Garagedomkraft

Soulman
30 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Behöver köpa nåt nytt nu när domkraften från Jula för 179kr gett upp. Den har aldrig passat mina bilar på senare tid så dags för en uppdatering. Ge mig förslag på nåt prisvärt. Den behöver lyfta minst 350mm för att funka bra med Tiguanen och då tänker jag mig att den inte ska vara maxad i det läget.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
30 oktober 2017 · 5 727 Inlägg

Hej!
Trött på alla skitdomkrafter från exempelvis Jula (ex Big Red) så jag köpte en 3 tons Bacho för ca 2000 kr på Clas Ohlson, -Vilken skillnad mot Big Red!

Bwonka
30 oktober 2017 · 236 Inlägg

Har denna från Jula. Mycket stål per krona, gör sitt jobb bra och lyfter 450 mm. Nackdelen är att den är lite tung att hantera tongue .

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-002094/

namcon
30 oktober 2017 · 242 Inlägg

http://www.swedol.se/kompakt-domkraft-3 … 13000.html

Den där har jag, värd varenda öre. smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Equium
31 oktober 2017 · 355 Inlägg

Är också ute efter en ny domkraft, av bra kvalité. Men Bacho 3 ton är ju så jäkla tung.

Soulman
31 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Precis, tittade på Bacho också men är för tung för att vara hanterbar i mitt fall. Kraften hos mig finns det inga problem med, men jag bär den emellanåt och det blir onödigt otympligt att lyfta runt 56 kilo.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Stekpannan
31 oktober 2017 · 83 Inlägg

Undvika Biltemas låga tunga lyft. Skitkvalité och fastnar konstant när man ska vrida för att släppa ner bilar. Måste ta i rätt rejält och gör då så att bilen faller en bra bit i rejäl hastighet innan man hinner vrida åt igen.
Julas grejjer har vart destå rejälare.

Soulman
31 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Beställde idag från amazon en Arcan. Har fått fina recensioner för vad den kostar och väger 26 kilo. Hoppas det blir bra. Hittade tyvärr ingen bild i den upplösning som Gorg kräver för att ladda upp. 190 Euro inklusive frakt.

https://www.amazon.de/Arcan-2000kg-Alum … l+HJ2000EU

Senast redigerat av Soulman (31 oktober 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
jaka54
31 oktober 2017 · 5 727 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan är Bacho domkraften tung men...den funkar så mycket bättre än skräpet på Jula (se ovan i aluminium) . Sänkhastigheten är lätt justerbar, den lyfter högt och det går snabbt att höja upp och gummitallriken går inte sönder som på BIG RED! På den BiG RED jag hade tidigare så tog det lång tid att höja upp och när man skulle sänka ner så kom allt på en gång, lite som ketschupeffekten...
Att jag sedan försökte lufta BIG RED flera gånger  hjälpte inte.Den var hopplöst långsam trots det. Hade haft den i ca  år. Därefter hamnade den på skroten

torsen
1 november 2017 · 7 236 Inlägg

Gjorde i våras en marknadsskanning på vad som erbjuds på den svenska marknaden, efter att min låg- & höglyftande NIKE slutat fungera tillfredsställande.
Den började sjunka så sakta.
Gick bra att ställa under en pallbock snabbt.

Mina krav var att den skulle vara lägre än 8 cm i sitt lägsta läge.
Den skulle kunna lyfta 50 cm.
Den skulle var bred och stadig i sidled.
Den skulle absolut ha metallhjul.
De bakre hjulen skulle vara svängbara.
Den skulle vara snabbhöj & sänkbar.
Den fick inte väga mer än 20 kg.

Jag köpte, efter att kompromissat och prutat lite på mina krav/önskemål, BILTEMAs Racingdomkraft.
Jag ångrar mig inte.

Soulman
1 november 2017 · 1 271 Inlägg

Den är  förvillande lik till utseendet den jag köpt. Och lite oroväckande att man får upp packningssatsen som reservdel i samma bild 😁

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215101/215101-a1e7604d1d1a3fddb940749ad025e2c0.jpg

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 november 2017 · 4 917 Inlägg

Soulman skrev:
Den är  förvillande lik till utseendet den jag köpt. Och lite oroväckande att man får upp packningssatsen som reservdel

Jag tror nog bara det är en passus så att man är medveten om vad man köper..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
1 november 2017 · 7 236 Inlägg

Man kanske skulle köpa på sig en packningssats.
För det är just det som inte går att få tag på till min "gamla hederliga" NIKE.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang