B230F Märkligt problem

Goose0011
22 november 2017 · 3 Inlägg

Min 240 -91 med B230F (LH 2,4) beter sig märkligt och jag förstår mig inte riktigt på det. Problemen började när jag fick stopp på bilen, känslan var som bensinstopp. Såg att säkring 6 bränt och därefter har ledtrådar börjat komma.

* Har full tank (Har nyligen tankat)
* Satte i ny säkring och då startade den men dog direkt
* Därefter ville den inte starta och inget bränsle pumpades fram. Kollade genom att slå på tändningen och försöka spruta bränsle i en flaska från bränsleledningen i motorutrymmet.
* Körde på startmotorn och tändstiften var torra
* Kollade bränslerelät som verkade vara skrot och satte dit ett nytt
* Efter några försök så hoppade bilen igång och jag trodde problemet var löst
* Någon timme senare ville den inte starta igen
* Fick igång den med startgas och då gick den på tomgång i ca 15 min och provade även att köra den i 15 min tills den stannade igen. Säkring 6 bränd igen.
* Satte dit en ny säkring och nu börjar det märkliga. Bilen bytte problem! Startade utan problem men dog på tomgång. Verkade däremot gå fint bara man hade lite gas.
* Provade morgonen och kvällen dagen efter då motorn var kall. Och samma problem med tomgången!

* Inga felkoder visas i felkodsläsaren
* Tycker inte att jag hör förpumpen när jag tar av bränslelocket och lyssnar
* Bytte förpump, armatur och filter för en månad sedan. Något blev då fel med bränslemätaren som inte fungerade så inte omöjligt att något mer skett. Har därefter haft den vid 1 timmes resor utan problem.

Vad kan va fel?

Det bör ju rimligen vara något som har med säkring 6 att göra då den bränt 2 gånger. Denna går till den externa pumpen och även insprutning. Men den kan ju bränna av att pumpen får arbeta hårdare då förpumpen (som har säkring 4) inte går? Finns det någon givare eller relä som gör att förpumpen inte suger? Har läst något om att det ska gå att köra pumpen genom externt batteri, hur gör jag detta?

Tacksam för svar!

Goose0011
22 november 2017 · 3 Inlägg

Har även läst att svänghjulsgivaren kan påverka förpumpen så att den inte fungerar. Men om denna vore kass så borde det väll ge utslag på felkodsläsaren?

jaka54
22 november 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Går pumpen i tanken?

Sukkan
23 november 2017 · 451 Inlägg

Det är ett antal år sedan jag pillade med 940 nu. Men det går o köra förpumpen om du lossar kontakten där tankarmaturen ansluts till elsystemet o koppla ström direkt på kablarna på tankarmaturen, men jag kommer ikke ihåg vilka färger kablarna har tyvärr. Men det kan kanske nån annan här berätta om du har tur. Lycka till 😀

Sukkan
23 november 2017 · 451 Inlägg

Det är ett antal år sedan jag pillade med 940 nu. Men det går o köra förpumpen om du lossar kontakten där tankarmaturen ansluts till elsystemet o koppla ström direkt på kablarna på tankarmaturen, men jag kommer ikke ihåg vilka färger kablarna har tyvärr. Men det kan kanske nån annan här berätta om du har tur. Lycka till 😀

simlar
23 november 2017 · 5 508 Inlägg

Mest troligt är ju högtryckspumpen/externa pumpen defekt eftersom du bränner säkringen till den.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
23 november 2017 · 2 250 Inlägg

Bör ju vara de kablar som är lite grövre än de andra.
Men det gäller väl även att hålla reda på polariteten.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 november 2017)

Magnusson97
23 november 2017 · 8 Inlägg

Fortsätte felsöka idag och kommit fram till följande:

*Den ojämna tomgången försvann när jag satte på luftfiltret till luftmassemätaren. Hade visst glömt sätta tillbaka när jag sprutat in startgas. Så nu går den utan problem.
*Den externa pumpen surrar och går fint.
*Hör att bränslerelät klickar så det bekräftar felkoderna med att det inte är fel på vevaxelgivaren då detta annars inte skulle dra
*Tankpumpen verkar vara stendöd. Lyssnar i tanklocket och har även öppnat upp så jag ser armaturen men kan inte höra surr när jag slår på tändning.
*Bytte förpumpen för en månad sedan och jag vet att något måste ha hänt med den efter att jag fyllde tanken senast. Detta då bilen startade ytan problem med nästan tom tank. Skulle förpumpen varit kass sedan länge hade det varit väldigt svårt att starta.
*Till förpumpen så kommer det 2 kablar framifrån bilen. Visst måste det vara så att en kabel går till driften av pumpen och en till resistorn för bränslemätaren? Så att jag bör ha spänning i båda kablarna på tändning?  Har bara spänning på ett stift nämligen.... kan det då vara så att jag har ett kabelbrott någonstans mellan förpumpen och bränslerelät?

Magnusson97
23 november 2017 · 8 Inlägg

Någon som har koll på om jag kan köra förpumpen när den fortfarande är i tanken med hjälp av ett externt batteri? Isflak vet jag om den är hel och isåfall måste det vara ett kabelbrott

Magnusson97
23 november 2017 · 8 Inlägg

Kom på att jag hade bilder på den gamla förpumpen så kom fram till att den svarta kabeln var pluspolen och den bruna visste jag sedan tidiggare var jord. Körde pumpen externt och då funkade den. Dock funkar den inte när jag har på tändningen.

Vet ju sedan tidigare att relät klickar och det ska väll va steget innan pumpen? Mäter även stiftet som ska strömföra den svarta pluskabeln till pumpen och visst har jag spänning där. Ändå går den inte. Och vet att honan för stiftet fungerar då pumpen gick med externt batteri.

Förstår mig inte på detta?

Meaganeowner
23 november 2017 · 2 250 Inlägg

Bänd isär reläet och studera ev lödningar inuti. Speciellt de som är vid de grövre stiften.
En lite ring på lödningen indikerar förmodligen avbrott.
Bara att värma med lödkolv. En sätt till lite lödtenn för elektronik.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 november 2017)

Magnusson97
23 november 2017 · 8 Inlägg

Relät är nytt. Hör dessutom att det klickar så det ska va helt.

Efter mängder av felsökning så hittar jag inget fel och allt verkar fungera. Teoriena som återstår nu är att bränslefiltret är igensatt, så att den externa pumpen får jobba hårdare och därför bränner säkringen. Är ju ett långskott men tänkte att jag börjar där innan nästa teori. Nämligen att den externa pumpen är dålig och därför inte orkar med och då bränner säkringen. Återkommer förhoppningsvis med att problemet är löst

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang