3160
Sök

Hur man räknar ut nm när man endast har hk och varv?

BMW Power
2 362 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag vill ta reda på hur mycket NM man har i en bil när man endast vet hk och varv?

T.ex så här:

500 hk vid 4250 r/m

har hört att man ska ta kw:en och göra något med varvet tongue haha men vet inte riktigt hur man ska få reda på det hela..

1 hk är cirka 0,745 kw?..

Någon som kan hjälpa mig lite snabbt?

Mvh

BMW, bogsering med wire :/

BMW Power
2 362 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Hittade nu en konverterare: http://hem.passagen.se/suntool/utils/p2t_sv.html

Men vill fortfarande förstå hur man gör tongue

BMW Power
2 362 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Nu fick jag även reda på att man tar hästkrafter delat på varvet..  sedan gånger 7024..  då får man svaret på nm.. men förstår inte vart man får just 7024 ifrån ?

Mvh

10 287 Inlägg
10 januari 2007
OK.

I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

97 Inlägg
10 januari 2007
Går det verkligen att räkna ut? Alla bilar med 400hk har ju inte samma vrid vid 3000varv tex. Det lär man väl bänka för att se? Skilljer ju mellan diesel/bensin å om motorn har överladdning m.m
Senast redigerat av quattromaniac (10 januari 2007)

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

10 287 Inlägg
10 januari 2007
Skämta inte. Det jag beskriver är en fysikalisk och matematisk sanning. Den är helt entydig och det finns ingen alternativ tolkning.

Och ja. ALLA motorer som ger 400Hkr vid 3000 varv/ minut har samma vridmoment.

/Göran

quattromaniac skrev:
Går det verkligen att räkna ut? Alla bilar med 400hk har ju inte samma vrid vid 300ovarv tex. Det lär man väl bänka för att se? Skilljer ju mellan diesel/bensin å om motorn har överladdning m.m

(Groucho Marx).

97 Inlägg
10 januari 2007
Tänkte kanske lite för snabbt......
Jag tänkte att en liten 200hk hojmotor har ju inte lika mycket vrid som en 200hk lastbilsmotor...... Men de har ju inte 200hästar vid samma varv heller smile

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

1 893 Inlägg
10 januari 2007
Hmmm...
Det finns lite för många variabler för att en sådan konvertering skall vara exatk matematiskt uträkningsbar.
En detalj som kan sabba kalkylen direkt är kammaxelns proffil.
Jag körde Fierons effekt igenom konverteraren och fick ett resultat endast 4Nm från fabriks värdet. Imponerande! big_smile Men om jag slännger i en vassare kammaxel så ökar jag antalet hästkrafter mera än vridmomentet.
Slänger jag i en mildare kam så ökar jag vridet medans jag sänker hästkrafterna.
Ökar jag kompresionen, så ökar jag både antal hästar och vrid.
Ökar jag längden på insugsrören efter spjället, så ökar jag gashastigheten och därmed vridmoment lägre ner i registret. Har jag större spjällhus och kraftigare dimensionerade kanaler, så sänker jag gashastigheten och vridet, till förmån för mera topeffekt.
I extremfall kan till och med oktantalet på soppan ändra vad jag får ut på drivhjulen.

Men det som deffinitivt styr mest och gör att det inte går att räkna ut exakt från hästar till vridmoment, är proffilen på kammaxeln.

Konverteraren kan vara till hjälp, men manfår inte ut 100% rätt värde.

10 287 Inlägg
10 januari 2007
Nog nu tack.....

Sambandet mellan effekt och vridmoment vid ett visst varvtal är entydigt definierat.

Tror ni något annat så är ni fullständigt ute och cyklar.

Ett visst vridmoment vid ett visst varvtal ger en viss effekt. Och ökar man vridet vid det varvtalet - så får man proportionellt mera effekt. Minskar man vridet vid det varvtalet så får man mindre effekt.

Försök att hålla isär vridmomentkurva och hur man räknar ut effekt. Allt man gör med en motor påverkar vridmomentkurvan - ja, men ett visst vrid vid ett visst varvtal ger alltid samma effekt oavsett om det är en fartygsdiesel eller en mopedmotor eller en elmotor i en hårtork.

Kristian: Om du nu bor i Göteborg - leta upp Mats Ivarson så får han förklara för dig.

/Göran

Kristian_V skrev:
Hmmm...
Det finns lite för många variabler för att en sådan konvertering skall vara exatk matematiskt uträkningsbar.
En detalj som kan sabba kalkylen direkt är kammaxelns proffil.
Jag körde Fierons effekt igenom konverteraren och fick ett resultat endast 4Nm från fabriks värdet. Imponerande! big_smile Men om jag slännger i en vassare kammaxel så ökar jag antalet hästkrafter mera än vridmomentet.
Slänger jag i en mildare kam så ökar jag vridet medans jag sänker hästkrafterna.
Ökar jag kompresionen, så ökar jag både antal hästar och vrid.
Ökar jag längden på insugsrören efter spjället, så ökar jag gashastigheten och därmed vridmoment lägre ner i registret. Har jag större spjällhus och kraftigare dimensionerade kanaler, så sänker jag gashastigheten och vridet, till förmån för mera topeffekt.
I extremfall kan till och med oktantalet på soppan ändra vad jag får ut på drivhjulen.

Men det som deffinitivt styr mest och gör att det inte går att räkna ut exakt från hästar till vridmoment, är proffilen på kammaxeln.

Konverteraren kan vara till hjälp, men manfår inte ut 100% rätt värde.

(Groucho Marx).

1 893 Inlägg
10 januari 2007
OK...
Jag böjer mig! wink

Jag utrykte min misstro. (Detta är väl ett "diskutions forum"?) Men eftersom jag inte är 100% i detta och du verkar bergsäker, så böjer jag mig och accepterar din post som fakta.

(Din formel ovan ser ut att vara tagen från elmotor världen. Där man inte behöver räkna på annat än instoppad effekt "kW" och får ut vridmoment/arbete "Nm" i andra änden.)

10 287 Inlägg
10 januari 2007
Det är absolut ett diskussionsforum men när man frågar om hur man räknar ut samband mellan vrid - effekt - varv så finns det inget att diskutera ( ursäkta om jag uttrycker mig snorkigt - jag är ingenjör och uttrycker mig så här utan att mena nåt illa ).

Men du har alldeles rätt att det finns oändligt att diskutera om hur man kan förändra en motors karaktär - dvs då bla vridmoment över varvtalsregistret.

Och formeln är inte hämtad från elmotorvärlden, det är så den härleds utifrån SI enheterna ( som man alltid skall härleda utifrån).

/Göran

(Groucho Marx).

5 710 Inlägg
10 januari 2007
Det är lurigt....men tänker man bort de faktorer som kan påverka effekt/vridmoment och bara tänker på det matematiska så stämmer det som Göran "tutar i er".

Matar man in lite siffror i konverteraren ifrån ett motorexempel:
http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/m … nded.shtml
....där man både har effekt, vrismoment och vartalsuppgifter ser man att det stämmer rätt bra.

MVH Jonas
..............

1 893 Inlägg
10 januari 2007
Jag skrev mitt första inlägg innan jag tänkt färdigt.
Det finns ett talesätt som passar här:
Kristian_V skrev:
Hissen går inte alltid ända upp!

Jag har lekt lite med konverteraren och vist tusan landar den innom ett par procent från angivna värden.
Har lagt in sidan i mina favoriter också! wink

12 086 Inlägg
10 januari 2007
Eftersom jag vill va med o fajtas säger jag så.. att frågan, hur man räknar ut vridmoment med hjälp av effekt och varv, är svaret en matematisk formel och inget annat, som Göran säger alltså. Dessutom är ju bilens effekt från början uträknad av bilens vridmoment, har jag inte rätt?

Sen att man kan ändra massa saker i motorn så tec effkten höjs är ju en annan sak. Men du kan aldig ändra effekt med bibehållet vridmoment vid samma varv.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
10 januari 2007
Finns ett gammalt jungelordspråk som säger:
"Den som ger sig på Göran, ger sig på nån större"

BMW Power
2 362 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Tack för svaren! smile kanske hjälper mig lite när min fordonslärare själv inte var 100% säker på detta, får snacka lite med honom imorgon wink

607 Inlägg
11 januari 2007
ludde__mannen skrev:

Ha ha klockren! Tror inte det finns nått som denna karl inte kan big_smile

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

10 287 Inlägg
11 januari 2007
Bääääääää......

Det är oändligt mycket som jag inte kan. Sedan att jag - precis som så många andra - kan mycket om vissa saker är inte samma som att jag är nåt slags jädra orakel.

Det hampar sig så att jag har läst extremt mycket om vissa saker - jobbat med det i många år (typ 20 år +) och undervisat i det. Där kan jag uttala mig.

Dessutom så har jag mångårig vana av att snabbt hitta teknisk information - sålla bland den och kondensera den.

/Göran

Ckosworth skrev:
ludde__mannen skrev:

Ha ha klockren! Tror inte det finns nått som denna karl inte kan big_smile

(Groucho Marx).

Sök