Falck Vägassistans vid punktering

Lars2
2 oktober 2017 · 67 Inlägg

Jag har Falck Vägassistans. Hur brukar folk som har en sådan försäkring göra vid punktering ? Låta Falck köra bilen till en lokal däckfirma och låta den stå där över natten och sedan åka dit tidigt nästa morgon och låta dem reparera punkan. Sedan köra därifrån när solutionen har torkat.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Jag känner att jag måste göra detta irrellevanta inlägget..smile
Finns det folk som går på dethär?
När jag får brev med inbetalningskort från falk varje år så river jag sönder det direkt!
Inte fasen betalar jag flera hundralappar för något som sällan händer?
Fast jag är en gammal gubbe ,nära 70, så klarar jag av att byta själv ännu om det skulle bli punktis..
Men så har jag funderat på varför  man inte klarar detta idag..
Förmycket tittande och lirande på pc o paddor har nog ställt till dethär att man inte orkar själv.sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Skalman
3 oktober 2017 · 508 Inlägg

Jag slänger också det brevet jag får.
Jag har assistans i försäkringen.
Jag har ägt min svarta Saab 9-5 i snart 6 år.
I somras så fick jag punktering på öland och anlitade bärgaren som körde bilen till närmsta däckfirma en kostnad på 1500kr.(saknar reservhjul och hålet var för stort för punkteringssprejen att fungera)

Om jag hade tecknat skräpet som kommer i brevlådan så hade jag förlorat mer än 1500kr då det troligtvis kostar mer än 300kr året.

Blev en dyr semester för på däckfirma köpte jag 2 nya däck då det andra bak också var dåligt.
Tur man inte körde husvagnen.

Hade däckfirman varit stängd så ordnade bärgaren att dom fixa däcket, nu fick dom bara jobba över ca 20 minuter.

Så jag tycker ni ska slänga skräpet, det är bara adresserad reklam, och reklam är skräp.

Hur ofta får man punktering(retorisk fråga).

TurbOla Reservdansk
3 oktober 2017 · 6 271 Inlägg

Det är ju inte bara punktering som vägassistansen fixar, utan det är annat med.

Oftast brukar årspremien ligga på 500 om året, så jag hade tjänat på det i år, med över 2000kr.

Dock kör jag för gammal bil, så det är svårt att hitta en bra vägassistans.

Och nej, det är inget som gick att åtgärda vid vägen, dels elfel med kabelbrott och vid annat tillfälle startmotor som gav upp.

Som tur är blir det inte värre än 1500kr per gång för mig, eftersom bärgning ingår i min bilförsäkring, så självrisken är ju vad jag pröjsar.

Punktering kan man ju lösa själv, men det är ju när något annat händer, så man inte kan ta sig från platsen.

Senast redigerat av TurbOla (3 oktober 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torsen
3 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

oljan skrev:
Jag känner att jag måste göra detta irrellevanta inlägget..smile
Finns det folk som går på dethär?
När jag får brev med inbetalningskort från falk varje år så river jag sönder det direkt!
Inte fasen betalar jag flera hundralappar för något som sällan händer?
Fast jag är en gammal gubbe ,nära 70, så klarar jag av att byta själv ännu om det skulle bli punktis..
Men så har jag funderat på varför  man inte klarar detta idag..
Förmycket tittande och lirande på pc o paddor har nog ställt till dethär att man inte orkar själv.sad

Trådskaparen har en BMW = saknar reservhjul & hjulbytesutrustning.
En son har sin tredje nya BMW. Byter vartannat år. Har haft punka på sina 2 första BMW. Jag och hans mor har bistått varsin gång vid punktering på de "punkteringssäkra" däcken. Stora skador på insidan i båda fallen. 24 timmar vägassistans har inte kunnat erbjuda hjälp inom ett dygn utan i stället rekommenderat övernattning.
Har resulterat i att jag eller hans mor har fått åka hem till hans garage och hämta ett vinterhjul samt verktyg. Enda domkraft som duger att hjälpa en BMW som nästan ligger på marken är Biltemas Racingdomkraft.
Till senaste X3:an har han valt däckshotell. Så nu behöver/kan vi inte engagera oss längre. Varken hans mor eller jag har haft punktering inom överskådlig tid.
Skulle aldrig välja en bil utan reservhjul. Därför bl a Honda CR-V -16 = en komplett bil.

Muttley
3 oktober 2017 ·

oljan skrev:
Jag känner att jag måste göra detta irrellevanta inlägget..smile
Finns det folk som går på dethär?
När jag får brev med inbetalningskort från falk varje år så river jag sönder det direkt!
Inte fasen betalar jag flera hundralappar för något som sällan händer?
Fast jag är en gammal gubbe ,nära 70, så klarar jag av att byta själv ännu om det skulle bli punktis..
Men så har jag funderat på varför  man inte klarar detta idag..
Förmycket tittande och lirande på pc o paddor har nog ställt till dethär att man inte orkar själv.sad

Även ni gamla människor bör vara med i gemet. Kanske läsa på lite om dagens moderna bilar där de inte ingår ett reservhjul utan man får ofta köpa till för 1500 kr vid nybilsköp.  Ingår då inte detta i försäkringen så lönar de sig säkerligen att ha falck om du kör stort hål


wink wink

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, du milde je...
Bilar utan gaswire, utan reservdäck..
Vad blir nästa tokighet från biltillverkarna?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
3 oktober 2017 ·

oljan skrev:
Ja, du milde je...
Bilar utan gaswire, utan reservdäck..
Vad blir nästa tokighet från biltillverkarna?

Om du tyckte de var tokigt så har du ju detta, akta nu så du inte trillar av stolen och blir helt manisk.
https://player.vimeo.com/video/192179726

Senast redigerat av Muttley (3 oktober 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2017 · 14 042 Inlägg

Muttley skrev:

oljan skrev:
Ja, du milde je...
Bilar utan gaswire, utan reservdäck..
Vad blir nästa tokighet från biltillverkarna?

Om du tyckte de var tokigt så har du ju detta, akta nu så du inte trillar av stolen och blir helt manisk.
https://player.vimeo.com/video/192179726

Tänk att bilkörning är på väg att bli så supertråkigt. Minst halva nöjet för att ta sig från A till B är ju att köra. Ska biltillverkarna ta ifrån oss det nöjet också?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
3 oktober 2017 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

oljan skrev:
Ja, du milde je...
Bilar utan gaswire, utan reservdäck..
Vad blir nästa tokighet från biltillverkarna?

Om du tyckte de var tokigt så har du ju detta, akta nu så du inte trillar av stolen och blir helt manisk.
https://player.vimeo.com/video/192179726

Tänk att bilkörning är på väg att bli så supertråkigt. Minst halva nöjet för att ta sig från A till B är ju att köra. Ska biltillverkarna ta ifrån oss det nöjet också?

/Benny

På väg ?   big_smile   De var tyvärr ett tag sen jag tyckte de var kuligt att bara köra bil.   Nöjet är för min del att se nya saker. Ultimat om bilen kör själv så kan man titta mer.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2017 · 14 042 Inlägg

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Om du tyckte de var tokigt så har du ju detta, akta nu så du inte trillar av stolen och blir helt manisk.
https://player.vimeo.com/video/192179726

Tänk att bilkörning är på väg att bli så supertråkigt. Minst halva nöjet för att ta sig från A till B är ju att köra. Ska biltillverkarna ta ifrån oss det nöjet också?

/Benny

På väg ?   big_smile   De var tyvärr ett tag sen jag tyckte de var kuligt att bara köra bil.   Nöjet är för min del att se nya saker. Ultimat om bilen kör själv så kan man titta mer.

Det beror ju lite på vad du har för bilar, själv så tycker jag det fortfarande är kul att köra Vette och GTA.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
3 oktober 2017 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Tänk att bilkörning är på väg att bli så supertråkigt. Minst halva nöjet för att ta sig från A till B är ju att köra. Ska biltillverkarna ta ifrån oss det nöjet också?

/Benny

På väg ?   big_smile   De var tyvärr ett tag sen jag tyckte de var kuligt att bara köra bil.   Nöjet är för min del att se nya saker. Ultimat om bilen kör själv så kan man titta mer.

Det beror ju lite på vad du har för bilar, själv så tycker jag det fortfarande är kul att köra Vette och GTA.

/Benny

Dessvärre handlar de nog mest om att jag kört alldeles för mycket. Så bil är mest ett tvunget medel.

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2017 · 10 277 Inlägg

Den dag jag står längs Autobahn eller nå´t annat kul ställe med punktering eller liknande kan jag njuta(!) av att assistansförsäkringen (för 2-300:- per år) glatt står för alltihop. Inkl hotell i väntan på att däckfirman öppnar. Det tycker iaf jag lätt är värt dom pengarna...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
4 oktober 2017 · 4 037 Inlägg

Jag har reservdäck och är ung och frisk så kan utan problem byta mina däck själv om jag skulle få punktering.
Men reservdäcket väger så jävla mycket och tar massa plats så jag har monterat bort det.

Känns som punketering är något som inträffar så sällan att man ofta klarar sig utan reservhjul.
Många punkteringar beror ju på förarmissar. Att man kör på en vass troroarkant eller kör över typ en brunn eller liknande och då är det lätt att 2 däck får punktering. Då hjälper ju inte ett reservhjul heller.

Men den dagen jag får punktering och har 50 mil hem och däckfirman har stängt kommer jag vara väldigt missnöjd med mitt beslut att montera bort reservhjulet....

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muttley
4 oktober 2017 ·

zemet skrev:
Jag har reservdäck och är ung och frisk så kan utan problem byta mina däck själv om jag skulle få punktering.
Men reservdäcket väger så jävla mycket och tar massa plats så jag har monterat bort det.

Känns som punketering är något som inträffar så sällan att man ofta klarar sig utan reservhjul.
Många punkteringar beror ju på förarmissar. Att man kör på en vass troroarkant eller kör över typ en brunn eller liknande och då är det lätt att 2 däck får punktering. Då hjälper ju inte ett reservhjul heller.

Men den dagen jag får punktering och har 50 mil hem och däckfirman har stängt kommer jag vara väldigt missnöjd med mitt beslut att montera bort reservhjulet....

Något får man ju ha om man ska iväg på långturer.   
Men jag hade tur i oturen med en bil jag hade köpt.   Dagen efter skulle vi till Dalarna, alltså ca 60-65 mils tur i ett svep.
Vi kom till Kristinehamn där de hade skett en hemsk olycka så allt stod stilla rätt länge, då kommer en man från bilen bak mig fram till mig och påpekade mitt platta däck.  Vi hade ju stått stilla ett tag och då passade däcket på att tömma sig.  Vilket visade sig vara en riktigt ful stor skruv.   

Ingen fara tänkte jag, jag har ju reservhjul, så slänger ur packning och allt som var i vägen, fram med hjulet.  Men till min stora fasa vilket jag jag inte ens tänkt på att kolla, de fanns för tusan inget verktyg att lossa hjulskruvarna big_smile

Nåja mina släktingar var ju någon kilometer iväg och de passerade alla stillastående bilar för att komma till mig.   Men hans verktygssats innehöll ju bara Tum och inget som kunde passa.   
Nåja,  den 15e bilen i kön hade ett verktyg vi kunde låna för att lossa och byta hjulet big_smile

När jag kom hem köpte jag ett ledhandtag och hylssats som hänger med i alla mina bilar.

Så antingen ordentligt med verktyg eller assistans, oturen finns där ibland.

torsen
5 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

Muttley  skrev:
Men hans verktygssats innehöll ju bara Tum och inget som kunde passa.

Ja det blir ju problem om verktygssatsen innehåller hylsa 3/4" när man behöver 19 mm.

TurbOla Reservdansk
5 oktober 2017 · 6 271 Inlägg

torsen skrev:

Muttley  skrev:
Men hans verktygssats innehöll ju bara Tum och inget som kunde passa.

Ja det blir ju problem om verktygssatsen innehåller hylsa 3/4" när man behöver 19 mm.

12-kantshylsor funkar till det mesta också, vare sig det är tum eller mm. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mack Forum- och sitemoderator
5 oktober 2017 · 26 136 Inlägg

Muttley skrev:

zemet skrev:
Jag har reservdäck och är ung och frisk så kan utan problem byta mina däck själv om jag skulle få punktering.
Men reservdäcket väger så jävla mycket och tar massa plats så jag har monterat bort det.

Känns som punketering är något som inträffar så sällan att man ofta klarar sig utan reservhjul.
Många punkteringar beror ju på förarmissar. Att man kör på en vass troroarkant eller kör över typ en brunn eller liknande och då är det lätt att 2 däck får punktering. Då hjälper ju inte ett reservhjul heller.

Men den dagen jag får punktering och har 50 mil hem och däckfirman har stängt kommer jag vara väldigt missnöjd med mitt beslut att montera bort reservhjulet....

Något får man ju ha om man ska iväg på långturer.   
Men jag hade tur i oturen med en bil jag hade köpt.   Dagen efter skulle vi till Dalarna, alltså ca 60-65 mils tur i ett svep.
Vi kom till Kristinehamn där de hade skett en hemsk olycka så allt stod stilla rätt länge, då kommer en man från bilen bak mig fram till mig och påpekade mitt platta däck.  Vi hade ju stått stilla ett tag och då passade däcket på att tömma sig.  Vilket visade sig vara en riktigt ful stor skruv.   

Ingen fara tänkte jag, jag har ju reservhjul, så slänger ur packning och allt som var i vägen, fram med hjulet.  Men till min stora fasa vilket jag jag inte ens tänkt på att kolla, de fanns för tusan inget verktyg att lossa hjulskruvarna big_smile

Nåja mina släktingar var ju någon kilometer iväg och de passerade alla stillastående bilar för att komma till mig.   Men hans verktygssats innehöll ju bara Tum och inget som kunde passa.   
Nåja,  den 15e bilen i kön hade ett verktyg vi kunde låna för att lossa och byta hjulet big_smile

När jag kom hem köpte jag ett ledhandtag och hylssats som hänger med i alla mina bilar.

Så antingen ordentligt med verktyg eller assistans, oturen finns där ibland.

Haha, känner igen detta.
Vilken fasa det är att upptäcka att det fattas grejer för att kunna byta!
Har själv stått vid vägkanten och upptäckte att jag hade en ickefungerande originaldomkraft men innan man ens hade hunnit fundera på alternativ så stannade inte mindre än TVÅ bilister som båda langade fram en domkraft var..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mb_pucken
5 oktober 2017 · 5 087 Inlägg

Kör själv utan reservhjul i benzen och det är ett litet orosmoment när man är på långkörning. Har funderat på att införskaffa ett men då ska det köpas osv så lär dröja innan det blir av. Dock var första tanken att lägga i något utav dom reservgjulhjul jag fått över genom åren men kom på att jag har på tok för stora bromsar fram och byta mellan fram och bak med bara en domkraft lät bökigt...
Dock är mercan utrustad med domkraft, dragskaft och hjulskruvar för plåtfälg redan original men inget reservhjul, hur tänkte dom där.... men punkaspray och kompressor finns även det med i originalsatsen..
Har assistans försäkring om det skulle knipa.

Drygaste punkan för min del var på en campingtur till Norge när jag konstaterade att vagnen gick väldigt tungt. Punka på vänster hjul på vagnen.... reservdäck till vagnen fanns och domkraft men dragskaftet hade försetts med en 17mm hylsa som passade klockrent på bilens hjulskruvar, vagnen däremot hade 21mm...
Hittade som tur var en lednyckel som passade och med en kombo av en sten och träbit så löste det sig.. tills vi konstaterade att domkraften inte nådde till axeln samt att den vek av vikten av vagnen. Men efter mycket krånglade osv så byttes hjulet. Hade gärna betalat för en assistans försäkring då.. 

Eller när jag skulle byta ett punkterat däck på väg till jobbet och hörde ett pys när jag skruvade ur ena fästet till baslådan.. Då hade några hundra kronor i månaden vart billigt ;-)

Senast redigerat av mb_pucken (5 oktober 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
5 oktober 2017 · 7 234 Inlägg

Har ni inte råkat ut för att man köper en ny bil som levereras med vinterhjul med eftermarknadsfälgar, vars "brunnar" är så trånga att medföljande hylsnyckel inte går in i fälgen till muttern/skruven.
Har jag råkat ut för på flera bilar.
Men efter påpekande fått annat verktyg som passar (teleskophandtag med vändbar hylsa).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang