Byta kylarvätska

22 Inlägg
Skrivet 4 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!
Tänkte byta kylarvätska på bilen.
Tänkte tömma allt från avtappningen under kylaren och från avtappningskranen bakom blocket.
Vad är det för verktyg som behövs till det?
Mvh

22 Inlägg
Skrivet 4 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2

Murre74 skrev:
Hej!
Tänkte byta kylarvätska på bilen.
Tänkte tömma allt från avtappningen under kylaren och från avtappningskranen bakom blocket.
Vad är det för verktyg som behövs till det?
Mvh

Bilen är en v70 2.5T -05

1 167 Inlägg
Skrivet 4 december 2017 #3

Gjort exakt samma procedur på min V70. Du behöver vanligt spärrskaft med tillhörande hylsa och blocknyckel (och jo du kommer faktiskt åt kranen på blocket med blocknyckel ovanifrån motorn) sen rekommenderar jag dig att införskaffa en "kylarvätskepåfyllare" från typ biltema om du har tillgång till kompressor. Du får absolut inga luftfickor i systemet med en påfyllare. Använde det själv och resultat blev perfekt. Uppsamlingskärl och en typ dunk att fylla på färdigblandad vätska om du inte räknat ut det själv, glöm inte att öppna locket till expansionskärlet.. Lycka till!

2 469 Inlägg
Skrivet 4 december 2017 #4

Hej!
Varför byta kylvätska??
Om du byter så gör du väl på samma sätt som andra bilar ...genom att lossa en slang på kylaren och låter vattnet rinna ut. Sen fyller du bara på i expansionskärlet. Kan inte tänka mig att just Volvo skulle skilja sig på den punkten fråna alla andra bilar.
Någon speciell grej behövs inte!

1 583 Inlägg
Skrivet 4 december 2017 #5

En lite större tratt funkar klockrent, när man fyller på nytt.

Är mycket billigare än annat lull-lull, som föresogs ovan.

Byter kylarvätska därför att de korosionshämmande (osäker på stavningen) egenskaperna avtar med tiden.


Förr fanns det alltid en bränslepåfyllare på macken som hurtigt kom och fyllde bilens tank.
En livs levande människa.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2017)

1 167 Inlägg
Skrivet 4 december 2017 #6

Meaganeowner skrev:
En lite större tratt funkar klockrent, när man fyller på nytt.

Är mycket billigare än annat lull-lull, som föresogs ovan.

Byter kylarvätska därför att de korosionshämmande (osäker på stavningen) egenskaperna avtar med tiden.


Förr fanns det alltid en bränslepåfyllare på macken som hurtigt kom och fyllde bilens tank.
En livs levande människa.

Lull-lull? Är man noggrann med sin bil kostar man väl på den med både bra verktyg och grejer? Men nej en sådan vakuumsug för 600:- är absolut inget måste. Det var en rekommendation då jag själv blev så förundrad över hur bra den fungerade lol

Senast redigerat av Mack855 (4 december 2017)

1 390 Inlägg
Skrivet 5 december 2017 #7

jaka54 skrev:
Hej!
Varför byta kylvätska??
Om du byter så gör du väl på samma sätt som andra bilar ...genom att lossa en slang på kylaren och låter vattnet rinna ut. Sen fyller du bara på i expansionskärlet. Kan inte tänka mig att just Volvo skulle skilja sig på den punkten fråna alla andra bilar.
Någon speciell grej behövs inte!

Du får med största sannolikhet inte ur all kylvätska genom att enbart lossa en slang på kylaren. Och det gäller alla bilar.

1 823 Inlägg
Skrivet 5 december 2017 #8

Töm ur, fyll på med vatten, töm ur igen

fyll på nytt, använd den senaste som motsvarar G13 blandbar med alla tidigare versioner
https://www.autoexperten.se/bilvard/kem … n-774j-1l/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Jag ska hjälpa dig.. · 2 752 Inlägg
Skrivet 5 december 2017 #9

Tja, man ska kanske tömma ur kylarvätskan på sin gamla häck..
Jag har inte gjort det sen jag köpte den 2004..så det är kanske dags..
Har gått 26000 mil utan att paja, så man kanske har lite tur..eller så är det onödigt, vem vet..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
1 823 Inlägg
Skrivet 5 december 2017 #10

Den av mig länkade glykolen ska ha en livsläng på 8 år enligt personalen på Autoexperten

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Evildan
Skrivet 5 december 2017 #11

spillolja skrev:
Den av mig länkade glykolen ska ha en livsläng på 8 år enligt personalen på Autoexperten

Är den av dig länkade glykolen uppfyllande Volvos specifikationer?

1 823 Inlägg
Skrivet 5 december 2017 #12

Evildan skrev:
Är den av dig länkade glykolen uppfyllande Volvos specifikationer?

Den går att använda som en universalprodukt till alla bilar som ska ha etylenglykol
smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Muttley
Skrivet 5 december 2017 #13

Mack855 skrev:

Meaganeowner skrev:
En lite större tratt funkar klockrent, när man fyller på nytt.

Är mycket billigare än annat lull-lull, som föresogs ovan.

Byter kylarvätska därför att de korosionshämmande (osäker på stavningen) egenskaperna avtar med tiden.


Förr fanns det alltid en bränslepåfyllare på macken som hurtigt kom och fyllde bilens tank.
En livs levande människa.

Lull-lull? Är man noggrann med sin bil kostar man väl på den med både bra verktyg och grejer? Men nej en sådan vakuumsug för 600:- är absolut inget måste. Det var en rekommendation då jag själv blev så förundrad över hur bra den fungerade lol

Det är extremt lull lull om man byter en gång per 8e år om de är det som rekommenderas wink
Gör man de 12 gånger om året är de fortfarande lull lull.  Gör man det 24 gånger om året så kan jag köpa att man vill ha lull lull i garaget.

Muttley
Skrivet 5 december 2017 #14

Meaganeowner skrev:
En lite större tratt funkar klockrent, när man fyller på nytt.

Är mycket billigare än annat lull-lull, som föresogs ovan.

Byter kylarvätska därför att de korosionshämmande (osäker på stavningen) egenskaperna avtar med tiden.


Förr fanns det alltid en bränslepåfyllare på macken som hurtigt kom och fyllde bilens tank.
En livs levande människa.

Man fick alltid en liten slurk olja när man tanka moppen.  Inga bekymmer.

Evildan
Skrivet 5 december 2017 #15

spillolja skrev:

Evildan skrev:
Är den av dig länkade glykolen uppfyllande Volvos specifikationer?

Den går att använda som en universalprodukt till alla bilar som ska ha etylenglykol
smile

Jag kikade lite mer på de olika produkternas kemiska sammansättning och jag skulle inte på grund av skillnaderna i dessa hälla "G13" i min Volvobil om jag nu hade en och definitivt inte i min Toyota då skillnaderna är ännu större.

1 390 Inlägg
Skrivet 6 december 2017 #16

spillolja skrev:

Evildan skrev:
Är den av dig länkade glykolen uppfyllande Volvos specifikationer?

Den går att använda som en universalprodukt till alla bilar som ska ha etylenglykol
smile

Var får du det ifrån?
Står ingenting i specifikationerna om att den skulle vara "universal", den är tvärtom klassad som en G13 glykol vilket är en specifik klassificering och inte alls särskilt universal.

1 823 Inlägg
Skrivet 6 december 2017 #17
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Evildan
Skrivet 6 december 2017 #18

spillolja skrev:
https://www.clemondo.se/Products/glykol-774-j-2267

Vad vill du få fram med länken?

Muttley
Skrivet 6 december 2017 #19

Evildan skrev:

spillolja skrev:
https://www.clemondo.se/Products/glykol-774-j-2267

Vad vill du få fram med länken?

Han vill säga emot sig själv. Genom att visa att den inte är universal?  big_smile  Alltså inte till Ts specifika bil.

Användningsområde
Glykol 774 J är en etylenbaserad OEM-godkänd kylarglykol av hög kvalitet för moderna diesel- och bensinmotorers kylsystem. Ger ett effektivt och långtidsverkande skydd mot frost, korrosion, kalkavlagringar och överhettning. Föreskrives under beteckningen G13 till bl a VW, Audi, Skoda och Seat modellprogram.
Produktfakta
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet. Följ biltillverkarens anvisningar vid byte och påfyllning. Fri från nitriter, aminer och fosfater. Inhibitorpaket baserat på OAT + silikat. Färg: Ljust röd/violett.

1 823 Inlägg
Skrivet 6 december 2017 #20

Muttley skrev:

Evildan skrev:

spillolja skrev:
https://www.clemondo.se/Products/glykol-774-j-2267

Vad vill du få fram med länken?

Han vill säga emot sig själv. Genom att visa att den inte är universal?  big_smile  Alltså inte till Ts specifika bil.

Användningsområde
Glykol 774 J är en etylenbaserad OEM-godkänd kylarglykol av hög kvalitet för moderna diesel- och bensinmotorers kylsystem. Ger ett effektivt och långtidsverkande skydd mot frost, korrosion, kalkavlagringar och överhettning. Föreskrives under beteckningen G13 till bl a VW, Audi, Skoda och Seat modellprogram.
Produktfakta
Glykol 774 J är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet. Följ biltillverkarens anvisningar vid byte och påfyllning. Fri från nitriter, aminer och fosfater. Inhibitorpaket baserat på OAT + silikat. Färg: Ljust röd/violett.

Det står att den är blandbar med andra glykoler, att den är godkänd av VAG innebär inte att den är oanvändbar i andra åk, vore konstig om en motor specifikt är konstruerad att inte tåla en viss kylarvätska

skulle vara heltokigt om en allbilverkstad skulle behöva ha fler sorter än 1 ev2 på hyllan (den finns ofärgad glykol att hälla i äldre fordon som har den Blå/gröna versionen så det inte blir brun till färgen )

numera är den röda varianten blandbar med den äldre Blå/Gröna, dom första Röda varianterna lämpar sig inte att blanda med tidigare varianter

att jag föreslog den nämda lahegaprodukter är att den är överlägsen med många produkter på marknaden då den uppfyller G13-kraven med bakåtkompabilitet med tidigare varianter

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang