Dieseförbudets konsekvenser.

Myhran
4 november 2017 · 452 Inlägg

caromania skrev:

Myhran skrev:
Vet mkt väl att bränslet från våra fordon inte är det bästa, men att klaga på att en resa som tar 10min med bil kan ta 40min kollektivt tycker jag är rent löjligt, ni har fortfarande möjligheten att åka kollektivt!

Som blir en bortkastad möjlighet eftersom det är så tidsineffektivt för så många människor. Och mitt exempel var 1,5h. 3h extra om dagen kan man ju tycka är lite småtråkigt?

Myhran skrev:
Jag har enkel resa 50min med bil till mitt arbete,

Vad kör du för bil till och från jobbet?

Jag pendlar Skoda superb Tdi 4x4 , genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,57liter/mil räknat på tankning/mil.

Om man nu skall prata miljö vad är 3h om dagen om det gör att man sparar in på bränsle eller miljö?
Om en sträcka tar 10min med bil och tar 1,5 timme med kollektivt lär man ju kunna cykla den sträckan på ca 30min då gör man ju en tidsvinst på 2 timmar om dagen om man cyklar! Smart va! smile
Man kan även koppla en cykelkärra efter cykeln vilket för att man hinner lämna barnen på förskolor och få med sig matkassarna när man handlar! Har man tillräckligt stora barn kan man även skaffa en tandemcykel

Evildan
4 november 2017 ·

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:
Gasdrivna bilar 2017.
Audi A3 Sportback g-tron (man/S tronic)
Audi A4 Avant g-tron S tronic
Audi A5 Sportback g-tron S tronic
Fiat Punto 1.4 Natural Power 5dr
Fiat Dobló 1.4 T-JET CNG
Ford Focus CNG
Ford C-Max CNG
Mercedes-Benz B 200 c
Opel Zafira Tourer 1.6 CNG ecoFLEX MT6
Opel Combo Tour Cosmo 1,4 CNG MT6
Seat Mii 1.0 ECOFUEL
Seat Leon TGI 110
Seat Leon ST Kombi TGI 110
Skoda Citigo G-TEC
Skoda Octavia G-TEC
Skoda Octavia Combi G-TEC
Suzuki Swift 3-d Comfort CNG
Suzuki Swift 5-d Comfort/Exclusive CNG
Suzuki Swift 5-d Comfort/Exclusive Aut CNG
Suzuki Swift 5-d Comfort 4x4 CNG
Suzuki S-Cross 1.6 Comfort/Exclusive CNG
Suzuki S-Cross 1.6 Exclusive CVT CNG
Suzuki S-Cross 1.6 Exclusive 4x4 CNG
Suzuki S-Cross 1.6 Exclusive CVT 4x4 CNG
Volkswagen Eco up!
Volkswagen Golf 1,4 TGI BlueMotion
Volkswagen Golf Sportscombi 1,4 TGI BlueMotion
Volkswagen Caddy Trendline Ecofuel
Volkswagen Caddy Startline EcoFuel
Volkswagen Caddy Comfortline Ecofuel
Volkswagen Caddy Maxi Trendline Ecofuel
Volkswagen Caddy Maxi Comfortline Ecofuel
Volvo V60 Bi-Fuel (aut)
Volvo V90 T5 Bi-Fuel (aut)

Hybrider 2017.
DS 5 Hybrid4
Kia Niro Hybrid
Hyundai IONIQ Hybrid
Lexus CT 200h
Lexus NX 300h
Lexus IS 300h
Lexus RC 300h
Lexus GS 300h
Lexus RX450h hybrid
Mercedes-Benz C 300 h kombi
Mercedes-Benz C 300 h sedan
Mercedes-Benz S 300 h
Mercedes-Benz S 300 h Lång
Peugeot 3008 ACTIVE HYbrid4 Aut
Peugeot 3008 ALLURE HYbrid4 Aut
Peugeot 508 SW RXH (Hybrid)
Toyota Auris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Prius
Toyota Prius +


Laddhybrider 2017.
Audi A3 Sportback e-tron
Audi Q7 e-tron quattro
BMW i3 REX *
BMW i8
BMW 225xe Active Tourer
BMW 330e Sedan (Automat)
BMW X5 xDrive 40e
BMW 740 e
BMW740Le
Hyundai IONIQ Plug-in
Kia Niro Plug-in Hybrid
Kia Optima Plug-in Hybrid
Kia Optima SW Plug-in Hybrid
Mercedes-Benz B 250 e
Mercedes-Benz C 350 e sedan
Mercedes-Benz C 350 e kombi
Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC SUV
Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC Coupé
Mercedes-Benz E 350 e Sedan
Mercedes-Benz S 500 e Lång
Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC SUV
MINI Cooper S E ALL4 Countryman
Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Volvo V60 D6 Twin Engine (aut)
Volvo V60 D5 Twin Engine (aut)
Volvo XC60 T8 Twin Engine (aut)
Volvo XC90 T8 Twin Engine (aut)
Volvo S90 T8 Twin Engine (aut)
Volvo V90 T8 Twin Engine (aut)
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Passat GTE
Volkswagen Passat Sportscombi GTE
* Elbil med räckviddsförlängare

El
BMW i3
Hyundai IONIQ Electric
Kia Soul EV
Nissan Leaf
Nissan Evalia
Renault ZOE
Volkswagen e-up!
Volkswagen e-Golf


Bränslecell
Hyundai ix35 FCEV
Toyota Mirai

Jovisstsjutton är det ont om alternativ.

Du missade en jag varit intresserad  av länge

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Ampera 5dr 151hk SKINN PDC MOMS http://www.blocket.se/vi/75130588.htm

Copy Paste duuude...
Volt skiner även den med sin frånvaro.

Amperan faller igenom för mig pga en sittplats för lite.....förutom att det är ett Opelkräk. wink

Senast redigerat av Evildan (4 november 2017)

Evildan
4 november 2017 ·

Myhran skrev:

caromania skrev:

Myhran skrev:
Vet mkt väl att bränslet från våra fordon inte är det bästa, men att klaga på att en resa som tar 10min med bil kan ta 40min kollektivt tycker jag är rent löjligt, ni har fortfarande möjligheten att åka kollektivt!

Som blir en bortkastad möjlighet eftersom det är så tidsineffektivt för så många människor. Och mitt exempel var 1,5h. 3h extra om dagen kan man ju tycka är lite småtråkigt?

Myhran skrev:
Jag har enkel resa 50min med bil till mitt arbete,

Vad kör du för bil till och från jobbet?

Jag pendlar Skoda superb Tdi 4x4 , genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,57liter/mil räknat på tankning/mil.

Om man nu skall prata miljö vad är 3h om dagen om det gör att man sparar in på bränsle eller miljö?
Om en sträcka tar 10min med bil och tar 1,5 timme med kollektivt lär man ju kunna cykla den sträckan på ca 30min då gör man ju en tidsvinst på 2 timmar om dagen om man cyklar! Smart va! smile
Man kan även koppla en cykelkärra efter cykeln vilket för att man hinner lämna barnen på förskolor och få med sig matkassarna när man handlar! Har man tillräckligt stora barn kan man även skaffa en tandemcykel

Cykelargumentet, där kom det äntligen även i denna tråd när det diskuteras miljö.

http://s2.quickmeme.com/img/f1/f17ff7c5ef2b35e22d4df1d255bdf97bacd5fce6feffa4a0aeafe1cff9e2e39f.jpg

Myhran
4 november 2017 · 452 Inlägg

Evildan skrev:

Myhran skrev:

caromania skrev:

Som blir en bortkastad möjlighet eftersom det är så tidsineffektivt för så många människor. Och mitt exempel var 1,5h. 3h extra om dagen kan man ju tycka är lite småtråkigt?

Vad kör du för bil till och från jobbet?

Jag pendlar Skoda superb Tdi 4x4 , genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,57liter/mil räknat på tankning/mil.

Om man nu skall prata miljö vad är 3h om dagen om det gör att man sparar in på bränsle eller miljö?
Om en sträcka tar 10min med bil och tar 1,5 timme med kollektivt lär man ju kunna cykla den sträckan på ca 30min då gör man ju en tidsvinst på 2 timmar om dagen om man cyklar! Smart va! smile
Man kan även koppla en cykelkärra efter cykeln vilket för att man hinner lämna barnen på förskolor och få med sig matkassarna när man handlar! Har man tillräckligt stora barn kan man även skaffa en tandemcykel

Cykelargumentet, där kom det äntligen även i denna tråd när det diskuteras miljö.

http://s2.quickmeme.com/img/f1/f17ff7c5 … e2e39f.jpg

Är det inte ett argument som få?
Om du har 10min med bil och det tar 1,5timme kollektivt, är det inte ett rimligt alternativ att cykla?
Eller varför inte rentutav en elcykel?

Har fortfarande inte fått svar på frågan jag ställde dig ang hur långt du faktiskt kommer på din fantastiska elektricitet och om det blir någon skillnad när det börjar krypa ner mot 0 eller om det är -15 grader ute?

Och om man vill ha bort trafiken i stan för att det är skadligt och skapar skit i luften, varför är det då inte rimligt att öka trängselskatten till 4-500kr per genomfart? Skulle inte fler använda sig av mer miljövänliga alternativ rent automatiskt då?
Och mer miljövänliga alternativ i min värld har inte en hybridbil någon Plats, ett steg i rätt riktning men inget som skall ge skattelättnader!

Att lägga upp halelulja bilder för att göra sin sak hörd det är bara ett sätt inteligensbefria sig själv, och göra sig rolig på en annan persons bekostnad,
Det är typiska översittarfasoner och ett sätt att sluta vara saklig i en diskussion,

Senast redigerat av Myhran (4 november 2017)

Evildan
4 november 2017 ·

Myhran skrev:

Evildan skrev:

Myhran skrev:

Jag pendlar Skoda superb Tdi 4x4 , genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,57liter/mil räknat på tankning/mil.

Om man nu skall prata miljö vad är 3h om dagen om det gör att man sparar in på bränsle eller miljö?
Om en sträcka tar 10min med bil och tar 1,5 timme med kollektivt lär man ju kunna cykla den sträckan på ca 30min då gör man ju en tidsvinst på 2 timmar om dagen om man cyklar! Smart va! smile
Man kan även koppla en cykelkärra efter cykeln vilket för att man hinner lämna barnen på förskolor och få med sig matkassarna när man handlar! Har man tillräckligt stora barn kan man även skaffa en tandemcykel

Cykelargumentet, där kom det äntligen även i denna tråd när det diskuteras miljö.

http://s2.quickmeme.com/img/f1/f17ff7c5 … e2e39f.jpg

Är det inte ett argument som få?
Om du har 10min med bil och det tar 1,5timme kollektivt, är det inte ett rimligt alternativ att cykla?
Eller varför inte rentutav en elcykel?

Har fortfarande inte fått svar på frågan jag ställde dig ang hur långt du faktiskt kommer på din fantastiska elektricitet och om det blir någon skillnad när det börjar krypa ner mot 0 eller om det är -15 grader ute?

Och om man vill ha bort trafiken i stan för att det är skadligt och skapar skit i luften, varför är det då inte rimligt att öka trängselskatten till 4-500kr per genomfart? Skulle inte fler använda sig av mer miljövänliga alternativ rent automatiskt då?
Och mer miljövänliga alternativ i min värld har inte en hybridbil någon Plats, ett steg i rätt riktning men inget som skall ge skattelättnader!

Att lägga upp halelulja bilder för att göra sin sak hörd det är bara ett sätt inteligensbefria sig själv, och göra sig rolig på en annan persons bekostnad,
Det är typiska översittarfasoner och ett sätt att sluta vara saklig i en diskussion,

Läs trådarna jag länkade till dig, där får du svar på många av dina frågor.
Jag är så inutahelvete less på samma urvattnade osakliga argument i tråd efter tråd när ämnet kommer upp, cykla, gå osv osv trots att det är bilkörning som diskuteras. Snart dyker väl någon in med argumentet amen en gammal bil från -70 talet vettu är miljövänligare än en nyare hybrid/elbil.. yadayadayada.

Avslutningsvis, som man ropar får man svar.

Myhran
4 november 2017 · 452 Inlägg

Men om du är less på diskussionen så sluta att diskutera den istället för att vara otrevlig i ditt framförande, det är bara att inse att alla inte har samma åsikter som dig gällande miljöbilars framfart, som jag sagt tidigare så fungerar dessa miljöbilar för vissa människor att ha! För mig fungerar det inte, men vart är rimligheten i att jag skall bli straffskattad för detta?
Elller fler med mig för den delen, den dagen elbilen har ett batteri som är av bättre kvalitet och upptagningsförmåga så fungerar elbilen för mig, jag har helt enkelt inte den körningen som fungerar för en elbil eller hybridbil då den mestadels skulle behöva gå på det fossila bränslet ändå, vart är då Miljövinsten i att åka en hybridbil?
Jag behöver ha en elmotor, ett batteri men jag behöver även ett st bensin/dieselmotor för att ta mig fram dit jag skall, om jag då effektivt kommer 3mil på en laddning på en hybrid men kör 10mil om dagen vart är den eg miljövinsten?

caromania Forummoderator
4 november 2017 · 9 296 Inlägg

Myhran, du behöver nog läsa tråden igen. Blanda helst inte ihop vad olika användare skriver.

20minuter på motorvägen är inget jag har någon lust att cykla. Jag är snart 50 och alldeles för tjock för att fixa fem mil om dagen på cykel. Nu är det iofs ointressant för jag har bytt jobb och ort, men andra drabbas ju precis som jag gjorde. Eftersom jag ”drabbades” av dålig kollektivtrafik så gjorde jag självklart mina avdrag i deklarationen. Jag antar att du gör detsamma. 10x18 får du dra av. Per dag. Eller om de höjt till 18,5 nu? Då får du ju tillbaka 12-15k per år. Men seriöst. Köp en ny pendlarbil. Har du räknat på det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
4 november 2017 · 1 354 Inlägg

Myhran skrev:

Evildan skrev:

Myhran skrev:

Jag pendlar Skoda superb Tdi 4x4 , genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,57liter/mil räknat på tankning/mil.

Om man nu skall prata miljö vad är 3h om dagen om det gör att man sparar in på bränsle eller miljö?
Om en sträcka tar 10min med bil och tar 1,5 timme med kollektivt lär man ju kunna cykla den sträckan på ca 30min då gör man ju en tidsvinst på 2 timmar om dagen om man cyklar! Smart va! smile
Man kan även koppla en cykelkärra efter cykeln vilket för att man hinner lämna barnen på förskolor och få med sig matkassarna när man handlar! Har man tillräckligt stora barn kan man även skaffa en tandemcykel

Cykelargumentet, där kom det äntligen även i denna tråd när det diskuteras miljö.

http://s2.quickmeme.com/img/f1/f17ff7c5 … e2e39f.jpg

Är det inte ett argument som få?
Om du har 10min med bil och det tar 1,5timme kollektivt, är det inte ett rimligt alternativ att cykla?
Eller varför inte rentutav en elcykel?

Har fortfarande inte fått svar på frågan jag ställde dig ang hur långt du faktiskt kommer på din fantastiska elektricitet och om det blir någon skillnad när det börjar krypa ner mot 0 eller om det är -15 grader ute?

Och om man vill ha bort trafiken i stan för att det är skadligt och skapar skit i luften, varför är det då inte rimligt att öka trängselskatten till 4-500kr per genomfart? Skulle inte fler använda sig av mer miljövänliga alternativ rent automatiskt då?
Och mer miljövänliga alternativ i min värld har inte en hybridbil någon Plats, ett steg i rätt riktning men inget som skall ge skattelättnader!

Att lägga upp halelulja bilder för att göra sin sak hörd det är bara ett sätt inteligensbefria sig själv, och göra sig rolig på en annan persons bekostnad,
Det är typiska översittarfasoner och ett sätt att sluta vara saklig i en diskussion,

Frågar du mig skulle privata fordon som inte används i en form utav tjänst förbjudas i Stockholms innerstad. Problemet är att regeringen skulle aldrig göra en sån chockhöjning, tänk vad mycket skattemedel dom skulle förlora om folk faktiskt började värna om miljön. Nu minns jag inte om det var du som bodde på "landet" men isåfall, när var du i stockholm senast? Om man funderar på vart tullarna är placerade är det för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Dessutom att det sitter en betaltull mitt på essingeleden i höjd med Kungsholmen. Ska den också höjas till 500 menar du? Nej men helt seriöst jag blir bara uppriktigt irriterad på att staten gömmer sig bakom miljön när man vill vaska ur några extra kronor ur Svensson. Det snackas mycket men våran kära regering gör inte så mycket för miljön med pengarna.

Evildan
5 november 2017 ·

Myhran:
Då mina länkar uppenbarligen inte har lästs av dig får du en ny där funktionen på en hybridbil förklaras kortfattat men tillräckligt utbroderande för att du ska kunna tillgodogöra dig hur det fungerar och att du faktiskt sparar bränsle även med din typ av körning, vilket är ännu ett återkommande argument. "Jag kör landsväg längre sträckor och hybrider är bara effektiva i stadstrafik".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hybridbil


BTW, hur fungerar hybrider vintertid?
Ja är det inte VAGs skithybrider som inte fixar eldrift under -10 går det alldeles utmärk att köra hybridbil från Toyota vintertid även i kalla områden.
Källa på det?
https://i.pinimg.com/600x315/44/4c/1b/444c1bf41a31d03cfe78c881c3b29a90.jpg

Källa på VAGs tillkortakommanden?
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila … minusgate/

Senast redigerat av Evildan (5 november 2017)

Muttley
5 november 2017 ·

Myhran skrev:
Men om du är less på diskussionen så sluta att diskutera den istället för att vara otrevlig i ditt framförande, det är bara att inse att alla inte har samma åsikter som dig gällande miljöbilars framfart, som jag sagt tidigare så fungerar dessa miljöbilar för vissa människor att ha! För mig fungerar det inte, men vart är rimligheten i att jag skall bli straffskattad för detta?
Elller fler med mig för den delen, den dagen elbilen har ett batteri som är av bättre kvalitet och upptagningsförmåga så fungerar elbilen för mig, jag har helt enkelt inte den körningen som fungerar för en elbil eller hybridbil då den mestadels skulle behöva gå på det fossila bränslet ändå, vart är då Miljövinsten i att åka en hybridbil?
Jag behöver ha en elmotor, ett batteri men jag behöver även ett st bensin/dieselmotor för att ta mig fram dit jag skall, om jag då effektivt kommer 3mil på en laddning på en hybrid men kör 10mil om dagen vart är den eg miljövinsten?

Om du kör 10 mil om dagen passar ju en elbil superb.   Zoe klarar din uppgift och du kan få tag i en sådan för runt 150 tusen.
Förhandlar du till dig ett eluttag på jobbet så kör du gratis dessutom.
Eller vad är din undanflykt till att de inte funkar?  Kör du kreg som extraknäck åt bonnpojkarna ?


Delar därmed inte din åsikt att vi är straffbeskattade för att vi skjuter ut partiklar i vår miljö.  De får gärna dubbla min skatt om de vill. wink

panda666
5 november 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:
Myhran:
Då mina länkar uppenbarligen inte har lästs av dig får du en ny där funktionen på en hybridbil förklaras kortfattat men tillräckligt utbroderande för att du ska kunna tillgodogöra dig hur det fungerar och att du faktiskt sparar bränsle även med din typ av körning, vilket är ännu ett återkommande argument. "Jag kör landsväg längre sträckor och hybrider är bara effektiva i stadstrafik".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hybridbil


BTW, hur fungerar hybrider vintertid?
Ja är det inte VAGs skithybrider som inte fixar eldrift under -10 går det alldeles utmärk att köra hybridbil från Toyota vintertid även i kalla områden.
Källa på det?
https://i.pinimg.com/600x315/44/4c/1b/4 … b29a90.jpg

Källa på VAGs tillkortakommanden?
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila … minusgate/

är det Finland? skönt att prius pallar att vakna vid -30^^då vet ja att lexusen pallar också. Inte att det ofta blir -30 här i stockholm men bra att veta endå. Finns ingen anledning att köra diesel när hybrid/bensin finns. Bästa tekniken som världen skådat tycker jag^^ Synd att bmw och merca inte har så många seriösa modeller med tekniken.

Evildan
5 november 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Myhran:
Då mina länkar uppenbarligen inte har lästs av dig får du en ny där funktionen på en hybridbil förklaras kortfattat men tillräckligt utbroderande för att du ska kunna tillgodogöra dig hur det fungerar och att du faktiskt sparar bränsle även med din typ av körning, vilket är ännu ett återkommande argument. "Jag kör landsväg längre sträckor och hybrider är bara effektiva i stadstrafik".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hybridbil


BTW, hur fungerar hybrider vintertid?
Ja är det inte VAGs skithybrider som inte fixar eldrift under -10 går det alldeles utmärk att köra hybridbil från Toyota vintertid även i kalla områden.
Källa på det?
https://i.pinimg.com/600x315/44/4c/1b/4 … b29a90.jpg

Källa på VAGs tillkortakommanden?
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila … minusgate/

är det Finland? skönt att prius pallar att vakna vid -30^^då vet ja att lexusen pallar också. Inte att det ofta blir -30 här i stockholm men bra att veta endå. Finns ingen anledning att köra diesel när hybrid/bensin finns. Bästa tekniken som världen skådat tycker jag^^ Synd att bmw och merca inte har så många seriösa modeller med tekniken.

Polisen i Anchorage kör också Prius, där är det lite kallt ibland.
-28 är det kallaste jag startat någon av mina Priusar i, inga problem alls med värme eller funktion.

xXSammy
5 november 2017 · 6 571 Inlägg

Frågan var väl hur mycket en Prius drar vid de kalla temperaturerna? Och hur en elbil fungerar då med

Att den startar är väl självklart, så pass ny bil ;p

De/Dem
Evildan
5 november 2017 ·

xXSammy skrev:
Frågan var väl hur mycket en Prius drar vid de kalla temperaturerna? Och hur en elbil fungerar då med

Att den startar är väl självklart, så pass ny bil ;p

Var ställs den förbrukningsfrågan i tråden?


Vissa hybrider vägrar starta under vissa temperaturer, även flång nya.

panda666
5 november 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

xXSammy skrev:
Frågan var väl hur mycket en Prius drar vid de kalla temperaturerna? Och hur en elbil fungerar då med

Att den startar är väl självklart, så pass ny bil ;p

Var ställs den förbrukningsfrågan i tråden?


Vissa hybrider vägrar starta under vissa temperaturer, även flång nya.

vilka hybrider är det? har inte lexus/auris/prius exakt samma teknik? så dom borde väl inte tjafsa vintertid. Vet att bimmjäveln iaf gick alltid att starta även i -22

Evildan
5 november 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

xXSammy skrev:
Frågan var väl hur mycket en Prius drar vid de kalla temperaturerna? Och hur en elbil fungerar då med

Att den startar är väl självklart, så pass ny bil ;p

Var ställs den förbrukningsfrågan i tråden?


Vissa hybrider vägrar starta under vissa temperaturer, även flång nya.

vilka hybrider är det? har inte lexus/auris/prius exakt samma teknik? så dom borde väl inte tjafsa vintertid. Vet att bimmjäveln iaf gick alltid att starta även i -22

Vissa kan översättas med folkvagnar. wink

granadadr
5 november 2017 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

vad ska vi som drar 2000 kg minst en gång i v dra med då? finns ju inga elbilar osv som får dra så mkt,,  man kan ej dra alla över en kam,, så enkelt är det,, bättre å införa km skatt  på ALLA bilar inkl miljöbilar,, så man betalar för det man kör,, på så vis drabbas alla inkl elbilarna wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Muttley
5 november 2017 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Jag för min del hoppas på skattehöjningar på samtliga dieselbilar på samma vis som skedde strax före milleniumskiftet.
Skitiga bruksbilar oavsett drivmedel ska i mitt tycke bli så kostsamma att använda daglidags så ägarna behöver överväga att köpa snålare/renare transportalternativ.
Detta kommer göra gott för fordonsflottan med nyare snålare och i regel säkrare bilar. Jag välkomnar ett statligt, likt Norges, ekonomiskt initiativ för att hjälpa privatpersoner att köpa miljöbilar.
Det kommer kosta skattemedel, finansieras lämpligen med ökade "skitbils" intäkter samt som på sikt minskade sjukvårdskostnaderna pga lägre direkt miljöpåverkan.
Jag förutspår att liknande miljözoner kommer inom en snar framtid i fler Svenska städer.

vad ska vi som drar 2000 kg minst en gång i v dra med då? finns ju inga elbilar osv som får dra så mkt,,  man kan ej dra alla över en kam,, så enkelt är det,, bättre å införa km skatt  på ALLA bilar inkl miljöbilar,, så man betalar för det man kör,, på så vis drabbas alla inkl elbilarna wink

Det är däremot fel väg att gå om du ska styra om bilflottan.   Norge gör de vettigt.

Sverige borde satsa på att återinföra kollektivtrafiken på landsbygden och inte bara fokusera på storstäderna.

Soulman
5 november 2017 · 1 271 Inlägg

Dieseldebatten är ju lika bäng som den om flygskatten. Om ändå skattepengarna gick tillbaka till forskning eller subventionera biobränsle för flyget. Lösningarna finns ju, men det är enbart skatteintäkten som intresserar denna regering.

Och vad gäller diesel är det ju precis lika korkat. Om jag tankar 100% biodiesel blir jag ändå straffad för utsläpp som inte existerar. På jobbet kör samtliga tunga fordon på 100% förnybar biodiesel, från Malmö till Kiruna, och det funkar så bra att Volvo blivit tvungna att certifiera om sina motorer. De påstod att det inte skulle fungera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zemet
6 november 2017 · 4 041 Inlägg

Muttley skrev:

zemet skrev:

Muttley skrev:

Ska du vara med och bruka vägarna med egen bil får du betala.   Den som kör 50 tusen mil om året betalar ju likväl multum mer än dina 500 mil i bränsleskatter.   
Skatten får du se som engångskostnad för att få använda så pass bra vägar vi ändå har här.

Jag håller inte med!
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag har gångavstånd till jobbet, men jag har behov av en stor bra dragbil som får lasta tungt.

Varför skall jag som bara använder bilen på helger, inte bidrar till rusningstrafik och inte heller sliter speciellt mycket på vägen betala 500 kr/månaden i skatt.

Ta fram en elbil som får dra 3500 kg, med 4 hjulsdrift och bramarkfrigång samt ett stort flak för ett rimligt pris så hade jag gärna bytt...

Blir det något dieselförbud i staden tror jag att jag skiter i det och kör ändå, samma som jag idag skiter i dubbdäcksförbudet på vissa gator.

Må säga att jag är mycket imponerad av dig.
Hur kan du betala enorma mängder skatt vid pumpen om du nu inte kör något ?  Är du en som klipper gräset flera gånger om dagen?

Uppenbarligen så är de värt de om du nu är så smart och har en så dyr bil påställd året runt och känner att du är straffad för att du inte använder bilen men ändå betalar hutlösa miljoner vid pumpen varje år.

Låt mig förtydliga  mig så du inte går från det jag påpekar
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag vill att du tänker genom den meningen och de fetade och förklarar logiken bakom att betala MASSA skatt för en bil som INTE används men ändå sliter på vägarna.
wink

Inte helt bra formulerad mening, skall försöka förtydliga.

Jag betalar väldigt mycket bränsleskatt. Har inga exakt siffror för dagen men en snabb googling hittade jag en artikel från teknikens värld från 2016 där skatten låg på ca 6 kr/liter. Sedan tillkommer moms på det om jag inte minns fel. Minst 50% skatt på bränslet anser jag vara massa skatt. Sedan blir det ju kanske inte så stora summor om man inte kör mycket men det blir ju inte vägslitaget eller utsläppen heller.

Jag betalar också väldigt mycket fordonsskatt. 6000 kr/året i skatt tycker jag är väldigt dyrt, speciellt när det inte finns några andra alternativ.

För att förtydliga ytterliggare: Hur är det rättvist att en bil som kört 500 mil/år skall betala 2-3 gånger mer i skatt än en v70 som används dagligen och körs 3000 mil/år.?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang