Får in avgaser i kupen? - VW Passat TDI -08

Khoshe
16 november 2017 · 4 Inlägg

Hej!
Har nyligen köpte en passat 2008 tdi. Den luktar avgassar inne i bilen. Man märker ingenting när man öppnar motorhuven.

Vad ska man tänka på först i så fall ?

//Khshe

Mack Forum- och sitemoderator
30 november 2017 · 26 097 Inlägg

Välkommen till Garaget.org!
Flyttade din tråd till ett lämpligare forum och ändrade rubriken till något mer passande.
Vänligen tänk på ovanstående nästa gång du postar, tack.

Med vänlig hälsning mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2017 · 4 917 Inlägg

På en 10 år gammal bil så har väl gummilisterna i dörrarna börjat packa ihop.
Har du gummipluggar under mattorna i framsätena som det har börjat rosta runt?
Är avgassystemet tätt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
30 november 2017 · 1 271 Inlägg

Är det när bilen står stilla eller när du kör?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
30 november 2017 ·

Förmodligen första skarven alt flexröret på avgassystemet som läcker. Extremt vanligt på vag-bilar.. Speciellt första skarven.
Det sitter två klämmor där som brukar rosta av rätt fort.

Kolla även bränslefiltret (sitter i motorrummet) så det inte läcker där.

Bmsone Reservdelsnisse
1 december 2017 · 182 Inlägg

Jag lägger en röst på avgaskylaren. Det var det på min.... Tyvärr....

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2017 · 13 644 Inlägg

bmsone skrev:
Jag lägger en röst på avgaskylaren. Det var det på min.... Tyvärr....

Håller med 100% att det är kylaren som pajat plugga skiten och programmera bort   en ny går på 5k+monterinh på vag..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bmsone Reservdelsnisse
1 december 2017 · 182 Inlägg

Growe skrev:

bmsone skrev:
Jag lägger en röst på avgaskylaren. Det var det på min.... Tyvärr....

Håller med 100% att det är kylaren som pajat plugga skiten och programmera bort   en ny går på 5k+monterinh på vag..

Nackdelen med detta är att ibland blir de läckage på kylarvätska också, och i vissa fall går den intern och då mår inte partikelfiltret speciellt bra.

Men bytet är inte kul, speciellt inte på 4-Motion

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
simlar
2 december 2017 · 5 508 Inlägg

Kommer det in avgaser i kupén vid körning eller endast stillastående?
Har bilen dieselvärmare (parkeringsvärmare/tillsatsvärmare)? Avgasröret till denna mynnar ut vid höger framhjul och avgaser kan då komma in i kupén när man står still.
Värmaren går igång automatiskt när det är kallt ute för att snabbare värma upp bilen och körs även under körning för att hålla uppe värmen när spillvärmen från motorn inte räcker till.


Tänker även påpeka att det är extremt sällan avgaskylaren går sönder på dieselmotorerna före 2012 då det är en fruktansvärt simpel konstruktion. Själva avgaskylaren har en vakuumstyrd ventil som bestämmer mängden kylarvätska som passerar genom avgaskylaren, inget annat. EGR-ventilen sitter monterad mot insuget.
Det enda som brukar gå sönder är vakuumklockans membran, och av någon idiotisk anledning går inte vakuumklockan köpa separat.

Däremot har jag varit med om några bilar som börjat läcka avgaser mellan turbo och partikelfilter. Men det är väldigt få och oftast är det efter byte av avgaskylare det hänt då den som bytt ej monterat ny packning då partikelfiltret återmonterats.

Senast redigerat av simlar (2 december 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2017 · 13 644 Inlägg

bmsone skrev:

Growe skrev:

bmsone skrev:
Jag lägger en röst på avgaskylaren. Det var det på min.... Tyvärr....

Håller med 100% att det är kylaren som pajat plugga skiten och programmera bort   en ny går på 5k+monterinh på vag..

Nackdelen med detta är att ibland blir de läckage på kylarvätska också, och i vissa fall går den intern och då mår inte partikelfiltret speciellt bra.

Men bytet är inte kul, speciellt inte på 4-Motion

fast då har man klantat sig smile   man tätar i båda ändarna.. jag brukar såga av röret som går mellan grenröret och egrkylaren sen smäcka dit en rejäl rostfri vattenskuren plåt vid grenröret sen plugga i andra änden av egrkylaren.  då är det ingen risk att det läcker vatten på fel ställe...

ja 4motion är ju fan inte skoj.. mitt första egr kylarbyte var på en sån...  jävlar va trångt det var  det gick ju men inte fan lägger jag ner den tiden om jag inte behöver.     men nu när man lärt sig att aggregatbalken ska ner så går det lite smidigare än det gjorde dom första försöken när man försökte komma åt endå..  men i med vw låsverktyg till balken och aggregatbalken är nere på några minuter högst.   sen är det rätt skapligt endå.   Men jag jobbar ju inte med bilar som yrke.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2017 · 13 644 Inlägg

simlar skrev:
Kommer det in avgaser i kupén vid körning eller endast stillastående?
Har bilen dieselvärmare (parkeringsvärmare/tillsatsvärmare)? Avgasröret till denna mynnar ut vid höger framhjul och avgaser kan då komma in i kupén när man står still.
Värmaren går igång automatiskt när det är kallt ute för att snabbare värma upp bilen och körs även under körning för att hålla uppe värmen när spillvärmen från motorn inte räcker till.


Tänker även påpeka att det är extremt sällan avgaskylaren går sönder på dieselmotorerna före 2012 då det är en fruktansvärt simpel konstruktion. Själva avgaskylaren har en vakuumstyrd ventil som bestämmer mängden kylarvätska som passerar genom avgaskylaren, inget annat. EGR-ventilen sitter monterad mot insuget.
Det enda som brukar gå sönder är vakuumklockans membran, och av någon idiotisk anledning går inte vakuumklockan köpa separat.

Däremot har jag varit med om några bilar som börjat läcka avgaser mellan turbo och partikelfilter. Men det är väldigt få och oftast är det efter byte av avgaskylare det hänt då den som bytt ej monterat ny packning då partikelfiltret återmonterats.

jag som busschafför har nog stött på iallfall 6st fall med rasade kylare där axeln vid vakumklockan börjat läcka.  och hör det väldigt ofta ute i trafiken  för man hör det direkt då det låter som ett trasigt flexrör

sa till en lärare på en skola att hennes egr kylare var trasig en dag när hon parkerade bilen.. hon hade inte märkt något men körde vidare 6månader senare berättade hon för mig att dom fått bytt egr kylaren för den läckte visst som du sa.. så jo det är väldigt väldigt vanligt.  men börjar kanske bli ovanligare idag då dom mesta redan pajat..  och ersättaren skulle vara bättre.


så om jag som inte ens jobbar som mekaniker fixat en mängd så är det nog rätt vanligt ;-)

Senast redigerat av Growe (2 december 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
texas5020
2 december 2017 · 297 Inlägg

Mitt byte av EGR kylare på en -08 4 motion gick på drygt 20000..... sad

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2017 · 4 917 Inlägg

texas5020 skrev:
Mitt byte av EGR kylare på en -08 4 motion gick på drygt 20000..... sad

Tog du reda på vad det kostade innan bytet eller kom det som en överraskning?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
texas5020
2 december 2017 · 297 Inlägg

Dom trodde runt 18 men det tog dom 10 timmar på verkstan att byta, jobbar med asfalt så jag hade inte tiden att fixa det själv. Då hade det fått ta en vecka...

Bmsone Reservdelsnisse
4 december 2017 · 182 Inlägg

simlar skrev:
Kommer det in avgaser i kupén vid körning eller endast stillastående?
Har bilen dieselvärmare (parkeringsvärmare/tillsatsvärmare)? Avgasröret till denna mynnar ut vid höger framhjul och avgaser kan då komma in i kupén när man står still.
Värmaren går igång automatiskt när det är kallt ute för att snabbare värma upp bilen och körs även under körning för att hålla uppe värmen när spillvärmen från motorn inte räcker till.


Tänker även påpeka att det är extremt sällan avgaskylaren går sönder på dieselmotorerna före 2012 då det är en fruktansvärt simpel konstruktion. Själva avgaskylaren har en vakuumstyrd ventil som bestämmer mängden kylarvätska som passerar genom avgaskylaren, inget annat. EGR-ventilen sitter monterad mot insuget.
Det enda som brukar gå sönder är vakuumklockans membran, och av någon idiotisk anledning går inte vakuumklockan köpa separat.

Däremot har jag varit med om några bilar som börjat läcka avgaser mellan turbo och partikelfilter. Men det är väldigt få och oftast är det efter byte av avgaskylare det hänt då den som bytt ej monterat ny packning då partikelfiltret återmonterats.

Har jobbat på VAG reservdelar och det var en storsäljare.... Avgaskylaren byttes väldigt ofta.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2017 · 13 644 Inlägg

bmsone skrev:

simlar skrev:
Kommer det in avgaser i kupén vid körning eller endast stillastående?
Har bilen dieselvärmare (parkeringsvärmare/tillsatsvärmare)? Avgasröret till denna mynnar ut vid höger framhjul och avgaser kan då komma in i kupén när man står still.
Värmaren går igång automatiskt när det är kallt ute för att snabbare värma upp bilen och körs även under körning för att hålla uppe värmen när spillvärmen från motorn inte räcker till.


Tänker även påpeka att det är extremt sällan avgaskylaren går sönder på dieselmotorerna före 2012 då det är en fruktansvärt simpel konstruktion. Själva avgaskylaren har en vakuumstyrd ventil som bestämmer mängden kylarvätska som passerar genom avgaskylaren, inget annat. EGR-ventilen sitter monterad mot insuget.
Det enda som brukar gå sönder är vakuumklockans membran, och av någon idiotisk anledning går inte vakuumklockan köpa separat.

Däremot har jag varit med om några bilar som börjat läcka avgaser mellan turbo och partikelfilter. Men det är väldigt få och oftast är det efter byte av avgaskylare det hänt då den som bytt ej monterat ny packning då partikelfiltret återmonterats.

Har jobbat på VAG reservdelar och det var en storsäljare.... Avgaskylaren byttes väldigt ofta.

Haha kan tänka mig det...  Svindyra jävlar det där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang