Endast varmluft!!

simpan97
7 november 2017 · 24 Inlägg

Tjena!

Bilen tillfråga är en BMW e36 -97,
Någon som har någon erfarenhet om e36ans klimatanläggning? Mitt problem är att det inte kommer någon kyla, kommer endast varmluft, väldigt varmt inställt också. Oavsett hur jag justerar så ändras inte värmestyrkan, är detta ett vanligt fel? Enkelt att åtgärda?

Kan även tillägga att bilen inte har ac.

Mvh Simon

Bmw e34 535i, finns det någon råare bil? ;)
Meaganeowner
8 november 2017 · 2 250 Inlägg

Dagens bilar har oftast inga kranar som reglerar flödet av varmvatten genom värmepaketet. O varmt är det tydligen, så då funkar i alla fall det.

Värme och luftflöden regleras vanligtvis av flera spjäll, som sitter i en stor låda under hela instrumentbrädan / konsolen.
Går ut på att blanda varm lyft med friskluft i vald mängd, för att få önskad temperatur.

Många "enklare" och tidigare bilar har rent mekanisk styrning av spjäll. Då kan det hända att något vred eller spjällaxel gått av, vajerhölje lossnat o s v.

Andra bilar har motorstyrda spjäll, vilket ger helt andra möjligheter att styra med diverse elektronik.

En första grundläggande felsökning torde då väl vara att kolla säkringarna.

Kan gott tänka mig att det också går att läsa felkoder, fast då med märkesbunden utrustning.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 november 2017)

torsen
8 november 2017 · 7 238 Inlägg

Nu vet jag inte hur modern BMW är, men flera andra bilar styr blandningen av varm och kall luft medelst spjäll som påverkas av vacuum från bilmotorns insugsrör.
Även vanligt att dessa bilar har en box/vacuumlåda som sparar undertrycket en kortare tid.
Dock inte speciellt länge efter det att bilmotorn stängts av.
Vill man t ex ha max defroster från början när man startar motorn så bör man innan man stänger av motorn ställa in hur man vill ha ventilationen.

TS kanske ska börja med att undersöka om vacuumslangen från insugsöret är i god kondition och inte läcker eller är bristfälligt monterat.
Därefter söka vidare bland vacuumslangarna som styr spjällen.
Vet inte, men tror inte det går att lyssna sig till ett läckage.

Om det nu är så att BMW har vacuumstyrda spjäll i ventilationssystemet.

granadadr
8 november 2017 · 7 289 Inlägg

tror på elfel i mekanismen en bmw BORDE ha elstyrda spjäll, hade en scorpio som gjorde som din,, ac funkade å HMM kylde wink meo rör å dyl var kalla,, men värmen var på MAX var 25 plus ute,, så var ej så sönt å köra hem den, hemma bytte jag elenhet å vips så funkade den smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Meaganeowner
8 november 2017 · 2 250 Inlägg

Ja.... vad har du nu då?

Vajer-, vacuum- eller elstyrda spjäll?

Vakuum lär det inte vara i o f s... bara undertryckstyrda.

Vacuum finns i rymden och man kommer rätt nära med ordentliga pumpar i labbmiljö. Men knappast i en sketen bil.

simpan97
8 november 2017 · 24 Inlägg

Har inte riktigt tagit mig tiden att kolla på det. Men det är ju en relativt gammal bil så det känns som om den skulle ha någon slags vajer. Eftersom bilen inte har ac så sitter det vanliga (snurr) reglage i den, så elstyrda spjäll låter lite modernt.  Än så länge tackar jag för eran kunskap i hopp om att det löser sig snart! smile

Bmw e34 535i, finns det någon råare bil? ;)
granadadr
8 november 2017 · 7 289 Inlägg

simpan97 skrev:
Har inte riktigt tagit mig tiden att kolla på det. Men det är ju en relativt gammal bil så det känns som om den skulle ha någon slags vajer. Eftersom bilen inte har ac så sitter det vanliga (snurr) reglage i den, så elstyrda spjäll låter lite modernt.  Än så länge tackar jag för eran kunskap i hopp om att det löser sig snart! smile

känns värmereglaget normalt?? kärvar eller går lätt?? tänkte om ev vire gått av lossnat?? eller späll som kärvar??

simlar
8 november 2017 · 5 525 Inlägg

E36 har en elektroniskt styrd värmekran.

Ser ut så här: http://www.joetlc.com/images/64118375792a.jpg
Inte ovanligt att dom fastnar i antingen helt stängt eller helt öppet läge.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simpan97
8 november 2017 · 24 Inlägg

granadadr skrev:

simpan97 skrev:
Har inte riktigt tagit mig tiden att kolla på det. Men det är ju en relativt gammal bil så det känns som om den skulle ha någon slags vajer. Eftersom bilen inte har ac så sitter det vanliga (snurr) reglage i den, så elstyrda spjäll låter lite modernt.  Än så länge tackar jag för eran kunskap i hopp om att det löser sig snart! smile

känns värmereglaget normalt?? kärvar eller går lätt?? tänkte om ev vire gått av lossnat?? eller späll som kärvar??

Det känns helt normalt!

Bmw e34 535i, finns det någon råare bil? ;)
simpan97
8 november 2017 · 24 Inlägg

simlar skrev:
E36 har en elektroniskt styrd värmekran.

Ser ut så här: http://www.joetlc.com/images/64118375792a.jpg
Inte ovanligt att dom fastnar i antingen helt stängt eller helt öppet läge.

hmm intressant, Vad är det som brukar fastna egentligen? Går det att "fixa" till eller det är bara att byta ut det?

Bmw e34 535i, finns det någon råare bil? ;)
simlar
8 november 2017 · 5 525 Inlägg

simpan97 skrev:

simlar skrev:
E36 har en elektroniskt styrd värmekran.

Ser ut så här: http://www.joetlc.com/images/64118375792a.jpg
Inte ovanligt att dom fastnar i antingen helt stängt eller helt öppet läge.

hmm intressant, Vad är det som brukar fastna egentligen? Går det att "fixa" till eller det är bara att byta ut det?

Eldelen som brukar gå sönder om jag förstått det rätt, har själv haft en E36a som fastnat på ingen värme mitt i vintern, löste det genom att ta ut ventilerna helt ur värmekranen. Däremot kostar en ny kran runt 1000kr om jag inte minns fel så är ju inte några större summor att laga problemet ordentligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simpan97
8 november 2017 · 24 Inlägg

simlar skrev:

simpan97 skrev:

simlar skrev:
E36 har en elektroniskt styrd värmekran.

Ser ut så här: http://www.joetlc.com/images/64118375792a.jpg
Inte ovanligt att dom fastnar i antingen helt stängt eller helt öppet läge.

hmm intressant, Vad är det som brukar fastna egentligen? Går det att "fixa" till eller det är bara att byta ut det?

Eldelen som brukar gå sönder om jag förstått det rätt, har själv haft en E36a som fastnat på ingen värme mitt i vintern, löste det genom att ta ut ventilerna helt ur värmekranen. Däremot kostar en ny kran runt 1000kr om jag inte minns fel så är ju inte några större summor att laga problemet ordentligt.

Vet du om e34 har samma problem och en elektroniskt styrd värmekran? För på min e34a fungerar det heller inte som det ska. smile

Bmw e34 535i, finns det någon råare bil? ;)
simlar
8 november 2017 · 5 525 Inlägg

simpan97 skrev:

simlar skrev:

simpan97 skrev:

hmm intressant, Vad är det som brukar fastna egentligen? Går det att "fixa" till eller det är bara att byta ut det?

Eldelen som brukar gå sönder om jag förstått det rätt, har själv haft en E36a som fastnat på ingen värme mitt i vintern, löste det genom att ta ut ventilerna helt ur värmekranen. Däremot kostar en ny kran runt 1000kr om jag inte minns fel så är ju inte några större summor att laga problemet ordentligt.

Vet du om e34 har samma problem och en elektroniskt styrd värmekran? För på min e34a fungerar det heller inte som det ska. smile

Googlar man på Värmeventil E34 så ser det då ut som att det är samma där.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … ventil.jpg

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simpan97
8 november 2017 · 24 Inlägg

simlar skrev:

simpan97 skrev:

simlar skrev:

Eldelen som brukar gå sönder om jag förstått det rätt, har själv haft en E36a som fastnat på ingen värme mitt i vintern, löste det genom att ta ut ventilerna helt ur värmekranen. Däremot kostar en ny kran runt 1000kr om jag inte minns fel så är ju inte några större summor att laga problemet ordentligt.

Vet du om e34 har samma problem och en elektroniskt styrd värmekran? För på min e34a fungerar det heller inte som det ska. smile

Googlar man på Värmeventil E34 så ser det då ut som att det är samma där.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … ventil.jpg

Detta måste undersökas! Tack för hjälpen smile

Bmw e34 535i, finns det någon råare bil? ;)
Meaganeowner
9 november 2017 · 2 250 Inlägg

Väntar med spänning på att du ska masa dig ut och titta vad du har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang