Köpråd: Volvo S60

hyacinth
18 november 2017 · 19 Inlägg

Hej! Fyller 18 i april och kollar efter begagnade bilar förfullt just nu. Har fastnat för Volvo S60 (och S80). Tycker den både är snygg och vad jag har hört är de väldigt pålitliga.

Jag undrar om det är värt att köpa en S60 från 2005 med automatlåda för 35000? Finns det några bättre alternativ?

Hur pålitliga och bra är Volvo S60 från 2005 nu år 2017? Någon som äger en som kan berätta kanske. Vill inte bli lurad på min första bil...

Vad ska man akta sig för när man är och kollar på en S60? Vad brukar vanliga fel vara som kan bli riktigt dyra att laga?

Tack på förhand!

Senast redigerat av hyacinth (19 november 2017)

Jannez
18 november 2017 · 13 Inlägg

Jag tycker S60 är en riktig ögonsten, men det kanske har att göra med att jag faller för själva utseendet mer än allt annat. Den tilltalar mig helt enkelt. Äger ingen själv men har länge funderat på att leasa en.

Varför leasar du inte en istället?

Jokabsson
18 november 2017 · 1 171 Inlägg

Jannez skrev:
Jag tycker S60 är en riktig ögonsten, men det kanske har att göra med att jag faller för själva utseendet mer än allt annat. Den tilltalar mig helt enkelt. Äger ingen själv men har länge funderat på att leasa en.

Varför leasar du inte en istället?

18 år gammal och leasa sin första bil??
Finns säkert de som gör, men det skulle jag absolut inte rekommendera.

Till TS: S60 från 2005 är säkert ett bra köp. Vilken motor hade du tänkt? Finns ju i alla möjliga konfigurationer smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
18 november 2017 · 26 097 Inlägg

Jannez skrev:
Jag tycker S60 är en riktig ögonsten, men det kanske har att göra med att jag faller för själva utseendet mer än allt annat. Den tilltalar mig helt enkelt. Äger ingen själv men har länge funderat på att leasa en.

Varför leasar du inte en istället?

Gissar på att TS menar "idag", och inte årsmodell 2017?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack855
19 november 2017 · 1 354 Inlägg

S60 av den årsmodell och framåt är av bättre modell än sin föregångare. Gasspjäll som krånglar är bytt. Jag åker V70 från -06 och jag vill påstå att det i skrivande stund är den bästa bilen jag har ägt (samma motorer sitter i S60 & V70) det som gått sönder på min bil är komponenter i kylsystemet.

Kan tänka mig att S60 inte är lika tung i framvagnen som V70 och bör då klara sig bättre ifrån glappande styrleder och klonkande stabilisatorstag eller vad man nu vill kalla det. Ska du köpa en automat så kolla att växellådan blivit servad som den ska så bör det inte vara några bekymmer. Kolla att serviceboken i allmänhet är som det ska med serviceintervall enligt Volvo.

Ta med dig dina päron när du ska titta på din första bil, dom har ju haft bil lite längre än dig wink Lycka till!

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Mack855 skrev:
S60 av den årsmodell och framåt är av bättre modell än sin föregångare. Gasspjäll som krånglar är bytt. Jag åker V70 från -06 och jag vill påstå att det i skrivande stund är den bästa bilen jag har ägt (samma motorer sitter i S60 & V70) det som gått sönder på min bil är komponenter i kylsystemet.

Kan tänka mig att S60 inte är lika tung i framvagnen som V70 och bör då klara sig bättre ifrån glappande styrleder och klonkande stabilisatorstag eller vad man nu vill kalla det. Ska du köpa en automat så kolla att växellådan blivit servad som den ska så bör det inte vara några bekymmer. Kolla att serviceboken i allmänhet är som det ska med serviceintervall enligt Volvo.

Ta med dig dina päron när du ska titta på din första bil, dom har ju haft bil lite längre än dig wink Lycka till!

Tack så mycket! Päronen ska självklart med!

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Cracksoup skrev:

Jannez skrev:
Jag tycker S60 är en riktig ögonsten, men det kanske har att göra med att jag faller för själva utseendet mer än allt annat. Den tilltalar mig helt enkelt. Äger ingen själv men har länge funderat på att leasa en.

Varför leasar du inte en istället?

18 år gammal och leasa sin första bil??
Finns säkert de som gör, men det skulle jag absolut inte rekommendera.

Till TS: S60 från 2005 är säkert ett bra köp. Vilken motor hade du tänkt? Finns ju i alla möjliga konfigurationer smile

Tänker mig en D5 med 185 hk. Räcker nog! Men skulle inte skippat en R motor med 209hk om den finns till salu!

Senast redigerat av hyacinth (19 november 2017)

Mack855
19 november 2017 · 1 354 Inlägg

hyacinth skrev:

Cracksoup skrev:

Jannez skrev:
Jag tycker S60 är en riktig ögonsten, men det kanske har att göra med att jag faller för själva utseendet mer än allt annat. Den tilltalar mig helt enkelt. Äger ingen själv men har länge funderat på att leasa en.

Varför leasar du inte en istället?

18 år gammal och leasa sin första bil??
Finns säkert de som gör, men det skulle jag absolut inte rekommendera.

Till TS: S60 från 2005 är säkert ett bra köp. Vilken motor hade du tänkt? Finns ju i alla möjliga konfigurationer smile

Tänker mig en D5 med 185 hk. Räcker nog! Men skulle inte skippat en R motor med 209hk om den finns till salu!

Är du sugen på en D5 så överväg om det är värt för dig sett till hur mycket skatt det är på de motorerna! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2017 · 17 345 Inlägg

Skatten är som ovan talare nämner rejäl. Men det är trevliga maskiner med go knuff i. Går billigt.

Det ända som jag kan avråda ifrån är S80 T6.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skatten är som ovan talare nämner rejäl. Men det är trevliga maskiner med go knuff i. Går billigt.

Det ända som jag kan avråda ifrån är S80 T6.

Hur många kronor är det i skillnad med de andra motorerna?

marcus80 Sir
19 november 2017 · 935 Inlägg

Ca 5000:- om året

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Christian S
19 november 2017 · 4 815 Inlägg

hyacinth skrev:
Men skulle inte skippat en R motor med 209hk om den finns till salu!

R motorn som sitter i S60 R AWD är inte på 209Hk utan den ligger på 300Hk, du måste tänka på 2.5T för den är på 210Hk.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

marcus80 skrev:
Ca 5000:- om året

Oj jävlar! Bra att du upplyste mig! Kollade upp och bifuel och 2.4 motorn, där ligger skatten runt 3000. Hur svaga är de motorerna? Stor skillnad jämfört med D5?

Senast redigerat av hyacinth (19 november 2017)

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Christian S skrev:

hyacinth skrev:
Men skulle inte skippat en R motor med 209hk om den finns till salu!

R motorn som sitter i S60 R AWD är inte på 209Hk utan den ligger på 300Hk, du måste tänka på 2.5T för den är på 210Hk.

Exakt!

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Hur bra är motorn när den har gått ungefär 25-30000 mil? Är det något att ha?

Jokabsson
19 november 2017 · 1 171 Inlägg

hyacinth skrev:

marcus80 skrev:
Ca 5000:- om året

Oj jävlar! Bra att du upplyste mig! Kollade upp och bifuel och 2.4 motorn, där ligger skatten runt 3000. Hur svaga är de motorerna? Stor skillnad jämfört med D5?

Bifuel är ju Volvos dåvarande trädkramare och ligger på 888kr i skatt smile
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XPZ454
Billigt, men vet inget angående hållbarheten i dessa gasbilar.
Den vanliga 2.4 är en bra maskin däremot med skatt på runt 2500kr.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mack855
19 november 2017 · 1 354 Inlägg

Vad jag läste i tidningen så är gastanken felkonstruerad från början så den börjar läcka och blir obrukbar efter ett tag, minns inte vad som sades om ett eventuellt utbyte av tanken. 2.4 liters maskinen skulle jag inte vara ett dugg orolig över. Är den servad som den ska så kommer den att hålla bra länge.

Ett tips är att inte stirra dig blind på effekten när du har ett nytaget körkort i plånboken. Så satsa på 2.4 liters maskinen du är min personliga åsikt.

Edit: Här får du en av reportagen till varför du inte ska köpa en gammal bi-fuel

https://www.svd.se/darfor-blir-det-inge … miljobilar

Senast redigerat av Mack855 (19 november 2017)

hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Mack855 skrev:
Vad jag läste i tidningen så är gastanken felkonstruerad från början så den börjar läcka och blir obrukbar efter ett tag, minns inte vad som sades om ett eventuellt utbyte av tanken. 2.4 liters maskinen skulle jag inte vara ett dugg orolig över. Är den servad som den ska så kommer den att hålla bra länge.

Ett tips är att inte stirra dig blind på effekten när du har ett nytaget körkort i plånboken. Så satsa på 2.4 liters maskinen du är min personliga åsikt.

Edit: Här får du en av reportagen till varför du inte ska köpa en gammal bi-fuel

https://www.svd.se/darfor-blir-det-inge … miljobilar

Tack så mycket! Satsar på att köpa en 2.4.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2017 · 17 345 Inlägg

Nä. Ingen gammal bi-fuel. Lika lite som man vill ha en Samsung Galaxy Note 7 fast den väger 1.5 ton om man sitter i den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hyacinth
19 november 2017 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nä. Ingen gammal bi-fuel. Lika lite som man vill ha en Samsung Galaxy Note 7 fast den väger 1.5 ton om man sitter i den...

Då vet jag vilken bil jag ska hålla mig undan, tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang