Köpråd: Volvo S60

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2017 · 17 470 Inlägg

Eftesom TS ska ta körkort så utgår jag ifrån att vi pratar om en bil med manuell växellåda? Då kan man köpa en högmilare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 november 2017 ·

S60 V70 och S80 är till största delen samma tekniska detaljer.

Saker att ha extra koll utöver det normala när man överväger en sådan.
Klapprande fram och bakvagnar.
Strulande centrallås.
Oljeläckage från motor, både uppe vid kamaxelkåpan samt läckande packbox mellan motor och växellåda.
Små elfel.
Dimmiga strålkastarhöljen då dom är av plast och inte tål att dränkas i starka tvättmedel.

Har du vänner som är längre än Kenny Baker och som vill åka med ibland så skippa S60 då baksätet är ett utrymmesmässigt skämt.
V70 är inte heller översvallande av benutrymme.
S80 har utrymme som en "normal" bil förväntas vara utav mig åtminstone.
Framsätena är ijenkligen riktigt bekväma oavsett modell men är du under 165cm ca kan du tycka att sittdynan är för lång, jag har haft två kvinnliga taxikollegor som bägge upplevde det problemet med ryggvärk som följd då dom inte kunde utnyttja ryggstödet ordenklickt.

Automatlåda önskar du, finns det inget papper från verkstad att den är sköljd och ATF är bytt runt 18000mil som högst, köp inte den bilen.

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Evildan skrev:
S60 V70 och S80 är till största delen samma tekniska detaljer.

Saker att ha extra koll utöver det normala när man överväger en sådan.
Klapprande fram och bakvagnar.
Strulande centrallås.
Oljeläckage från motor, både uppe vid kamaxelkåpan samt läckande packbox mellan motor och växellåda.
Små elfel.
Dimmiga strålkastarhöljen då dom är av plast och inte tål att dränkas i starka tvättmedel.

Har du vänner som är längre än Kenny Baker och som vill åka med ibland så skippa S60 då baksätet är ett utrymmesmässigt skämt.
V70 är inte heller översvallande av benutrymme.
S80 har utrymme som en "normal" bil förväntas vara utav mig åtminstone.
Framsätena är ijenkligen riktigt bekväma oavsett modell men är du under 165cm ca kan du tycka att sittdynan är för lång, jag har haft två kvinnliga taxikollegor som bägge upplevde det problemet med ryggvärk som följd då dom inte kunde utnyttja ryggstödet ordenklickt.

Automatlåda önskar du, finns det inget papper från verkstad att den är sköljd och ATF är bytt runt 18000mil som högst, köp inte den bilen.

Tack så mycket för dina tips! Blir antagligen en S60 eller S80!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2017 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:
S60 V70 och S80 är till största delen samma tekniska detaljer.

Saker att ha extra koll utöver det normala när man överväger en sådan.
Klapprande fram och bakvagnar.
Strulande centrallås.
Oljeläckage från motor, både uppe vid kamaxelkåpan samt läckande packbox mellan motor och växellåda.
Små elfel.
Dimmiga strålkastarhöljen då dom är av plast och inte tål att dränkas i starka tvättmedel.

Har du vänner som är längre än Kenny Baker och som vill åka med ibland så skippa S60 då baksätet är ett utrymmesmässigt skämt.
V70 är inte heller översvallande av benutrymme.
S80 har utrymme som en "normal" bil förväntas vara utav mig åtminstone.
Framsätena är ijenkligen riktigt bekväma oavsett modell men är du under 165cm ca kan du tycka att sittdynan är för lång, jag har haft två kvinnliga taxikollegor som bägge upplevde det problemet med ryggvärk som följd då dom inte kunde utnyttja ryggstödet ordenklickt.

Automatlåda önskar du, finns det inget papper från verkstad att den är sköljd och ATF är bytt runt 18000mil som högst, köp inte den bilen.

Nä. Baksätet kan man räkna bort i S60. Obrukbart. Fast om den yngre kvinnliga befolkningen på din ort gillar att åka bil så blir det säkert mysigt. Volvo S80 2.9 med över 200 hk (på tvären!) har jag haft flera stycken. De går fint.

Missade att du ville ha automat? Klokt val iaf. Tycker nog att Evildan var väl snål med milen på en automat. De rullar väl cirka 33000 innan lådan säger upp sig? Dr. Evil?

Evildan: Du stavade igäntligen fel ijen... Men detta var ditt 13000:ende inlägg så låt gå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
S60 V70 och S80 är till största delen samma tekniska detaljer.

Saker att ha extra koll utöver det normala när man överväger en sådan.
Klapprande fram och bakvagnar.
Strulande centrallås.
Oljeläckage från motor, både uppe vid kamaxelkåpan samt läckande packbox mellan motor och växellåda.
Små elfel.
Dimmiga strålkastarhöljen då dom är av plast och inte tål att dränkas i starka tvättmedel.

Har du vänner som är längre än Kenny Baker och som vill åka med ibland så skippa S60 då baksätet är ett utrymmesmässigt skämt.
V70 är inte heller översvallande av benutrymme.
S80 har utrymme som en "normal" bil förväntas vara utav mig åtminstone.
Framsätena är ijenkligen riktigt bekväma oavsett modell men är du under 165cm ca kan du tycka att sittdynan är för lång, jag har haft två kvinnliga taxikollegor som bägge upplevde det problemet med ryggvärk som följd då dom inte kunde utnyttja ryggstödet ordenklickt.

Automatlåda önskar du, finns det inget papper från verkstad att den är sköljd och ATF är bytt runt 18000mil som högst, köp inte den bilen.

Nä. Baksätet kan man räkna bort i S60. Obrukbart. Fast om den yngre kvinnliga befolkningen på din ort gillar att åka bil så blir det säkert mysigt. Volvo S80 2.9 med över 200 hk (på tvären!) har jag haft flera stycken. De går fint.

Missade att du ville ha automat? Klokt val iaf. Tycker nog att Evildan var väl snål med milen på en automat. De rullar väl cirka 33000 innan lådan säger upp sig? Dr. Evil?

Evildan: Du stavade igäntligen fel ijen...

Jo dom rasar äjänngkligen tidigare om inte vätskan är bytt ordenntlickgt.
Tvärsexan hade jag diffenätift stått över, den växellådan är inte känd för att levererera.
2.4 140/170hk är dom minst problemtyngda motorerna enligt min ärfarennhät även om dom ändock är tämligen mediokra statistiskt sett.

TS undrade över alternativ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2017 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
S60 V70 och S80 är till största delen samma tekniska detaljer.

Saker att ha extra koll utöver det normala när man överväger en sådan.
Klapprande fram och bakvagnar.
Strulande centrallås.
Oljeläckage från motor, både uppe vid kamaxelkåpan samt läckande packbox mellan motor och växellåda.
Små elfel.
Dimmiga strålkastarhöljen då dom är av plast och inte tål att dränkas i starka tvättmedel.

Har du vänner som är längre än Kenny Baker och som vill åka med ibland så skippa S60 då baksätet är ett utrymmesmässigt skämt.
V70 är inte heller översvallande av benutrymme.
S80 har utrymme som en "normal" bil förväntas vara utav mig åtminstone.
Framsätena är ijenkligen riktigt bekväma oavsett modell men är du under 165cm ca kan du tycka att sittdynan är för lång, jag har haft två kvinnliga taxikollegor som bägge upplevde det problemet med ryggvärk som följd då dom inte kunde utnyttja ryggstödet ordenklickt.

Automatlåda önskar du, finns det inget papper från verkstad att den är sköljd och ATF är bytt runt 18000mil som högst, köp inte den bilen.

Nä. Baksätet kan man räkna bort i S60. Obrukbart. Fast om den yngre kvinnliga befolkningen på din ort gillar att åka bil så blir det säkert mysigt. Volvo S80 2.9 med över 200 hk (på tvären!) har jag haft flera stycken. De går fint.

Missade att du ville ha automat? Klokt val iaf. Tycker nog att Evildan var väl snål med milen på en automat. De rullar väl cirka 33000 innan lådan säger upp sig? Dr. Evil?

Evildan: Du stavade igäntligen fel ijen...

Jo dom rasar äjänngkligen tidigare om inte vätskan är bytt ordenntlickgt.
Tvärsexan hade jag diffenätift stått över, den växellådan är inte känd för att levererera.
2.4 140/170hk är dom minst problemtyngda motorerna enligt min ärfarennhät även om dom ändock är tämligen mediokra statistiskt sett.

TS undrade över alternativ?

Jag går och lägger mig istället. Många bilar att plåga på jobbet imorgon. Jobbigt att köra med plattan i mattan alltid. Gonatt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Nä. Baksätet kan man räkna bort i S60. Obrukbart. Fast om den yngre kvinnliga befolkningen på din ort gillar att åka bil så blir det säkert mysigt. Volvo S80 2.9 med över 200 hk (på tvären!) har jag haft flera stycken. De går fint.

Missade att du ville ha automat? Klokt val iaf. Tycker nog att Evildan var väl snål med milen på en automat. De rullar väl cirka 33000 innan lådan säger upp sig? Dr. Evil?

Evildan: Du stavade igäntligen fel ijen...

Jo dom rasar äjänngkligen tidigare om inte vätskan är bytt ordenntlickgt.
Tvärsexan hade jag diffenätift stått över, den växellådan är inte känd för att levererera.
2.4 140/170hk är dom minst problemtyngda motorerna enligt min ärfarennhät även om dom ändock är tämligen mediokra statistiskt sett.

TS undrade över alternativ?

Jag går och lägger mig istället. Många bilar att plåga på jobbet imorgon. Jobbigt att köra med plattan i mattan alltid. Gonatt.

Natti bubben.
Stoppar om dig virtuellt.

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
S60 V70 och S80 är till största delen samma tekniska detaljer.

Saker att ha extra koll utöver det normala när man överväger en sådan.
Klapprande fram och bakvagnar.
Strulande centrallås.
Oljeläckage från motor, både uppe vid kamaxelkåpan samt läckande packbox mellan motor och växellåda.
Små elfel.
Dimmiga strålkastarhöljen då dom är av plast och inte tål att dränkas i starka tvättmedel.

Har du vänner som är längre än Kenny Baker och som vill åka med ibland så skippa S60 då baksätet är ett utrymmesmässigt skämt.
V70 är inte heller översvallande av benutrymme.
S80 har utrymme som en "normal" bil förväntas vara utav mig åtminstone.
Framsätena är ijenkligen riktigt bekväma oavsett modell men är du under 165cm ca kan du tycka att sittdynan är för lång, jag har haft två kvinnliga taxikollegor som bägge upplevde det problemet med ryggvärk som följd då dom inte kunde utnyttja ryggstödet ordenklickt.

Automatlåda önskar du, finns det inget papper från verkstad att den är sköljd och ATF är bytt runt 18000mil som högst, köp inte den bilen.

Nä. Baksätet kan man räkna bort i S60. Obrukbart. Fast om den yngre kvinnliga befolkningen på din ort gillar att åka bil så blir det säkert mysigt. Volvo S80 2.9 med över 200 hk (på tvären!) har jag haft flera stycken. De går fint.

Missade att du ville ha automat? Klokt val iaf. Tycker nog att Evildan var väl snål med milen på en automat. De rullar väl cirka 33000 innan lådan säger upp sig? Dr. Evil?

Evildan: Du stavade igäntligen fel ijen... Men detta var ditt 13000:ende inlägg så låt gå.

Så du menar att de klarar sig 33000 mil utan att byta olja så säger den upp sig? Eller även fast ägaren har bytt olja? Finns inte många lågmilare på blocket med automat så är lite fundersam.

Senast redigerat av hyacinth (19 november 2017)

xXSammy
19 november 2017 · 6 569 Inlägg

Efter 30.000 mil ska du nog vara glad om motor och växellåda håller, oavsett automat eller manuell.

Årsmodellerna 2003-2004 av S60 har haft problem med kombiinstrumentet, airbag lampan tänds och lägger felkod i instrumentet själv. Komplett byte och programmering som gäller då.

De/Dem
hyacinth
20 november 2017 · 19 Inlägg

xXSammy skrev:
Efter 30.000 mil ska du nog vara glad om motor och växellåda håller, oavsett automat eller manuell.

Årsmodellerna 2003-2004 av S60 har haft problem med kombiinstrumentet, airbag lampan tänds och lägger felkod i instrumentet själv. Komplett byte och programmering som gäller då.

Vid 26000 mil då? Fortfarande ett dåligt köp?

xXSammy
20 november 2017 · 6 569 Inlägg

Behöver inte vara dåligt köp, grejerna kan hålla till 50.000 mil också.

Men högre mil betyder också högre risk.

De/Dem
Evildan
20 november 2017 ·

xXSammy skrev:
Behöver inte vara dåligt köp, grejerna kan hålla till 50.000 mil också.

Men högre mil betyder också högre risk.

En V70N 2005 jag brukade som taxi fungerade väldigt smärtfritt, ett hjullager böts utöver norma service och bromsbelägg/skivor i 36000mil.
Men å andra sidan var bilen endast tre år vid den sträckan.
Den har nu i oktober 2017 rullat 55500mil men jag vet inget om hur mycket som är bytt.
Jag har även ägt en Bi-Fuel med 72000mil på mätaren när bilen var 7år gammal, den var lite småmjuk i körupplevelsen
Därmed menar jag på intet vis att det är av mig rekommenderat att köpa en högmilare just pga högre risk till dyra utlägg, eller ens en Volvo krasst sett.

hyacinth
20 november 2017 · 19 Inlägg

Evildan skrev:

xXSammy skrev:
Behöver inte vara dåligt köp, grejerna kan hålla till 50.000 mil också.

Men högre mil betyder också högre risk.

En V70N 2005 jag brukade som taxi fungerade väldigt smärtfritt, ett hjullager böts utöver norma service och bromsbelägg/skivor i 36000mil.
Men å andra sidan var bilen endast tre år vid den sträckan.
Den har nu i oktober 2017 rullat 55500mil men jag vet inget om hur mycket som är bytt.
Jag har även ägt en Bi-Fuel med 72000mil på mätaren när bilen var 7år gammal, den var lite småmjuk i körupplevelsen
Därmed menar jag på intet vis att det är av mig rekommenderat att köpa en högmilare just pga högre risk till dyra utlägg, eller ens en Volvo krasst sett.

Det beror ju helt på vilket skick bilen är i. Är den felfri vid 26000 köper jag den!

Evildan
20 november 2017 ·
hyacinth
20 november 2017 · 19 Inlägg

Evildan skrev:
wink
Tips:
https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Pr … 15&w=1

Lite värdighet har jag, även fast jag snart är 18... wink

Senast redigerat av hyacinth (20 november 2017)

Evildan
20 november 2017 ·

hyacinth skrev:

Evildan skrev:
wink
Tips:
https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Pr … 15&w=1

Lite värdighet har jag, även fast jag snart är 18... wink

Utveckla gärna varför du ratar Priusen framför en S60?

amazinjoey
20 november 2017 · 1 139 Inlägg

Evildan skrev:

hyacinth skrev:

Evildan skrev:
wink
Tips:
https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Pr … 15&w=1

Lite värdighet har jag, även fast jag snart är 18... wink

Utveckla gärna varför du ratar Priusen framför en S60?

Fördelar smile
* Bränslesnål, som 18 åring brukar man inte ha mycket pengar

* Mycket lastutrymme, De få gångerna man måste lasta mycket

* Billig driftkostnad

* Lättkörd, mycket mindre bil och bättre svängradie

* S60 2.4  0-100: 10.2s ,
Prius av likvärdig årsmodel 0-100 :10.9s

Skatt: 360kr för en prius

Senast redigerat av amazinjoey (20 november 2017)

hyacinth
20 november 2017 · 19 Inlägg

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:

hyacinth skrev:
Lite värdighet har jag, även fast jag snart är 18... wink

Utveckla gärna varför du ratar Priusen framför en S60?

Fördelar smile
* Bränslesnål, som 18 åring brukar man inte ha mycket pengar

* Mycket lastutrymme, De få gångerna man måste lasta mycket

* Billig driftkostnad

* Lättkörd, mycket mindre bil och bättre svängradie

* S60 2.4  0-100: 10.2s ,
Prius av likvärdig årsmodel 0-100 :10.9s

Skatt: 360kr för en prius

Nackdelar:
* Ful design
* Inte så attraherande att glida runt i en Prius som 18-åring
* Dyra jämfört med S60, om man vill ha en i fint skick. Finns 13 stycken Prius i Sverige för under 40000.
* Farsan kommer förneka mig som hans son

Senast redigerat av hyacinth (20 november 2017)

amazinjoey
20 november 2017 · 1 139 Inlägg

hyacinth skrev:

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
Utveckla gärna varför du ratar Priusen framför en S60?

Fördelar smile
* Bränslesnål, som 18 åring brukar man inte ha mycket pengar

* Mycket lastutrymme, De få gångerna man måste lasta mycket

* Billig driftkostnad

* Lättkörd, mycket mindre bil och bättre svängradie

* S60 2.4  0-100: 10.2s ,
Prius av likvärdig årsmodel 0-100 :10.9s

Skatt: 360kr för en prius

Nackdelar:
* Ful design
* Inte så attraherande att glida runt i en Prius som 18-åring
* Dyra jämfört med S60, om man vill ha en i fint skick. Finns 13 stycken Prius i Sverige för under 40000.
* Farsan kommer förneka mig som hans son

1.  S60 Och S80 ser värre ut och var inte förräns S60R modellen och faceliften som de började se bra ut...
2. Du kommer inte få ligga bara för du kör en S60...Hellre ha pengar och kunna glida runt än ha bilen ståendes och inte kunna göra något
3. 13 bilar att välja mellan då + du kan alltid pruta ner...
4. Låter som en förjävlig far

Ska du komma med motargument så får du komma med ordentliga sådana, annars be inte köpråd...

Senast redigerat av amazinjoey (20 november 2017)

Jokabsson
20 november 2017 · 1 175 Inlägg

hyacinth skrev:

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:

Utveckla gärna varför du ratar Priusen framför en S60?

Fördelar smile
* Bränslesnål, som 18 åring brukar man inte ha mycket pengar

* Mycket lastutrymme, De få gångerna man måste lasta mycket

* Billig driftkostnad

* Lättkörd, mycket mindre bil och bättre svängradie

* S60 2.4  0-100: 10.2s ,
Prius av likvärdig årsmodel 0-100 :10.9s

Skatt: 360kr för en prius

Nackdelar:
* Ful design
* Inte så attraherande att glida runt i en Prius som 18-åring
* Dyra jämfört med S60, om man vill ha en i fint skick.
* Farsan kommer förneka mig som hans son

Äsch det är bara kul att köpa bilar som trotsar farsan lite big_smile
Han kanske själv blir lite sugen på en när han ser hur många mil du kommer på en tank och att den faktiskt kommer upp i hyfsade hastigheter utan större problem wink

Angående att vara dyrare än S60 så måste du tänka på det stora hela. Prius drar betydligt mindre soppa, kostar ungefär 85% mindre i skatt, har troligtvis lägre försäkringspremie osv osv. När du haft den i ett par år så har du sparat igen mellankostnaden med råge.

Dina två första anledningar förstår jag däremot fullt ut. Prius som första bil är inte särskilt hett. Inte heller som andra, tredje, fjärde eller femte bil. De är apfula och trista att köra, men Toyota säljer driftsäkerhet och billigt bilägande i en krocksäker plåtburk. Ett smart bilval, men det är sällan roligt att vara smart.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang