3991
Sök

Dags för förarbevis för större fordon än tex V70

672 Inlägg
7 november 2017
Trådstartare
Tycker mig se tendens till att ju större bil ju större benägenhet att köra mitt på vägen, blev omkörd idag
Av nån slags van, typ folkvagnsbuss, höll sig nätt å jämnt på sin sida, vräkte sig in framför med ytterst små
marginaler!  Utan mötande trafik...Verkar vara oerhört svårt att ha koll på fordonets placering på vägbanan!

"Väx inte upp! det är en fälla"

Vettemannen
7 november 2017
Power-krille skrev:
Tycker mig se tendens till att ju större bil ju större benägenhet att köra mitt på vägen, blev omkörd idag
Av nån slags van, typ folkvagnsbuss, höll sig nätt å jämnt på sin sida, vräkte sig in framför med ytterst små
marginaler!  Utan mötande trafik...Verkar vara oerhört svårt att ha koll på fordonets placering på vägbanan!

Haha!!! Det är inte bara stora bilar som beter sig konstigt. Jag har sett massor med människor i bilar som Micra och Clio t.ex. När dom ska svänga vänster på en tvåfilig väg så är dom halvt över på högerfilen innan dom svänger. Dom kör ju en långtradare, det är vad dom verkar tro iaf.
Har kört servicebilar i 30-35 år, inga Kangoo utan större. Har haft min Cheva Van i 17 år och inte beter jag mig så. Det är kanske dags för förarbevis i vissa lägen. Har för mig att det var snack om det för x antal år sedan.

/Benny

7 281 Inlägg
7 november 2017
Gå till valfri köpcentrumparkering och kolla vilka som inte kan parkera.
Oftast är det just mindre bilar ....

Evildan
7 november 2017
Kameror såsom i Storbritannien hjälper mycket när det även tillåts att bötfälla med hjälp av foto/filmbevis.
Sedan anser jag mest att det är småpojkar i firmabilar typ snickar, målar osv bilar som beter som rövhål i trafiken, förutom snorungarna som på något mirakulöst vis fixat ett "C"-kort.
Senast redigerat av Evildan (7 november 2017)

3 460 Inlägg
672 Inlägg
7 november 2017
Trådstartare
Nä det kanske inte är dags, men i stundens upphetsning ikväll kändes det baske mig så!

"Väx inte upp! det är en fälla"

Evildan
7 november 2017
Elektronisk färdskrivare i samtliga fordon som vistas på allmän väg vore också något.
Då är det inget snack om taskiga foton vid kameraskåp osv.

Sök