorvärmare och kupévärmare. Värmen kommer ändå fort i moderna bilar om dom är utrustade med elektriskt värmeelement så kallad "brödrost".

Batteriladdare som går när man har motorvärmaren inkopplad är bra att ha, däremot så klarar du dig utan om bilen har friskt batteri och generator då du ändå kör 3mil enkel resa för det mesta.

Bara montera det vanliga motorvärmarpaketet, dvs intagskabel, kontaktvärmare på oljetråget, kupevärmaruttag inne i bilen och en modern slimmad kupévärmare.
Värma upp motorn kommer betala av sig i slutändan på både bränsleförbrukning och motorslitage så jag ser då ingen anledning varför man skulle snåla in några hundralappar genom att endast montera kupévärmare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
xXSammy
17 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

Att ha en extra batteriladdare är aldrig fel, kanske lite överkurs men batteriet mår ju inte precis dåligt av extra laddning på morgonen innan start

De/Dem
viccoA
17 augusti 2017 · 3 109 Inlägg

xXSammy skrev:
Att ha en extra batteriladdare är aldrig fel, kanske lite överkurs men batteriet mår ju inte precis dåligt av extra laddning på morgonen innan start

Ska man köra dieselvärmare ofta och länge brukar man rekommendera ett extra batteri till denna. Kör man mindre än 20km per resa riskerar man att få batteritorsk annars.

I övrigt är det såklart inte fel att även batteriladdaren går när den  elektriska värmaren går.

Senast redigerat av viccoA (17 augusti 2017)

pelpet
17 augusti 2017 · 94 Inlägg

Tack för snabba svar.

Finns det några bra skäl att satsa på någon form av intelligent styrning av värmaren inbyggd i bilen, eller är en extern klocka/nexabrytare bättre?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

pelpet skrev:
Tack för snabba svar.

Finns det några bra skäl att satsa på någon form av intelligent styrning av värmaren inbyggd i bilen, eller är en extern klocka/nexabrytare bättre?

Har du bilen nära huset/bostad? Jag körde på Nexabrytare med styrning via Tellstick.net .
Kolla upp saken. Då kan man styra allt hemma som bonus.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … -v2-p50669

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2017 · 13 644 Inlägg

borde sitta dieselvärmare i den där... isånt fall skulle jag nog bara se till att den har en trådlös funktion så man kan starta värmare hemifrån  sen kompletera med ett nytt bra batteri som klarar urladdningar bra. och sen en bra battteriladdare och ladda batteriet ibland..     prio ett är att alltid få motorn varm.. visst att det är skönt med en varm kupe men det kvittar om vattnet är iskallt och kyler ner bilen samma sec man startar den. 
kör på dieselvärmaren i våran 407 fungerar yppligt skönt med varm motor och kupe

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Soulman
17 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:
Ja det räcker oftast med 230V motorvärmare och kupévärmare. Värmen kommer ändå fort i moderna bilar om dom är utrustade med elektriskt värmeelement så kallad "brödrost".

Batteriladdare som går när man har motorvärmaren inkopplad är bra att ha, däremot så klarar du dig utan om bilen har friskt batteri och generator då du ändå kör 3mil enkel resa för det mesta.

Bara montera det vanliga motorvärmarpaketet, dvs intagskabel, kontaktvärmare på oljetråget, kupevärmaruttag inne i bilen och en modern slimmad kupévärmare.
Värma upp motorn kommer betala av sig i slutändan på både bränsleförbrukning och motorslitage så jag ser då ingen anledning varför man skulle snåla in några hundralappar genom att endast montera kupévärmare.

Ähumm.. kontaktvärmare? Det är totalt värdelöst. Spelar ingen roll hur många timmar den där lilla 300 wattaren är igång när det är kallt ute. Montera en slangvärmare eller blockvärmare om du vill ha en varm motor med el som energikälla.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
17 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

pelpet skrev:
Tack för snabba svar.

Finns det några bra skäl att satsa på någon form av intelligent styrning av värmaren inbyggd i bilen, eller är en extern klocka/nexabrytare bättre?

Kommer ju aldrig att funka om du använder motorvärmaruttaget med timer du beskriver att du har. Med ett direktmatat uttag blir det kanon om Nexa eller Tellstick får täckning där du har bilen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
17 augusti 2017 · 5 508 Inlägg

Soulman skrev:

simlar skrev:
Ja det räcker oftast med 230V motorvärmare och kupévärmare. Värmen kommer ändå fort i moderna bilar om dom är utrustade med elektriskt värmeelement så kallad "brödrost".

Batteriladdare som går när man har motorvärmaren inkopplad är bra att ha, däremot så klarar du dig utan om bilen har friskt batteri och generator då du ändå kör 3mil enkel resa för det mesta.

Bara montera det vanliga motorvärmarpaketet, dvs intagskabel, kontaktvärmare på oljetråget, kupevärmaruttag inne i bilen och en modern slimmad kupévärmare.
Värma upp motorn kommer betala av sig i slutändan på både bränsleförbrukning och motorslitage så jag ser då ingen anledning varför man skulle snåla in några hundralappar genom att endast montera kupévärmare.

Ähumm.. kontaktvärmare? Det är totalt värdelöst. Spelar ingen roll hur många timmar den där lilla 300 wattaren är igång när det är kallt ute. Montera en slangvärmare eller blockvärmare om du vill ha en varm motor med el som energikälla.

Har du personligen provat?
Skillnad gör dom.

Visst en slangvärmare eller blockvärmare är oftast lite effektivare, men då kostar installationen mera i både arbetstid och priset för värmare.
Man får då även ett till ställe där det kan börja läcka kylarvätska, och läckage blir det på åtminstone slangvärmarna efter några få år och går då värmaren torrt går den sönder och löser ut säkringen i motorvärmarstolpen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
17 augusti 2017 · 6 566 Inlägg

simlar skrev:

Soulman skrev:

simlar skrev:
Ja det räcker oftast med 230V motorvärmare och kupévärmare. Värmen kommer ändå fort i moderna bilar om dom är utrustade med elektriskt värmeelement så kallad "brödrost".

Batteriladdare som går när man har motorvärmaren inkopplad är bra att ha, däremot så klarar du dig utan om bilen har friskt batteri och generator då du ändå kör 3mil enkel resa för det mesta.

Bara montera det vanliga motorvärmarpaketet, dvs intagskabel, kontaktvärmare på oljetråget, kupevärmaruttag inne i bilen och en modern slimmad kupévärmare.
Värma upp motorn kommer betala av sig i slutändan på både bränsleförbrukning och motorslitage så jag ser då ingen anledning varför man skulle snåla in några hundralappar genom att endast montera kupévärmare.

Ähumm.. kontaktvärmare? Det är totalt värdelöst. Spelar ingen roll hur många timmar den där lilla 300 wattaren är igång när det är kallt ute. Montera en slangvärmare eller blockvärmare om du vill ha en varm motor med el som energikälla.

Har du personligen provat?
Skillnad gör dom.

Visst en slangvärmare eller blockvärmare är oftast lite effektivare, men då kostar installationen mera i både arbetstid och priset för värmare.
Man får då även ett till ställe där det kan börja läcka kylarvätska, och läckage blir det på åtminstone slangvärmarna efter några få år och går då värmaren torrt går den sönder och löser ut säkringen i motorvärmarstolpen.

Kontaktvärmare är bättre för du värmer upp oljan, har du ljummen topp och kall olja känns det lite halvdant ändå.

De/Dem
Muttley
17 augusti 2017 ·

xXSammy skrev:

simlar skrev:

Soulman skrev:

Ähumm.. kontaktvärmare? Det är totalt värdelöst. Spelar ingen roll hur många timmar den där lilla 300 wattaren är igång när det är kallt ute. Montera en slangvärmare eller blockvärmare om du vill ha en varm motor med el som energikälla.

Har du personligen provat?
Skillnad gör dom.

Visst en slangvärmare eller blockvärmare är oftast lite effektivare, men då kostar installationen mera i både arbetstid och priset för värmare.
Man får då även ett till ställe där det kan börja läcka kylarvätska, och läckage blir det på åtminstone slangvärmarna efter några få år och går då värmaren torrt går den sönder och löser ut säkringen i motorvärmarstolpen.

Kontaktvärmare är bättre för du värmer upp oljan, har du ljummen topp och kall olja känns det lite halvdant ändå.

Dock visar tester på att kontaktvärmare inte är bättre alls.  Slangvärmare brukar få bäst i test.
Visst 3 år gammal artikel http://www.vibilagare.se/nyheter/motorv … -effektiva

Om jag hade satt en motorvärmare så är kontaktvärmare de sista jag satt, man förlorar för mycket energi.

Janneutanb
17 augusti 2017 · 7 266 Inlägg

Jag har personligen monterat en kontaktvärmare och en slangvärmare med pump.
Kontaktvärmaren var från defa och det var rent skräp. Hände inte mycket....
Slangvärmaren värmde upp allt. Smälte t o m bort snö från huven. Satt även värmeväxlare till växellådan och den oljan blev varm till slut. Kommer garanterat montera en sådan på nya bilen då dem saknar dieselvärmare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

Ingen motorvärmarexpert men de jag har värmer kylarvätskan och fungerar bra. Bra (hyfsad) värme i bilen 10 sekunder efter start.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pelpet
17 augusti 2017 · 94 Inlägg

Hybrid_ skrev:

pelpet skrev:
Tack för snabba svar.

Finns det några bra skäl att satsa på någon form av intelligent styrning av värmaren inbyggd i bilen, eller är en extern klocka/nexabrytare bättre?

Har du bilen nära huset/bostad? Jag körde på Nexabrytare med styrning via Tellstick.net .
Kolla upp saken. Då kan man styra allt hemma som bonus.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … -v2-p50669

Bilen står så nära huset att man knappt kommer emellan. Så nexa/tellstick funkar. Och då borde jag kunna ha installationen i bilen enkel.

Enligt Defas webb ska det vara slangvärmare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2017 · 17 345 Inlägg

pelpet skrev:

Hybrid_ skrev:

pelpet skrev:
Tack för snabba svar.

Finns det några bra skäl att satsa på någon form av intelligent styrning av värmaren inbyggd i bilen, eller är en extern klocka/nexabrytare bättre?

Har du bilen nära huset/bostad? Jag körde på Nexabrytare med styrning via Tellstick.net .
Kolla upp saken. Då kan man styra allt hemma som bonus.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … -v2-p50669

Bilen står så nära huset att man knappt kommer emellan. Så nexa/tellstick funkar. Och då borde jag kunna ha installationen i bilen enkel.

Enligt Defas webb ska det vara slangvärmare.

Fungerar ypperligt för oss. Då kan man schemalägga on/off och dessutom styra saken via en app i telefon/platta/dator. Väljer man till "premium" i appen (betala) så kan man låta temperatur styra till viss del.

Vi har som grädde på moset låtit alla trevnadslampor i hemmet styras av Tellstick så de tänds 20 minuter före solnedgång och släcks klockan 2300. Då blir hemmet kolsvart med ett antal brytare som klickar i följd. Bra grej. Helt såld på den som du förstår. Kört detta i cirka 3-4 år nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 augusti 2017 ·

Hybrid_ skrev:

pelpet skrev:

Hybrid_ skrev:

Har du bilen nära huset/bostad? Jag körde på Nexabrytare med styrning via Tellstick.net .
Kolla upp saken. Då kan man styra allt hemma som bonus.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … -v2-p50669

Bilen står så nära huset att man knappt kommer emellan. Så nexa/tellstick funkar. Och då borde jag kunna ha installationen i bilen enkel.

Enligt Defas webb ska det vara slangvärmare.

Fungerar ypperligt för oss. Då kan man schemalägga on/off och dessutom styra saken via en app i telefon/platta/dator. Väljer man till "premium" i appen (betala) så kan man låta temperatur styra till viss del.

Vi har som grädde på moset låtit alla trevnadslampor i hemmet styras av Tellstick så de tänds 20 minuter före solnedgång och släcks klockan 2300. Då blir hemmet kolsvart med ett antal brytare som klickar i följd. Bra grej. Helt såld på den som du förstår. Kört detta i cirka 3-4 år nu.

Hur många brutna lilltår fick du på köpet?


Jag föredrar bränsledrivna parkeringsvärmare då bilen blir helt oberoende av extern energigivare.
En gyllene regel är att bilen ska köras lika länge i minuter som värmaren körs för att undvika urladdat startbatteri, jag kan bekräfta sedan vintern -15/-16 att det stämmer utmärkt. sad
Givetvis hade jag en pocketstarter med mig annars hade jag inte utmanat ödet.

Soulman
17 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:

Soulman skrev:

simlar skrev:
Ja det räcker oftast med 230V motorvärmare och kupévärmare. Värmen kommer ändå fort i moderna bilar om dom är utrustade med elektriskt värmeelement så kallad "brödrost".

Batteriladdare som går när man har motorvärmaren inkopplad är bra att ha, däremot så klarar du dig utan om bilen har friskt batteri och generator då du ändå kör 3mil enkel resa för det mesta.

Bara montera det vanliga motorvärmarpaketet, dvs intagskabel, kontaktvärmare på oljetråget, kupevärmaruttag inne i bilen och en modern slimmad kupévärmare.
Värma upp motorn kommer betala av sig i slutändan på både bränsleförbrukning och motorslitage så jag ser då ingen anledning varför man skulle snåla in några hundralappar genom att endast montera kupévärmare.

Ähumm.. kontaktvärmare? Det är totalt värdelöst. Spelar ingen roll hur många timmar den där lilla 300 wattaren är igång när det är kallt ute. Montera en slangvärmare eller blockvärmare om du vill ha en varm motor med el som energikälla.

Har du personligen provat?
Skillnad gör dom.

Visst en slangvärmare eller blockvärmare är oftast lite effektivare, men då kostar installationen mera i både arbetstid och priset för värmare.
Man får då även ett till ställe där det kan börja läcka kylarvätska, och läckage blir det på åtminstone slangvärmarna efter några få år och går då värmaren torrt går den sönder och löser ut säkringen i motorvärmarstolpen.

Jag har verkligen personligen provat kontaktvärmare, blockvärmare, slangvärmare och bränslevärmare.

Bränslevärmaren är favorit och hutlöst dyr att eftermontera.
Slangvärmaren kommer som nummer två. Väldigt effektiv.
Blockvärmaren funkar fint, men lite krångligare installation.
Kupefläkt är grymt eftersom mankliver vi en varm isfri bil och är det bästa budgetvalet.

Kontaktvärmaren värmer ingenting märkbart på flera timmars drifttid. Helt värdelös.

Senast redigerat av Soulman (17 augusti 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2017 · 13 644 Inlägg

Soulman skrev:

simlar skrev:

Soulman skrev:

Ähumm.. kontaktvärmare? Det är totalt värdelöst. Spelar ingen roll hur många timmar den där lilla 300 wattaren är igång när det är kallt ute. Montera en slangvärmare eller blockvärmare om du vill ha en varm motor med el som energikälla.

Har du personligen provat?
Skillnad gör dom.

Visst en slangvärmare eller blockvärmare är oftast lite effektivare, men då kostar installationen mera i både arbetstid och priset för värmare.
Man får då även ett till ställe där det kan börja läcka kylarvätska, och läckage blir det på åtminstone slangvärmarna efter några få år och går då värmaren torrt går den sönder och löser ut säkringen i motorvärmarstolpen.

Jag har verkligen personligen provat kontaktvärmare, blockvärmare, slangvärmare och bränslevärmare.

Bränslevärmaren är favorit och hutlöst dyr att eftermontera.
Slangvärmaren kommer som nummer två. Väldigt effektiv.
Blockvärmaren funkar fint, men lite krångligare installation.
Kupefläkt är grymt eftersom mankliver vi en varm isfri bil och är det bästa budgetvalet.

fast man kör ju aldrig bara en slangvärmare eller en kupefläkt utan både och.. det enda för att motorn ska må bra det andra för att man ska slippa stå och frysa tassarna av sig och skrapa rutorna köra 100meter stanna igen och göra samma sak. smile     när det är -10 kör jag dieselvärmaren i 1timme då är det bra gött att kliva ut och sätta sig i bara t-shirt och glida iväg medans man ser grannarna stå och skrapa rutorna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
17 augusti 2017 · 5 508 Inlägg

Soulman skrev:
Jag har verkligen personligen provat kontaktvärmare, blockvärmare, slangvärmare och bränslevärmare.

Bränslevärmaren är favorit och hutlöst dyr att eftermontera.
Slangvärmaren kommer som nummer två. Väldigt effektiv.
Blockvärmaren funkar fint, men lite krångligare installation.
Kupefläkt är grymt eftersom mankliver vi en varm isfri bil och är det bästa budgetvalet.

Kontaktvärmaren värmer ingenting märkbart på flera timmars drifttid. Helt värdelös.

Parkeringsvärmare är helt klart effektivast, men inte så konstigt då den oftast är på 5kW värmeffekt. Helt klart favoriten för mig med då den går att använda utan tillgång till eluttag och man har då varm bil på 10-15min.

Hur menar du att kontaktvärmaren inte värmer något märkbart?
Den värmer oljan så syns ej på vattentempen vilket gör att väldigt många tror att den inte gör ett skit, däremot så startar motorn enklare då oljan redan är något uppvärmd.
Gäller ju då såklart att man har kvar bukskydd och oljetrågsisolering så inte värmen blåser bort.

Hoppas även det är kupévärmare du menar då kupéfläkten inte värmer så mycket wink

Senast redigerat av simlar (17 augusti 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang