Byta kylarvätska

spillolja
7 december 2017 · 4 025 Inlägg

återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
7 december 2017 ·

spillolja skrev:
återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

Fast här kommer riktiga tips.
Att gå enligt autoexpertens alternativ är ju väldigt väldigt dumt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … ra-pengar/

1) Byt olja efter rekommenderat intervall. Använd den oljetyp och den viskositetsklass, till exempel 5W/30, som biltillverkaren anger.

BILTILLVERKAREN.


Jag köper inte att autoexperten vet exakt vad toyota vill ha i det dem har tillverkat.

Evildan
7 december 2017 ·

spillolja skrev:
återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

Autoexperterns sida är inte pålitlig gällande motorolja...heller.

rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

spillolja skrev:
återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

Fast allt det där är viskositeter, det som är viktigt är klassningen.

Evildan
8 december 2017 ·

rcy skrev:

spillolja skrev:
återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

Fast allt det där är viskositeter, det som är viktigt är klassningen.

Bägge ting är viktiga men klassningen är givetvis viktigast för att säkerställa kvalitén på oljan.
Klassningarna är däremot inte ens angivna vid Autoexpertens rekommendationer vilket gör mig ännu mera skeptisk till deras sida.
Används en 10-olja ökar bränsleförbrukningen något samt motorn blir något tyngre att starta, förvisso har bilen en startmotor på 82hk till 1.8 liter så orkar gör den ijenkligen, men det går tyngre likväl och bränslemotorn startas ganska många gånger under normal körning samt strömmen är vi Priusförare rädda om. wink

rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:

rcy skrev:

spillolja skrev:
återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

Fast allt det där är viskositeter, det som är viktigt är klassningen.

Bägge ting är viktiga men klassningen är givetvis viktigast för att säkerställa kvalitén på oljan.

Klassningen anger inte bara kvalité utan styr även vilka egenskaper oljan har, och det är där det kan gå riktigt illa om du har fel olja.
Men jag tror vi är rätt överens i den här frågan. smile

Evildan
8 december 2017 ·

rcy skrev:

Evildan skrev:

rcy skrev:

Fast allt det där är viskositeter, det som är viktigt är klassningen.

Bägge ting är viktiga men klassningen är givetvis viktigast för att säkerställa kvalitén på oljan.

Klassningen anger inte bara kvalité utan styr även vilka egenskaper oljan har, och det är där det kan gå riktigt illa om du har fel olja.
Men jag tror vi är rätt överens i den här frågan. smile

Självklart egenskaperna/kvalitén beroende på hur man uttrycker sig. Vi förstår varandra utmärkt (men) -jag- har å andra sidan "inga problem" med att förstå vad du skriver "bara så där" helt spontant.

Vi är helt överens i den här frågan och även andra som du förstår. wink

rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:

rcy skrev:

Evildan skrev:

Bägge ting är viktiga men klassningen är givetvis viktigast för att säkerställa kvalitén på oljan.

Klassningen anger inte bara kvalité utan styr även vilka egenskaper oljan har, och det är där det kan gå riktigt illa om du har fel olja.
Men jag tror vi är rätt överens i den här frågan. smile

Självklart egenskaperna/kvalitén beroende på hur man uttrycker sig. Vi förstår varandra utmärkt (men) -jag- har å andra sidan "inga problem" med att förstå vad du skriver "bara så där" helt spontant.

Vi är helt överens i den här frågan och även andra som du förstår. wink

Touché! ;D ;D

spillolja
8 december 2017 · 4 025 Inlägg

Evildan skrev:
Fast allt det där är viskositeter, det som är viktigt är klassningen.
Bägge ting är viktiga men klassningen är givetvis viktigast för att säkerställa kvalitén på oljan.
Klassningarna är däremot inte ens angivna vid Autoexpertens rekommendationer vilket gör mig ännu mera skeptisk till deras sida.
Används en 10-olja ökar bränsleförbrukningen något samt motorn blir något tyngre att starta, förvisso har bilen en startmotor på 82hk till 1.8 liter så orkar gör den ijenkligen, men det går tyngre likväl och bränslemotorn startas ganska många gånger under normal körning samt strömmen är vi Priusförare rädda om. wink

Det finns måånga parametrar att beakta, 10W-40 olja finns som regel som mineral och syntetförstärkt
en 10W-40 delsyntet jämfört med en 5W-40 "fusksyntet/hydrocrackad" etc. så är skillnaderna mycket små, när motorn är ljummen eller varmare  har det ingen praktisk betydelse

Har på golfen i början kört med 0W-40 olja  (Aral supertronic) men övergått till den nämda 5W-40 oljan, det är en mycket liten skillnad vid vid kallstarten, men när motorn är varm är det ingen skillnad på gången, möjligen lite mer oväsen då araloljan har en lite lägre varmviskoitet  (ca 12,8 istället för 14,3)

den om igentligen skulle se skillnaderna på oljorna är någon mekaniker på en allbilverkstad  som se mönstret när det kommer in motorer som måste åtgärdas

Pratade med en bilmek för måånga år sedan som fått in motorer med slitna kamaxlar, och då frågade han vad bilägarna vad för olja dom kört på och svaret var oftast  10W-30, OK, Tapp (en billig olja som såldes hos ICA-maxi gjord på renad spillolja 4 literdunk 49:90), Många bönder kör just 10W-30 i sina traktorer vilket har ett lågt literpris om den köps på fat

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

spillolja skrev:
Det finns måånga parametrar att beakta, 10W-40 olja finns som regel som mineral och syntetförstärkt
en 10W-40 delsyntet jämfört med en 5W-40 "fusksyntet/hydrocrackad" etc. så är skillnaderna mycket små, när motorn är ljummen eller varmare  har det ingen praktisk betydelse

Har på golfen i början kört med 0W-40 olja  (Aral supertronic) men övergått till den nämda 5W-40 oljan, det är en mycket liten skillnad vid vid kallstarten, men när motorn är varm är det ingen skillnad på gången, möjligen lite mer oväsen då araloljan har en lite lägre varmviskoitet  (ca 12,8 istället för 14,3)

den om igentligen skulle se skillnaderna på oljorna är någon mekaniker på en allbilverkstad  som se mönstret när det kommer in motorer som måste åtgärdas

Pratade med en bilmek för måånga år sedan som fått in motorer med slitna kamaxlar, och då frågade han vad bilägarna vad för olja dom kört på och svaret var oftast  10W-30, OK, Tapp (en billig olja som såldes hos ICA-maxi gjord på renad spillolja 4 literdunk 49:90), Många bönder kör just 10W-30 i sina traktorer vilket har ett lågt literpris om den köps på fat

Du pratar fortfarande bara om viskositet, vilket är oljans tröghet.
Återigen, det är klassningen som är det viktiga, inte viskositeten.

Och att ens nämna mineralolja år 2017...menar du allvar?

spillolja
8 december 2017 · 4 025 Inlägg

rcy skrev:
Och att ens nämna mineralolja år 2017...menar du allvar?

Mineralolja finns på hyllorna iaf:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/

wink

Senast redigerat av spillolja (8 december 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

spillolja skrev:

rcy skrev:
Och att ens nämna mineralolja år 2017...menar du allvar?

Mineralolja finns på hyllorna iaf:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/

wink

Det gör linolja också, det betyder inte att jag tänker hälla det i min bil.

Så här är det. Du är givetvis fri att köra din bil på precis vilken olja du vill. Det är din bil och ditt val.
Men när du ger andra råd, så är det inte längre bara dig det drabbar, och då bör du ha lite koll på vad du säger.

spillolja
8 december 2017 · 4 025 Inlägg

rcy skrev:

spillolja skrev:

rcy skrev:
Och att ens nämna mineralolja år 2017...menar du allvar?

Mineralolja finns på hyllorna iaf:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/

wink

Det gör linolja också, det betyder inte att jag tänker hälla det i min bil.

Så här är det. Du är givetvis fri att köra din bil på precis vilken olja du vill. Det är din bil och ditt val.
Men när du ger andra råd, så är det inte längre bara dig det drabbar, och då bör du ha lite koll på vad du säger.

jag har inte gett någon råd, har bara delat mig av mina egna erfareheter, har jag föreslagit mineralolja ?

däremot skulle jag aldrig köra med en lågviskositetsolja tex. 0W-30, 5W-30 etc.  det är att tigga om problem

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

spillolja skrev:
däremot skulle jag aldrig köra med en lågviskositetsolja tex. 0W-30, 5W-30 etc.  det är att tigga om problem

Ett väldigt generellt påstående.
Om du har en motor som kräver 0W-30, varför skulle det då vara ett problem att köra på det menar du?

jaka54
8 december 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Varför 0W-30 olja? Då är det ju bättre med en olja som klarar 0W-40...eftersom en sån olja klarar högre temperaturer.

spillolja
8 december 2017 · 4 025 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför 0W-30 olja? Då är det ju bättre med en olja som klarar 0W-40...eftersom en sån olja klarar högre temperaturer.

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
8 december 2017 ·

spillolja skrev:
Töm ur, fyll på med vatten, töm ur igen

fyll på nytt, använd den senaste som motsvarar G13 blandbar med alla tidigare versioner
https://www.autoexperten.se/bilvard/kem … n-774j-1l/

spillolja skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

spillolja skrev:
https://www.clemondo.se/Products/glykol-774-j-2267

Vad vill du få fram med länken?

Han vill säga emot sig själv. Genom att visa att den inte är universal?  big_smile  Alltså inte till Ts specifika bil.

Användningsområde
Glykol 774 J är en etylenbaserad OEM-godkänd kylarglykol av hög kvalitet för moderna diesel- och bensinmotorers kylsystem. Ger ett effektivt och långtidsverkande skydd mot frost, korrosion, kalkavlagringar och överhettning. Föreskrives under beteckningen G13 till bl a VW, Audi, Skoda och Seat modellprogram.
Produktfakta
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet. Följ biltillverkarens anvisningar vid byte och påfyllning. Fri från nitriter, aminer och fosfater. Inhibitorpaket baserat på OAT + silikat. Färg: Ljust röd/violett.

Det står att den är blandbar med andra glykoler, att den är godkänd av VAG innebär inte att den är oanvändbar i andra åk, vore konstig om en motor specifikt är konstruerad att inte tåla en viss kylarvätska

skulle vara heltokigt om en allbilverkstad skulle behöva ha fler sorter än 1 ev2 på hyllan (den finns ofärgad glykol att hälla i äldre fordon som har den Blå/gröna versionen så det inte blir brun till färgen )

numera är den röda varianten blandbar med den äldre Blå/Gröna, dom första Röda varianterna lämpar sig inte att blanda med tidigare varianter

att jag föreslog den nämda lahegaprodukter är att den är överlägsen med många produkter på marknaden då den uppfyller G13-kraven med bakåtkompabilitet med tidigare varianter

smile

spillolja skrev:
Om man gå till  valvolines oljeguide och söker på en Prius 2010
så får man fram denna kylvästskesort:
http://www.valvolineeurope.com/english/ … freeze/cid(6033)/maxlife_coolant_af_50/50_rtu
med massor av godkännade bla.  Just  G11,G12xx, G13  samt måånga andra godkännaden
läser man på  så är den för alla material och motorer

så det är bara att ösa och blanda friskt

smile

spillolja skrev:
återigen en sökning på Prius 1,8 -2010 hos Autoexperten, så dyker SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-40 och även 10W-60, som alternativ, så den slukar det mesta som smörjer

wink

spillolja skrev:

rcy skrev:

spillolja skrev:

Mineralolja finns på hyllorna iaf:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/

wink

Det gör linolja också, det betyder inte att jag tänker hälla det i min bil.

Så här är det. Du är givetvis fri att köra din bil på precis vilken olja du vill. Det är din bil och ditt val.
Men när du ger andra råd, så är det inte längre bara dig det drabbar, och då bör du ha lite koll på vad du säger.

jag har inte gett någon råd, har bara delat mig av mina egna erfareheter, har jag föreslagit mineralolja ?

däremot skulle jag aldrig köra med en lågviskositetsolja tex. 0W-30, 5W-30 etc.  det är att tigga om problem

Du har inte gett några råd skriver du.

rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför 0W-30 olja? Då är det ju bättre med en olja som klarar 0W-40...eftersom en sån olja klarar högre temperaturer.

Va? Det finns ingenting som säger att en 0w-40 klarar högre temperaturer än en 0w-30.
Återigen, och jag vet inte för vilken gång i ordningen i den här tråden, siffrorna anger oljans viskositet! Inget annat!

jaka54
8 december 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jo! Förvisso men en olja som 0W-30 blir ju lite tunnflytande vid höga temperaturer. Finns väl en anledning till att racingolja klara/håller upp till 60.
Kan det vara så att biltillverkarna vill minska friktionen i motorerna genom att rekommendera 0wx30 olja?

Christian S
9 december 2017 · 4 816 Inlägg

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför 0W-30 olja? Då är det ju bättre med en olja som klarar 0W-40...eftersom en sån olja klarar högre temperaturer.

Va? Det finns ingenting som säger att en 0w-40 klarar högre temperaturer än en 0w-30.
Återigen, och jag vet inte för vilken gång i ordningen i den här tråden, siffrorna anger oljans viskositet! Inget annat!

ja och första siffran anger kallegenskaperna och andra siffran anger varmegenskaperna vilket gör att en 0wX är mer lättflytande vid kalla temperaturer än 10wX och Xw30 har inte samma smörjande effekt osv vid höga temperaturer som Xw60 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang