Det ska inte finnas missade servicar. Sedan hur eller om det är verifierbart är en annan sak, men jag anser att samtliga utförda servicar ska vara utförda av verkstad och kunna verifieras med kvitton utöver stämpeln i den fysiska boken. Har bilen elektronisk servicebok skall den givetvis vara inknackad även den av verkstäder och bekräftas med kvitto.
Privat hemmamek då? Om kvitton på material kan presenteras är det ju bättre än inget men jag räknar inte hempularens arbete oavsett hur skicklig den är som utförd service i boken.
Kortfattat: Kan inte säljaren bevisa att det är utfört med verkstadsnota räknas det som ogjort i min bok.
Men om du fixar något själv med din bil - skriver du in det i serviceboken för att ha koll i framtiden - eller noterar du det någon annanstans?
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Men om du fixar något själv med din bil - skriver du in det i serviceboken för att ha koll i framtiden - eller noterar du det någon annanstans?
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Jag tror noggrann är fel ord Evil. Sedan undrar jag hur du kan skriva inlägg med tvångströjan på? Eller kör du talsyntes alternativt sekreterare?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Men om du fixar något själv med din bil - skriver du in det i serviceboken för att ha koll i framtiden - eller noterar du det någon annanstans?
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Jag tror noggrann är fel ord Evil. Sedan undrar jag hur du kan skriva inlägg med tvångströjan på? Eller kör du talsyntes alternativt sekreterare?
Jag får hjälp, även med skrivandet. Bifogar fotobevis. Det går fiiiiiint!
Serviceboken på Golfen är ostämplad efter 13.000mil, dock noterat i ett separat häfte (hopvikt A4-kartongpapper) fakturor som datafiler färdiga att bränna på CD-romskiva finns, undrar vad reaktionen blir på evt. framtida spekulant ?
Jag måste instämma med Evildan. Komplett servicebok innebär att en auktoriserad verkstad gjort servicear på bilen. Om en hemmamek gjort det.. Ja man inte garantera att varken verkstaden eller hemmapullaren gjort allting efter boken men det är lättare att eventuellt få saker gjorda på good-will eller dylikt av verkstaden som gjort servicearna.
Ett exempel, under de 3,5 åren jag haft min V70 har jag alltid gjort service på bilia av samma tekniker. När bilen började läcka kylarvätska så var det första mekanikern gjorde (när jag stod bredvid) att kolla vad han tidigare gjort på bilen för att se om han varit i närheten av problemet och kunnat orsaka någon skada. Tror inte någon verkstad gjort det om någon privatperson gjort servicen.
Ett annat exempel är (läs noggrant nu Evildan) när jag var in på Audi och skulle serva den Audin jag då hade så pratade vi lite om att låta verkstad göra service och han berättade att en herre kommit in med skuren motor eller vad det nu var. Audis ursäkt var då "Ja men när du använt biltema olja i bilen och du själv servat den. Tror du att vi då kan garantera motorns hållbarhet?"
Just servicear är livsviktigt att det är på verkstad om det är en nyare bil du letar för att ha någon som helst möjlighet att få igenom saker på garanti och good-will.
Men om du fixar något själv med din bil - skriver du in det i serviceboken för att ha koll i framtiden - eller noterar du det någon annanstans?
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Alla som bryr sig om sin ekonomi har väl minst en pärm per fordon, en pärm för hushållet och en pärm för övrigt ?
Och har de för 5 år tillbaka såklart för att bevisa att man aldrig missat något.
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Jag tror noggrann är fel ord Evil. Sedan undrar jag hur du kan skriva inlägg med tvångströjan på? Eller kör du talsyntes alternativt sekreterare?
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Men om du fixar något själv med din bil - skriver du in det i serviceboken för att ha koll i framtiden - eller noterar du det någon annanstans?
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Alla som bryr sig om sin ekonomi har väl minst en pärm per fordon, en pärm för hushållet och en pärm för övrigt ?
Och har de för 5 år tillbaka såklart för att bevisa att man aldrig missat något.
Du... Jag rensade mina pärmar med kvitton för några år sedan. Första kvittot sparat: Sony Discman inköpt sommaren 1992...
Sparar alla bilkvitton i varsin plastmapp och skriver upp i en excelfil. Viktigt! För nu kunde jag se att sedan i början på augusti har min lilla pendlarburk gurglat i sig bränsle för 2 170, 49 kronor! Så är mycket viktigt att veta! (Not, men framtida köpare kommer att avguda mig)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Men om du fixar något själv med din bil - skriver du in det i serviceboken för att ha koll i framtiden - eller noterar du det någon annanstans?
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Alla som bryr sig om sin ekonomi har väl minst en pärm per fordon, en pärm för hushållet och en pärm för övrigt ?
Och har de för 5 år tillbaka såklart för att bevisa att man aldrig missat något.
Jag tycker också så. Det är lättare att bli mätt och fet om man vet var pengarna tar vägen eller kommer ifrån.
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Alla som bryr sig om sin ekonomi har väl minst en pärm per fordon, en pärm för hushållet och en pärm för övrigt ?
Och har de för 5 år tillbaka såklart för att bevisa att man aldrig missat något.
Du... Jag rensade mina pärmar med kvitton för några år sedan. Första kvittot sparat: Sony Discman inköpt sommaren 1992...
Sparar alla bilkvitton i varsin plastmapp och skriver upp i en excelfil. Viktigt! För nu kunde jag se att sedan i början på augusti har min lilla pendlarburk gurglat i sig bränsle för 2 170, 49 kronor! Så är mycket viktigt att veta! (Not, men framtida köpare kommer att avguda mig)
Sånt är ju kul När jag praktiserade i min ungdom så hade min handledare på platsen köpt sig en bmw av någon modell. Han hade kvitton på exakt allt från bilen var beställd. Såsom spolarvätska, lampor, tvättar och allt möjligt man inte bryr sig om Jag började med pärmar lite sent i livet :p Men är jädrans noga just nu.
Jag har en pärm med samtliga kvitton inkl bränsle och spolarvätska där jag med ev kvitto även bifogar ett papper med vad som gjordes. Men jag är kanske noggrann.
Alla som bryr sig om sin ekonomi har väl minst en pärm per fordon, en pärm för hushållet och en pärm för övrigt ?
Och har de för 5 år tillbaka såklart för att bevisa att man aldrig missat något.
Jag tycker också så. Det är lättare att bli mätt och fet om man vet var pengarna tar vägen eller kommer ifrån.
För att göra sig ännu fetare så har man ju även gjort upp ett kalkylblad för hela året, vad man har i fasta utgifter och tänkta utgifter såklart
Men för att gå tillbaka lite till ämnet, komplett ifylld servicebok på en bil med garanti förväntar jag mig är servad på verkstad. Efter garantin gått ut förväntar jag mig att det finnes kvitton på exakt allt som är gjort i rätt tid, men de handlar då om billigare bilar som kostar kaffepengar
- kan ägaren själv ha fyllt i serviceboken (för saker som åtgärdats själv)?
Nej, sånt är irrelevant i sammanhanget men kan vara intressant ändå om bilen är äldre. På nyare bilar kan det vara en nackdel till och med eftersom det kan göra att fabriksgarantin slutar gälla, att tillverkaren inte vill ge goodwill eller att försäkringsbolaget inte vill ersätta vid motorskada.
Om fabriksgarantin gått ut och tiden/milen för ersättning av motorskada passerats (brukar vara 8 år/12000 mil men skiljer mellan olika försäkringsbolag) så skulle jag göra mer saker själv på bilen och skriva upp det. Då är det inte alltid värt att lämna in på verkstad.
- kan bilen ha lämnats in på annan verkstad än märkesverkstad?
Ja, det kan den. Det avgörande är att det är en riktig verkstad och att servicen görs i tid. För även en sen service kan påverka garantier, goodwill och försäkringar.
En grej man ska tänka på med är att boken stämplas även om serviceprotokollet är fullt av anmärkningar så det vill man givetvis också ha som komplement.
Var med en bekant och hämta en S40 för massa år sen och säljaren var noga att påpeka att den servats dagen innan och att den minsann hade en riktig stämpel i boken men när jag fråga efter serviceprotokollet såg han ut som ett stort frågetecken. Var ingen pärla direkt om man säger så.
En grej man ska tänka på med är att boken stämplas även om serviceprotokollet är fullt av anmärkningar så det vill man givetvis också ha som komplement.
Var med en bekant och hämta en S40 för massa år sen och säljaren var noga att påpeka att den servats dagen innan och att den minsann hade en riktig stämpel i boken men när jag fråga efter serviceprotokollet såg han ut som ett stort frågetecken. Var ingen pärla direkt om man säger så.
Man kan även fråga efter verkstadens AO. ArbetsOrder. Den har ett nummer som kan verifieras. I synnerhet att tänka på vid kamremsbyte.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Beror väl ändå på bilens värde. Köper jag en 10 år gammal bil gör jag alla servisar själv och även alla reparationer. En nyare bil får verkstan serva. När alla garantier gått ut och värdet sjunkit så finns det ingen anledning att slösa pengar typ. Bättre att köpa bra reservdelar