3344
Sök

Köpråd! Vardagsbil 10-20k

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
2 december 2017
#21
lite varningens finger för fokusen måste jag ju säga..
beror iof på vilken årgång.  men  vet inte HUR många C-max vi bytt hjulager på och stötdämparinfästningar bak på.. och dom brukar vara rejält rostiga men dom kanske hamnar lite högre i pris även om dom inte är värda knappt 10K

dock skulle jag välja tex en c-max före valfri saab om man ska välja för trots allt är fokusen rätt trevlig att köra.. tillskillnad mot en nyare saab 9-3 som känns riktigt dålig... det är som att kliva in i en saab 90 från 1984 smile
Senast redigerat av Growe (2 december 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
2 december 2017
#22
caromania skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:
Vill dock varna för Rover 1.8 lit.
Stora problem med den motorn.(återfinns även i MGTF och Freelander)

K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta.

Ligger det någon sanning i att M- och T-serien i stort sett är en O-serie som fått dubbla överliggande kamaxlar, och att O-serien i sin tur har mycket rötter i B-serien fast med OHC i stället för stötstänger?

I så fall kan jag med favorithobbyn alla har på garaget, anekdotisk bevisföring, inte rekommendera den. Båda bilarna jag ägt med B-seriemotor är idag på skroten.


Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2017
#23
Knugcab skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

K-motorn?
Den sitter i "allt" från tillverkaren sedan sent -80 tal till nedläggningen av företaget.

Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta.

Ligger det någon sanning i att M- och T-serien i stort sett är en O-serie som fått dubbla överliggande kamaxlar, och att O-serien i sin tur har mycket rötter i B-serien fast med OHC i stället för stötstänger?

I så fall kan jag med favorithobbyn alla har på garaget, anekdotisk bevisföring, inte rekommendera den. Båda bilarna jag ägt med B-seriemotor är idag på skroten.

smile
Ja det stämmer faktiskt! T-serien har gamla anrika förfäder inom engelsk motorkonst. Fantastiks snurra. Otymplig, oekonomisk, tung, överdimensionerad och outslitlig. Raka motsatsen mot K-serien som diskuterades ovan. Liten, ekonomisk, lätt, underdimensionerad och synnerligen utslitlig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
2 december 2017
#24
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Nja. Nu har du inte koll Evil. På 80talet fanns diverse Hondasnurror och Rovers M-serie som sedan blev T-serie. Inte helt olika B18-20-21-23. Går tio varv runt jorden utan att hosta. K-motorn kom betydligt senare (1995-8 beroende på utförande) men det är den Torsen menar. Oavsett 1.4, 1.6, 1.8 K4 eller 2.0, 2.5 KV6 så har problemen funnits med topplockspackning. Dock en fantastisk motor som inte går sönder oftare än mycket annat.

Som jag skrev var det förr jag rekommenderade Rover. När 600-800 var hyfsat nya. Men nu är en 45a så pass gammal och kan plockas hem för 5-15k. Om topplockspackningen mot förmodan skulle skjuta då så kan man ta det. Cash in cash out. Mycket bil för pengarna. Om de lösa fodrena (orsaken till problemet) har suttit hittills så sitter de ett tag till.

Är vi säkra på att Dr.Evil inte har koll?

http://modusengineservices.co.uk/k-series/

http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en … _the_k.htm

Skippade wiki men även där anges 1988.

Ja det är vi. Förvisso fanns K-motorn från typ 1990 men monterades knappt i något förutom Metron, 1.1l.
Genomslag fick den i Rover 214/414 från början av 90talet, men det var ingalunda en motor som "satt i allt" utan tvärtom användes ganska lite om vi ser till Rovers produktlinje fram till 1995

K serien satt i alla Rover 214-216/414-416 efter 1995. Före det var det Hondamotorer förutom i 214/414 som kom något år tidigare. 220 och 420 hade Rovermotor (T/M-serie), Rover 600 hade antingen Hondamotorer eller Rovers T-serie. Rover 800 hade Rover T/M-serie, Honda C27 och även några få Kv6 efter 1997.

25-45-75 hade alla K-serie och även MG-bilarna ZR, ZS, ZT F. De senare bilarna har betydligt färre problem med topplockspackning än de från 90-talet.

Om man köper en 45a från 2004-5 och ser till att ha rätt kylvätska och håller koll på oljan så är det ganska lugnt. Vi snackar bil för 10k.

Doktorn vill ändock envisas med att K-motorn satt i Rover 200 med 1.4 liters slagvolym och sextonventilersventilerat cylinderhuvud, huruvida modellen var en storsäljare vet jag ingenting om (heller möjligtvis).
"Alla modeller" var lite generöst, jag håller med, men det var 10-15st olika modeller som den i olika utföranden monterades i.
Jag ifrågasätter inte ditt Roverkunnande gentemot random okända internetblokes utan lutar mig tryggt emot dig och är mkt nöjd med den utvecklande informationen. Tack för att du inte sparkade på Priusägaren, vi har ju bara fyra motorer att hålla isär i våra bilar. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2017
#25
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

Är vi säkra på att Dr.Evil inte har koll?

http://modusengineservices.co.uk/k-series/

http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en … _the_k.htm

Skippade wiki men även där anges 1988.

Ja det är vi. Förvisso fanns K-motorn från typ 1990 men monterades knappt i något förutom Metron, 1.1l.
Genomslag fick den i Rover 214/414 från början av 90talet, men det var ingalunda en motor som "satt i allt" utan tvärtom användes ganska lite om vi ser till Rovers produktlinje fram till 1995

K serien satt i alla Rover 214-216/414-416 efter 1995. Före det var det Hondamotorer förutom i 214/414 som kom något år tidigare. 220 och 420 hade Rovermotor (T/M-serie), Rover 600 hade antingen Hondamotorer eller Rovers T-serie. Rover 800 hade Rover T/M-serie, Honda C27 och även några få Kv6 efter 1997.

25-45-75 hade alla K-serie och även MG-bilarna ZR, ZS, ZT F. De senare bilarna har betydligt färre problem med topplockspackning än de från 90-talet.

Om man köper en 45a från 2004-5 och ser till att ha rätt kylvätska och håller koll på oljan så är det ganska lugnt. Vi snackar bil för 10k.

Doktorn vill ändock envisas med att K-motorn satt i Rover 200 med 1.4 liters slagvolym och sextonventilersventilerat cylinderhuvud, huruvida modellen var en storsäljare vet jag ingenting om (heller möjligtvis).
"Alla modeller" var lite generöst, jag håller med, men det var 10-15st olika modeller som den i olika utföranden monterades i.
Jag ifrågasätter inte ditt Roverkunnande gentemot random okända internetblokes utan lutar mig tryggt emot dig och är mkt nöjd med den utvecklande informationen. Tack för att du inte sparkade på Priusägaren, vi har ju bara fyra motorer att hålla isär i våra bilar. smile

Doktorn är ursäktad med tillägget att motorn som en förenklad tumregel i stort sett bara finns i nyare 200-400-25-45-75 här i Sverige. I många annonser står det "Hondamotor" i 200-400 etc vilket är fel. Före -95 är det i emellertid stort sett bara Honda D-serie. Men dessa finns inte i Sverige förutom ett fåtal importerade.

Jag överlåter som jag redan påpekat åt BMW-pojkarna att fortsätta sparka på Priusägarna, som en försenad hämnd för allt sparkande från "de flesta andra" under decennier i form av kommentarer som "Pizza-räser" och "penisförlängare".

För att återgå till Rovers egna motorer så är K-serien en förbannat bra motor, stark och snål för sin volym, men de första åren drabbades den av väldigt många haverier i form av topplockspackningsproblem. Nyare packningar löste problemet till viss del, men det är större än så då det egentligen härrör sig till flytande foder i motorerna. Dvs, har topplockspackningen en gång gått på en sådan så är det synnerligen stor risk att den går igen, speciellt om reparationen gjorts av en "allbilverkstad" då de inte känner till att fodren kan ha rört sig och behöver justeras. (Dit räknar jag även de okunniga sk märkesverkstader som hanterar MG/Rover i Sverige.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
2 december 2017
#26
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Ja det är vi. Förvisso fanns K-motorn från typ 1990 men monterades knappt i något förutom Metron, 1.1l.
Genomslag fick den i Rover 214/414 från början av 90talet, men det var ingalunda en motor som "satt i allt" utan tvärtom användes ganska lite om vi ser till Rovers produktlinje fram till 1995

K serien satt i alla Rover 214-216/414-416 efter 1995. Före det var det Hondamotorer förutom i 214/414 som kom något år tidigare. 220 och 420 hade Rovermotor (T/M-serie), Rover 600 hade antingen Hondamotorer eller Rovers T-serie. Rover 800 hade Rover T/M-serie, Honda C27 och även några få Kv6 efter 1997.

25-45-75 hade alla K-serie och även MG-bilarna ZR, ZS, ZT F. De senare bilarna har betydligt färre problem med topplockspackning än de från 90-talet.

Om man köper en 45a från 2004-5 och ser till att ha rätt kylvätska och håller koll på oljan så är det ganska lugnt. Vi snackar bil för 10k.

Doktorn vill ändock envisas med att K-motorn satt i Rover 200 med 1.4 liters slagvolym och sextonventilersventilerat cylinderhuvud, huruvida modellen var en storsäljare vet jag ingenting om (heller möjligtvis).
"Alla modeller" var lite generöst, jag håller med, men det var 10-15st olika modeller som den i olika utföranden monterades i.
Jag ifrågasätter inte ditt Roverkunnande gentemot random okända internetblokes utan lutar mig tryggt emot dig och är mkt nöjd med den utvecklande informationen. Tack för att du inte sparkade på Priusägaren, vi har ju bara fyra motorer att hålla isär i våra bilar. smile

Doktorn är ursäktad med tillägget att motorn som en förenklad tumregel i stort sett bara finns i nyare 200-400-25-45-75 här i Sverige. I många annonser står det "Hondamotor" i 200-400 etc vilket är fel. Före -95 är det i emellertid stort sett bara Honda D-serie. Men dessa finns inte i Sverige förutom ett fåtal importerade.

Jag överlåter som jag redan påpekat åt BMW-pojkarna att fortsätta sparka på Priusägarna, som en försenad hämnd för allt sparkande från "de flesta andra" under decennier i form av kommentarer som "Pizza-räser" och "penisförlängare".

För att återgå till Rovers egna motorer så är K-serien en förbannat bra motor, stark och snål för sin volym, men de första åren drabbades den av väldigt många haverier i form av topplockspackningsproblem. Nyare packningar löste problemet till viss del, men det är större än så då det egentligen härrör sig till flytande foder i motorerna. Dvs, har topplockspackningen en gång gått på en sådan så är det synnerligen stor risk att den går igen, speciellt om reparationen gjorts av en "allbilverkstad" då de inte känner till att fodren kan ha rört sig och behöver justeras. (Dit räknar jag även de okunniga sk märkesverkstader som hanterar MG/Rover i Sverige.)

Doktorn är nöjd med svaret.

Jaahaa, menar du benviftande från Beeemeeerbojs. wink

Liknande foderproblem förekom på en trevlig motor från andra sidan kanalen som köptes in av Volvo att bruka i 300-serien.
När motorn förekom inhemskt i R5 R12 bla så var det inga direkta bekymmer med packningshaverier eller foder som sökte sig nedåt tråget. 300 hade mycket problem med det, brukandefel samt okunniga mekaniker vågar jag påstå.

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
2 december 2017
#27
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

Doktorn vill ändock envisas med att K-motorn satt i Rover 200 med 1.4 liters slagvolym och sextonventilersventilerat cylinderhuvud, huruvida modellen var en storsäljare vet jag ingenting om (heller möjligtvis).
"Alla modeller" var lite generöst, jag håller med, men det var 10-15st olika modeller som den i olika utföranden monterades i.
Jag ifrågasätter inte ditt Roverkunnande gentemot random okända internetblokes utan lutar mig tryggt emot dig och är mkt nöjd med den utvecklande informationen. Tack för att du inte sparkade på Priusägaren, vi har ju bara fyra motorer att hålla isär i våra bilar. smile

Doktorn är ursäktad med tillägget att motorn som en förenklad tumregel i stort sett bara finns i nyare 200-400-25-45-75 här i Sverige. I många annonser står det "Hondamotor" i 200-400 etc vilket är fel. Före -95 är det i emellertid stort sett bara Honda D-serie. Men dessa finns inte i Sverige förutom ett fåtal importerade.

Jag överlåter som jag redan påpekat åt BMW-pojkarna att fortsätta sparka på Priusägarna, som en försenad hämnd för allt sparkande från "de flesta andra" under decennier i form av kommentarer som "Pizza-räser" och "penisförlängare".

För att återgå till Rovers egna motorer så är K-serien en förbannat bra motor, stark och snål för sin volym, men de första åren drabbades den av väldigt många haverier i form av topplockspackningsproblem. Nyare packningar löste problemet till viss del, men det är större än så då det egentligen härrör sig till flytande foder i motorerna. Dvs, har topplockspackningen en gång gått på en sådan så är det synnerligen stor risk att den går igen, speciellt om reparationen gjorts av en "allbilverkstad" då de inte känner till att fodren kan ha rört sig och behöver justeras. (Dit räknar jag även de okunniga sk märkesverkstader som hanterar MG/Rover i Sverige.)

Doktorn är nöjd med svaret.

Jaahaa, menar du benviftande från Beeemeeerbojs. wink

Liknande foderproblem förekom på en trevlig motor från andra sidan kanalen som köptes in av Volvo att bruka i 300-serien.
När motorn förekom inhemskt i R5 R12 bla så var det inga direkta bekymmer med packningshaverier eller foder som sökte sig nedåt tråget. 300 hade mycket problem med det, brukandefel samt okunniga mekaniker vågar jag påstå.

samma problem med prv6.   tror inte vi här i sverige är vana vid lösa foder.. eftersom ingen normal inhemsk motor haft det...  och idag är det högst ovanligt..

Kör fort så hinner inget hända...

6 703 Inlägg
2 december 2017
#28
Growe skrev:
en  vet inte HUR många C-max vi bytt hjulager på och stötdämparinfästningar bak

Nu blev jag lite nyfiken?

Hjullager är vanligt omkring 10.000 mil ja. Men infästningen.. tänkte du på länkarmarna?
TS funderade på Focus Mk1, har definit bättre hjullager på dem men risken för rostig frambalk och länkarmar bak är större

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
3 december 2017
#29
xXSammy skrev:
Growe skrev:
en  vet inte HUR många C-max vi bytt hjulager på och stötdämparinfästningar bak

Nu blev jag lite nyfiken?

Hjullager är vanligt omkring 10.000 mil ja. Men infästningen.. tänkte du på länkarmarna?
TS funderade på Focus Mk1, har definit bättre hjullager på dem men risken för rostig frambalk och länkarmar bak är större

Nej det skruvade fästet   iof lätt att byta men mekar man inte själv så drar det iväg.. Mk1 har jag Nada erfarenhet av..  På den nyare modellen är framlagrena riktigt dåliga och går inte att byta hur som helst  utan kräver rätt verktyg.  Men så år det väll på alla moderna bilar skiten är död efter 10k

Kör fort så hinner inget hända...


Sök