Dieseförbudets konsekvenser.

rcy
6 november 2017 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
För att förtydliga ytterliggare: Hur är det rättvist att en bil som kört 500 mil/år skall betala 2-3 gånger mer i skatt än en v70 som används dagligen och körs 3000 mil/år.?

På samma sätt som det är rättvist att jag betalar över hälften av min inkomst i skatt trots att jag aldrig går i skolan, ligger på sjukhus eller får några bidrag. Skatter fungerar oftast så, det är inte någon millimeterrättvisa utan alla hjälps åt att betala.

Gillar du inte att betala mycket skatt på en bil du använder lite, så skaffa en annan bil eller ställ av bilen när du inte använder den.

zemet
6 november 2017 · 4 040 Inlägg

rcy skrev:

zemet skrev:
För att förtydliga ytterliggare: Hur är det rättvist att en bil som kört 500 mil/år skall betala 2-3 gånger mer i skatt än en v70 som används dagligen och körs 3000 mil/år.?

På samma sätt som det är rättvist att jag betalar över hälften av min inkomst i skatt trots att jag aldrig går i skolan, ligger på sjukhus eller får några bidrag. Skatter fungerar oftast så, det är inte någon millimeterrättvisa utan alla hjälps åt att betala.

Gillar du inte att betala mycket skatt på en bil du använder lite, så skaffa en annan bil eller ställ av bilen när du inte använder den.

Ja det är som du säger, ingen rättvisa.

Man skall bara hålla käften å betala...sad

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muttley
6 november 2017 ·

zemet skrev:

Muttley skrev:

zemet skrev:
Jag håller inte med!
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag har gångavstånd till jobbet, men jag har behov av en stor bra dragbil som får lasta tungt.

Varför skall jag som bara använder bilen på helger, inte bidrar till rusningstrafik och inte heller sliter speciellt mycket på vägen betala 500 kr/månaden i skatt.

Ta fram en elbil som får dra 3500 kg, med 4 hjulsdrift och bramarkfrigång samt ett stort flak för ett rimligt pris så hade jag gärna bytt...

Blir det något dieselförbud i staden tror jag att jag skiter i det och kör ändå, samma som jag idag skiter i dubbdäcksförbudet på vissa gator.

Må säga att jag är mycket imponerad av dig.
Hur kan du betala enorma mängder skatt vid pumpen om du nu inte kör något ?  Är du en som klipper gräset flera gånger om dagen?

Uppenbarligen så är de värt de om du nu är så smart och har en så dyr bil påställd året runt och känner att du är straffad för att du inte använder bilen men ändå betalar hutlösa miljoner vid pumpen varje år.

Låt mig förtydliga  mig så du inte går från det jag påpekar
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag vill att du tänker genom den meningen och de fetade och förklarar logiken bakom att betala MASSA skatt för en bil som INTE används men ändå sliter på vägarna.
wink

Inte helt bra formulerad mening, skall försöka förtydliga.

Jag betalar väldigt mycket bränsleskatt. Har inga exakt siffror för dagen men en snabb googling hittade jag en artikel från teknikens värld från 2016 där skatten låg på ca 6 kr/liter. Sedan tillkommer moms på det om jag inte minns fel. Minst 50% skatt på bränslet anser jag vara massa skatt. Sedan blir det ju kanske inte så stora summor om man inte kör mycket men det blir ju inte vägslitaget eller utsläppen heller.

Jag betalar också väldigt mycket fordonsskatt. 6000 kr/året i skatt tycker jag är väldigt dyrt, speciellt när det inte finns några andra alternativ.

För att förtydliga ytterliggare: Hur är det rättvist att en bil som kört 500 mil/år skall betala 2-3 gånger mer i skatt än en v70 som används dagligen och körs 3000 mil/år.?

Svaret är nej, du betalar inte mycket bränsleskatt då du knappt brukar fordonet.   Du ska se skatten som engångsavgift för att du ska ut på vägarna.

Får man fråga dig vad de är för kul som väger 3500 kg som du drar runt på varje helg?
Den tråkiga klyschan, bilen är inte en rättighet är faktiskt dessutom sann.

Varför skall du inte vara med och betala när du kan bruka alla vägar i Sverige gratis (om du väljer att undvika storstäder)
Jag vill ju själv inte betala för latmaskar som håvar in bidrag istället för att jobba men jag kan inte välja där .
Samma är de på alla skatter smile

Senast redigerat av Muttley (6 november 2017)

Mack855
6 november 2017 · 1 354 Inlägg

Är det någon som vet något mer angående den där miljöbilspremien som det vart ett satans liv om? Jag kan ju tycka att bonus-malus systemet dom pratade om kan vara bra om man verkligen vill uppmana människor till att köpa miljövänliga bilar. Frågan är ju dock om man kommer att låta de som köper en dieselbil som är "miljöklassad" att få dedär avdraget. Kollar man lite snabbt så är ju en laddhybrid klart dyrare än en vanlig bensin/ diesel motor. En laddhybrid bör ju vara ett bra alternativ för er som ofta drar tungt. De 45 kilometrarna på ren el som utlovas under optimala förhållanden klarar iallafall vi som kallas storstadsbor oss på ganska långt om man börjar tänka efter och så bör man väl få dra dessa tyngre laster eller har jag fel?

Senast redigerat av Mack855 (6 november 2017)

Soulman
6 november 2017 · 1 271 Inlägg

Muttley skrev:

zemet skrev:

Muttley skrev:

Må säga att jag är mycket imponerad av dig.
Hur kan du betala enorma mängder skatt vid pumpen om du nu inte kör något ?  Är du en som klipper gräset flera gånger om dagen?

Uppenbarligen så är de värt de om du nu är så smart och har en så dyr bil påställd året runt och känner att du är straffad för att du inte använder bilen men ändå betalar hutlösa miljoner vid pumpen varje år.

Låt mig förtydliga  mig så du inte går från det jag påpekar
Betalar ju massa skatt vid pumpen, varför skall jag skatta massa för en bil som inte används och därmed sliter på vägarna mm?

Jag vill att du tänker genom den meningen och de fetade och förklarar logiken bakom att betala MASSA skatt för en bil som INTE används men ändå sliter på vägarna.
wink

Inte helt bra formulerad mening, skall försöka förtydliga.

Jag betalar väldigt mycket bränsleskatt. Har inga exakt siffror för dagen men en snabb googling hittade jag en artikel från teknikens värld från 2016 där skatten låg på ca 6 kr/liter. Sedan tillkommer moms på det om jag inte minns fel. Minst 50% skatt på bränslet anser jag vara massa skatt. Sedan blir det ju kanske inte så stora summor om man inte kör mycket men det blir ju inte vägslitaget eller utsläppen heller.

Jag betalar också väldigt mycket fordonsskatt. 6000 kr/året i skatt tycker jag är väldigt dyrt, speciellt när det inte finns några andra alternativ.

För att förtydliga ytterliggare: Hur är det rättvist att en bil som kört 500 mil/år skall betala 2-3 gånger mer i skatt än en v70 som används dagligen och körs 3000 mil/år.?

Svaret är nej, du betalar inte mycket bränsleskatt då du knappt brukar fordonet.   Du ska se skatten som engångsavgift för att du ska ut på vägarna.

Får man fråga dig vad de är för kul som väger 3500 kg som du drar runt på varje helg?
Den tråkiga klyschan, bilen är inte en rättighet är faktiskt dessutom sann.

Varför skall du inte vara med och betala när du kan bruka alla vägar i Sverige gratis (om du väljer att undvika storstäder)
Jag vill ju själv inte betala för latmaskar som håvar in bidrag istället för att jobba men jag kan inte välja där .
Samma är de på alla skatter smile

Hur får du ihop det där resonemanget?
Det är väl klart att mycket av den skatt vi betalar, oavsett om man har körkort eller äger en bil, går till infrastrukturinvesteringar i hela landet, oavsett var man bor. Men fordonsskatten har ju en del som är koldioxidbaserad. Den är ju lika om jag kör 1 meter eller 50.000 mil, eller om jag tankar bilen med HVO. Det är helt galet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
6 november 2017 ·

Soulman skrev:

Muttley skrev:

zemet skrev:

Inte helt bra formulerad mening, skall försöka förtydliga.

Jag betalar väldigt mycket bränsleskatt. Har inga exakt siffror för dagen men en snabb googling hittade jag en artikel från teknikens värld från 2016 där skatten låg på ca 6 kr/liter. Sedan tillkommer moms på det om jag inte minns fel. Minst 50% skatt på bränslet anser jag vara massa skatt. Sedan blir det ju kanske inte så stora summor om man inte kör mycket men det blir ju inte vägslitaget eller utsläppen heller.

Jag betalar också väldigt mycket fordonsskatt. 6000 kr/året i skatt tycker jag är väldigt dyrt, speciellt när det inte finns några andra alternativ.

För att förtydliga ytterliggare: Hur är det rättvist att en bil som kört 500 mil/år skall betala 2-3 gånger mer i skatt än en v70 som används dagligen och körs 3000 mil/år.?

Svaret är nej, du betalar inte mycket bränsleskatt då du knappt brukar fordonet.   Du ska se skatten som engångsavgift för att du ska ut på vägarna.

Får man fråga dig vad de är för kul som väger 3500 kg som du drar runt på varje helg?
Den tråkiga klyschan, bilen är inte en rättighet är faktiskt dessutom sann.

Varför skall du inte vara med och betala när du kan bruka alla vägar i Sverige gratis (om du väljer att undvika storstäder)
Jag vill ju själv inte betala för latmaskar som håvar in bidrag istället för att jobba men jag kan inte välja där .
Samma är de på alla skatter smile

Hur får du ihop det där resonemanget?
Det är väl klart att mycket av den skatt vi betalar, oavsett om man har körkort eller äger en bil, går till infrastrukturinvesteringar i hela landet, oavsett var man bor. Men fordonsskatten har ju en del som är koldioxidbaserad. Den är ju lika om jag kör 1 meter eller 50.000 mil, eller om jag tankar bilen med HVO. Det är helt galet.

Mitt resonemang är att om du ska köra ett fordon så betala det de kostar.  Tycker du de är jättedyrt, välj billigare. Vill du inte betala så gå.   
Vill du inte betala den övriga skatten så får man gå lite längre än så smile

Men att klaga på att man betalar multum när man inte kör något är bara skojjigt.

granadadr
6 november 2017 · 7 289 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Muttley skrev:

Svaret är nej, du betalar inte mycket bränsleskatt då du knappt brukar fordonet.   Du ska se skatten som engångsavgift för att du ska ut på vägarna.

Får man fråga dig vad de är för kul som väger 3500 kg som du drar runt på varje helg?
Den tråkiga klyschan, bilen är inte en rättighet är faktiskt dessutom sann.

Varför skall du inte vara med och betala när du kan bruka alla vägar i Sverige gratis (om du väljer att undvika storstäder)
Jag vill ju själv inte betala för latmaskar som håvar in bidrag istället för att jobba men jag kan inte välja där .
Samma är de på alla skatter smile

Hur får du ihop det där resonemanget?
Det är väl klart att mycket av den skatt vi betalar, oavsett om man har körkort eller äger en bil, går till infrastrukturinvesteringar i hela landet, oavsett var man bor. Men fordonsskatten har ju en del som är koldioxidbaserad. Den är ju lika om jag kör 1 meter eller 50.000 mil, eller om jag tankar bilen med HVO. Det är helt galet.

Mitt resonemang är att om du ska köra ett fordon så betala det de kostar.  Tycker du de är jättedyrt, välj billigare. Vill du inte betala så gå.   
Vill du inte betala den övriga skatten så får man gå lite längre än så smile

Men att klaga på att man betalar multum när man inte kör något är bara skojjigt.

skattebefriad diesel is the shit wink hahahaha,,

Muttley
6 november 2017 ·

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:

Hur får du ihop det där resonemanget?
Det är väl klart att mycket av den skatt vi betalar, oavsett om man har körkort eller äger en bil, går till infrastrukturinvesteringar i hela landet, oavsett var man bor. Men fordonsskatten har ju en del som är koldioxidbaserad. Den är ju lika om jag kör 1 meter eller 50.000 mil, eller om jag tankar bilen med HVO. Det är helt galet.

Mitt resonemang är att om du ska köra ett fordon så betala det de kostar.  Tycker du de är jättedyrt, välj billigare. Vill du inte betala så gå.   
Vill du inte betala den övriga skatten så får man gå lite längre än så smile

Men att klaga på att man betalar multum när man inte kör något är bara skojjigt.

skattebefriad diesel is the shit wink hahahaha,,

Ja där faller resonemanget för fordonsskatt wink   Jag hoppas de kommer en motion att alla brukande fordon skall betala. Inkl båtar.   
Men egentligen bryr jag inte mig för de tar inte så hårt smile

rcy
7 november 2017 · 1 705 Inlägg

Soulman skrev:
Hur får du ihop det där resonemanget?
Det är väl klart att mycket av den skatt vi betalar, oavsett om man har körkort eller äger en bil, går till infrastrukturinvesteringar i hela landet, oavsett var man bor. Men fordonsskatten har ju en del som är koldioxidbaserad. Den är ju lika om jag kör 1 meter eller 50.000 mil, eller om jag tankar bilen med HVO. Det är helt galet.

Men det är så skatter funkar, dom är inte rättvisa på något sätt.
Jag betalar hälften av min lön i skatt, oavsett om jag ligger på sjukhus 6 månader eller inte alls.
Jag betalar TV-licens oavsett om jag ser på TV 24 timmar om dygnet eller 1 gång i månaden.
Jag betalar a-kasseavgift oavsett om jag stämplar eller jobbar heltid.

Du efterfrågar en form av rättvisa som existerar på väldigt få ställen i samhället. Skatter är inte, har aldrig varit och kommer sannolikt aldrig att vara särskilt rättvisa.
Men om du verkligen vill gå på krigsstigen angående rättvisa, kolla upp hur mycket vi bilägare totalt betalar i skatter och avgifter och jämför sen med hur mycket som går tillbaks till oss i form av infrastruktur och liknande investeringar. Där kan man börja snacka om orättvisa. wink

viccoA
7 november 2017 · 3 110 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:
varför skiter inte folk i diesel o bensin och bara skaffa hybrid? min 300h blev precis tankad 2-3 dagar sen när den hade gått i över 4 veckor fram o tbax till jobbet. bmwn dricker precis dubbelt så mycket om inte mer. varm o bekväm bil med all lul lul som man skulle vilja ha. Vad kommer det att hända me skatten på hybriden? kommer den att stanna där vid 300kr om året eller kommer den att öka mycket? Finns ju hybrider me dragkrok o sånt varför skaffar folk inte en hybrid och måste ha diesel? hybrid är ju 10000 ggr bättre , släpper inte ut lika mke skit och är sköna att köra. Vad missar ja?

Valmöjlighet bland familjebussar:
Peugeot 3008

Valmöjlighet bland kombibilar:
VW Passat
MB C350
Kia Optima
Volvo V60
Peugeot 508

Är det några bilar som låter attraktiva för dig? Lite snålt utbud av hybrider till personer som behöver större bilar.

Tesla model X går att få med dragkrok.

viccoA
7 november 2017 · 3 110 Inlägg

Mack855 skrev:
Är det någon som vet något mer angående den där miljöbilspremien som det vart ett satans liv om? Jag kan ju tycka att bonus-malus systemet dom pratade om kan vara bra om man verkligen vill uppmana människor till att köpa miljövänliga bilar. Frågan är ju dock om man kommer att låta de som köper en dieselbil som är "miljöklassad" att få dedär avdraget. Kollar man lite snabbt så är ju en laddhybrid klart dyrare än en vanlig bensin/ diesel motor. En laddhybrid bör ju vara ett bra alternativ för er som ofta drar tungt. De 45 kilometrarna på ren el som utlovas under optimala förhållanden klarar iallafall vi som kallas storstadsbor oss på ganska långt om man börjar tänka efter och så bör man väl få dra dessa tyngre laster eller har jag fel?

Finns knappt några laddhybrider som får dra tungt beroende lite på vad man anser är tungt, +2500kg så blir det väldigt tunt.

Muttley
7 november 2017 ·

rcy skrev:

Soulman skrev:
Hur får du ihop det där resonemanget?
Det är väl klart att mycket av den skatt vi betalar, oavsett om man har körkort eller äger en bil, går till infrastrukturinvesteringar i hela landet, oavsett var man bor. Men fordonsskatten har ju en del som är koldioxidbaserad. Den är ju lika om jag kör 1 meter eller 50.000 mil, eller om jag tankar bilen med HVO. Det är helt galet.

Men det är så skatter funkar, dom är inte rättvisa på något sätt.
Jag betalar hälften av min lön i skatt, oavsett om jag ligger på sjukhus 6 månader eller inte alls.
Jag betalar TV-licens oavsett om jag ser på TV 24 timmar om dygnet eller 1 gång i månaden.
Jag betalar a-kasseavgift oavsett om jag stämplar eller jobbar heltid.

Du efterfrågar en form av rättvisa som existerar på väldigt få ställen i samhället. Skatter är inte, har aldrig varit och kommer sannolikt aldrig att vara särskilt rättvisa.
Men om du verkligen vill gå på krigsstigen angående rättvisa, kolla upp hur mycket vi bilägare totalt betalar i skatter och avgifter och jämför sen med hur mycket som går tillbaks till oss i form av infrastruktur och liknande investeringar. Där kan man börja snacka om orättvisa. wink

Men där måste jag säga emot dig lite.
A kassa är ingen skatt, de är en avgift, likaså med tv-licens.   

Sjukvården är så pass bra att du överlever i nästan alla fallen cancer.

Ang infrastruktur så har vi jävligt bra av de till trots att det eftersatts.   
Polen tex är ju på väg upp ordentligt men fortfarande usla vägar smile 

De är meningen att de ska vara orättvist.   På så vis har vi ju ändå en välfärd för alla medborgare.  Åk lite öster så ska du se på riktig orättvisa medans vi gnälliga svenskar gnäller om lite skatt wink

rcy
7 november 2017 · 1 705 Inlägg

Muttley skrev:
Sjukvården är så pass bra att du överlever i nästan alla fallen cancer.

Ang infrastruktur så har vi jävligt bra av de till trots att det eftersatts.   
Polen tex är ju på väg upp ordentligt men fortfarande usla vägar smile 

De är meningen att de ska vara orättvist.   På så vis har vi ju ändå en välfärd för alla medborgare.  Åk lite öster så ska du se på riktig orättvisa medans vi gnälliga svenskar gnäller om lite skatt wink

Nu var ju inte frågan om det var bra eller inte, och det var inte heller jag som gnällde om skatten.
Någon påstod att det var orättvist att betala fordonsskatt för en bil man sällan använder, och jag drog då liknelsen att jag betalar skatt för en sjukvård jag sällan använder.
Skatter funkar så, dom har aldrig varit och kommer aldrig heller att bli rättvisa, det är lite det som är hela iden med att alla är med och betalar för saker som inte alla använder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang