Regbesiktning av fordon från annat EU-land, saker att tänka på?

Elitemaster
12 november 2017 · 139 Inlägg

Hej! Har bott utomlands en tid och tog med mig bilen i samband med flytten men sedan några år bor jag i Sverige igen och känner nu att det är dags att registrera bilen här hemma igen utan att behöva krångla med besiktning, försäkringar och skatter i Bulgarien där bilen är registrerad i.

En del saker är gjorda på bilen men när jag pratade med en besiktningsingenjör så sa han att bilen ska vara så original som möjligt.

Bilen är är icke helbilsgodkänd.

Just nu sitter det ett annat chip i men ska sätta i originalchippet igen.
Annars är motorn i princip helt original förutom att det sitter en BTR på och större IC, något som inte bör vara problem, eller?

Sen sitter det justerbara coils och det ville besiktningen har papper på men det enda jag kan få fram på det är papper på tyska att grejerna är TÜV-godkända.

Hur är det med avgasröret? Sitter 2,75 tums downpipe, sportkatt, simonssystem från katten fram till slutburken som är hemmabygge med biltemagrejer, dock är diametern 2,5 tums samma som original hela vägen från katten. Kan det bli nedslag på sånt eller börja jag återställa hela skiten?

Bilen är en Calibra Turbo från 1994 så att återställa vissa saker till original är inte heller det lättaste när man inte har alla grejer hemma. smile

Planen var att registrera bilen som flyttsak(vilket transportstyrelsen godkände i ursprungskontrollen) men eftersom att bilen kommer från ett annat EU-land så gäller inte detta undantag i samband med registreringsbesiktningen.

Någon med liknande erfarenheter som kan komma med lite råd?

spillolja
12 november 2017 · 4 024 Inlägg

Chippet är ju svår att se från utsidan
å så finns det universalkatalysator att sätta där orginalet sitter:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … talysator/  eller måste den vara orginalanpassad ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Janneutanb
12 november 2017 · 7 271 Inlägg

Är bilen tyst hade jag bara kört in som den står så länge inte intercoolern sticker ut som fan och avgasbygget ser förjävligt ut.

Elitemaster
12 november 2017 · 139 Inlägg

Glömde även säga att det sitter en koppling med fempuckad lamell å starkare tryckplatta så den kommer dom att märka men det borde ju va lugnt då det inte påverkar något ur varken motor eller trafiksynpunkt?

spillolja: Från utsidan så ser sportkatten ut som vilken katt som helst dock syns det på svetsfogarna är det inte är från fabrik. wink Eller är det bara jag som nojjar nu?

Senast redigerat av Elitemaster (12 november 2017)

spillolja
13 november 2017 · 4 024 Inlägg

Eftersom det finns universal katalysatorer att köpa som ersättningsdel så är det rimligtvis tillåtet,
läs mer om den renaultdjävel jag ägt:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 44&p=1
Den tomma orginalkatten sitter under oljetråget

har en VW Golf från 2008 där orginalkatten är ersatt med en downpipe, och en sportkatalysator i avgasrörtunneln, när bilen kom in besiktningshallen ansåg besikningsmannen att den läcker i avgasystemet, bilen åker upp, han sliter och rycker i systemet, och det blir blankt papper denna gången
dock har denna modellen 2 st lambdasonder, så den bakre har en sådan  http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … :6368.html  då båda sonderna hamnar framför katten, annars tänds motorindikatorn

Senast redigerat av spillolja (13 november 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang