Köpråd: VW Tiguan

juhaaan
8 november 2017 · 619 Inlägg

Är lite inne på en Tiguan 2014 R-Line och uppåt. Bensinare eller TSI(vad är skillnaden)? Hur är dessa bilar, finns det nå kända problem med dom? Vad ligger standard förbrukningen på för en 1,8 eller 2,0? Är väl ganska dumt att köpa en diesel nu för tiden?!

Är de nåt att rekomendera?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
panda666
8 november 2017 · 4 250 Inlägg

Tsi är väl bensinare om ja inte är helt slut i huvet, Tdi är diesel, Tsi är bensinare. Iaf jag personligen tycker vag är bara skit från topp till tå, Bilfan har riktigt dåligt lackskydd, dom rostar fort som fan, snacka inte ens om dsg lådorna då dom är bara skit. dom är inget o ha tyvärr. Folk verkar köpa diesel fortfarande som galningar, har inte sett ett jättestop nånstans i handeln.

juhaaan
8 november 2017 · 619 Inlägg

Tänkte att tsi är hybrid Men det är så jävligt med rost på dessa? Tänkte köpa manuell isåfall, hört att automaten är små kass

Senast redigerat av juhaaan (8 november 2017)

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
panda666
8 november 2017 · 4 250 Inlägg

juhaaan skrev:
Tänkte att tsi är hybrid Men det är så jävligt med rost på dessa? Tänkte köpa manuell isåfall, hört att automaten är små kass

Tror hos vag heter hybriderna gt-e eller nått är inte 100% säker men nått sånt. Manuell finns såklart me diesel o bensin och automaten skulle ja inte ens kolla på alls^^ Ja dom rostar röven tyvärr, så fort det går lite tid så börjar lacken bubla iväg. Ungefär som på bakluckorna på bmw.  Vill du ha hybrid? varför inte Lexus/toyota/ eller nått sånt. tycker sj dom senaste passaterna är snygga men vet att dom kommer inte hålla så bra då vag bilar har visats sig vara ett skämt.

Presidento Of World
9 november 2017 · 3 324 Inlägg

Vag med bensinmotor är big no för min del bara massa krångel.

Diesel tdi funkar någorlunda men drar olja likt bensinarna samt glykol (får fylla på rätt ofta på nya bilar som går mellan 50-200mil i månaden, samma med olja fast i större utsträckning)

Jag kan tycka att tiguan är rätt bullrig bil med små utrymmen dvs halvtrång. Med tanke på priset så borde den vara bättre..

Vad gäller rost så kan jag ej uttala mig om tiguanen men jämnårig passat rostar satan.. Dvs.  Kan inte vara bättre på tiguanen.

DSG skall undvikas helt. Har varit med om skräckexemplar där den är helt slut redan vid 1000mil. Allra värst är bilar mellan 3000-5000 då börjar dom flesta balla ur verkar det som. Enligt vag är det inte ett fel utan dom ska växla hårt.. (så länge garanti finns förstås, annars när man får pröjsa själv... Ja då är den trasig..)   

Om du prompt skall ha en sådan, köp en med TDI spis och manuell..

Lycka till.

Btw, innan nån hoppar på mig, jag talar av egen erfarenhet med nya och gamla vag bilar inom jobbet där vi har bilar med 0 mil till max 5000 alla dessa saker har uppenbarat sig på minst 20 till 30% av vagnparken som består av lite över 100 bilar bereonde på årstider.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Soulman
9 november 2017 · 1 271 Inlägg

Bilen är tung och fyrhjulsdriven. Undvik de små klena motorerna, typ 150 tsi och titta på 190hk tdi eller 220hk tsi. Mycket pålitliga motorer och framför allt DSGn som är av typen dq500 och inte den krånglande dq200 som finns i de små motorerna.

Jag är inne på min tredje Tiguan sedan 2009, en sällsynt bekymmerfri bil bortsett från ett gnekande panormatak som byttes på garantin. Undvik, det kommer ge dig problem. Rost har jag ingen som helst erfarenhet av, men jag tar hand om mina bilar och handtvättar i alla skrymslen.

Det är en trevlig bil som fungerar utmärkt med två bilbarnstolar, barnvagn och varit toppen under småbarnsåren och även nu. Jag provade en 2011 V70 en kort period som jag kom över billigt, helt obegripligt trång oinspirerande bil, inte familjevänlig nånstans.

Senast redigerat av Soulman (9 november 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Djo
9 november 2017 · 10 157 Inlägg

Nej för det är en VAG.

Nej för att VAG är problem bilar.

Nej för VAG rostar.

Ja för VAG kan göra snygga bilar.

Hm dra din egen slutsats wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Sneakhugger
9 november 2017 · 14 Inlägg

Har en just sån, 2014 TDI automat, Är sjukt nöjd med min

Volkswagen Tiguan "2.0 TDI" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang