Köpa bil långt bort från bilfirmor

Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

Då min gamla Audi A4 snart rasar ihop så har jag bestämt mig för att köpa en nyare Audi. Fast en a3! Lättare sagt än gjort, känner jag!
Då jag måste ta lite lån så tittar jag på bilfirmor i landet när det dyker upp en annons. Problemet är att de hinner knappt va ute i några timmar förens de är sålda! Och jag som bor i lille värmland och måste åka mellan 20-30 mil för att köpa en bil, då bilarna inte finns i värmland. Hur sjutton ska man hinna med att köpa en bil om man har flera timmar att köra/åka tåg?
Hur gör ni?
Kan man "reservera" en bil på en firma?

Jag har aldrig köpt från bilfirma så detta är helt nytt för mig. Alla tips mottages:)

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Curse
30 november 2017 · 686 Inlägg

Man kan absolut reservera en bil på en firma. Ha köpt de flesta av mina bilar på firmor i Finland. (bor på Åland). Då har jag snackat med firman o sagt att jag är intresserad av bilen i fråga. Då har dom reserverat den utan bekymmer.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

Curse skrev:
Man kan absolut reservera en bil på en firma. Ha köpt de flesta av mina bilar på firmor i Finland. (bor på Åland). Då har jag snackat med firman o sagt att jag är intresserad av bilen i fråga. Då har dom reserverat den utan bekymmer.

Ok det låter ju bra det! För oftast får man åka långväga om man ska ha en viss speciell bil som är populär.

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Jokabsson
30 november 2017 · 1 175 Inlägg

Jaså? Audis går alltså åt som smör på firmorna där uppe? Det var som en frisk vindbris att höra här på garaget.org!

Hoppas du hittar något trevligt att reservera!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mangisen
30 november 2017 · 1 034 Inlägg

Vet inte om jag vågar skriva det här på garaget men syrran köpte en sprillans ny audi a3 2.0 Tdi  2010a i Norge där hon bodde, när hon flyttade hem igen 2015 tog hon med sig bilen till Sverige.
Den har i skrivande stund gått 15000 mil och hon är toknöjd med den smile Bara går och går och endast vart inne på service.
Nu kanske man blir avstängd här på garaget big_smile

spillolja
30 november 2017 · 4 020 Inlägg

A3 är troligen en populär bil på beg-markaden,
är privatköp och lån på bank uteslutet?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
30 november 2017 · 1 271 Inlägg

Wermland91 skrev:
Då min gamla Audi A4 snart rasar ihop så har jag bestämt mig för att köpa en nyare Audi. Fast en a3! Lättare sagt än gjort, känner jag!
Då jag måste ta lite lån så tittar jag på bilfirmor i landet när det dyker upp en annons. Problemet är att de hinner knappt va ute i några timmar förens de är sålda! Och jag som bor i lille värmland och måste åka mellan 20-30 mil för att köpa en bil, då bilarna inte finns i värmland. Hur sjutton ska man hinna med att köpa en bil om man har flera timmar att köra/åka tåg?
Hur gör ni?
Kan man "reservera" en bil på en firma?

Jag har aldrig köpt från bilfirma så detta är helt nytt för mig. Alla tips mottages:)

Det du behöver kalkylera med är om det är någon form av garanti från företaget på bilen du köper. Behöver du åberopa den får du räkna med att de vill ha bilen till "sin" verkstad för att åtgärda eventuella problem. Det kan bli mycket resor om man har otur.

Senast redigerat av Soulman (30 november 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
30 november 2017 · 4 020 Inlägg

Ett aber att köpa från firma istället för privat är att man kanske inte kan använda maskinskadeförsäkringen i vissa lägen med hänvisning till evt. garanti/konsumenträtt vid evt. fel, (gäller för nyare bilar som inte gått över 15.000mil och är 8 år gammal)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jaså? Audis går alltså åt som smör på firmorna där uppe? Det var som en frisk vindbris att höra här på garaget.org!

Hoppas du hittar något trevligt att reservera!

Haha ja de går som smör i sola här i värmland!wink
Får hoppas på det bästa!big_smile

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Muttley
30 november 2017 ·

Vissa firmor vill gärna ha handpenning om de ska invänta någon som kanske köper bilen.

Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

Mangisen skrev:
Vet inte om jag vågar skriva det här på garaget men syrran köpte en sprillans ny audi a3 2.0 Tdi  2010a i Norge där hon bodde, när hon flyttade hem igen 2015 tog hon med sig bilen till Sverige.
Den har i skrivande stund gått 15000 mil och hon är toknöjd med den smile Bara går och går och endast vart inne på service.
Nu kanske man blir avstängd här på garaget big_smile

Åh blir avis! Det är ju en bra bil! Så syrran gjorde ett bra val där!wink Min A4 går och går och startar i alla väder men den går sista varvet nu så är lite panik med en ny bil också samtidigt. A3 är både billig att äga och köra generellt sett.smile

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

spillolja skrev:
A3 är troligen en populär bil på beg-markaden,
är privatköp och lån på bank uteslutet?

Har fått godkänt från bank så det är inga problem att även ta lån därifrån.
Så kollar även på privata som säljer.

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

Muttley skrev:
Vissa firmor vill gärna ha handpenning om de ska invänta någon som kanske köper bilen.

Jaså? Det visste jag inte! Då får man fråga dem helt enkelt då.

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

spillolja skrev:
Ett aber att köpa från firma istället för privat är att man kanske inte kan använda maskinskadeförsäkringen i vissa lägen med hänvisning till evt. garanti/konsumenträtt vid evt. fel, (gäller för nyare bilar som inte gått över 15.000mil och är 8 år gammal)

Ok bäst att kolla upp sånt då om man hittar en vettig bil. Men jag kollar bilar från -04 till -09.

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
Wermland91 Bött är gött!
30 november 2017 · 22 Inlägg

Soulman skrev:

Wermland91 skrev:
Då min gamla Audi A4 snart rasar ihop så har jag bestämt mig för att köpa en nyare Audi. Fast en a3! Lättare sagt än gjort, känner jag!
Då jag måste ta lite lån så tittar jag på bilfirmor i landet när det dyker upp en annons. Problemet är att de hinner knappt va ute i några timmar förens de är sålda! Och jag som bor i lille värmland och måste åka mellan 20-30 mil för att köpa en bil, då bilarna inte finns i värmland. Hur sjutton ska man hinna med att köpa en bil om man har flera timmar att köra/åka tåg?
Hur gör ni?
Kan man "reservera" en bil på en firma?

Jag har aldrig köpt från bilfirma så detta är helt nytt för mig. Alla tips mottages:)

Det du behöver kalkylera med är om det är någon form av garanti från företaget på bilen du köper. Behöver du åberopa den får du räkna med att de vill ha bilen till "sin" verkstad för att åtgärda eventuella problem. Det kan bli mycket resor om man har otur.

Hm, en till tanke att räkna med alltså. Mycket att hålla koll på! Men ska ha det i åtanke om man köper från firma.

Never drive faster then your guardian angel can fly!
Volkswagen Polo 1,4 "Sprätten" (2012)
spillolja
30 november 2017 · 4 020 Inlägg

Om du köper en A3 med bensinmotor  (FSi/Tfsi)  kolla om den är longlifeservad, om så är fallet kan kamkedjan fått ta stryk, lyssna vid uppstart, ett vant motor öra kan behövas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
30 november 2017 ·

Wermland91 skrev:

Muttley skrev:
Vissa firmor vill gärna ha handpenning om de ska invänta någon som kanske köper bilen.

Jaså? Det visste jag inte! Då får man fråga dem helt enkelt då.

Det får man göra.  Jag kan förstå dem som gör det.  Finns folk som ringer och "reserverar" men aldrig dyker upp, då kanske de har förlorat potentiella kunder.  Jag har lagt handpenning på någon bil.

Jokabsson
30 november 2017 · 1 175 Inlägg

Wermland91 skrev:

Soulman skrev:

Wermland91 skrev:
Då min gamla Audi A4 snart rasar ihop så har jag bestämt mig för att köpa en nyare Audi. Fast en a3! Lättare sagt än gjort, känner jag!
Då jag måste ta lite lån så tittar jag på bilfirmor i landet när det dyker upp en annons. Problemet är att de hinner knappt va ute i några timmar förens de är sålda! Och jag som bor i lille värmland och måste åka mellan 20-30 mil för att köpa en bil, då bilarna inte finns i värmland. Hur sjutton ska man hinna med att köpa en bil om man har flera timmar att köra/åka tåg?
Hur gör ni?
Kan man "reservera" en bil på en firma?

Jag har aldrig köpt från bilfirma så detta är helt nytt för mig. Alla tips mottages:)

Det du behöver kalkylera med är om det är någon form av garanti från företaget på bilen du köper. Behöver du åberopa den får du räkna med att de vill ha bilen till "sin" verkstad för att åtgärda eventuella problem. Det kan bli mycket resor om man har otur.

Hm, en till tanke att räkna med alltså. Mycket att hålla koll på! Men ska ha det i åtanke om man köper från firma.

Ett hett tips är att skriva en checklista med allt du ska hålla reda på och gå igenom punkt för punkt när du ska kolla på bilen och snacka med försäljare!

Om man tar sig tiden att gå igenom allt så får man en betydligt tryggare känsla i kroppen när man skriver på ägarbeviset sedan.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
30 november 2017 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cupra_
30 november 2017 ·

spillolja skrev:
Om du köper en A3 med bensinmotor  (FSi/Tfsi)  kolla om den är longlifeservad, om så är fallet kan kamkedjan fått ta stryk, lyssna vid uppstart, ett vant motor öra kan behövas

Gäller även motorer med rem. Longlife-service är skit över lag. Motorerna slammar igen av longlifeolja som med tiden koksar och sätter igen oljekanaler överallt. Jag har personligen ägt flera av VAGs "högrisk-motorer" så som 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi och 2.0tdi. Jag har bytt olja efter max 1500mil på samtliga, till ny longlifeolja av god kvalité och har aldrig råkat ut för motorproblem av den typen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang