Dåligt oljetryck i CA18DET?

leosandstrom
19 september 2017 · 8 Inlägg

Tjo, har en 200sx S13 som beter sig rätt underlig.

Vid kall start så visar oljetrycksmätaren ca. 3-3.5 bar för att sedan sjunka till ungefär 0.9-1.0 bar inom loppet av 30 sekunder. När han blivit lite varmare och man varvar 3000 så höjs trycket till 2.4 bar. När man kör plattan i mattan kommer man aldrig över 3.4 bar i oljetryck. Är det oljepumpen som jag misstänker eller kan det vara något annat?

Idag hände det t.o.m att han tappade oljetrycket helt (~0.6bar@3000rpm) efter jag svängde ut från en parkering till rusningstrafik på E4an, så då var det bara att svänga ut på vägrenen och stänga av bilen så fort som möjligt. Provstartade igen efter några minuter, och då betedde den sig som normalt (som i paragrafen ovan...).

Något annat som kanske skulle kunna vara relaterat är att han då som då bestämmer sig för att gå som skit. Man kan gasa full pelle och han går knappt hälften så bra som han brukar... Det skumma är att lamdan ser perfekt ut och att laddtrycksmätarn visar över 1 bars ladd som den ska. När han går så här dåligt och man kör växeln ut så kan det ibland hända att hela bilen bara rycker till där vid typ 4-5000rpm och så går han skitbra igen och fungera felfritt tills nästa gång det händer... (har märkt att det här alltid händer när den är kallstartad men mycket mildare, så fort man gasar över ~2500rpm på ettans växel så går han som vanligt!)

Här är i korta drag vad som är gjort på bilen:
- Portad topp
- Garrett T28
- Skyline 444cc
- 60mm extern WG
- 25-raders oljekyl
- Z32 LMMM
- Steg 3 chip (Turbopilot)
- Henko Racing 255L bränslepump
- Större Intercooler
- Rostfritt 3" avgassystem från turbon
- Uppställt ladd till 1.1 bar
- XTD steg 4 kopplingskit

Volvo 740 "Martini" (1988)
torsen
21 september 2017 · 7 234 Inlägg

Kan det vara givaren för oljetrycket som strular?
Har varit med om det på annan bil.
En del givare är justerbara med en radiomejsel genom hålet.
Men jag vet inte hur man kalibrerar.
Inte ovanligt förr att man justerade givare som blinkade på tomgång.

Om din givare är justerbar, prova att skruva in skruven och sedan ut den EXAKT LIKA MYCKET.
Kan kanske kommit in föroreningar i givaren.
Värt att prova innan större och kostsammare ingrepp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang