Hmmm...
Det finns lite för många variabler för att en sådan konvertering skall vara exatk matematiskt uträkningsbar.
En detalj som kan sabba kalkylen direkt är kammaxelns proffil.
Jag körde Fierons effekt igenom konverteraren och fick ett resultat endast 4Nm från fabriks värdet. Imponerande!

Men om jag slännger i en vassare kammaxel så ökar jag antalet hästkrafter mera än vridmomentet.
Slänger jag i en mildare kam så ökar jag vridet medans jag sänker hästkrafterna.
Ökar jag kompresionen, så ökar jag både antal hästar och vrid.
Ökar jag längden på insugsrören efter spjället, så ökar jag gashastigheten och därmed vridmoment lägre ner i registret. Har jag större spjällhus och kraftigare dimensionerade kanaler, så sänker jag gashastigheten och vridet, till förmån för mera topeffekt.
I extremfall kan till och med oktantalet på soppan ändra vad jag får ut på drivhjulen.
Men det som deffinitivt styr mest och gör att det inte går att räkna ut exakt från hästar till vridmoment, är proffilen på kammaxeln.
Konverteraren kan vara till hjälp, men manfår inte ut 100% rätt värde.