Hej! Har bott utomlands en tid och tog med mig bilen i samband med flytten men sedan några år bor jag i Sverige igen och känner nu att det är dags att registrera bilen här hemma igen utan att behöva krångla med besiktning, försäkringar och skatter i Bulgarien där bilen är registrerad i.
En del saker är gjorda på bilen men när jag pratade med en besiktningsingenjör så sa han att bilen ska vara så original som möjligt.
Bilen är är icke helbilsgodkänd.
Just nu sitter det ett annat chip i men ska sätta i originalchippet igen.
Annars är motorn i princip helt original förutom att det sitter en BTR på och större IC, något som inte bör vara problem, eller?
Sen sitter det justerbara coils och det ville besiktningen har papper på men det enda jag kan få fram på det är papper på tyska att grejerna är TÜV-godkända.
Hur är det med avgasröret? Sitter 2,75 tums downpipe, sportkatt, simonssystem från katten fram till slutburken som är hemmabygge med biltemagrejer, dock är diametern 2,5 tums samma som original hela vägen från katten. Kan det bli nedslag på sånt eller börja jag återställa hela skiten?
Bilen är en Calibra Turbo från 1994 så att återställa vissa saker till original är inte heller det lättaste när man inte har alla grejer hemma.
Planen var att registrera bilen som flyttsak(vilket transportstyrelsen godkände i ursprungskontrollen) men eftersom att bilen kommer från ett annat EU-land så gäller inte detta undantag i samband med registreringsbesiktningen.
Någon med liknande erfarenheter som kan komma med lite råd?