Bilköp - behöver råd om vad jag ska tänka på

Evildan
9 november 2017 ·

SportPilot skrev:
Då är jag smått galen, har nästan enbart bra erfarenheter av BMW

Den vidöppna dörren tänker inte jag vara den som slår in. Jag tänker inte heller motargumentera med dig då diskussionsunderlag saknas.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2017 · 7 218 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Då är jag smått galen, har nästan enbart bra erfarenheter av BMW

Den vidöppna dörren tänker inte jag vara den som slår in. Jag tänker inte heller motargumentera med dig då diskussionsunderlag saknas.

.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
9 november 2017 ·

Laroh skrev:
Jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni kunde nämna några saker jag ska tänka på innan jag  köper en bil. Jag vet, det är svårt att veta om bilen är bra eller inte, mycket kan gå fel, men några av de viktiga saker man ska tänka på innan man köper en bil.

Tackar!

Det som ingen nämner som bör vara de första någon skall nämna.
Prio nr 1, ALLTID transportstyrelsen innan du ringer säljaren.
För du kan inte gnälla i efterhand på att den har skatteskuld då du blir ansvarig för att betala om du vill köra den.

Wutca
9 november 2017 · 119 Inlägg

Muttley skrev:

Laroh skrev:
Jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni kunde nämna några saker jag ska tänka på innan jag  köper en bil. Jag vet, det är svårt att veta om bilen är bra eller inte, mycket kan gå fel, men några av de viktiga saker man ska tänka på innan man köper en bil.

Tackar!

Det som ingen nämner som bör vara de första någon skall nämna.
Prio nr 1, ALLTID transportstyrelsen innan du ringer säljaren.
För du kan inte gnälla i efterhand på att den har skatteskuld då du blir ansvarig för att betala om du vill köra den.

Det hade jag inte tänkt på. Tack!

Wutca
9 november 2017 · 119 Inlägg

Har länge varit sugen på BMW, men avstått pga. höga miltal. Men med feedback från er så drar jag slutsatsen att 12- 13 000 mil, för BMW inte alls är mycket. Förstår att mycket annat shiet kan hända, men det är nog så med alla begagnade bilar. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag bara hört bra om hyundai, men förlorade en del pengar på endast 8 månader.

Jokabsson
9 november 2017 · 1 172 Inlägg

Laroh skrev:
va tycker ni om dessa? är de värt pengarna?
Nu var de lite dyrare men det kanske är bäst att spara lite mer och köpa något liknande.
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 … 11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 … 11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_11 … amp;last=1

Som panda var inne på så har det uppstått problem med vissa dieselmotorer. Dock långt ifrån alla. 05an som du tittar på har en motor som går vid namnet M47 och har en slitstark konstruktion. 3-serien som du länkade har den senare modellen N47 och löper en liten risk för kamkedjeproblem. De flesta N47orna går bra livet ut, men vill man vara helt utanför riskzonen så ska man skippa denna. N47 fanns i 1-serien mellan 08-11 och även vissa sena 07or.

320i är en bra bil, om än lite trög för oss som är vana vid bilar med hästkrafter på 200+... Den har definitivt det som krävs för dagligt bruk och är billigare att köra än 325i. Vill man inte specifikt ha en rak 6a och den extra skjuts som medföljer i en 325i så tycker jag att 320i är ett smartare val på de flesta plan.

Senast redigerat av Cracksoup (9 november 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Wutca
9 november 2017 · 119 Inlägg

Cracksoup skrev:

Laroh skrev:
va tycker ni om dessa? är de värt pengarna?
Nu var de lite dyrare men det kanske är bäst att spara lite mer och köpa något liknande.
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 … 11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 … 11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_11 … amp;last=1

Som panda var inne på så har det uppstått problem med vissa dieselmotorer. Dock långt ifrån alla. 05an som du tittar på har en motor som går vid namnet M47 och har en slitstark konstruktion. 3-serien som du länkade har den senare modellen N47 och löper en liten risk för kamkedjeproblem. De flesta N47orna går bra livet ut, men vill man vara helt utanför riskzonen så ska man skippa denna. N47 fanns i 1-serien mellan 08-11 och även vissa tidiga 07or.

320i är en bra bil, om än lite trög för oss som är vana vid bilar med hästkrafter på 200+... Den har definitivt det som krävs för dagligt bruk och är billigare att köra än 325i. Vill man inte specifikt ha en rak 6a och den extra skjuts som medföljer i en 325i så tycker jag att 320i är ett smartare val på de flesta plan.

Många hästkrafter gillar jag med, men just nu behöver jag en bil som inte behöver stå på verkstad för ofta.
110Hk är allt jag har ägt så 150Hk kommer nog kännas big_smile

Ska nog kika lite närmare på 320 då.

Jokabsson
9 november 2017 · 1 172 Inlägg

Laroh skrev:

Cracksoup skrev:

Laroh skrev:
va tycker ni om dessa? är de värt pengarna?
Nu var de lite dyrare men det kanske är bäst att spara lite mer och köpa något liknande.
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 … 11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 … 11&w=1

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_11 … amp;last=1

Som panda var inne på så har det uppstått problem med vissa dieselmotorer. Dock långt ifrån alla. 05an som du tittar på har en motor som går vid namnet M47 och har en slitstark konstruktion. 3-serien som du länkade har den senare modellen N47 och löper en liten risk för kamkedjeproblem. De flesta N47orna går bra livet ut, men vill man vara helt utanför riskzonen så ska man skippa denna. N47 fanns i 1-serien mellan 08-11 och även vissa tidiga 07or.

320i är en bra bil, om än lite trög för oss som är vana vid bilar med hästkrafter på 200+... Den har definitivt det som krävs för dagligt bruk och är billigare att köra än 325i. Vill man inte specifikt ha en rak 6a och den extra skjuts som medföljer i en 325i så tycker jag att 320i är ett smartare val på de flesta plan.

Många hästkrafter gillar jag med, men just nu behöver jag en bil som inte behöver stå på verkstad för ofta.
110Hk är allt jag har ägt så 150Hk kommer nog kännas big_smile

Ska nog kika lite närmare på 320 då.

150hk räcker absolut!

Kom ihåg att BMW generellt inte är lika felfria som exemplevis en valfri modell från Toyota. Elfel och sensorfel är saker som troligtvis kommer uppstå om du äger en 10-12 år gammal BMW. Det är inget som kommer tvinga dig att lämna in bilen på verkstad, men det är irriterande och kan bli dyrt att fixa. Håll även i åtanke att en bil för 60 000kr kommer troligtvis att behöva stå på verkstaden någon gång under tiden du äger den. Om det så är drivremmen som börjar slira, eller ett glappande stabilisatorstag som gör att bilen inte går igenom besiktningen, så är det slitdetaljer som förr eller senare behöver bytas på alla bilar smile

Senast redigerat av Cracksoup (9 november 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Wutca
9 november 2017 · 119 Inlägg

Cracksoup skrev:

Laroh skrev:

Cracksoup skrev:

Som panda var inne på så har det uppstått problem med vissa dieselmotorer. Dock långt ifrån alla. 05an som du tittar på har en motor som går vid namnet M47 och har en slitstark konstruktion. 3-serien som du länkade har den senare modellen N47 och löper en liten risk för kamkedjeproblem. De flesta N47orna går bra livet ut, men vill man vara helt utanför riskzonen så ska man skippa denna. N47 fanns i 1-serien mellan 08-11 och även vissa tidiga 07or.

320i är en bra bil, om än lite trög för oss som är vana vid bilar med hästkrafter på 200+... Den har definitivt det som krävs för dagligt bruk och är billigare att köra än 325i. Vill man inte specifikt ha en rak 6a och den extra skjuts som medföljer i en 325i så tycker jag att 320i är ett smartare val på de flesta plan.

Många hästkrafter gillar jag med, men just nu behöver jag en bil som inte behöver stå på verkstad för ofta.
110Hk är allt jag har ägt så 150Hk kommer nog kännas big_smile

Ska nog kika lite närmare på 320 då.

150hk räcker absolut!

Kom ihåg att BMW generellt inte är lika felfria som exemplevis en valfri modell från Toyota. Elfel och sensorfel är saker som troligtvis kommer uppstå om du äger en 10-12 år gammal BMW. Det är inget som kommer tvinga dig att lämna in bilen på verkstad, men det är irriterande och kan bli dyrt att fixa. Håll även i åtanke att en bil för 60 000kr kommer troligtvis att behöva stå på verkstaden någon gång under tiden du äger den. Om det så är drivremmen som börjar slira, eller ett glappande stabilisatorstag som gör att bilen inte går igenom besiktningen, så är det slitdetaljer som förr eller senare behöver bytas på alla bilar smile

Det förstår jag absolut!
Vill dock helst inte lägga ner 20 000 på en bil som jag har köpt för 60 000, men vem vill det smile)

Jokabsson
9 november 2017 · 1 172 Inlägg

Laroh skrev:

Cracksoup skrev:

Laroh skrev:

Många hästkrafter gillar jag med, men just nu behöver jag en bil som inte behöver stå på verkstad för ofta.
110Hk är allt jag har ägt så 150Hk kommer nog kännas big_smile

Ska nog kika lite närmare på 320 då.

150hk räcker absolut!

Kom ihåg att BMW generellt inte är lika felfria som exemplevis en valfri modell från Toyota. Elfel och sensorfel är saker som troligtvis kommer uppstå om du äger en 10-12 år gammal BMW. Det är inget som kommer tvinga dig att lämna in bilen på verkstad, men det är irriterande och kan bli dyrt att fixa. Håll även i åtanke att en bil för 60 000kr kommer troligtvis att behöva stå på verkstaden någon gång under tiden du äger den. Om det så är drivremmen som börjar slira, eller ett glappande stabilisatorstag som gör att bilen inte går igenom besiktningen, så är det slitdetaljer som förr eller senare behöver bytas på alla bilar smile

Det förstår jag absolut!
Vill dock helst inte lägga ner 20 000 på en bil som jag har köpt för 60 000, men vem vill det smile)

Kolla upp denna
https://www.blocket.se/angelholm/Bmw_32 … 21&w=2
Positivt när säljaren måste bli av med bilen. Då ligger makten i köparens händer. Även om bilen ligger långt under marknadspris så kan jag tänka mig att du kan få loss den för 60 000kr. Detta är den uppdaterade 2l kryssaren med 170hk. Trevlig motor!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Wutca
9 november 2017 · 119 Inlägg

Cracksoup skrev:

Laroh skrev:

Cracksoup skrev:

150hk räcker absolut!

Kom ihåg att BMW generellt inte är lika felfria som exemplevis en valfri modell från Toyota. Elfel och sensorfel är saker som troligtvis kommer uppstå om du äger en 10-12 år gammal BMW. Det är inget som kommer tvinga dig att lämna in bilen på verkstad, men det är irriterande och kan bli dyrt att fixa. Håll även i åtanke att en bil för 60 000kr kommer troligtvis att behöva stå på verkstaden någon gång under tiden du äger den. Om det så är drivremmen som börjar slira, eller ett glappande stabilisatorstag som gör att bilen inte går igenom besiktningen, så är det slitdetaljer som förr eller senare behöver bytas på alla bilar smile

Det förstår jag absolut!
Vill dock helst inte lägga ner 20 000 på en bil som jag har köpt för 60 000, men vem vill det smile)

Kolla upp denna
https://www.blocket.se/angelholm/Bmw_32 … 21&w=2
Positivt när säljaren måste bli av med bilen. Då ligger makten i köparens händer. Även om bilen ligger långt under marknadspris så kan jag tänka mig att du kan få loss den för 60 000kr. Detta är den uppdaterade 2l kryssaren med 170hk. Trevlig motor!

Ska kika. Tack!

Evildan
10 november 2017 ·

Laroh skrev:

Cracksoup skrev:

Laroh skrev:

Många hästkrafter gillar jag med, men just nu behöver jag en bil som inte behöver stå på verkstad för ofta.
110Hk är allt jag har ägt så 150Hk kommer nog kännas big_smile

Ska nog kika lite närmare på 320 då.

150hk räcker absolut!

Kom ihåg att BMW generellt inte är lika felfria som exemplevis en valfri modell från Toyota. Elfel och sensorfel är saker som troligtvis kommer uppstå om du äger en 10-12 år gammal BMW. Det är inget som kommer tvinga dig att lämna in bilen på verkstad, men det är irriterande och kan bli dyrt att fixa. Håll även i åtanke att en bil för 60 000kr kommer troligtvis att behöva stå på verkstaden någon gång under tiden du äger den. Om det så är drivremmen som börjar slira, eller ett glappande stabilisatorstag som gör att bilen inte går igenom besiktningen, så är det slitdetaljer som förr eller senare behöver bytas på alla bilar smile

Det förstår jag absolut!
Vill dock helst inte lägga ner 20 000 på en bil som jag har köpt för 60 000, men vem vill det smile)

Dom som köper tyska premiumslädar som rullat 10000mil eller så?
Med facit i handen så förekommer generellt än det ena än det andra kostsamma problemet eller dyra servicekostnader även om några verkar klara sig undan bekymren.
Det finns mängder med "problem med min BMW, den har konverterat sig själv till en varmchokladmaskin" trådar samt andra BMW-felsökningstrådar på det här forumet (använd sökfunktionen) och i pressen spaltmeter skrivet av journalister angående "bilbomber man ska undvika osv".
Googla och du kommer hitta dessa.
Eller använd denna sida för att få ett hum om vad du eventuellt ger sig in på.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/221

Där kan du även leta på andra modeller och märken.


Men som jag har skrivit till åtskilliga medlemmar genom åren gällande ekonomiska och pålitliga bilköp, vad är viktigast för dig och vilka förutsättningar har du ijenkligen att kosta på bilen.
Det är din plånbok och tid samt du som avgör i slutändan vad du köper.

Janneutanb
10 november 2017 · 7 267 Inlägg

Vill du köra ekonomiskt och bekymmerfritt, ja i den mån man kan med en bil, är det japanskt du ska åka.
Oddsen att få dyra problem är betydligt mycket högre hos tyska bilar än japanska.
Självklart finns undantag i bägge fall men statistikt sett är chansen mindre att det kostar mycket med japanskt.

Våran -13 BMW hade knappt gått 10.000 innan egr gick sönder. 13000kr skulle BMW ha för att byta den.

Wutca
10 november 2017 · 119 Inlägg

Evildan skrev:

Laroh skrev:

Cracksoup skrev:

150hk räcker absolut!

Kom ihåg att BMW generellt inte är lika felfria som exemplevis en valfri modell från Toyota. Elfel och sensorfel är saker som troligtvis kommer uppstå om du äger en 10-12 år gammal BMW. Det är inget som kommer tvinga dig att lämna in bilen på verkstad, men det är irriterande och kan bli dyrt att fixa. Håll även i åtanke att en bil för 60 000kr kommer troligtvis att behöva stå på verkstaden någon gång under tiden du äger den. Om det så är drivremmen som börjar slira, eller ett glappande stabilisatorstag som gör att bilen inte går igenom besiktningen, så är det slitdetaljer som förr eller senare behöver bytas på alla bilar smile

Det förstår jag absolut!
Vill dock helst inte lägga ner 20 000 på en bil som jag har köpt för 60 000, men vem vill det smile)

Dom som köper tyska premiumslädar som rullat 10000mil eller så?
Med facit i handen så förekommer generellt än det ena än det andra kostsamma problemet eller dyra servicekostnader även om några verkar klara sig undan bekymren.
Det finns mängder med "problem med min BMW, den har konverterat sig själv till en varmchokladmaskin" trådar samt andra BMW-felsökningstrådar på det här forumet (använd sökfunktionen) och i pressen spaltmeter skrivet av journalister angående "bilbomber man ska undvika osv".
Googla och du kommer hitta dessa.
Eller använd denna sida för att få ett hum om vad du eventuellt ger sig in på.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/221

Där kan du även leta på andra modeller och märken.


Men som jag har skrivit till åtskilliga medlemmar genom åren gällande ekonomiska och pålitliga bilköp, vad är viktigast för dig och vilka förutsättningar har du ijenkligen att kosta på bilen.
Det är din plånbok och tid samt du som avgör i slutändan vad du köper.

Kollade på länken som du skickade igår. Kollade upp vissa bilar som jag vet lite mer om.
Kollade upp även bilen jag hade. http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/5
Och det jag läste, vet jag inte om jag kan hålla med om. Men de skriver även ju att bilen är bra i ca 6-7 år. Min var från 2004.
Jag var faktiskt helt nöjd med bilen, tills rosten kom fram. Och det var ingenting jag kunde se när jag köpte bilen, eftersom jag var(är) oerfaren och rosten satt under bilen.

Det som är viktigast för mig är att den inte kostar alldeles för mycket i reparationer. Men, med tanke på min budget så kan det vara svårt att undvika reparationskostnader. Jag behöver få plats med barnvagn, bilbarnstol.
Tackar!

Evildan
10 november 2017 ·

Laroh skrev:

Evildan skrev:

Laroh skrev:

Det förstår jag absolut!
Vill dock helst inte lägga ner 20 000 på en bil som jag har köpt för 60 000, men vem vill det smile)

Dom som köper tyska premiumslädar som rullat 10000mil eller så?
Med facit i handen så förekommer generellt än det ena än det andra kostsamma problemet eller dyra servicekostnader även om några verkar klara sig undan bekymren.
Det finns mängder med "problem med min BMW, den har konverterat sig själv till en varmchokladmaskin" trådar samt andra BMW-felsökningstrådar på det här forumet (använd sökfunktionen) och i pressen spaltmeter skrivet av journalister angående "bilbomber man ska undvika osv".
Googla och du kommer hitta dessa.
Eller använd denna sida för att få ett hum om vad du eventuellt ger sig in på.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/221

Där kan du även leta på andra modeller och märken.


Men som jag har skrivit till åtskilliga medlemmar genom åren gällande ekonomiska och pålitliga bilköp, vad är viktigast för dig och vilka förutsättningar har du ijenkligen att kosta på bilen.
Det är din plånbok och tid samt du som avgör i slutändan vad du köper.

Kollade på länken som du skickade igår. Kollade upp vissa bilar som jag vet lite mer om.
Kollade upp även bilen jag hade. http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/5
Och det jag läste, vet jag inte om jag kan hålla med om. Men de skriver även ju att bilen är bra i ca 6-7 år. Min var från 2004.
Jag var faktiskt helt nöjd med bilen, tills rosten kom fram. Och det var ingenting jag kunde se när jag köpte bilen, eftersom jag var(är) oerfaren och rosten satt under bilen.

Det som är viktigast för mig är att den inte kostar alldeles för mycket i reparationer. Men, med tanke på min budget så kan det vara svårt att undvika reparationskostnader. Jag behöver få plats med barnvagn, bilbarnstol.
Tackar!

Med din budget är drt inte alls svårt att undvika dyra reparationer, det gäller bara att köpa en statistiskt pålitlig ekonomisk bil. Men givetvis kan även dom gå sönder på ett kostsamt vis fast risken är betydligt mindre.
Accord.
Avensis.
Två bra pålitliga rymliga alternativ. wink

Jokabsson
10 november 2017 · 1 172 Inlägg

Reliability Index i all ära, men det ger ingen rättvis bild över huruvida 320i är en pålitlig maskin eller inte. Alla motormodeller och specifikationer har klumpats ihop. Dvs hårt körda 330i och 335i med dubbla turbos tillsammans med N47 dieseln som dras med kamkedje-ras. Allt detta drar naturligtvis ner helhetsintrycket på en stackars 320i som ser ut att vara djävulens påfund om man ska lita blint på deras statistik. I mina ögon är statistiken helt ointressant, då exempelvis 335i körs på ett helt annat sätt och innehåller till och med vilt skilda motorkomponenter än en 325i. En Prius/Auris/Avensis/Accord etc har väldigt begränsade motorprogram och erbjuder inga värstingmodeller (200hk+) som motsvarar en stor del av sålda BMW/Mercor/Audis, vilket gör att statistiken är till japanernas fördel.

Jag säger inte att tyskarna gör lika pålitliga bilar som japanerna, utan kritiserar den endast bristfälliga källan. Jag tycker att TS bör skapa sig en egen uppfattning, genom att läsa andras erfarenheter och diskutera med folk som faktiskt har ägt aktuell modell av bilen i fråga. Rekommenderar AutoPower och E90post. Trevliga människor med mycket erfarenhet.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
10 november 2017 · 10 388 Inlägg

Cracksoup skrev:
Reliability Index i all ära, men det ger ingen rättvis bild över huruvida 320i är en pålitlig maskin eller inte. Alla motormodeller och specifikationer har klumpats ihop. Dvs hårt körda 330i och 335i med dubbla turbos tillsammans med N47 dieseln som dras med kamkedje-ras. Allt detta drar naturligtvis ner helhetsintrycket på en stackars 320i som ser ut att vara djävulens påfund om man ska lita blint på deras statistik. I mina ögon är statistiken helt ointressant, då exempelvis 335i körs på ett helt annat sätt och innehåller till och med vilt skilda motorkomponenter än en 325i. En Prius/Auris/Avensis/Accord etc har väldigt begränsade motorprogram och erbjuder inga värstingmodeller (200hk+) som motsvarar en stor del av sålda BMW/Mercor/Audis, vilket gör att statistiken är till japanernas fördel.

Jag säger inte att tyskarna gör lika pålitliga bilar som japanerna, utan kritiserar den endast bristfälliga källan. Jag tycker att TS bör skapa sig en egen uppfattning, genom att läsa andras erfarenheter och diskutera med folk som faktiskt har ägt aktuell modell av bilen i fråga. Rekommenderar AutoPower och E90post. Trevliga människor med mycket erfarenhet.

Vi får väl se om du når större framgång med att påpeka detta än vad jag tidigare gjort.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
10 november 2017 ·

Cracksoup skrev:
R1eliability Index i all ära, men det ger ingen rättvis bild över huruvida 320i är en pålitlig maskin eller inte. Alla motormodeller och specifikationer har klumpats ihop. Dvs hårt körda 330i och 335i med dubbla turbos tillsammans med N47 dieseln som dras med kamkedje-ras. Allt detta drar naturligtvis ner helhetsintrycket på en stackars 320i som ser ut att vara djävulens påfund om man ska lita blint på deras statistik. I mina ögon är statistiken helt ointressant, då exempelvis 335i körs på ett helt annat sätt och innehåller till och med vilt skilda motorkomponenter än en 325i. En Prius/Auris/Avensis/Accord etc har väldigt begränsade motorprogram och erbjuder inga värstingmodeller (200hk+) som motsvarar en stor del av sålda BMW/Mercor/Audis, vilket gör att statistiken är till japanernas fördel.

Jag säger inte att tyskarna gör lika pålitliga bilar som japanerna, utan kritiserar den endast bristfälliga källan. Jag tycker att TS bör skapa sig en egen uppfattning, genom att läsa andras erfarenheter och diskutera med folk som faktiskt har ägt aktuell modell av bilen i fråga. Rekommenderar AutoPower och E90post. Trevliga människor med mycket erfarenhet.

it_mutt skrev:

Cracksoup skrev:
Reliability Index i all ära, men det ger ingen rättvis bild över huruvida 320i är en pålitlig maskin eller inte. Alla motormodeller och specifikationer har klumpats ihop. Dvs hårt körda 330i och 335i med dubbla turbos tillsammans med N47 dieseln som dras med kamkedje-ras. Allt detta drar naturligtvis ner helhetsintrycket på en stackars 320i som ser ut att vara djävulens påfund om man ska lita blint på deras statistik. I mina ögon är statistiken helt ointressant, då exempelvis 335i körs på ett helt annat sätt och innehåller till och med vilt skilda motorkomponenter än en 325i. En Prius/Auris/Avensis/Accord etc har väldigt begränsade motorprogram och erbjuder inga värstingmodeller (200hk+) som motsvarar en stor del av sålda BMW/Mercor/Audis, vilket gör att statistiken är till japanernas fördel.

Jag säger inte att tyskarna gör lika pålitliga bilar som japanerna, utan kritiserar den endast bristfälliga källan. Jag tycker att TS bör skapa sig en egen uppfattning, genom att läsa andras erfarenheter och diskutera med folk som faktiskt har ägt aktuell modell av bilen i fråga. Rekommenderar AutoPower och E90post. Trevliga människor med mycket erfarenhet.

Vi får väl se om du når större framgång med att påpeka detta än vad jag tidigare gjort.

Men Mercedes-Benz E-klasse har betydligt bättre index än både 5-serien och A6.
Mig veterligen säljs det någon Merca W212 S212 med över 200hk även med 585hk i ngn E63 AMG.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/95

Detta gör alltså att varken hästkrafterna eller sportigheten avgör hållbarheten utan då måste det bero på undermålig byggkvalitet och värdelösa förare som gör att BMW 5-serien o AUDI A6 får så lågt index.
Jag menar Lexus GS har aldrig sålts under 200hk men uppåt 467hk men den har ändå ett bra index.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/70

Jokabsson
10 november 2017 · 1 172 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:
R1eliability Index i all ära, men det ger ingen rättvis bild över huruvida 320i är en pålitlig maskin eller inte. Alla motormodeller och specifikationer har klumpats ihop. Dvs hårt körda 330i och 335i med dubbla turbos tillsammans med N47 dieseln som dras med kamkedje-ras. Allt detta drar naturligtvis ner helhetsintrycket på en stackars 320i som ser ut att vara djävulens påfund om man ska lita blint på deras statistik. I mina ögon är statistiken helt ointressant, då exempelvis 335i körs på ett helt annat sätt och innehåller till och med vilt skilda motorkomponenter än en 325i. En Prius/Auris/Avensis/Accord etc har väldigt begränsade motorprogram och erbjuder inga värstingmodeller (200hk+) som motsvarar en stor del av sålda BMW/Mercor/Audis, vilket gör att statistiken är till japanernas fördel.

Jag säger inte att tyskarna gör lika pålitliga bilar som japanerna, utan kritiserar den endast bristfälliga källan. Jag tycker att TS bör skapa sig en egen uppfattning, genom att läsa andras erfarenheter och diskutera med folk som faktiskt har ägt aktuell modell av bilen i fråga. Rekommenderar AutoPower och E90post. Trevliga människor med mycket erfarenhet.

it_mutt skrev:

Cracksoup skrev:
Reliability Index i all ära, men det ger ingen rättvis bild över huruvida 320i är en pålitlig maskin eller inte. Alla motormodeller och specifikationer har klumpats ihop. Dvs hårt körda 330i och 335i med dubbla turbos tillsammans med N47 dieseln som dras med kamkedje-ras. Allt detta drar naturligtvis ner helhetsintrycket på en stackars 320i som ser ut att vara djävulens påfund om man ska lita blint på deras statistik. I mina ögon är statistiken helt ointressant, då exempelvis 335i körs på ett helt annat sätt och innehåller till och med vilt skilda motorkomponenter än en 325i. En Prius/Auris/Avensis/Accord etc har väldigt begränsade motorprogram och erbjuder inga värstingmodeller (200hk+) som motsvarar en stor del av sålda BMW/Mercor/Audis, vilket gör att statistiken är till japanernas fördel.

Jag säger inte att tyskarna gör lika pålitliga bilar som japanerna, utan kritiserar den endast bristfälliga källan. Jag tycker att TS bör skapa sig en egen uppfattning, genom att läsa andras erfarenheter och diskutera med folk som faktiskt har ägt aktuell modell av bilen i fråga. Rekommenderar AutoPower och E90post. Trevliga människor med mycket erfarenhet.

Vi får väl se om du når större framgång med att påpeka detta än vad jag tidigare gjort.

Men Mercedes-Benz E-klasse har betydligt bättre index än både 5-serien och A6.
Mig veterligen säljs det någon Merca W212 S212 med över 200hk även med 585hk i ngn E63 AMG.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/95

Detta gör alltså att varken hästkrafterna eller sportigheten avgör hållbarheten utan då måste det bero på undermålig byggkvalitet och värdelösa förare som gör att BMW 5-serien o AUDI A6 får så lågt index.
Jag menar Lexus GS har aldrig sålts under 200hk men uppåt 467hk men den har ändå ett bra index.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/70

Hur tillförlitlig är egentligen informationen? 5-serie 96-04 har 0% motor- och växellådeproblem. Det har jag svårt att tro. Ändå är tillförlitligheten i botten? Varför?
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/277

Audi A4 08-idag har kass betyg http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/248
medan Audi A4 Allroad 09-idag ligger på plats 37 av de mest hållbara bilarna. Ändå är det exakt samma bil som A4an under karossen http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/40

Det går liksom inte att ta sidan seriöst och jag tror att tillförlitligheten för en modellserie inte kan representeras av en skala från 1-10.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
10 november 2017 · 4 228 Inlägg

Har sj bara ägt bmw för det mesta och kan faktiskt säga att det alltid är nånting som tjafsar då och då. småpill här och där, har ägt flera e36/e39/samt en f10. På jobbet kör ja f10/f30 nästan varje dag. Kan säga att kupe fläktarna är dåligt konstruerade^^ samma problem hos audi också. gamla bimmers har ofta problem med termostat/vattenpump/kylare/olika givare som abs, kamaxel etc etc som strular, nått är det alltid då och då. Man kanske har det lugnt ett par månader sen börjar nån felkod komma eller nån givare pajar. Har inte sett många som klagar på sin toyota/lexus här inne iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang