2931
Sök

Koppla ihop två kompressorer....

350 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Halloj!

Innan jag gör något dumt, lusläser man ju alltid nätet.
Men just denna fråga är lite... öh, diffus.
Jag vill ha lite mer luft när jag blästrar. Har en hyffsad kompressor, men man vill alltid ha mer. Har en extra, välanvänd race från jobbet.
Jag blir lite konfunderad dock över ihopkopplingen på dessa.

Vill helst bara dra en slang mellan det båda utgångarna men ingen verkar ha gjort detta.
"Alla" kör T-kors och regulator. Jag vill ju helst slippa detta då jag justerar trycket på ena kompressorn.
Denna har två utgångar efter regulatorn.

Problem: Nån nämnde att dom inte kommer starta då mottrycket blir för högt... Men det kan ju inte stämma då avlastningeventilen sitter väl "Före" tanken? Annars skulle ju inte kompressorn starta under fulltank...

Problem 2: Drar jag luft till varandra direkt in i utgången, kommer väl regulatorn hindra luften från den ena kompressorn?
Det sitter väl ingen backventil mellan luftutgången - regulatorn - tanken?

Va tror vi? Vill inte spränga nånting !
Lättast blir bäst i detta fallet. Fyller dom på varandra fortare - Mindre tid motorn är igång och slits - mer luft på två tankar....

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
5 november 2017
werd skrev:
Halloj!

Innan jag gör något dumt, lusläser man ju alltid nätet.
Men just denna fråga är lite... öh, diffus.
Jag vill ha lite mer luft när jag blästrar. Har en hyffsad kompressor, men man vill alltid ha mer. Har en extra, välanvänd race från jobbet.
Jag blir lite konfunderad dock över ihopkopplingen på dessa.

Vill helst bara dra en slang mellan det båda utgångarna men ingen verkar ha gjort detta.
"Alla" kör T-kors och regulator. Jag vill ju helst slippa detta då jag justerar trycket på ena kompressorn.
Denna har två utgångar efter regulatorn.

Problem: Nån nämnde att dom inte kommer starta då mottrycket blir för högt... Men det kan ju inte stämma då avlastningeventilen sitter väl "Före" tanken? Annars skulle ju inte kompressorn starta under fulltank...

Problem 2: Drar jag luft till varandra direkt in i utgången, kommer väl regulatorn hindra luften från den ena kompressorn?
Det sitter väl ingen backventil mellan luftutgången - regulatorn - tanken?

Va tror vi? Vill inte spränga nånting !
Lättast blir bäst i detta fallet. Fyller dom på varandra fortare - Mindre tid motorn är igång och slits - mer luft på två tankar....

Kompressorer får ju inte motarbeta varandra. Först så måste ju båda kompressorerna ha varsin tryckströmbrytare så att de stoppar vid fullt tryck. Vidare skulle jag sätta en backventil på varje kompressors utgång, därefter slang eller rör till ett T-rör. Den del av T-röret som du väljer att ha som utgång skulle jag sätta regulatorn på.

Tror det blev rätt nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

350 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Men det där sitter ju redan i båda kompressorerna. Allt från tanken ut i regulatorn - slangen - verktyget är ju helt för sig.
Sätter jag backventil och t-rör får jag ju ingen ökad luftmängd.... eller jo typ, men det blir mer tryck bara.
Dom ska ju fylla varandra för att få dom gå mindre tid och snabbare fyllas på. Att en fyller på den andra i ojämn takt spelar ju heller ingen roll då båda stannar när maxtrycket är uppnått då båda kompressorerna är "kompletta var för sig".
Tänker jag helt stolligt nu?

Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
5 november 2017
werd skrev:
Men det där sitter ju redan i båda kompressorerna. Allt från tanken ut i regulatorn - slangen - verktyget är ju helt för sig.
Sätter jag backventil och t-rör får jag ju ingen ökad luftmängd.... eller jo typ, men det blir mer tryck bara.
Dom ska ju fylla varandra för att få dom gå mindre tid och snabbare fyllas på. Att en fyller på den andra i ojämn takt spelar ju heller ingen roll då båda stannar när maxtrycket är uppnått då båda kompressorerna är "kompletta var för sig".
Tänker jag helt stolligt nu?

Du får göra hur du vill!!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

350 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Haha big_smile OK!
På nyheterna imorgon: "Idiot sprängde granskapet efter uppmaning på nätet - 'Du får göra som du vill!' "
big_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
5 november 2017
werd skrev:
Haha big_smile OK!
På nyheterna imorgon: "Idiot sprängde granskapet efter uppmaning på nätet - 'Du får göra som du vill!' "
big_smile

Jag skulle göra som jag beskrev. Vad har du för blästeraggregat och hur stora är kompressorerna?

/Benny

Min youtubekanal!

350 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Budget a'la biltema. Godkänt får pistolen därifrån.
Kompressorn är en från Duabhuset i mönsterås.
Bara provkört och ska bygga ett blästerskåp.
Den fungerar bra och startar inte så ofta men vill ändå gardera mig. Vill inte stå och mala kompressorn så den går varm som dessa kinaskräpen gör.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
5 november 2017
werd skrev:
Budget a'la biltema. Godkänt får pistolen därifrån.
Kompressorn är en från Duabhuset i mönsterås.
Bara provkört och ska bygga ett blästerskåp.
Den fungerar bra och startar inte så ofta men vill ändå gardera mig. Vill inte stå och mala kompressorn så den går varm som dessa kinaskräpen gör.

Du vet väl att det går åt ganska stor luftmängd vid blästring? Kolla upp vad blästerpistolen/blästeraggregatet ska ha i luftmängd. Denna luftmängd skall kompressorerna klara med marginal. Jag vet, har hållit på med blästring i stor skala för x antal år sedan.

/Benny

Min youtubekanal!

350 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Fullt införstådd, har blästrat förut. Nu har jag hittat en bra kombo, men mer luft ger kortare arbetsperioder.
Primärt ska fälgar blästras och surna på att gamla meec kompressorn inte orka någonting.
Denna biltemapistolen förvånade mig. Luftförbrukningen är låg(lite bullshit säkert) och arbetstrycket ligger på 4 bar cirka.
Har inte testa pistolen helt men den verkar fungera. Min förra pistol var okänd och flöda jättedåligt....

Evildan
5 november 2017
Vettemannen skrev:
werd skrev:
Haha big_smile OK!
big_smile

Jag skulle göra som jag beskrev. Vad har du för blästeraggregat och hur stora är kompressorerna?

/Benny

Jag skulle också göra som Benny beskrev för att undvika liknande problem.
https://www.compressorwale.com/files/VIDEOS/Compressor%20Explosion%20blast.png

350 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Men det var ju just det jag beskrev, att kompressorerna har detta.
Allt jag vill göra är att fylla varandra snabbare med luft så drifttiden går ner.
Jag ifrågasätter för att få svar och insikt, inte "du bör..." bara för att "jag bör".
Varför bör jag? Fungerar inte det inbyggda systemen helt plötsligt om man kopplar det på ett specifikt sätt?
Den på bilden ser rostskadad ut för övrigt...

Sök