5978
Sök

Köpråd: Nyare bumse eller behålla den gamla?

1 206 Inlägg
27 september 2017
Trådstartare
Jag och min sambo går i tankarna att byta ut min fina bemve... Vi vill ha något som går billigare och jag vill ha en BMW, så jag har sökt i helt nya prisklasser och funnit att jag tycker om F20 M-sport skarpt. Det är då en 116i som gäller, då den är kvick för sina 136hk och bör gå runt på 0,6l/milen ungefär.

Frågan är om det är ekonomiskt vettigt att köpa en sådan bil. 150 000kr är 3x mer än vad jag någonsin lagt vid inköp och är lite brydd över värdeminskningen (även om det värsta tappet redan är avklarat). Lån behöver inte tas och vi lär behålla bilen i ca 3-4 år. Även om bilen redan har några år på nacken så blöder den 10kr/milen i ren värdeminskning. Vad hade ni gjort i min sits? Har även tittat på IS 300h men blir då tvungen att lägga 100 sardiner extra, vilket är svårt att svälja. Vägrar ta billån.

Är helt såld på utseendet http://www.mstyle.co.uk/media/catalog/product/cache/12/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/0/b01bm105.jpg
Senast redigerat av Cracksoup (27 september 2017)

6 703 Inlägg
27 september 2017
Provkör bägge och fundera lite, men det är ju betydligt roligare att äga en bil som man verkligen vill ha.
Och hur långt behöver du köra innan Lexusen blir mer ekonomisk, du behöver ju ändå betala ett lån då också

edit: är inte BMWn mer praktiskt också?
Senast redigerat av xXSammy (27 september 2017)

De/Dem

Of World
3 380 Inlägg
27 september 2017
CT200H är ju rätt trevlig annars ev större än bmw utrymmesmässigt

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 206 Inlägg
27 september 2017
Trådstartare
xXSammy skrev:
Provkör bägge och fundera lite, men det är ju betydligt roligare att äga en bil som man verkligen vill ha.
Och hur långt behöver du köra innan Lexusen blir mer ekonomisk, du behöver ju ändå betala ett lån då också

edit: är inte BMWn mer praktiskt också?

Lexusen är egentligen bara en parentes. Hade den legat närmare 150 000 så hade jag tagit bort parentesen och övervägt om det kan vara värt att inte kunna fälla sätena exempelvis.... Behöver kunna köra möbler och lådor i bilen. Kan dock tänka mig att Lexus håller värdet bättre.

BMWn är mer praktisk, trots att det är minstingen i familjen och den drar inte mycket mer soppa än hybridkonkurrenterna heller. Det verkar vara en trevlig daily helt enkelt.

@opel_vectra, Ang CT 200h så är det säkerligen en fin bil som börjar komma ner i vettigt pris, men den saknar kraft tyvärr..

Evildan
27 september 2017
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/16/1678403241.jpg

1 206 Inlägg
27 september 2017
Trådstartare

Är det 40/60 fällbart säte jag ser? Lexus IS 300h?

1 206 Inlägg
28 september 2017
Trådstartare
IS 300h blir mer intressant ju mer jag tittar på den. Det finns exemplar på blocket med dragkrok. Är denna drivlinan skild från Prius på det vis att 300h klarar av att dra släp?

Sitter och räknar för fullt på olika bilmodeller och det skiljer uppskattningsvis några ören/mil mellan min 325i och en IS 300h med uppskattat inköpspris om 180 000kr. Detta är med värdeminskning inräknat. Utan värdeminskning så rullar Lexus IS 300h nästan 9kr billigare varje mil. Kör jag då mer än förväntat i stad eller överhuvudtaget fler än 1200 mil/år än med bumsen så ökar denna siffran markant. En sådan sak kan ju få en att vilja byta...

Tråkigt att Lexusen är hutlöst dyr att försäkra av någon anledning. Helförsäkring blir 12 000/år jämfört med motsvarande BMW som ligger runt 9000/år.

1 156 Inlägg
28 september 2017
Kanske lite gammal bil men en 9-3 TTID?

Evildan
28 september 2017
Cracksoup skrev:
IS 300h blir mer intressant ju mer jag tittar på den. Det finns exemplar på blocket med dragkrok. Är denna drivlinan skild från Prius på det vis att 300h klarar av att dra släp?

Sitter och räknar för fullt på olika bilmodeller och det skiljer uppskattningsvis några ören/mil mellan min 325i och en IS 300h med uppskattat inköpspris om 180 000kr. Detta är med värdeminskning inräknat. Utan värdeminskning så rullar Lexus IS 300h nästan 9kr billigare varje mil. Kör jag då mer än förväntat i stad eller överhuvudtaget fler än 1200 mil/år än med bumsen så ökar denna siffran markant. En sådan sak kan ju få en att vilja byta...

Tråkigt att Lexusen är hutlöst dyr att försäkra av någon anledning. Helförsäkring blir 12 000/år jämfört med motsvarande BMW som ligger runt 9000/år.

Det bagaget har mycket riktigt vad du misstänkte.
Drivlinan är en direktinsprutad (som inte sotar och jävlas) 2.5 liters fyra med en elmotor drivandes på bakhjulen och bilen får dra 750kg vill jag minnas.
Bilarna är ganska pigga men pga CVT upplevs dom långsammare än vad dom är.
Du har säkert läst i pandans köprådstråd gällande bilarna?

1 206 Inlägg
28 september 2017
Trådstartare
amazinjoey skrev:
Kanske lite gammal bil men en 9-3 TTID?

Diesel blir det inte och inte heller Saab. Saab är bra bilar, men känns lite som att gå bakåt i tiden när jag sätter mig i en sådan.. tyvärr.

Evildan skrev:
Cracksoup skrev:

Det bagaget har mycket riktigt vad du misstänkte.
Drivlinan är en direktinsprutad (som inte sotar och jävlas) 2.5 liters fyra med en elmotor drivandes på bakhjulen och bilen får dra 750kg vill jag minnas.
Bilarna är ganska pigga men pga CVT upplevs dom långsammare än vad dom är.
Du har säkert läst i pandans köprådstråd gällande bilarna?

Då har jag blandat ihop det med förra generationen IS! Väldigt trevlig nyhet för min del.
Tror att de är kvicka nog. Blir inget racing, men omkörningar sker rätt så frekvent och folk som faktiskt kört dessa vagnar påstår att omkörningsprestandan är bra. Bättre än motsvarande F30 320d exempelvis.

Ska läsa igenom den tråden så man kanske får lite mer kött på benen smile

Sök