Mekonomen Luleå vägrar garanti

Potrovski
1 november 2017 · 312 Inlägg

Har under slutet av 2014 bytt drivknut på bilen på Mekonomen. Denna drivknut höll till mitten av 2016 så då skulle jag in för att få denna utbytt på garanti. Säljaren påtalade dock att garantin inte är på 3 år utan 1 år. Nåja betalat och fixat igen då tills samma drivknut gått sönder igen för en vecka sedan. Det är drivknutsdamasken som inte håller måttet och jag kör inte direkt i skog och sly utan på vägarna.

Har letat runt bland kvitton och läst dessa och där står det "3 års garanti på reservdelar". Så jag var in till Mekonomen idag och visade kvittot och förklarade hela historian. Han som vägrat ta det på garanti 2016 hade tydligen slutat och det lät som att jag skulle få drivknuten utbytt på garanti samt pengarna tillbaka för bytet 2016. Han kollade dessutom i datorn och konstaterade att det inte var originaldelar som dem monterat, dessa har 1 års garanti medan Mekonomens andra delar har 3 års garanti och det var dessa drivknutar dem monterat.

Nåväl, Mekonomen ringer senare på dagen och förklarar att jag ska komma in med bilen imorgon för byte av drivknut men att jag måste betala för detta. Och eventuellt kanske jag kan få tillbaka på garantin senare...

Har jag missat något eller? Detta är ju rätt sjukt! Vart fasen vänder man sig vid en sån här situation?

Evildan
1 november 2017 ·

thesvensk skrev:
Har under slutet av 2014 bytt drivknut på bilen på Mekonomen. Denna drivknut höll till mitten av 2016 så då skulle jag in för att få denna utbytt på garanti. Säljaren påtalade dock att garantin inte är på 3 år utan 1 år. Nåja betalat och fixat igen då tills samma drivknut gått sönder igen för en vecka sedan. Det är drivknutsdamasken som inte håller måttet och jag kör inte direkt i skog och sly utan på vägarna.

Har letat runt bland kvitton och läst dessa och där står det "3 års garanti på reservdelar". Så jag var in till Mekonomen idag och visade kvittot och förklarade hela historian. Han som vägrat ta det på garanti 2016 hade tydligen slutat och det lät som att jag skulle få drivknuten utbytt på garanti samt pengarna tillbaka för bytet 2016. Han kollade dessutom i datorn och konstaterade att det inte var originaldelar som dem monterat, dessa har 1 års garanti medan Mekonomens andra delar har 3 års garanti och det var dessa drivknutar dem monterat.

Nåväl, Mekonomen ringer senare på dagen och förklarar att jag ska komma in med bilen imorgon för byte av drivknut men att jag måste betala för detta. Och eventuellt kanske jag kan få tillbaka på garantin senare...

Har jag missat något eller? Detta är ju rätt sjukt! Vart fasen vänder man sig vid en sån här situation?

ARN vänder du dig till

CC72
1 november 2017 · 1 661 Inlägg

Hur motiverade personen som ringde sitt beslut? Är han verkstadsansvarig eller är det en "vanlig" mek?

Djo
1 november 2017 · 10 157 Inlägg

Förmodligen en mekaniker som inte hunnit bekräfta med chefen, och som inte vill hamna i kläm och lova för mycket.

Åk ditt imorgon och ta diskussionen då med vänlig ton så ska du se att det löser sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Soulman
1 november 2017 · 1 271 Inlägg

Du ska inte betala nåt du ska få tillbaka senare i alla fall, men det förstår du väl.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torsen
1 november 2017 · 7 233 Inlägg

Jag hade en bil där ett av solhjulen i differentialen sprack och sabbade både kronhjul och pinjong.
Letade först efter en beg bakaxel och tänkte byta själv.
Men kom sedan på att bilen var drygt 2 år och 3.000 mil så maskinskadegarantin gällde med 2.000:- i självrisk.
Försäkringsbolagets krav var att bilen skulle transporteras till Mekonomenverkstad i Eskilstuna.
3(tre) försök gjorde verkstaden innan bilen transporterades till annan verkstad.
Mekonomenverkstaden kunde inte ställa in flankspelet mellan kronhjul och pinjong trots att jag lämnade dem kopior på verkstadsandboken hur arbetet skulle utföras och vilket spel det skulle vara.
Mekonomenverkstaden förfogade inte över indikatorklockor med magnetfästen. Det går åt två. Har jag själv.
Mekonomenverkstaden tog inget ansvar trots att det på fakturan, för självrisken, stod 3 års garanti på arbete och material.
Kontaktade Mekonomens huvudkontor i Kungena Kurva utan gehör.
Bara en massa tramsiga och oproffesionella bortförklaringar.
Anmälde Mekonomenverkstaden till ARN och dokumenterade alla följdfel innan annan verkstad fick överta.
Bl a högg man med huggmejsel bort packbox i banjon och monterade ingen ny.
ARN lämnade min anmälan utan avseende.
Så Mekonomenverkstaden och ARN har jag inget förtroende för och kommer aldrig mer att besvära.
ARN tror jag inte ens kan avgöra om ett spett är krokigt eller ej. Deras tekniska kunskaper är inte ens på förskolenivå, efter att försökt diskutera ett så enkelt ärende med fler handläggare.
ARN är ett organ för att skydda dåliga verkstäder mot bilägare som kräver sin rättmätiga rätt.

dasboot
3 november 2017 · 441 Inlägg

Jag ha bara haft med Mekonomen i Vårby att göra. Men har inte varit några problem, i mitt fall så skicka dem iväg delen för analys och jag fick veckan efter tillbaka pengarna. Då jag monterat den själv så fick jag inte ersättning för montering. Men hade jag haft kvitto på det så hade jag fått ersättning för det också.

Potrovski
13 november 2017 · 312 Inlägg

torsen skrev:
Jag hade en bil där ett av solhjulen i differentialen sprack och sabbade både kronhjul och pinjong.
Letade först efter en beg bakaxel och tänkte byta själv.
Men kom sedan på att bilen var drygt 2 år och 3.000 mil så maskinskadegarantin gällde med 2.000:- i självrisk.
Försäkringsbolagets krav var att bilen skulle transporteras till Mekonomenverkstad i Eskilstuna.
3(tre) försök gjorde verkstaden innan bilen transporterades till annan verkstad.
Mekonomenverkstaden kunde inte ställa in flankspelet mellan kronhjul och pinjong trots att jag lämnade dem kopior på verkstadsandboken hur arbetet skulle utföras och vilket spel det skulle vara.
Mekonomenverkstaden förfogade inte över indikatorklockor med magnetfästen. Det går åt två. Har jag själv.
Mekonomenverkstaden tog inget ansvar trots att det på fakturan, för självrisken, stod 3 års garanti på arbete och material.
Kontaktade Mekonomens huvudkontor i Kungena Kurva utan gehör.
Bara en massa tramsiga och oproffesionella bortförklaringar.
Anmälde Mekonomenverkstaden till ARN och dokumenterade alla följdfel innan annan verkstad fick överta.
Bl a högg man med huggmejsel bort packbox i banjon och monterade ingen ny.
ARN lämnade min anmälan utan avseende.
Så Mekonomenverkstaden och ARN har jag inget förtroende för och kommer aldrig mer att besvära.
ARN tror jag inte ens kan avgöra om ett spett är krokigt eller ej. Deras tekniska kunskaper är inte ens på förskolenivå, efter att försökt diskutera ett så enkelt ärende med fler handläggare.
ARN är ett organ för att skydda dåliga verkstäder mot bilägare som kräver sin rättmätiga rätt.

Efter lite om och men så gick Mekonomen med på att byta drivknuten utan kostnad. Men nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Min sambo hämtade ut bilen för 1,5 vecka sedan och då hade dem bytt skivor, belägg och backar bak på hennes bil. Dagen efter upptäckte hon att handbromsen inte fungerar alls, den tar inte. Så hon fick en tid för åtgärd idag, nu när vi hämtade bilen från samma verkstad som tidigare inlägg handlar om så luktar bilen bränt, fälgarna bak är riktigt varma, så handbromsen ligger väl på. Dem jävlarna har väl spänt handbromsen allt de gick.

Kring 8000kr fick hon betala för detta och nu när vi ska in med den imorgon så lär dem väl bara åtgärda felet, dvs släppa lite på handbromsen men då har ju beläggen och skivorna tagit bra med stryk så dem kan väl mer eller mindre ses som begagnade från skroten....

Ja fyfan vad less man kan vara på detta!

volvoamazon245
13 november 2017 · 74 Inlägg

Usch för verkstäder!
Jag lämnat till bekantas bekanta hellre!
haft mina duster med Volvo

Potrovski
13 november 2017 · 312 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
Usch för verkstäder!
Jag lämnat till bekantas bekanta hellre!
haft mina duster med Volvo

Ja Volvo sätter jag inte min fot på. Köpte en bil där för ett par år sedan och den hade fel på larmet dagarna efter jag köpte den. Sirenen kring främre hjulhuset var defekt och dem löste det genom att rycka säkringen för larmet. Åkte tillbaka med något felmeddelande om att larmet är urfunktion och fick det förklarat att dem tagit bort säkringen...

Varför?! Jo sirenen är trasig och den är för dyr att byta (2000kr). Tvingade dem att köpa tillbaka bilen.

Med tanke på vad verkstäder debiterar per timme tycker jag man borde få bra mycket bättre service och kvalitet på arbetena än man får idag.

Senast redigerat av thesvensk (13 november 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang