3342
Sök

Köpråd! Vardagsbil 10-20k

10 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
#1
Tjena!

Är på jakt efter en bil, och vill nu ha tips och råd på vilka bilar jag bör kika på i en prisklass under 20.000kr. Har kollat på diverse småbilar, men har fastnat en del för Ford Focus 1.6/1.8, årsmodell 2000-2004. Vad tycks om den bilen?

Alla tips och råd uppskattas! Jag är ensam och behöver ingen familjebil. Behöver inget sportigt, men om det är möjligt för den budgeten så varför inte smile  Min tanke var att köpa en bil som är besiktad 1 år framöver, och kommer kanske pendla med den. Men isåfall max 10mil om dagen.

Tack på förhand!

Evildan
10 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
#3

Tack! Focus ST170 är definitivt intressant, men CRXen känns lite väl gammal :S

6 703 Inlägg
30 november 2017
#4
ST170 är väldigt rolig bil men om du ska åka billigt är det bättre att satsa på en 1.6a, billigare inköp så du kan få en i finare skick

De/Dem

Evildan
30 november 2017
#5
xXSammy skrev:
ST170 är väldigt rolig bil men om du ska åka billigt är det bättre att satsa på en 1.6a, billigare inköp så du kan få en i finare skick

1.6 vill jag minnas har en mindre sportig utväxling än 2.0 och blir inte så surrig på motorvägen?
Det är, fast tiden rullat på, ett förbaskat fint chassi på Focusen tycker jag.

6 703 Inlägg
30 november 2017
#6
Evildan skrev:
xXSammy skrev:
ST170 är väldigt rolig bil men om du ska åka billigt är det bättre att satsa på en 1.6a, billigare inköp så du kan få en i finare skick

1.6 vill jag minnas har en mindre sportig utväxling än 2.0 och blir inte så surrig på motorvägen?
Det är, fast tiden rullat på, ett förbaskat fint chassi på Focusen tycker jag.

1.6an har MTX-75 eller iB5 lådan, ST och RS använder sig av MT285 (6växlad)
Vanliga 2.0 använder också 5 växlad, så vill du ha lägre utväxling är de råa modellerna som gäller.
Däremot kostar effekt bränsle istället, något lägre motorvarv men inte till mycket nytta

De/Dem

Evildan
30 november 2017
#7
xXSammy skrev:
Evildan skrev:
xXSammy skrev:
ST170 är väldigt rolig bil men om du ska åka billigt är det bättre att satsa på en 1.6a, billigare inköp så du kan få en i finare skick

1.6 vill jag minnas har en mindre sportig utväxling än 2.0 och blir inte så surrig på motorvägen?
Det är, fast tiden rullat på, ett förbaskat fint chassi på Focusen tycker jag.

1.6an har MTX-75 eller iB5 lådan, ST och RS använder sig av MT285 (6växlad)
Vanliga 2.0 använder också 5 växlad, så vill du ha lägre utväxling är de råa modellerna som gäller.
Däremot kostar effekt bränsle istället, något lägre motorvarv men inte till mycket nytta

Det skiljer ca 50rpm i 120km/h så skillnaden var visst mest akademisk. smile
6 växlade var väldigt lågt växlade läste jag mig till här.
http://www.cars-data.com/en/ford-focus-2001/754

Of World
3 380 Inlägg
30 november 2017
#8
Jag kan tycka att opel astra är rätt trevlig bil.

Om man vill ha någorlunda modern bil finns opel vectra 2.0T

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 111 Inlägg
30 november 2017
#9
Evildan skrev:
xXSammy skrev:
ST170 är väldigt rolig bil men om du ska åka billigt är det bättre att satsa på en 1.6a, billigare inköp så du kan få en i finare skick

1.6 vill jag minnas har en mindre sportig utväxling än 2.0 och blir inte så surrig på motorvägen?
Det är, fast tiden rullat på, ett förbaskat fint chassi på Focusen tycker jag.

Har bara kört generation 2. Är skillnaden stor mellan dem? I vart fall tvåan var överraskande kul att kasta runt måste jag säga...säg det inte åt min dåvarande arbetsgivare bara är du snäll.


Evildan
30 november 2017
#10
Knugcab skrev:
Evildan skrev:
xXSammy skrev:
ST170 är väldigt rolig bil men om du ska åka billigt är det bättre att satsa på en 1.6a, billigare inköp så du kan få en i finare skick

1.6 vill jag minnas har en mindre sportig utväxling än 2.0 och blir inte så surrig på motorvägen?
Det är, fast tiden rullat på, ett förbaskat fint chassi på Focusen tycker jag.

Har bara kört generation 2. Är skillnaden stor mellan dem? I vart fall tvåan var överraskande kul att kasta runt måste jag säga...säg det inte åt min dåvarande arbetsgivare bara är du snäll.

Jag tycker att den första Focusen är den roligaste, precis som med Golf och Polo, lätta och direktkänsla.

Annars vill jag föreslå för TS en Subaru Impreza kombi, trevliga och småroliga bilar om huven och vindrutan är på plats och inte ger någon mardrömmar i Thailändsk miljö. big_smile

https://i.pinimg.com/236x/f2/89/f0/f289f06cdfbaefd03fe26e91e3911a68--woodstock-bird-woodstock-peanuts.jpg
Senast redigerat av Evildan (30 november 2017)

10 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
#11
Uppskattar alla svaren! big_smile

10 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
#12
Kommer förmodligen att bli en Ford Focus 1.6/1.8/2.0. Men vad har ni för synpunkter av andra amerikanska bilar? T.ex Chevrolet Lacetti, Chrysler Stratus/Sebring. Finns rätt många billiga "lågmilare"
Senast redigerat av ajpe (1 december 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 december 2017
#13
ajpe skrev:
Kommer förmodligen att bli en Ford Focus 1.6/1.8/2.0. Men vad har ni för synpunkter av andra amerikanska bilar? T.ex Chevrolet Lacetti, Chrysler Stratus/Sebring. Finns rätt många billiga "lågmilare"

Märkena du nämner är sådana som säljer dåligt i "Volvoland" vilket gör att andrahandsvärdet är betydligt sämre än det borde. Nu vet jag egentligen inget om de du räknar upp, men generellt är mindre populära bilar billigare utan att för den delen innebära att de är sämre.

Ett annat exempel som jag pratade ganska varmt om förr är Rover och det skulle kunna passa även nu. En Rover 75 är för stor även om det är en fantastisk bil att åka i, men slå in Rover 45 i sökfältet med jämna mellanrum. Oftast är detta bilar som körts sporadiskt och ganska lite av en generation som ofta tagit hand om bilarna väldigt väl. Samma sak gäller kusinen MGZS, dvs en Rover 45 med större motor och lite spoilers, även om den mycket väl kan ha körts hårdare. Rover 45/MGZS är väldigt mycket bil för pengarna och eftersom de är döda på marknaden så är klippet inte långt borta. Ovanliga dock!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 794 Inlägg
1 december 2017
#14
caromania skrev:
ajpe skrev:
Kommer förmodligen att bli en Ford Focus 1.6/1.8/2.0. Men vad har ni för synpunkter av andra amerikanska bilar? T.ex Chevrolet Lacetti, Chrysler Stratus/Sebring. Finns rätt många billiga "lågmilare"

Märkena du nämner är sådana som säljer dåligt i "Volvoland" vilket gör att andrahandsvärdet är betydligt sämre än det borde. Nu vet jag egentligen inget om de du räknar upp, men generellt är mindre populära bilar billigare utan att för den delen innebära att de är sämre.

Ett annat exempel som jag pratade ganska varmt om förr är Rover och det skulle kunna passa även nu. En Rover 75 är för stor även om det är en fantastisk bil att åka i, men slå in Rover 45 i sökfältet med jämna mellanrum. Oftast är detta bilar som körts sporadiskt och ganska lite av en generation som ofta tagit hand om bilarna väldigt väl. Samma sak gäller kusinen MGZS, dvs en Rover 45 med större motor och lite spoilers, även om den mycket väl kan ha körts hårdare. Rover 45/MGZS är väldigt mycket bil för pengarna och eftersom de är döda på marknaden så är klippet inte långt borta. Ovanliga dock!

Vill dock varna för Rover 1.8 lit.
Stora problem med den motorn.(återfinns även i MGTF och Freelander)

Evildan
1 december 2017
#15
torsen skrev:
caromania skrev:
ajpe skrev:
Kommer förmodligen att bli en Ford Focus 1.6/1.8/2.0. Men vad har ni för synpunkter av andra amerikanska bilar? T.ex Chevrolet Lacetti, Chrysler Stratus/Sebring. Finns rätt många billiga "lågmilare"

Märkena du nämner är sådana som säljer dåligt i "Volvoland" vilket gör att andrahandsvärdet är betydligt sämre än det borde. Nu vet jag egentligen inget om de du räknar upp, men generellt är mindre populära bilar billigare utan att för den delen innebära att de är sämre.

Ett annat exempel som jag pratade ganska varmt om förr är Rover och det skulle kunna passa även nu. En Rover 75 är för stor även om det är en fantastisk bil att åka i, men slå in Rover 45 i sökfältet med jämna mellanrum. Oftast är detta bilar som körts sporadiskt och ganska lite av en generation som ofta tagit hand om bilarna väldigt väl. Samma sak gäller kusinen MGZS, dvs en Rover 45 med större motor och lite spoilers, även om den mycket väl kan ha körts hårdare. Rover 45/MGZS är väldigt mycket bil för pengarna och eftersom de är döda på marknaden så är klippet inte långt borta. Ovanliga dock!

Vill dock varna för Rover 1.8 lit.
Stora problem med den motorn.(återfinns även i MGTF och Freelander)

K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Of World
3 380 Inlägg
1 december 2017
#16
Evildan skrev:
torsen skrev:
caromania skrev:
Märkena du nämner är sådana som säljer dåligt i "Volvoland" vilket gör att andrahandsvärdet är betydligt sämre än det borde. Nu vet jag egentligen inget om de du räknar upp, men generellt är mindre populära bilar billigare utan att för den delen innebära att de är sämre.

Ett annat exempel som jag pratade ganska varmt om förr är Rover och det skulle kunna passa även nu. En Rover 75 är för stor även om det är en fantastisk bil att åka i, men slå in Rover 45 i sökfältet med jämna mellanrum. Oftast är detta bilar som körts sporadiskt och ganska lite av en generation som ofta tagit hand om bilarna väldigt väl. Samma sak gäller kusinen MGZS, dvs en Rover 45 med större motor och lite spoilers, även om den mycket väl kan ha körts hårdare. Rover 45/MGZS är väldigt mycket bil för pengarna och eftersom de är döda på marknaden så är klippet inte långt borta. Ovanliga dock!

Vill dock varna för Rover 1.8 lit.
Stora problem med den motorn.(återfinns även i MGTF och Freelander)

K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Är det inte vw:s 1.8 han menar då?

Edit; inbillar mig att dom har även den i bilarna men kanske har fel.
Senast redigerat av MrMaz (1 december 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 358 Inlägg
1 december 2017
#17
ajpe skrev:
Kommer förmodligen att bli en Ford Focus 1.6/1.8/2.0. Men vad har ni för synpunkter av andra amerikanska bilar? T.ex Chevrolet Lacetti, Chrysler Stratus/Sebring. Finns rätt många billiga "lågmilare"

Haft både LeBaron, 300M, Sebring och har nu 300c. Tycker Chrysler är bra. Inga problem för mig i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2017
#18
Evildan skrev:
torsen skrev:
Vill dock varna för Rover 1.8 lit.
Stora problem med den motorn.(återfinns även i MGTF och Freelander)

K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta. K-motorn kom betydligt senare (1995-8 beroende på utförande) men det är den Torsen menar. Oavsett 1.4, 1.6, 1.8 K4 eller 2.0, 2.5 KV6 så har problemen funnits med topplockspackning. Dock en fantastisk motor som inte går sönder oftare än mycket annat.

Som jag skrev var det förr jag rekommenderade Rover. När 600-800 var hyfsat nya. Men nu är en 45a så pass gammal och kan plockas hem för 5-15k. Om topplockspackningen mot förmodan skulle skjuta då så kan man ta det. Cash in cash out. Mycket bil för pengarna. Om de lösa fodrena (orsaken till problemet) har suttit hittills så sitter de ett tag till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
2 december 2017
#19
caromania skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:
Vill dock varna för Rover 1.8 lit.
Stora problem med den motorn.(återfinns även i MGTF och Freelander)

K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta. K-motorn kom betydligt senare (1995-8 beroende på utförande) men det är den Torsen menar. Oavsett 1.4, 1.6, 1.8 K4 eller 2.0, 2.5 KV6 så har problemen funnits med topplockspackning. Dock en fantastisk motor som inte går sönder oftare än mycket annat.

Som jag skrev var det förr jag rekommenderade Rover. När 600-800 var hyfsat nya. Men nu är en 45a så pass gammal och kan plockas hem för 5-15k. Om topplockspackningen mot förmodan skulle skjuta då så kan man ta det. Cash in cash out. Mycket bil för pengarna. Om de lösa fodrena (orsaken till problemet) har suttit hittills så sitter de ett tag till.

Är vi säkra på att Dr.Evil inte har koll?

http://modusengineservices.co.uk/k-series/

http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en … _the_k.htm

Skippade wiki men även där anges 1988.
Senast redigerat av Evildan (2 december 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2017
#20
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:
K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta. K-motorn kom betydligt senare (1995-8 beroende på utförande) men det är den Torsen menar. Oavsett 1.4, 1.6, 1.8 K4 eller 2.0, 2.5 KV6 så har problemen funnits med topplockspackning. Dock en fantastisk motor som inte går sönder oftare än mycket annat.

Som jag skrev var det förr jag rekommenderade Rover. När 600-800 var hyfsat nya. Men nu är en 45a så pass gammal och kan plockas hem för 5-15k. Om topplockspackningen mot förmodan skulle skjuta då så kan man ta det. Cash in cash out. Mycket bil för pengarna. Om de lösa fodrena (orsaken till problemet) har suttit hittills så sitter de ett tag till.

Är vi säkra på att Dr.Evil inte har koll?

http://modusengineservices.co.uk/k-series/

http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en … _the_k.htm

Skippade wiki men även där anges 1988.

Ja det är vi. Förvisso fanns K-motorn från typ 1990 men monterades knappt i något förutom Metron, 1.1l.
Genomslag fick den i Rover 214/414 från början av 90talet, men det var ingalunda en motor som "satt i allt" utan tvärtom användes ganska lite om vi ser till Rovers produktlinje fram till 1995

K serien satt i alla Rover 214-216/414-416 efter 1995. Före det var det Hondamotorer förutom i 214/414 som kom något år tidigare. 220 och 420 hade Rovermotor (T/M-serie), Rover 600 hade antingen Hondamotorer eller Rovers T-serie. Rover 800 hade Rover T/M-serie, Honda C27 och även några få Kv6 efter 1997.

25-45-75 hade alla K-serie och även MG-bilarna ZR, ZS, ZT F. De senare bilarna har betydligt färre problem med topplockspackning än de från 90-talet.

Om man köper en 45a från 2004-5 och ser till att ha rätt kylvätska och håller koll på oljan så är det ganska lugnt. Vi snackar bil för 10k.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök